– az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Advertisements

Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Az időjárás előrejelzése
Az időjárás.
A Balatoni Viharjelzés
Az időjárás megfigyelése
KBSz Szakmai Napok Siófok, 2006 okt. 24. Sárközi Szilárd megb. met. szakértő A HAZAI HAJÓZÁST VESZÉLYEZTETŐ IDŐJÁRÁSI JELENSÉGEK az ún. légkörzési félévben.
Atmoszféra - A Földünk légköre
2010 időjárása, különös tekintettel a nagy csapadékokra és más veszélyes jelenségekre dr Bonta Imre, Babolcsai György, Ujváry Katalin (IEO) Nagy csapadékos.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
RIVER INFORMATION SERVICES
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Regionális éghajlati jövőkép a Kárpát-medence térségére a XXI
Veszettség elleni védekezés tapasztalatai Magyarországon
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
CSAPADÉKTÍPUSOK.
III. Anyag és energia áthelyeződési folyamatok az óceán-légkör rendszerben A nagy földi légkörzés.
AZ ÉGHAJLATI ELEMEK IDŐ ÉS TÉRBELI VÁLTOZÁSAI
Az általános légkörzés
Hazánk tájai: Alföld.
Budapest mint világváros
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Légnyomás, szél, időjárási frontok, ciklonok, anticiklonok
Trópusok időjárását meghatározó folyamatok
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
A hegyek repülés-meteorológiája – hazai vonatkozású szemelvények avagy ismeretlen(?) ”terep” és (az) időjárás találkozása, egymásra hatása KBSZ NYÍLT SZAKNAP.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A KÜLÖNLEGES SIKLÓERNYŐS DOMB – Egy ”tanuló” domb kellemetlen széljárási sajátságai, tanulságok ennek kapcsán KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2010.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
1 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály KBSZ – Szakmai nap Budapest október 28. Hajóutak.
Viharkárokra történő felkészülés, reagálás Vas megyében. Köszöntöm az előadás résztvevőit ! Horváth Tibor pv.alez.
(János, Mika) ÉGHAJLAT nagy(obb) léptékű, hosszútávú statisztikai értékek (átlagosan) bolygóléptékű felmelegedés mennyiségi eltolódás (pl. „a víz melegszik”)
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
ÉGHAJLATVÁLTOZÁS – VÍZ – VÍZGAZDÁLKODÁS (második rész)
Forgalomszámláló állomások átalakítása tengelyterhelés mérővé
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
Levegő szerepe és működése
Gyakorlati alkalmazás
Ausztria Valacsay András.
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
térképek.,pillanatnyi időképek...
MÁJUSI IDÓJÁRÁS 2013-BAN ÉN ÍGY KÉSZÍTETTEM EL. KEZDETBEN  Kiválasztottam a témát, ami az időjárásjelentés lett  A hónapot is kiválasztottam ami a május.
1 A Rotterdami Kikötőigazgatóság belvízi irányító-központjának IDŐJÁRÁS-JELENTŐ RENDSZERE – képes útijelentés KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2011.
Szélsőséges meteorológiai helyzetek Magyarországon: május-június Dr. Bozó László elnök Országos Meteorológiai Szolgálat.
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Egy európai vizsgarendszer és a nyelvi érettségi.
kockázat risk Risiko Риск
A tengervíz mozgásai.
DUNA A MAGYARORSZÁGI SZAKASZA ÉS DUNAPARTI MAGYAR VÁROSOK.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS KÉRDÉSEI ÉS VÁRHATÓ REGIONÁLIS HATÁSAI
Hazánk nagy folyói.
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
XXIII. KONFERENCIA A FELSZÍN ALATTI VIZEKRŐL
Eötvös Loránd Tudományegyetem
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
Drought and Water Scarcity Management System – DWMS
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Előadás másolata:

Vízi útjaink ill. a hazai hajózás időjárási biztonságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Siófok, 2008 április 9. Sárközi Szilárd mb. meteorológus szakértő

Vízi közlekedési balesetek a téli félévben, melyeknél az időjárás ott volt az okok vagy tényezők között – ezek a visszatérően súlyos esetek 2006-043-6 (XI.21.) 7:25, Bp.-Lágymányos (Tatabánya) vontató szeparát, hídnak ütközött léket kapott – azért nem süllyedt el (csak!), mert a parti kavicsra futtatták Újpesti Telelőből Paksra – völgymenetben magyar sűrűbb ködbe ért: 1 km ® 100 m veszteglő front csapadéka utáni nyirkosság, beködölés (SRT 6:56) 2007-005-6 (I.10.) 10:20, Vác (Herzogenburg az Árpádnak) önjáró két bárkával, kikötött kompnak ütközött bárka külhéja felszakadt – a vízvonal felett folyamatosan a Dunán – völgymenetben nemzetközi (szerb személyzet) a folyókanyarulatban ködbe - is - ért: VIS-OK ® X00 m enyhe, párás, de többnyire napos anticiklonális légpárna (SRT 7:30), reggeli helyi folyami köd (és páraragyogás) a Dunakanyarban, és csak(!) ott 2007-069-6 (XII.9.) 7:45, DunaFöldvár (Linz) tolóhajó több bárkával, hídnak ütközött egyik bárka lékesedett – szivattyúzni tudták folyamatosan a Dunán – völgymenetben nemzetközi (román személyzet) váltáskor tájékozódásvesztés, a térségben ködfoltok is voltak: 3 km ® 300 m esős frontok közötti felhős idő, gyakori ködfoltokkal (SRT 7:18) 2008 április 9.

Vízi közlekedési balesetek a téli félévben, melyeknél az időjárás ott volt az okok vagy tényezők között – ezek a visszatérően súlyos esetek Csak a tényeket elemezgetve Másik hajónak vagy hídnak ütközés ® lékesedés – katasztrofális(!) következményei is lehetnek: (fennakadás, elsüllyedés) ® víziút eltorlaszolása (veszélyes anyag kiömlés) ® nagyváros(ok) ivóvízforrásának veszélyeztetése (személyhajóval ütközés) ® személyi sérülések Mind a Közép-Duna völgyében (nemzetközi forgalom + főváros), völgymenetben; 3-ból 2 esetben külföldi a személyzet (szomszéd népek: „nem beszélni magyar” - and English?…). Szűk két hónapos időszakban (XI.vége - I.eleje): ősz vége, ”tél”(*) első fele (szinte már előrejelezhető a következő…) (*amikor nem télies az időjárás: vagy esős, vagy ködös – azaz nyirkos); és mind hajnalban-reggel, ½(-3) ó-val napfelkelte (SRT) után. Ez az évszakos és napi menetben egyaránt pontosan a ködképződés időszaka ill. mélypontja, különféle okú ködöknél egyaránt (egy kivétellel); + új nap, más időjárás, új út v. váltás ® ”meglepetések”. Nagy – nagyságrendnyi! – és – mozgásból szemlélve – hirtelen változások a látástávolságban! (+ A víz és az ég is szürke ® romlik az észrevehetőség – és a figyelem is!) 2008 április 9.

Ami a tankönyvek „A köd (…)” c Ami a tankönyvek „A köd (…)” c. fejezetéből kimarad(t) – kis kiegészítő jelenségtan: kisugárzási éjszakai kihűlés parti eltérő légnedvességi viszonyok advekciós áramlási eltérő hőm.-ű és páratartamú légrétegek és felületek találkozása frontális (csapadék utáni, stb.) más időjárások mellékhatása ülepedési-kisugárzási – mozgó sekély (ősz) – hideg légpárna (tél) – talajmenti (tavasz) parti és/vagy hegy-völgyi légkörzési 2008 április 9.

Ami a tankönyvek „A köd (…)” c Ami a tankönyvek „A köd (…)” c. fejezetéből kimarad(t) – kis kiegészítő jelenségtan: A ködöt amolyan lomha, lassan változónak gondoljuk… pedig: (áhá, a talaj felett…!), és minden irányból éles(!) határa lehet. ”gyorsan” mozog(!) a széllel Σ: Helyi (folyami, tavi) ködfoltok/-sávok mozognak (partra-partról), határuk éles ® alattomos, hirtelen jelenség is lehet pl. előfordulhat, hogy kevés az idő (a következő akadályig) a radarra átálláshoz Þ előzetes időjárás-jelentés nélkül feltétlen veszélyforrás! Helyi, mozgó ködfoltok: 2008 április 9.

ELŐRELÁTHATÓ? ® ELKERÜLHETŐ Þ FELKÉSZÜLÉS – ? (Rég nem ”mumus” már az időjárás!) „Hát, meghallgatjuk a rádiót…” – nemzeti alaphálózat jelentései vízi útjainkat nem jellemzik (PS: Erőmű; SN,UD: reptér), és – nincs testreszabott cél-előrejelzés 2008 április 9.

ÖNKÉNTES ÉSZLELÉSEK KÖLCSÖNÖS KÖZKINCCSÉ TÉTELE (mint valaha az IMO VOS!…) ® célirányú hasznosítás? 2006 nov.21. 2006 nov.21. 2008 április 9.

NAVINFO: rádió-relés ”NAV-MET-NET” – régi®új szolgáltatás Nyomokban –”helyzetben” (pl.”nagy szél”) – rádión eddig is, magától is ment → rendszeresen, szabályozottan?… – veszélyforrások, határértékek meghatározása (pl. VIS < X00 m, WND > XY kt) – ezekre jelentési kötelezettség előírása (már belátott kölcsönös érdek, hajósnak, info-snak egyaránt) Þ módszertani fejlesztéssel (csak!) kulcsrakész 2008 április 9.

TÁVÉSZLELÉSEK lehetősége – jövőbeli (NAVINFO) szolgáltatás? web-cam >5 km ≤1,5 km € £ $ ¥: átjátszók kb. 40 km-enként Duna (417 km) ® 11 db Tisza (585 km) ® 15 db Þ VIZIG-enként 3-5 db (X0 eFt/db) ennyit kis cégek is szoktak… Ismert helyű és irányú web-cam képe + megfelelő tereptárgy-térkép alapján (ún.”láthatósági térkép”) távolból is meghatározható az ottani látástávolság. 2008 április 9.

LÁTÁSTÁVOLSÁG-MÉRÉS lehetősége – jövőbeli telepítések esetén Látástávolság mérő: (majd)nem szembefordított sugárzó-érzékelő pár közötti légrészről mért ”fény”-visszaszóródás alapján (különböző hullám-tartományokban); bejáratott termékek, » mió Ft … Előzetes kutató-felmérések a legfontosabb mérőhelyek meghatározásához: – pl. rendszeres hosszújárató hajókon – adott időjárási helyzet(ek)ben Szélmérő: ( (víz)hőmérő, stb.) < 150 eFt 2008 április 9.

jelenlegi ELŐRE- és VESZÉLYJELZÉSEK a www.Met.Hu -n 2008 április 9.

jelenlegi ELŐRE- és VESZÉLYJELZÉSEK a www.Met.Hu -n Éjszaka fagypont alatti hőmérséklet, hajnalra foltokban sűrű köd várható. 2008 április 9.

? Nemzetközi tapasztalatok ?… Þ ”Súgó” A RIS-ekhez – a korszerű folyami hajózás hátteréhez – CÉL-ELŐREJELZÉSEK szükségesek A vízi utak időjárása - viszonylagosan - lényegtelenül kis területre jellemző és külön sajátság. Ahhoz, hogy ajánlhassuk használatukat, valós, jellemző és testreszabott termékeket kell előállítani (különben már az elején komolytalanná válhat!…): ® bemenő adatokon alapuljon, ® meghatározni a hajózásban lényeges adatok körét és egy vonatkozó területi bontást (jelenleg a folyók a körzethatárok…) ? Nemzetközi tapasztalatok ?… Þ ”Súgó” 2008 április 9.

Egy leendő (Hu-) RIS-MET-rendszer – közös feladataink – észlelések – mérések –”NAV-MET-NET” – távészlelések – mérések – cél-előrejelzések – veszélyjelzések – önkéntes észlelések .Hu – jelentési kötelezettség előírása ¬ jelenségek, h.értékek meghat.-a – webcam, VIS, stb. mérők telepítése ¬ kutató felmérések – célirányú hasznosítás ® megjelenítés – kötelező felkészülés előírása ® cél-termékek készít(tet)ése – nemzetközi tapasztalatok, kapcsolatok 2008 április 9.