Műszaki Értelmiség Napja 2013 Alternatív járműhajtás koncepciók értékelése, az elektromos járművek alkalmazásának távlatai prof. Dr. Palkovics László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energia, Munka, Teljesítmény Hatásfok
Advertisements

1 Adó és illeték változások 2012-ben. MERIVA LPG Termékismertető Opel Hungary 2.
Erőforrások a Földön: Jut is marad is!!!!!
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
XI. MRTT vándorgyűlés Pálné Schreiner Judit Kaposvár, 2013.november A Szigetvári Gyógyfürdő ma és holnap.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
Készítette: Birghoffer Péter
A gépjárművek fejlődéstörténete
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
Energetikai folyamatok és berendezések
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
Dr. Barótfi István tanszékvezető, egyetemi tanár
Munkahelyi egészség és biztonság
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
NEM MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
Energia témakör tanítása Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A legelterjedtebb energiahordozók.
Megújuló energiaforrások.
A Föld megújuló energiaforrásai
Fenntartható fejlődés
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Energiaellátás: Tárolás
Energiaellátás: Előállítás
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
Korszerű dízel motorok
Készítette: Gáti-Kiss Dániel Témakör: Energiagazdálkodás
Belsőégésű motorok Agócs Roland F7D
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Villamos és hibrid kishaszonjárművek hajtás problémái
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Az alternatív energia felhasználása
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Megújuló Energiaforrások
Közlekedés – energia – jövő - kihívások és megoldások - Dr. Fónagy János államtitkár, NFM Válságkezelés és váltóállítás A Magyar Közgazdasági Társaság.
Környezetünk levegő minősége
Megújuló energiaforrások
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
S Z É L E N E R G I A.
Alkohollal a csúcsra Kaszab István Szuro-Trade cégcsoport Környezettudatos közlekedés roadshow 2012.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
SZÁMÍTÁSI FELADAT Határozzuk meg, hogy egy biomassza alapú tüzelőanyag eltüzelésekor a kén-dioxid emisszió tekintetében túllépjük-e a határértéket. Az.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Az elektromos autó, jövő a jelenben
A hibrid autók jelene és jövője Magyar Tudomány Ünnepe, 2014
Energia és (levegő)környezet
A tűz.
Kőolaj és földgáz Oroszi eszter 10.b.
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
Készítette: Somogyi Gábor
Energia, munka, teljesítmény
Műszaki és informatikai nevelés 5. osztály
Az alternatív energia felhasználása
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
A TECHNOLÓGIA MÉRFÖLDKÖVEI KÉMIKUS SZEMMEL A vegyészek és vegyészmérnökök számos találmánya és fejlesztése az energiaszolgáltatás és a szállítás területén.
4. Energiaátalakitó folyamatok és gépek
Tőkés Napenergia hasznosítási körkép ZÖLDEK Klaszter Nemzetközi Konferencia szeptember 12–13., Tatabánya EUSOL.
A kétütemű dízelmotor felépítése, működése, modern alkalmazásai.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
Járművillamosság-elektronika
Hidrogén energetika Pataki István.
Előadás másolata:

Műszaki Értelmiség Napja 2013 Alternatív járműhajtás koncepciók értékelése, az elektromos járművek alkalmazásának távlatai prof. Dr. Palkovics László akadémikus, tszv. e. tanár (BME) Dr. Simonyi Sándor ügyvezető igazgató (TRIGON)

Nicolas-Joseph Cugnot (1771) Főbb jellemzői Külsőégésű, függőlegesen álló 2 hengeres erőforrás Kilincsműves hajtás 0,9 bar rendszernyomás 3 km/h végsebesség

Lenoir Hippomobil (1860) Főbb jellemzői Belsőégésű, Lenoir-féle H2 üzemű gázmotor Alacsony hatásfok Lánchajtás Átlagsebessége 3 km/h

Carl Friedrich Benz (1886, az első autó) Főbb jellemzői Belsőégésű, négyütemű, vízhűtéses, egyhengeres, 954 cm3 lökettérfogatú motor Legnagyobb teljesítménye: 0,9 LE 400 /min fordulatszámon Lánchajtás, fogasléces kormányzás Fém váz, fémküllős kerekek, tömör gumiabroncs

Porsche-Lohner Semper Vivus (1900) Főbb jellemzői 2 x 2 kW teljesítményű kerékagymotor (A motorok a mellső kerekeket hajtják) Egy feltöltéssel 80 km megtételére volt képes 3 „sebességfokozat” (feszültségszinttel szabályozva)

Porsche-Lohner Mixtwagen (1902) Főbb jellemzői Soros hibrid felépítés, összkerékhajtás, 4 x 1,5 kW teljesítményű kerékagymotorral A négyhengeres, belsőégésű motor egyenáramú dinamót hajtott, ez szolgáltatta az elektromos energiát Akkumulátorok tömege: 1800 kg

Ford T-modell (1908) Főbb jellemzői Négyhengeres, belsőégésű, 2900 cm3 lökettérfogatú erőforrás Legnagyobb teljesítménye kiviteltől függően 20-22 LE Bolygóműves sebességváltó Gyártott darabszám: 15.458.781

Korunk emberének értékelési szempontrendszere

Az ember viszonya a természethez Élvezi a természeti adottságokat?.............................................igen Használja a természet adottságait?..........................................igen Felelőtlenül, pazarlóan bánik a természet adottságaival? .....igen Pusztítja a természetet?.............................................................igen Legyőzi a természetet?..................................................nevetséges Veszélyezteti az élővilág létét, jövőjét?....................................Igen

A gépjárműközlekedés viszonya a környezethez Ideális esetben napenergiával is működik (legalábbis elméletben). A vízből hidrogén állítható elő, ami éghető hajtóanyag. A hidrogéntartalmú gázok és az oxigén vízzel egyesítése elektromos áramot termel. A földben lévő fosszilis éghető anyagok a belsőégésű motorok üzemanyagai. A fosszilis tüzelőanyagok kb. 40%-át belsőégésű motorban égetjük el. A levegőt szennyezi a belsőégésű motor. Tiszta levegőt szív be (feltétele az égésnek) és füstöt bocsájt ki. Ez keveredik a környezet levegőjével és MI EZT SZÍVJUK BE percenként körülbelül 60-szor! De nemcsak a gépjármű ilyen környezetszennyező gép, hanem minden, amiben termikus energiafelhasználás folyik (repülőgép, hajó, mozdony). Ne gondoljuk, hogy a gépjármű a legkörnyezetszennyezőbb eszköz, de ez is relatív, mint minden ember által alkotott eszköz... El kell fogadni, hogy a gépjármű az „ilyen”, de szükség van rá? Nem! Nem szükséges, hogy ez a folyamat folytatódjon.

Mi a teendő. – Paradigmaváltás szükséges Mi a teendő? – Paradigmaváltás szükséges. Nem egyedi problémamegoldó gondolkodást kell folytatni, hanem rendszerben kell gondolkodni!

Megújuló hajtó-energiák Meg kell találni a jövő üzemanyagát, ami lehetőleg nem tartalmaz szenet. Az üzemanyag nem mindig azonos a hajtóenergia forrásával. A jövőben egyre kevésbé lesz az. Az üzemanyag (mivel energiahordozó) részben vagy egészében kiváltandó, tárolható gépjárműhajtásra alkalmas energiával. De nem mindegy, hogy milyen forrásból nyerjük ezt az energiát. Ha környezetszennyező módon és forrásból, akkor csupán helyrajzi kérdés, hogy hol szennyezzük a környezetet, erőművekben vagy gépjárművekben. Fontos tehát a természetes energia nyerése és tárolása. Megújuló hajtó-energiák Ahol jó hatásfokkal történik meg az energiatranszformáció. Alacsony a hajtási energia igény. Nem szennyezi a környezetet. Alternatív technológiákat valósít meg. A veszteségi energiákat visszanyeri, tárolja és újrahasznosítja. Korszerű járművek Ahol a magasszintű rendszerszervezés miatt jellemzően sok a „zöldhullám”. Ahol megvalósul az elektronikus flottairányítás. Ahol megvalósul a kvázi sebességtartás, melynek szintje megegyezik a gépjárművek optimális energiaigényével. Ahol a gépjárműsűrűséget csökkenteni lehet jobb járműkihasználással. Korszerű közlekedési rendszerek

Ökológiai lábnyom Különböző hajtású járművek CO2 kibocsátása teljes életciklusuk során

A közúti közlekedés energiafelhasználásának várható alakulása 2020-ig

Konvencionális és elektromos hajtású járművek hatásfoka

Energiarekuperáció megvalósíthatósága

Villanymotor és belsőégésű motor teljesítmény- és nyomatékkarakterisztikái

Mercedes E-300 D Bluetec Hybrid (2011) Mercedes S400 Hybrid (2009) Mercedes E-300 D Bluetec Hybrid (2011) Főbb technikai adatok Soros, négyütemű, közvetlen befecskendezéses dízelmotor Max. teljesítmény / nyomaték: 150 kW LE (204 LE) / 500 Nm A 19 kW teljesítményű villanymotor a főhajtásba integrálva Akkumulátor: Li-ion – 0,8 kWh Hatótáv elektromos üzemben: <1 km Átlagfogyasztás: 4,2 l/100 km CO2 kibocsátás: 109 g/km Főbb technikai adatok 3498 cm3 lökettérfogatú V6-os Otto-motor Teljesítmény/nyomaték: 205 kW (279LE)/385 Nm A hajtásláncba integrált villanymotor 20 kW-os Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 sec Legnagyobb sebesség: 250 km/h Átlagfogyasztás: 8,2 l/100 km CO2 kibocsátás: 199 g/km

Audi A6 Hybrid (2012) Főbb technikai adatok Soros, négyhengeres,1998 cm3 hengerűrtartalmú TFSI motor Motor max. teljesítménye / nyomatéka: 155 kW (211 LE) / 350 Nm Villanymotor teljesítménye / nyomatéka: 39 kW / 210 Nm Akkumulátor: Li-ion, tárolókapacitása: 1,2 kWh Elektromos üzem hatótávja: < 3km Átlagfogyasztás: 6,2 l/100 km CO2 kibocsátás: 145 g/km

Elektromos energiát tároló akkumulátor Jellemzője Korlátozott akkumulátor élettartam Magas energiasűrűség Alacsony teljesítménysűrűség Érzékeny a környezeti hőmérsékletre

Ultrakapacitor Magas várható élettartam Alacsony energiasűrűség Jellemzője Magas várható élettartam Alacsony energiasűrűség Magas teljesítménysűrűség

Full elektromos üzemű Tesla Roadster (2008) Főbb technikai adatok Villanymotor elhelyezése: középen, hátsó tengely előtt (középmotoros kialakítás) Villanymotor legnagyobb teljesítménye / nyomatéka: 215 kW (288 LE) / 370 Nm Akkumulátor: Li-ion, kapacitása: 53 kWh Hatótáv: 340 km Menetkész tömeg: 1238 kg Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 3,9 s

Hatótáv kibővítés (duális üzemű range extender alkalmazása) Opel Ampera (2012 - Chevrolet Volt) Főbb technikai adatok Soros, négyhengeres, belsőégésű motor (generátort hajt, duális üzemmód) Hengerűrtartalom: 1398 cm3, motor max. teljesítménye: 63 kW (86LE) A 2 villanymotor teljesítménye / össznyomatéka: 111 + 54 kW / 370Nm Akkumulátor: Li-ion, kapacitása: 16 kWh Hatótáv: 60-80 km (akkumulátoros táplálás), 500 km (range extenderrel) Átlagfogyasztás: 1,2 l/100 km CO2 kibocsátás: 40 g/km

Porsche 918 Spyder Hybrid (2010) Főbb technikai adatok 4600 cm3 hengerűrtartalmú V6-os motor Motor max. teljesítménye / nyomatéka: 453 kW (608 LE) / 528 Nm Villanymotorok teljesítménye: 115 kW/93 kW (hátsó/mellső) Villanymotorok össznyomatéka: 745 Nm Rendszerteljesítmény / nyomaték: 661 kW (887 LE) / 1273 Nm Akkumulátor: Li-ion, kapacitása: 7 kWh, hatótáv: 25 km Menetkész tömeg: 1675 kg Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 2,8s (CO2 kibocsátás: 70 g/km)

Porsche 911 GT3 R (2010) KERS adatok Főbb technikai adatok Konvencionális, 6 hengeres boxermotor, 4000 cm3 Motor legnagyobb teljesítménye: 358 kW (486 LE) Villanymotorok száma: 2 (mellső tengelyen) Villanymotorok teljesítménye: 2 x 60 kW Villanymotorok nyomatéka: 2 x 80 Nm KERS adatok Williams F1 által fejlesztve Maximális fordulata: 40.000 /min Szolgáltatott teljesítmény: 120 kW

Full elektromos hajtás - Honda Clarity (2008) Főbb technikai adatok Energiaforrás: H2 –t használó tüzelőanyag-cella, 100 kW (Honda Vertical Flow Fuell Cell) Villanymotor max. teljesítménye / nyomatéka: 100 kW (136 LE) / 256 Nm Hidrogén tárolása: nagynyomású tartályban (345 bar), teljes feltöltött állapot esetén a tárolt H2 tömege: 4,1 kg Hatótáv: 386 km 1 kg hidrogénnel megtehető távolság: ~116 km (vegyes üzem)

Hybrid Air (újfajta hibrid koncepció)

Az elektromos hajtású járművek energiaellátása

Hálózathoz kötött energiaellátás (Trolibusz) Ikarus 411T és 412T trolibuszok

Részbeni energiatárolás (buszöbölben való gyorstöltés a felé- és leszállás ideje alatt) Kowloon Motor Bus – szuperkapacitorral szerelt városi autóbusz (2010)

Teljes energiatárolás Elektromos busz akkumulátor-csomagja

Gépjármű-erőforrások arányának várható alakulása 2030-ig

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!