Az SPS rendszer magyarországi bevezetése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
főigazgató-helyettes
Advertisements

A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Nyugdíj.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Az SPS-re való átállás jogi szempontjai Dr. Mikó Zoltán
Az MVH feladatai az SPS rendszer bevezetésében
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
KAP reformok (folytatás)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
SPS törvény és végrehajtási jogszabályok
„New Hungary” Rural Development Programme A vidékfejlesztés lehetősége: Új Magyarország Vidékfejlesztési Program 2007 – 2013 HVI Képzés 2008.
Integr á lt K ö z ö ss é gi Szolg á ltat ó T é r IKSZT HVI képzés, december 10.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet 1.Modul: 1.Modul: Általános kérdések, jogszabályok, eljárásrend Lukács-Lőrincz Rita.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
A különleges tejtámogatás
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
Közoktatási megállapodások. Módosítás OM, Oktatási Hivatal ellenőrzések Szakmai ellenőrzés 2011-től?
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
SPS lehetőség, vagy csapda Jakab István a MAGOSZ elnöke szeptember 4.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Az Európai Unió mezőgazdasága
Termelői csoportok tájékoztatója Eredmények és lehetőségek B udapest, február 10. dr. Forgács Barnabás szakállamtitkár.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Vidékfejlesztési Program – aktualitások dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség Szentlőrinci.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Tájékoztató aktuális támogatási kérdésekről Juhász Attila Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kirendeltsége.
Történelmi bázisjogosultságok Szerletics Ákos Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal október 18.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
2009. május MŰSZAKI TÉRINFORMATIKA KONFERENCIA 1 Szabad forráskódú agrár ágazati téradat nyilvántartórendszer (VINGIS) Katona Zoltán (FÖMI) -
Ingázás a határ mentén. A külföldre ingázó foglalkoztatottak A külföldön dolgozók aránya a foglalkoztatottak százalékában, 2011.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Az új METÁR szabályozás és a biomassza piac
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
Pásztorné Szerezlai Márta
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Kína üzleti szemmel június 24..
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
Mezőgazdasági kisüzemek fejlesztése
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az „Út a munkához” program évi változásai
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
Készletek transzformációja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
USA mezőgazdasága.
Az „Út a munkához” program évi változásai
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

Az SPS rendszer magyarországi bevezetése FVM,Stratégiai Főosztály Szentirmay Zoltán főovh.

Az SPS rendszer fontosabb fogalmai Termeléstől független összevont támogatás 2009-től felváltja a SAPS rendszert Egyedi, üzemi szintű támogatási jogosultságok kerülnek megállapításra, részben a 2009-ben bejelentett terület, részben pedig történelmi bázis alapján. Jogosultságok mezőgazdasági területtel kerülnek aktiválásra Kölcsönös megfeleltetés feltételrendszere

Miért SPS? Ágazatonkénti támogatás differenciálása - 2009-től a SAPS, top up-ba maradás esetén a top up folyamatosan elfogy - 2009-ben a tej top up csökken - 2010-ben a 100%-ra beállított állattenyésztési borítékok csökkennek (anyatehén, hízott bika, anyajuh) - 2012-re a top up-olás megszűnik - modulációval számolva

Miért SPS? A jogi lehetőség most még adott! - "health check" - Magyarország jelenleg szabadon dönthet a bevezetésről, mint Szlovénia, vagy Málta - a 795/2004-es Biz. rendelet módosításával technikailag is megkönnyíthető az átállás - a "health check" 2008 őszi megállapodásaiban esetleg beléphetnek korlátozások, de ezek nem írhatják felül a magyar júliusi döntéseket - nincs visszamenőleges hatály - ki kell használnunk

Miért SPS? Az egyes reformok által kiharcolt külön támogatási borítékok fenntarthatósága SAPS, top up mellett - a cukor boríték 2011-től megszűnik, és felolvad a SAPS borítékban - a cukor, zöldség-gyümölcs, szőlő-bor számára jobb a 2009-es SPS áttérés

Miért SPS? Az SPS középtávon stabilizál - árutermelő gazdaságok földhasználata - földhasználati bizonytalanság az átállás pillanatáig - intézkedések szükségesek a bizonytalanság kockázatának mérséklésére - regisztráció, mg-i termelő fogalma, a mesterséges üzem kérdése, szakképesítés előírása, valamint földhasználati szabályok konzekvenssé tétele - az áttérést követően a jogosultsági-forgalmazási és belépési korlátozások már stabil viszonyokat eredményezhetnek a földhasználatban és az üzemfejlesztésben

A Támogatási Jogosultság I A termelők számára az SPS bevezetésének első évében támogatási termeléstől elválasztott jogosultságokat állapítanak meg Az így kiosztott támogatási jogosultságok a termelő tulajdonává válnak ( mezőgazdasági vagyon értékű jog), így forgalomképes A termelő támogatási jogosultságainak száma: az SPS végrehajtásának első évében jelentett támogatható hektárszám (1 ha = 1 jogosultság) A támogatható jogosultság értéke: az az összeg, amelynek lehívását a jogosultság éves szinten biztosítja

2009 - jogosultságok forgalmazása (1) - kb. 5 millió ha SAPS, top up terület, kb. 5 millió ha SPS terület - 5 millió db 1 ha-ra jutó jogosultság kerül kiosztásra - az átállás eszmei időpontja 2009. május 15. - december 31. között

2009 - jogosultságok forgalmazása (2) - MVH határozatban közli a jogosultságszámot és az értékét a kedvezményezettel (2009. vége) - minden jogosultság forgalomképes, kivéve a nemzeti tart. I. jogosultságokat - 5 éves kötés - minden jogosultságot azonosítani és regisztrálni kell, és kapcsolni kell az aktiválását szolgáló mg. földterülethez

2009 - jogosultságok forgalmazása (3) Cél: lehetőleg mg-i szektoron belül, és együtt mozogjon a föld és a jogosultság Javaslat: - üzemmel, földdel történő mg-n belüli értékesítés esetén 0%-os elvonás, 0%-os adó, illeték (egyes alesetekben differenciálni lehet, pl. családtag, üzemvezető stb.) - földnélküli értékesítés esetén jogosultság 50%-os elvonása, vagy ennél kevesebb, továbbá adó- és illetékfizetési kötelezettség

2009 - jogosultságok forgalmazása (4) - jogosultság bérbeadása csak földdel együtt lehetséges Javaslat: legyen minimális bérleti határidő kikötve - bérlet révén szerzett jövedelmek adóztatása Javaslat: bérleti tranzakciót ne terhelje ÁFA, SZJA kedvezmény politikába illesztetten

2009 - Nemzeti tartalék Továbbiakban kettéválasztjuk - nemzeti tartalék I. alatt a klasszikus nemzeti tartalékot értjük - nemzeti tartalék II. alatt a kiegészítő komponens képzéséhez szükséges átállás támogatási összegét

2009 - Nemzeti tartalék I. (1) - a nemzeti tartalék I. nagysága - 0,5 vagy 3%, megállapítását igények alapján 2009. II. félév Forrásai: - az induláskor elkülönített összeg - jogosultságok forgalmazásához kötődő szabályok szerinti elvonás - három éves szabály szerint

2009 - Nemzeti tartalék I. (2) Felhasználási célok: - új belépők, fiatal gazdák 2006-2009. máj. 15. között, valamint 2009. május 15-e után - speciális esetek (közösségi jogszabály adaptáció szükséges) - szerkezetátalakítás

2009 - Nemzeti tartalék I. (3) Új belépőnek minősülhet (nemzeti szabályozás) - aki az átállást megelőzően 5 évig nem folytatott termelést - 2006 után került bejegyzésre - fiatal gazdának minősülő stb. Stratégiai dilemma: nemzeti tartalékból kapjon, vagy vásároljon a piacon

A magyar modell Az üzemsoros eltérítés- Tartalék II. A javasolt modell szerint 40% Referencia időszak: a 2006 évi „top up” alapján teljesített 2007. évi kifizetések (bázisjogosultságok) A nemzeti tartalékból részesülő ágazatok = azon „top up” ágazatok amelyek részben vagy egészben de termeléstől elválasztott támogatásban részesülnek. (GOFR, vetőmagok, hüvelyesek, komló, dohány, rizs, tej, hízott bika, felnőtt vágási, sz.marha extenzifikációs, anyajuh támogatások.

A Nemzeti Tartalék II. további elemei Az elkülönített cukor kifizetés (41 millió euró) Zöldség-gyümölcs feldolgozóipari támogatás (elkülönített zöldség-gyümölcs kifizetés 2008-ban) (4,8 millió euró) Szőlőültetvény >bor reform javaslat tükrében

A „top up” boríték „átfordítása” SPS jogosultsággá (példa) Anyatehén boríték> komponensekre kell szedni Anyatehén prémium (termeléshez kötött> nem része) Kiegészítő prémium (termeléstől leválasztott>része) Kiegészítő nemzeti prémium (termeléstől leválasztott>része) Vágási (a hímivarű felnőtt vágási levonása utáni 30%> de ebből csak 60%, mivel a jogcím 40%-ban kötött)

A „top up” boríték „átfordítása” SPS jogosultsággá (folyt.) 5) Borjú vágási (termeléshez kötött> nem része) Az így kapott „SPS hányad” 27 % Ugyanez: GOFR 100%, anyajuh 50%, rizs 30%, tej 98%

A magyar regionális-hibrid modell (7) Kalkulált értékek kiegészítő komponensbe 2009 (€) Hízott bika 128 € + top up Anyatehén 14 € + top up Marha extenzifikációs prémium 46 € + top up Tej tonna 30 € + top up Anyajuh 3 € + top up Hátrányos térségek anyajuh kieg. 2 € + top up GOFR hektár 50 € + top up

A magyar regionális-hibrid modell (8) Termeléshez kötött, kalkulált értékek – 2009 (€+Ft) Anyatehén/egyed 120 € + top up 70 € Anyatehén kieg./egyed nemzeti 30 € Borjú vágási/egyed 30 € + top up 15 € Felnőtt vágási/egyed (40%) 19 € + top up 10 € Anyajuh/egyed (50%) 6,3 € + top up 3,2 € Anyajuh kieg./egyed (50%) 0,3 € + top up 0,2 € Anyajuh hátr. helyzetű (50%) 2,1 € + top up 1,1 €

Regionális komponens Hektáralapú átalánytámogatás, a SAPS-ot váltja ki, 2013-ban kb. 775 millió euró Minden, a tárgyévben bejelentkezett, a jogosultsági kritériumoknak megfelelő, jogosult területtel rendelkező földhasználót megillet A jogosult terület a SAPS terület (szőlőültetvények >bor reform) Regionális komponens = országos SPS regionális támogatási boríték/bejelentkezett hektárszám

Nemzeti kiegészítő támogatás (top up) Az SPS bevezetésével megszűnnek az ágazati nemzeti kiegészítő támogatási (top up) borítékok; A top up igénylésének nem lesznek külön feltételei az SPS igényléséhez képest A nemzeti kiegészítés az SPS-jogosultságok előre meghatározott arányú, „társfinanszírozás-szerű” kiegészítésévé válik Példa: egy gazdaságnak 30 darab támogatási jogosultsága van, mindegyik jogosultság értéke 200 euró. Az adott támogatási évben a nemzeti kiegészítés előre meghatározott aránya 30%. A gazdaság 30*200 = 6.000 euró SPS támogatást, illetve (30*200)*0,3 = 1.800 euró nemzeti kiegészítést kap. A top up támogatást nem kell külön igényelnie, vagy igénybe vétele érdekében külön feltételeket teljesítenie. A termeléshez kapcsolt jogcímek is 30%-kal „top up-olhatók”

Termeléshez Kötött jogcímek Kötelező termeléshez kötés: A tradicionális durumbúza minőségi támogatás, A fehérjenövény, a rizs, a héjas gyümölcs, az energianövény támogatása, bogyós gyümölcsök Termeléshez kötési opciók: Vágási támogatás (borjú) akár 100%-a és a húshasznú anyatehén-prémium akár 100%-a és a vágási prémium (felnőtt szarvasmarha) legfeljebb 40%-a; Anyajuh-támogatások legfeljebb 50%-a; A dohány prémium 60%-a 2009-ben.

2009 - stabilitás - szabályozás Rendszerben való részvétel 2009-től az új kérelmezőkkel szemben érvényesíteni célszerű szakmai kritériumokat az új belépések fékezése céljából (előszűrés) A mg-i termelővel kapcsolatban feltételhez kötött regisztráció - üzemvezető előírása - üzemvezető szakképzettsége (cc. figyelembevétele) illetve minimális üzemméret

- Jogalkotási feladatok (1) Új SPS tv. megalkotása támogatások igénybevételéhez minimális bérleti idő előírása (min. 6 év) - írásbeliség megkövetelése és nyilvántartása az MVH regisztereiben nemzeti tartalék működése, első kiosztás a földhasználati szabályok átalakítása, (földtv., termőföld védelméről szóló tv.)

- Jogalkotási feladatok (2) -Állami vagyonról szóló tv. -Államháztartási tv. -Kisajátításról szóló tv. -Csődeljárásról szóló tv. -Adó- és illetéktörvények tárcarendeletek jogosultság allokáció transzfer és elvonások, kérelembenyújtás eljárási ügyek értékelési, számviteli szabályok (Korm. Rendelet)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!