A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi verseny szervezésében: IPO ( International Philosophy Olympiad) ahol első részvételünk 1992, Budapest rendezi 2000-ben, a legnagyobb siker 2013-ban ( 40 ország, 90 versenyzője közül az egyetlen aranyérmet a magyar Palasik Róbert nyerte! ).
1996. Országos Középiskolai Tanulmányi verseny érettségi követelmények kidolgozása - csak szóbeli vizsga 2007-ig kerettanterv kidolgozása kétszintű érettségi követelmények kidolgozása (OM rendeletben elfogadása 2007.) májusától csak középszintű vizsga tehető A vizsgatárgy dokumentumai
Érettségi adatok
Jelenlegi szerkezeti arányok Írásbeli 100 pont 30 pont alapvető ismeretek 70 pont filozófiai szövegek értelmezése (reflexió) Szóbeli 50 pont 35 pont a tétel A része 15 pont a tétel B része Változtatási igények, javaslatok Írásbeli 100 pont 40 pont alapvető ismeretek 60 pont filozófiai szövegek értelmezése (reflexió) Szóbeli 50 pont 40 pont a tétel A része 10 pont a tétel B része A filozófia középszintű érettségi vizsga szerkezete
Jelenlegi előírások A jelenlegi szóbeli tételeknek tartalmazniuk kell minden segédanyagot (képeket, szövegeket, ábrákat). Értékelési útmutató szükséges minden tételhez. Az évenkénti előírás a tételek 20 százalékának cseréje. Változtatási igények, javaslatok Változtassunk így: a tételekhez ezeket biztosítani kell! Minden tételhez használható általános értékelési szempontsor szükséges. Az évenkénti előírás legyen a tételek 15 százalékának cseréje. Szóbeli segédanyagok, egyéb előírások
Jelenlegi filozófiai problémák Középszinten 10 kötelező, emelt szinten 13 kötelező Az érték problémája: a jó és a szép Nincs kiemelten vallásfilozófia Kevés a kortárs elem Választható probléma nincs. Változtatási igények, javaslatok Marad. Ketté választva: egy etikai és egy esztétikai problémaként jelenne meg Legyen vallásfilozófiai problémafelvetés (kapcsolódhatna a végesség emberi problémához), több kortárs elem Legyen választható probléma. A tartalmi követelmények hármas struktúrája maradjon
Középszinten 5 kötelező 4 választható (megkötéssel) Emelt szinten 9 kötelező 4 választható Változtatási igények, javaslatok Nietzsche helyett vagy mellett középszinten legyen kötelező Wittgenstein A választhatók körét bővítsük (posztmodern alkotók) Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete Filozófusok
Jelenleg Jelenleg középszinten 3, emelt szinten 7 korszak, irányzat; Középszinten: antik görög filozófia, felvilágosodás, életfilozófiák A filozófusok és problémák leírása az előző táblázatokban megadva Változtatási igények, javaslatok Korszakok, irányzatok Más elnevezések indokoltak Életfilozófiák helyett 20. századi filozófiák: analitikus- és életfilozófiák tartalommal Felvilágosodás helyett kortárs filozófia? A részproblémák megadása is indokolt
A fejezet megújítása szükséges Kortárs szerzők kellenek Esztétika témához részletek szükségesek Etika témához új részletek szükségesek: pl. a bio- és környezetetika, a globalizáció témáinál Művek, műrészletek
Az értékelés megújítására valójában nincs szükség, a korrekció megtörténik a tételen belüli pontarányok megváltoztatásával. Értékelés
Ahhoz, hogy a filozófia vizsgatárgy a magyar közoktatásban a jövőben is jelen legyen fontos az emelt szint újraélesztése, felvételi tárgyként való elismertetése, a tanárképzés biztosítása. A vizsgatárgy jövője, jelenléte
Kerner Anna Budapest, április 09.