Az erdei iskolai projektek és azok szervezésének módszertana
ISKOLA VAGY NEM ISKOLA? Különbségek Forma Módszertan Helyszín Pedagógusi attitűd Élethelyzet Időbeosztás Keretek
ISKOLA VAGY NEM ISKOLA? Azonosságok Oktatási célok, feladatok megvalósítása Ismeretek átadása, bővítése Változatos munkaformák (egyéni, csoport, kooperatív…) Irányított foglalkozások Ismeretek rendszerezése Műveltségterületekre bonthatóság
CÉLOK ÉS FELADATOK MEGHATÁROZÁSA Oktatási célok meghatározása (pedagógiai program, helyi tantervek, tananyag, oktatási és nevelési célok) Célok igazítása a korcsoporthoz (hány éveseknek kívánjuk az erdei iskolát szervezni)
A HELYSZÍN KIVÁLASZTÁSÁNAK SZEMPONTJAI A kitűzött céloknak megfeleljen Létszám függvényében Távolság a lakóhelyünktől, megközelíthetőség A szállás színvonala A pénzügyi erőforrásainknak megfeleljen Programlehetőségek a helyszínen és a környéken
A PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSÁNAK SZEREPLŐI Gyerekek Pedagógusok Szülők Szállásadók Programszolgáltatók Egyéb partnerek (utazás, szervezés…)
GYEREKEK Életkor Oktatási célok Létszám Önkéntesség Érdeklődési kör Társadalmi környezet Lakóhely sajátosságai (természeti környezet)
PEDAGÓGUSOK FELADATA Szaktudás – projekt pedagógia Tapasztalat (táborozás terén) Tudatosság Módszertani ismeretek Áldozatvállalás Gondoskodás Szervezés Tájékoztatás
SZÜLŐK FELADATA Anyagi hozzájárulás Tájékozottság A szükséges feltételek biztosítása a gyermek számára Segítségadás Kapcsolattartás (gyerekkel, pedagógussal) Kötelezettségek teljesítése Határidők betartása Segítőként részvétel a programban
SZÁLLÁSADÓK 1. A meghatározott szállás kategória biztosítása (A, B, C, sátor tábor, kulcsos ház, turista szállás) A gyermek étkeztetés normáinak megfelelő meleg étkezés biztosítása (helyben, vagy a közelben) Programok biztosítása, akár szerződött partnerekkel is Biztonság Tisztaság
SZÁLLÁSADÓK 2. Játékok biztosítása Zöld terület (kert, park) Közös helység csoportfoglalkozáshoz Házirend közzététele Orvosi szoba és/vagy orvosi ügyelet Tűzvédelmi és balesetvédelmi oktatás érkezéskor A szállásra való bejutás biztosítása a nap bármely szakában Türelem, gyermek központúság
Napi legalább 4 órára elegendő program PROGRAMSZOLGÁLTATÓK Mennyi? Napi legalább 4 órára elegendő program Kik? Helyi szakemberek A szállásadók maguk Pedagógusok Bárki aki jól érti amit csinál Helybéliek Hogyan? Térítés ellenében, vagy önkéntesen Élményszerűen, hitelesen
PROGRAMSZOLGÁLTATÓK Mit? Túrázás Kirándulás (városok, közeli látványosságok) Sport tevékenységek Természetismereti bemutatók, előadások A társadalmi környezettel való ismerkedés Helyi hagyományok, néprajz Helyi szokások, jellemző foglalkozások
PROGRAMSZOLGÁLTATÓK Kézműves foglalkozások Állatok a ház körül és a gazdaságban Mezőgazdasági munkák Lovas programok Tánc-, daltanítás Mesék, mondák Múzeumok, kiállítások Ipari termelés a közelben
PROGRAMSZOLGÁLTATÓK Vetélkedők Közösségépítő foglalkozások Bátorságpróbák (nappali, éjszakai) Drámajátékok Csillagászat Zene-, hangszerbemutatók Történelmi játékok Íjászat Vizsgálódások Környezetvédelem
EGYÉB PARTNEREK Utazási szolgáltatók (busz, vonat, hajó stb.) Múzeumpedagógia Utazásszervezők Civilszervezetek Nemzeti Parkigazgatóságok Helyi lakosok, vállalkozók
AZ ERDEI ISKOLAI PROJEKT LEBONYOLÍTÁSA 1. Előkészítő időszak (kb. 1 hónap) Téma kiválasztása Oktatási célokhoz igazítás Időtartam meghatározása, a megvalósítás időpontja Érdeklődők létszámának felmérése Kapcsolatfelvétel a szülőkkel Szervezés elkezdése (kapcsolat a szállásadóval) A projekttéma megismertetése a gyerekekkel, kollegákkal Témakörök életkorhoz való igazítása Feladatok kiosztása kollegáknak, szülőknek, gyerekeknek
AZ ERDEI ISKOLAI PROJEKT LEBONYOLÍTÁSA 2. A szervezés időszaka (a sorrend felállítása) Kapcsolatfelvétel a szállással Étkezés, szállás lekötése (becsült létszámmal) Utazási terv (olcsó, kényelmes) Tájékozódás a programokról A szülők részletes tájékoztatása (fizetési feltételek, programok, szállás, étkezés) Jelentkezés
AZ ERDEI ISKOLAI PROJEKT LEBONYOLÍTÁSA 3. Létszámadatok pontosítása Előleg beszedése Szállás, étkezés lekötése, előlegfizetés A programok ütemezett szervezése Kapcsolatfelvétel a szolgáltatókkal, programgazdákkal Időpontok lekötése
Pályázatok figyelése A táborozás témájához, helyszínéhez illeszkedjen A pedagógiai céloknak megfeleljen A szociálisan rászorulók segítése A projekt költségeinek csökkentése A pályázati célok és feladatok pontos végrehajtás Elszámolás
Kiírók Fenntartók (önkormányzatok) Maga a szállásadó Civil szervezetek Minisztériumok EU (TÁMOP, HEFOP…) Erdei iskolai programgazdák
A helyszínen