A DKMT regionális együttműködés Marosvári Attila a Csongrád Megyei Közgyűlés alelnöke.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
ZEMPLÉN EURORÉGIÓ 1 XI. LOGISZTIKAI FÓRUM FEBRUÁR 18. CENTRALIZÁLT VAGY DECENTRALIZÁLT GAZDASÁG REGIONÁLIS FEJLESZTÉSEK Előadó: Juhász István ügyvezető.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Az agroturizmus és a vidékfejlesztés sokszínűsége Európában.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Foglalkoztatás-politika
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Nemzeti Fejlesztési Terv
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
A határtérség.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

A DKMT regionális együttműködés Marosvári Attila a Csongrád Megyei Közgyűlés alelnöke

Régió - Eurorégió Régió: „ az a törvényes területi testület, amely az állami szint alatt közvetlenül hoztak létre, és politikai önkormányzattal van felruházva” (Európai Régiók Gyűlése, dec. 4. Basel) Eurorégió: az Európai Unió belső és külső határ menti politikájának célterülete

A határ menti együttműködés motívumai •a határnak, mint elválasztó vonalnak a feloldása •az előítéletek és ellenszenvek legyőzése, a történeti örökség oldása •a periférikus helyzet és elszigeteltség megszüntetése •a gazdasági növekedés és az életszínvonal emelése •az EU-ba való gyors beilleszkedés elősegítése

A határ menti együttműködés alapelvei 1.Szubszidiaritás: minden döntést a legoptimálisabb szinten kell meghozni 2.Addicionalitás: az EU támogatások nem kiváltanak, hanem kiegészítenek 3.Koncentráció: a források és eszközök összpontosítása 4.Partnerség: a szereplők szoros együttműködése 5.Programozás: hosszú távú, komplex fejlesztési programok

A határ menti együttműködés munkamódszerei •stratégiaorientált működés, nem csak eseti programok •komplex együttműködés, sokféle kapcsolódási csatornán keresztül •partneri viszony vertikálisan és horizontálisan •döntések és közös akciók megvalósítása a mindenkor érvényes eljárások alapján

A határ menti együttműködés tartalma •gazdaságfejlesztés •infrastruktúra-fejlesztés •környezet- és természetvédelem •turizmus •kulturális kapcsolatok •oktatás •civil kapcsolatok •közbiztonság, katasztrófavédelem •szociális együttműködés

TERÜLET TERITORIU POVRSINA AREA LAKOSSÁG LOCUITORI STANOVNISTVO POPULATION SZÉKHELY CAPITALA PRESTONICA CAPITAL •Megalakulása: november 21. •Területe: 71,6 ezer km2 •Népessége: 5,5 millió fő •Irányító testülete: Közgyűlés •Honlapja: Magyarország Szerbia Románia

A DKMT speciális adottságai •a társadalmi, gazdasági együttműködés történetileg közös gyökerei •a három ország gazdasági erőket felvonultató területei •az EU-csatlakozás eltérő időpontja •három jelentős szellemi-egyetemi bázis (Szeged, Temesvár, Újvidék) •a mezőgazdaság kiemelt szerepe •interkulturális sajátosságok

A DKMT speciális adottságai •korábbi gazdasági kapcsolatok, együttműködési programok •a kitörési lehetőségek koncentrálódása a DKMT-n keresztül •a Balkáni Stabilizációs Egyezmény lehetőségei •sikeres régióközpont kialakításának lehetősége •a programfinanszírozás lehetőségeinek kihasználása: együttműködési érdekek

A DKMT sajátos célkitűzései •a régió gazdasági, társadalmi, szociális és környezetvédelmi intézményi fejlesztésével foglalkozó EU-kompatibilis szerveződés létrehozása •a régió forrásszerző képességének növelése •a dinamikusan fejlődő térségi pozíciók megszerzése •A régió lakosságának sokoldalú kapcsolatrendszerén alapuló stabil életminőség elérése

A DKMT sajátos célkitűzései •többoldalú együttműködés megvalósítása a kölcsönös előnyök alapján, a regionális politikák összehangolása, forráskoordináció •a régió versenyképességének erősítése a természeti, gazdasági és emberi erőforrások koncentrációjával •a civil társadalom, a közigazgatás szerveinek és a gazdaság szereplőinek mozgósítása a fejlesztési programok kidolgozására és megvalósítására

A DKMT SWOT analízise Erősségek •a térségi és helyi szereplők erőteljes igénye a határok által képzett akadályok mérséklésére •a kapcsolódó területek saját országok fejlettebb, de legalábbis közepesen fejlett térségei közé tartoznak •egymás megismerése megtörtént, a bizalmi elv már működik •a térség közös adottságai növelik a kooperáció lehetőségeit •rendelkezésre állnak EU-források

A DKMT SWOT analízise Erősségek •már megindultak együttműködések a kamarák, gazdasági szereplők és települések között •az eurorégiót fontos európai korridorok szelik át (IV. és X/A. közút-vasút, VII. Duna) •a térségben található három, nemzetközileg is jegyzett tudományos-felsőoktatási centrum, melyek már dolgoznak együtt •vonzó idegenforgalmi adottságok •működő média-kapcsolatok

A DKMT SWOT analízise Gyengeségek •az országok közötti politikai kapcsolatok egyenetlenek •a DKMT nemzeti, nemzetközi és uniós elismertsége nem egyértelmű •mindhárom területen tőkehiány, a befektetői érdeklődés hiánya, az önálló források alacsony volta, relatív szegénység •a decentralizáció előrehaladottsága, a közigazgatás és a gazdaság EU- harmonizációja jelentősen eltérő

A DKMT SWOT analízise Gyengeségek •a rendszeres kapcsolattartás korlátozott, mind a közlekedési, mind az információáramlás tekintetében •az egymás nyelvét beszélők alacsony száma •az országok eltérő gazdasági fejlettségéből adódó komparatív előnyök kihasználtsága minimális •a jogi és piaci ismeretek hiánya gátolja az érdemi együttműködést •kevés a kapcsolat a turizmus és a mezőgazdaság, valamint az ipar és a szolgáltatások terén

A DKMT SWOT analízise Gyengeségek •a területi tervezés metodikai, tartalmi és egyeztetési rendszere nem harmonizált •a határon átnyúló környezeti szennyezések kezeléséhez szükséges eszközrendszer hiánya •a határon átlépő legális és illegális munkavállalással összefüggő szociális és munkaerő-piaci problémák rendezetlensége •a határon átnyúló regionális és helyi szintű együttműködés intézményesítettségének elégtelensége

A DKMT SWOT analízise Lehetőségek •a kapcsolatok javulása, stabilizálódó balkáni viszonyok •az EU bővülésével a térség délkelet-európai kapuként funkcionálhat •uniós támogatások megszerezhetősége a határ menti együttműködéshez •a DKMT ismét összekapcsol szétszakított térstruktúrákat •a régió egyetemi központjai európai színvonalú fejlődés katalizálására képesek

A DKMT SWOT analízise Lehetőségek •a régió gazdasági diverzifikációja egységes és versenyképes mezőgazdasággal megalapozható •az eurorégió integrálni képes a regionális fejlesztés és tudásbázis összekapcsolását •a régiót átszelő transz-európai hálózatok fejlesztése lehetővé teszi a szétszakított közlekedési hálózatok helyreállítását, s ezzel a térség bekapcsolását az európai gazdasági vérkeringésbe

A DKMT SWOT analízise Veszélyek •a politikai helyzet bizonytalanságai negatívan befolyásolhatják az együttműködést •a gyors fölzárkózás reménye hiú ábrándokat kelthet és csalódottságot szülhet •az infrastrukturális fejlesztések lassúsága korlátozza a kooperációs lehetőségeket •a gazdaság, s különösen a mezőgazdaság felzárkóztatásának elmaradása társadalmi problémákat okozhat

A DKMT SWOT analízise Veszélyek •kedvezőtlenül hathat, hogy az eurorégió nem határos nála fejlettebb, tőkeerős régiókkal •az EU csatlakozás eltérő időpontja feszültségeket okozhat •a schengeni határszabályozás megbéníthatja az együttműködést •a gyengén fejlett kapcsolatok a régió korlátozott részvételét eredményezhetik az Interreg-programban

A DKMT stratégiai programjának prioritásai 1.az eurorégiós intézményrendszer kiépítése és továbbfejlesztése 2.a közigazgatás és az EU-felkészülés harmonizációja 3.a meglévő területi tervek, programok integrálása 4.az informatikai és kommunikációs struktúra fejlettségének közelítése, összekapcsolása

A DKMT stratégiai programjának prioritásai 5. a társadalmi-gazdasági szereplők együttműködési hálózatainak kialakítása 6. a fizikai infrastruktúra javítása (a közlekedési kapcsolatok helyreállítása és fejlesztése) 7. a gazdaság diverzifikációja (régiómarketing, szerkezetátalakítás, integrált kutatás, nemzet-közi versenyképesség, kapcsolatok bővítése) 8. az eurorégió forrásszerző képességének erősítése

A DKMT intézményrendszere 1.A közgyűlés - a DKMT előkészítő, koordináló és stratégiai döntéseket hozó szerve Tagjai a./ teljes jogú tagok - alapító tagok (alapító megyék) - társult tagok (megyeszékhely városok) b./ nem teljes jogú tagok - állandó meghívottak (gazdasági kamarák, egyetemek, civil szervezetek, szakszervezetek, ifjúsági szervezetek képviselői) - eseti meghívottak

A DKMT intézményrendszere 2. Soros elnök – képviseli a DKMT-t, összehívja és vezeti a közgyűlést 3. Titkárság – a közgyűlés adminisztrációs és döntés-előkészítő feladatait ellátó szerve 4. Koordinációs bizottság – a közgyűlés elé kerülő javaslatokkal kapcsolatos előzetes egyeztetések lebonyolítása a nemzeti partnerek között

A DKMT intézményrendszere 5. Munkacsoportok – javaslatokat dolgoznak ki a közgyűlés számára - 1. gazdaság, infrastruktúra, idegen- forgalom - 2. területfejlesztés, természet- és környezetvédelem - 3. művelődés, sport, civil szervezetek és szociális kérdések - 4. nemzetközi kapcsolatok, információ és tömegtájékoztatás

A DKMT intézményrendszere 6. DKMT Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség Kht. „A Kht elsődleges feladata, hogy önálló jogi személyként, a közhasznú tevékenység mellett üzleti célú tevékenységet is folytatva anyagi (pénzügyi) fedezetet biztosítson a DKMT térségének fejlesztéséhez, s – egyebek közt ezáltal is – támogassa az euro- atlanti integrációhoz való csatlakozás előmozdítását”

DKMT REGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS KÖZGYŰLÉSE DKMT Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség Közhasznú Társaság KÖZGYŰLÉS ÜLÉSE Alapító tagok képviselői Társult tagok képviselői Eseti meghívottak SOROS ELNÖK TITKÁRSÁG MUNKACSOPORTOK 1. Gazdaság, infrastruktúra és idegenforgalom 2. Területfejlesztés, természet- és környezetvédelem 3. Művelődés, sport, civil szervezetek és szociális kérdések 4. Nemzetközi kapcsolatok, információ és tömegtájékoztatás NEMZETI KOORDINÁTOROK § Közhasznú Társaság Társasági Szerződés § A Közhasznú Társaság és a DKMT Regionális Együttműködés Közgyűlése tagjai között létrejött Szolgáltatási és Finanszírozási Szerződés KHT Alapító Tagok Taggyűlése Ügyvezetés Felügyelő Bizottság § Megbízási, foglalkoztatás i szerződések Állandó meghívottak A DUNA-KÖRÖS-MAROS-TISZA (DKMT) REGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE

A DKMT legfőbb projektjei 1. Közlekedés •a Szeged-Kikinda-Zsombolya-Temesvár vasútvonal helyreállítása •az Alföld-Fiumei vasútvonal revitalizálása (Nagyvárad-Békéscsaba-Szeged-Baja-Zágráb- Fiume) •a Szeged-Makó-Nagylak-Arad vasútvonal helyreállítása •A IV. sz. transzeurópai közlekedési folyosó továbbépítése (Kiskunfélegyháza-Szeged-Arad- Temesvár-Bukarest)

A DKMT legfőbb projektjei •a X/A transzeurópai közlekedési folyosó továbbépítése (Szeged-Újvidék-Belgrád) •a Tisza IV. osztályú nemzetközi vízi útvonallá minősítése •a Bega II-III. osztályú vízi útvonallá minősítése (Temesvár-Újvidék) •a Maros és a Körösök II-III. osztályú vízi útvonallá minősítése •a szegedi repülőtér nemzetközi (regionális) kereskedelmi repülőtérré történő fejlesztése

A DKMT legfőbb projektjei 2. Határátkelőhelyek •a Kiszombor-Csanád határátkelő megnyitása a tehergépjármű-forgalom előtt •Óbéba-Rábé-Kübekháza hármas határnál nemzetközi utasforgalmi határátkelő nyitása •Új határátkelők nyitásának megvizsgálása 3. Vízgazdálkodás •a Bega-csatorna környezetei rehabilitációja •a Tisza és mellékfolyói környezetének ár- és belvízvédelme, a környezeti ártalmak kiküszöbölése •a Vaskapu erőmű környezeti hatásvizsgálata

A DKMT legfőbb projektjei 4. Idegenforgalom •az Eurorégió idegenforgalmi térképének kidolgozása •DKMT komplex idegenforgalmi kínálatát lefedő programcsomagok összeállítása 5. Gazdasági kapcsolatok •vállalkozási övezetek, gazdaságfejlesztési zónák létrehozása a határ menti területeken •a kereskedelmi kapcsolatok fejlesztését segítő intézményfejlesztések •a kis- és közepes vállalkozások együttműködését segítő képzések és információszolgáltatások

A DKMT legfőbb projektjei 6. Környezetvédelem •a határokon átnyúló kihatású környezeti ártalmak megszüntetése, illetve megelőzése •a szennyvízhálózat bővítése, a talaj- és folyószennyezés csökkentése •az ivóvízbázis-védelmi programok összehangolása •a természetvédelmi területek fokozott védelme 7. Kultúra és média •a nemzeti hagyományok megismertetését célzó programok, a multikulturalitást támogató szakmai konferenciák •„Media-net” eurorégiós információs központ és adatbázis