AZ ÚJ KÖZNEVELÉSI TÖRVÉNY ELŐÍRÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Azoknak a tanulóknak, akik január elseje után kezdik meg érettségi vizsgájukat, az érettségi megkezdésének feltétele, hogy 50 óra közösségi szolgálatban.
Advertisements

Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
A pedagógusok munkaidő beosztása
- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
Közösségi szolgálat elkezdése Kövesd az utasításokat!
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A SZÉCHENYI ISTVÁN GIMNÁZIUMBAN
Türr István Gimnázium és Kollégium 8500 Pápa , Fő utca 10
A pedagógus szerepe a közösségi szolgálatban
A Hallgatói Mentorprogram működése
A közösségi szolgálat, mint új lehetőség a köznevelésben
Gondozási Központ Zalaegerszeg
Az iskolai szociálismunka
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr Győr, Kálóczy tér
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
Demecser Oktatási Centrum
Közoktatási projektelemek Készítette: Deli Mária Közoktatási koordinátor.
TÁMOP A „Lépéshátrány nélkül” hasznosítható végzettség megszerzésének támogatása c. pályázat
Összeállította: Sütő Szilvia iskolapszichológus
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Az iskolai közösségi szolgálat
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
Az iskolai közösségi szolgálat bevezetése
A Magyar Vöröskereszt ben jött létre – 132 éve működik! -Kiterjedt vöröskeresztes nemzetközi kapcsolatok: 186 országban van jelen -Kiemelten közhasznú.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
„Mércénk az ember” Fodor Információk átadása, tájékoztatás  folyamatos kapcsolattartás a HUMÁN TISZK iskolái között – igazgatói értekezletek 
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
Az iskolai közösségi szolgálat bevezetése
Közösségi szolgálat 2014.
Tájékoztató gimnazista gyerekek szüleinek az 50 órás közösségi szolgálatról Károlyi István Gimnázium január Hirmann László.
50 órás közösségi szolgálat
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT (intézmény neve) Készítette igazgató.
Az iskolai közösségi szolgálat a koordinátor szemével
Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ)
Iskolai közösségi szolgálat
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Közösségi szolgálat Összeállította:
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
(Hatályos: I. 1-től) 4.§ (15) A közösségi szolgálat: - szociális, - környezetvédelmi, - a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, - szervezett.
Az iskolai közösségi szolgálat “Nem tudom mi a sorsod, de egy dolgot tudok: csak azok lesznek igazán boldogok, akik keresték és megtalálták, hogyan lehet.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Iskolai közösségi szolgálat
Közösségi szolgálat Mit jelent a közösségi szolgálat?
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
Az IKSZ alapelvei, céljai
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Felkészítés a közösségi szolgálatra
Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ) a fogadóintézmény szempontjából
Az IKSZ tevékenység dokumentálása
Tervezési folyamat.
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
„Fiatalok EGYÜTT, EGYMÁSÉRT 2015”
CSOPORTNAPLÓ MÓD - SZER - TÁR ANYAGÁNAK FELHASZNÁLÁSÁVAL.
Iskolai közösségi szolgálat a Borosban
Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
Család – és Gyermekjóléti Központ
Közösségi szolgálat a közgázban
Előadás másolata:

KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A DUNAKESZI RADNÓTI MIKLÓS GIMNÁZIUMBAN Készítette Varga Tibor igazgató

AZ ÚJ KÖZNEVELÉSI TÖRVÉNY ELŐÍRÁSA Azoknak a tanulóknak, akik 2016. január elseje után kezdik meg érettségi vizsgájukat, az érettségi megkezdésének feltétele, hogy 50 óra közösségi szolgálatban eltöltött időt tudjanak igazolni.

MIT NEVEZHETÜNK KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLATNAK? A „közösségi szolgálat (…) szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása”.

FONTOSABB FEJLESZTÉSI CÉLOK felelősségvállalás önbizalom növelése felelős döntéshozatal szociális érzékenység együttműködés empátia konfliktuskezelés problémamegoldás

A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT TERÜLETEI a) egészségügyi b) szociális és jótékonysági c) oktatási d) kulturális és közösségi e) környezet- és természetvédelemi f) katasztrófavédelmi g) óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, idős emberekkel közös sport- és szabadidős területen folytatott tevékenység

FONTOSABB SZABÁLYOK A tizennyolcadik életévét be nem töltött önkéntes közérdekű önkéntes tevékenységet 20 óra és 6 óra között nem végezhet.

FONTOSABB SZABÁLYOK A tizenhatodik életévét be nem töltött önkéntes által a közérdekű önkéntes tevékenységre fordítható idő nem haladhatja meg a) tanítási szünet ideje alatt a napi három órát és a heti tizenkét órát b) tanítási időben a heti hat órát és ba) tanítási napon a napi két órát bb) tanítási napon kívül a napi három órát

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálatot teljesítő köteles megtagadni az utasítás teljesítését, ha annak végrehajtása más személy életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül veszélyeztetné.

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálatot teljesítő köteles a) a közérdekű önkéntes tevékenységet a vonatkozó jogszabályok, szakmai és etikai előírások, valamint a fogadó szervezet utasításai szerint személyesen végezni,

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálatot teljesítő köteles b) a közérdekű önkéntes tevékenység során tudomására jutott személyes adatot, üzleti és egyéb titkot megőrizni.

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálatban résztvevő nem köteles a fogadó szervezet utasításait teljesíteni, ha annak végrehajtása a) az önkéntes életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül veszélyeztetné, b) jogszabályba vagy az önkéntes szerződésbe ütközik.

FONTOSABB SZABÁLYOK A középiskola intézményvezetője jelöli ki az iskolai koordinátort, aki felelős: — a tanulók felkészítéséért — pedagógiai feldolgozásért (mentorálás) — a fogadó helyekkel való kapcsolattartásért — adminisztrálásért, dokumentálásért, igazolásért — a tanulók bevonásáért a folyamat egészébe — a tevékenységek elismeréséért — az együttműködés és kölcsönösség elvének érvényesítéséért

FONTOSABB SZABÁLYOK A középiskola a 9–11. évfolyamos tanulói számára lehetőség szerint három tanévre, arányosan elosztva szervezi meg vagy biztosít időkeretet a legalább ötven órás közösségi szolgálat teljesítésére, amelytől azonban indokolt esetben a szülő kérésére el lehet térni.

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálatot az adott tanuló esetében koordináló pedagógus az ötven órán belül – szükség szerint a mentorral közösen – legfeljebb öt órás felkészítő, majd legfeljebb öt órás záró foglalkozást tart.

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálat teljesítése körében egy órán hatvan perc közösségi szolgálati idő értendő azzal, hogy a helyszínre utazás és a helyszínről hazautazás ideje nem számítható be a teljesítésbe.

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálat helyszínén a szolgálattal érintett személy segítése alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb háromórás időkeretben végezhető.

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálat során a tanuló naplót köteles vezetni, amelyben rögzíti, hogy mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott.

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként a) a tanulónak közösségi szolgálati jelentkezési lapot kell kitöltenie, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét a megvalósítás tervezett helyét és idejét valamint a szülő egyetértő nyilatkozatát

A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként b) az osztálynaplóban és a törzslapon az osztályfőnöknek dokumentálnia kell a közösségi szolgálat teljesítését

FONTOSABB SZABÁLYOK A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként c) az iskola a közösségi szolgálat teljesítéséről igazolást állít ki két példányban, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad.

IRATMINTÁK

Tanulói jelentkezési lap minta Iskolai közösségi szolgálatra Alulírott ……………………………………………………………………………… tanuló a(z) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………… iskola ………………………………… osztályos tanulója a ……………./……………… tanévben az alábbi területeken kívánok eleget tenni a közösségi szolgálatnak: ………………………………………………… területen ………………… órában (tanévenként minimum egy, maximum három terület választható) tanuló aláírása Szülő, gondviselő nyilatkozata: Alulírott …………………………………………………………………………………….. nevezett tanuló szülője/gondviselője az iskolai közösségi szolgálat teljesítését a jelzett területeken támogatom és tudomásul veszem. …………………………………………… szülő, gondviselő aláírása

Igazolás Alulírott………………………………………………………………………………………..a(z)……………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………. OM-azonosító  iskola intézményvezetője igazolom, hogy a(z) ….……...………………………………………………………… ………………………….......................................... nevű tanuló a ………/……… tanévig ……… óra közösségi szolgálatot teljesített. ……………………. dátum …………………….. ………………………………………………… az intézményvezető aláírása (P. H.)

Élményeim/tapasztalataim A(z) ……………………………………………………………. iskola …………………………………………………………………. nevű ………………. osztályos tanulójának a …………./……….. tanévre. …………………………………………………. intézményvezető aláírása (P. H.) Sor-szám Dátum Órától óráig Tevékeny-ség Élményeim/tapasztalataim Igazoló aláírás 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 1. Az idősek napközi otthoni ellátásában való segítségnyújtás feladat a napközi otthonban feladat az otthoni ellátásban egyedül élők segítése

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz Az idősek napközi otthoni ellátásában való segítségnyújtás idősekkel való foglalkozás: rendezvények szervezésében, lebonyolításában való segédkezés (farsang, juniális, Idősek világnapja – büfé vitele, műsor szervezés, szereplés); egyéni és kiscsoportos foglalkozás (beszélgetés, felolvasás, társasjátékozás, kézműves foglalkozás szervezése és lebonyolítása, rejtvényfejtés, séta stb.);

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz Az idősek napközi otthoni ellátásában való segítségnyújtás a környezet szépítése kerti munkák (kerítés festés, fűnyírás, locsolás, lombgereblyézés, kisebb kertészeti munkák – pl. a „mediterrán kert” építgetése, hólapátolás stb.) az otthon szépítése (a folyosók, lépcsőházak falainak díszítése képekkel, falfestményekkel; nagytakarításban való segédkezés)

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz Az idősek napközi otthoni ellátásában való segítségnyújtás az otthon által meghirdetett pályázatokon való részvétel: az Idősek Éve alkalmából meghirdetett pályázatokra való benevezés: portrék képek – rajz, festmény egy-egy idős emberről kisfilm, portréfilm az idősekről az otthon szépítésére képek, festmények felajánlása

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz Házi segítségnyújtásban: idősekkel való foglalkozás: beszélgetés, felolvasás, bevásárlás,játék (sakkozás, kártyajáték); környezetük gondozása: fűnyírás, locsolás, lombgereblyézés, hólapátolás

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 2. Önkéntesek a családsegítő, gyermekjóléti szolgálatnál: élelmiszer adomány érkezésekor pakolás, csomagok kiosztása családoknál segítés festésben kert összerendezésében nagycsaládosoknál gyermekfelügyelet álláskereső klubban való segítés, például számítógép használatra való megtanítás, önéletrajzírásban való segítés, állásinterjúra való felkészítés

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 2. Önkéntesek a családsegítő, gyermekjóléti szolgálatnál: ruhaadományok, és egyéb adományok felkutatásában való segédkezés, ezek osztása kézműves foglalkozások lebonyolítása családi nap, gyermeknap rendezvényének szervezése, lebonyolítása, pakolás tanulás segítése (korrepetálás) gyermekklub esetén: szervezése, programok, lebonyolítás nyári étkeztetésben való segédkezés

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz Önkéntes segítők a Városi Bölcsődék, gyermekfelügyelet esetén: az udvar szépítése, kerítés festése, játékok rendezése évszaknak megfelelően (télen hólapátolás, ősszel a falevelek összerendezése, nyáron locsolás) rendezvényeken való segédkezés

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 3. Feladat az ÉletFa Rehabilitációs intézetben segítség kíséretben tolerancia programok előkészítésében és megvalósításában való segítség segítség rendezvények alatti felügyeletben közreműködés sport és kulturális programok megvalósításában

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 4. Egészségügyi szervezetek segítése kórházban beteg gyerekekkel való foglalkozások szakorvosi rendelő pl. betegkísérő leltározás betegek kisgyermekeivel foglalkozás

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 5. Feladat a volt általános iskolában bekapcsolódás a kulturális munkába, iskolanapok programjaiba Műsorok szervezése, hangosításban való közreműködés Iskolai honlap szerkesztésében való közreműködés Iskolai újság és kiadványok szerkesztése drog-prevenciós kortárs segítő program bekapcsolódás az IDÖ munkájába, közösségi programok, öntevékenységi körök

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 5. Feladat a volt általános iskolában bekapcsolódás az iskola sportprogramjainak megvalósításába, síelés, osztályok közötti bajnokság, stb. szabadidős programok támogatása bekapcsolódás az iskola jótékonysági programjaiba, iskolai bálok, gyűjtési akciók, stb.

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 5. Feladat a volt általános iskolában bekapcsolódás tanulószobai munkába (házi feladat írásban való segítségnyújtás) nyári napközis táborokban való segítségnyújtás (játékok szervezése, vezetése, kíséret, stb.) környezetvédelmi programok, szakértelmet nem igénylő felújítási programok.

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 6. Civil szervezetek munkájának segítése Rotary club Városi könyvtár munkájának segítése Vöröskereszt (véradás, gyűjtési akciók, akciók segítése) a helytörténeti gyűjtemény anyagainak gyűjtésében való közreműködés, bekapcsolódás a múzeum anyagának archiválásába, honlapjának kezelésébe, programok megvalósításába, takarítás idősek szervezeteinek segítése pl. nyugdíjas klub, Internet használatának segítése, bekapcsolódás kulturális és közösségi programok megvalósításába egyházak jótékonysági programjainak, hitéleti tevékenységének segítése

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 7. Saját iskolán belüli programok takarítási, tisztasági és környezetvédelmi programok papírgyűjtés szervezése, lebonyolítása játszótér felügyelete, rendben tartása virágok locsolása, gondozása

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 7. Saját iskolán belüli programok öntevékenységi kör vezetése, programjának szervezése, lebonyolítása segítség a helytörténeti vetélkedőre való felkészülésben gólyatábor szervezésének segítése, bekapcsolódás a programok megvalósításába iskolai újság szerkesztése

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 7. Saját iskolán belüli programok a városi könyvtárral , kultúrházzal és más kulturális szervezetekkel való közreműködés segítése jótékonysági programok, gyűjtési akciók szervezése és támogatása jótékonysági bál élelmiszer, könyv, ruhagyűjtési akciók „Mentsünk meg egy családot” program (foci meccsek előtti felhívás)

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 8. Közreműködés városi rendezvények lebonyolításában információs feladatok ellátása küldöttségek programjainak segítése, kísérete a programiroda munkájának segítése

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 8. Közreműködés városi rendezvények lebonyolításában sportprogramok és kulturális rendezvények lebonyolításának segítése műemlékek környékének rendben tartása a város környezetvédelmi területeinek feltérképezése, az ilyen munkát végző szervezetek munkájának támogatása

Lehetséges feladatok a közösségi szolgálathoz 9. Bekapcsolódás óvodai programok megvalósításába óvodaudvar rendezése egyszerűbb felújítási munkák ünnepségek programjának segítése gyerekek kíséretének segítése játékos programok szervezése, segítése