VII. Államigazgatás egyéb Államigazgatási eljárás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Advertisements

Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
főigazgató-helyettes
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
Önkormányzatok finanszírozása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
NYF-”VEKTOR” Versenyképes Kutatás, Technológia, Oktatás a Régiónkban c. projekt nyitókonferenciája június 27. Badak Béla okl. könyvvizsgáló
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
A projektek megvalósítása I.
A vízjog időszerű kérdései
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
A közbeszerzési törvény változásai
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Műszaki ellenőrképzés
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Közbeszerzési tudnivalók A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Közbeszerzési tudnivalók
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
TÁMOP /09 Az önkéntesség elterjesztése Az elszámolhatóság feltételei.
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
2014. november Rendek Tímea
Zuglói társasház energiahatékonysági felújításának tapasztalatai Dzsiki Ferenc Lagross Kft. Budapest,
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Költségvetés ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE. Költségtervezési alapfogalmak A kedvezményezettek finanszírozási funkciói –Költség- és forrástervezés –Pályázat kidolgozása.
A pénzügyi lízing lényege, számviteli kezelése
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Közbeszerzési tudnivalók
SZÁMVITEL.
Lorem ipsum.
Közbeszerzési szabályok változása és
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

VII. Államigazgatás egyéb Államigazgatási eljárás JOGI KÖRNYEZET ELEMEI I. Államháztartási szabályozás VII. Államigazgatás egyéb Jogi eszközei Államigazgatási eljárás IV. Polgári törvényi szabályozás beszerzések (PPP szolg. beruházások) II. Közbeszerzések szabályozása V. Társasági szabályozás III. Adók, illetékek szabályozása VI. Európai Úniós szabályozás VIII. építési, műszaki szabályozás

a bolognai folyamat hatása az intézményi infrastruktúrára, szolgáltatásokra csatlakozás az Európai Felsőoktatási és az Európai Kutatási Térhez (2010) nemzetközi versenyhelyzet a magyar diákok itthon tartása a külföldiek vonzása a képzések folyamatos korszerűsítése (pl. az alapszakok csökkentése) újabb „külső kényszer” a kétlépcsős képzés (BSc, MSc, (PhD – DLA) az elavult és csak részben átjárható intézményhálózat és infrastruktúra fejlesztésének, rekonstrukciójának kényszere a drága és alacsony hatékonyságú, nem az alapfeladathoz tartozó szolgáltatások leépítése, a felelős intézményi gazdálkodás feltételeinek erősítése

A2004. augusztus 17-én elfogadott 2207/2004 kormányhatározat PPP programjai (103 projekt) 10.000 új diákotthoni férőhely létesítése (~30,0 md Ft) (5 üzemel, 4 helyszínen építik, 4 közbeszerzés alatt, 10 projekt tervezés alatt) 20.000 kollégiumi férőhely rekonstrukciója (~20,0 md Ft) (4 intézménynél átadásra került, 8 intézménynél folyik a rekonstrukció, 4 intézménynél folyamatban van a szerződéskötés, 4 intézménynél folyik a közbeszerzés, 23 projekt, tervezés alatt) Új oktatási-,kutatási kapacitások létesítése (~80,0 md Ft) Meglévő oktatási-,kutatási infrastruktúra rekonstrukciója (~40,0 md Ft) (2 objektum átadva, 11 projekt épül, 4 projekt szerződéskötés alatt, 8 projekt közbeszezés alatt, 12 projekt tervezés alatt.) Az intézményi fejlesztések forrásai: 1. Költségvetési források Közvetlen ingatlan gazdálkodás (vétel-eladás) Beruházások, rekonstrukciók, felújítások saját bevételekkel való gazdálkodás kötöttségeinek oldása 2. Piaci források: PPP (Public Privat Partnership)- konstrukciós fejlesztések - Infrastruktúrafejlesztés magántőke bevonásával 3. Kiegészítő források: Európa Terv (NFT) Különféle pályázati források (állami, magán, nemzetközi)

a PPP programban való intézményi részvétel feltételei Az intézmény rendelkezzen: az OKM-által efogadott intézményfejlesztési tervvel, telek-, vagy épület infrastrukturával, a megvalósítandó funkció programjával, amely illeszkedik az intézményi SzMSz-hez, és az intézmény alap-, illetőleg kiegészítő tevékenységéhez az Intézményi szenátus elfogadó határozatával, a bérletidíj fizetéséhez szükséges forrásokkal, a megvalósításhoz szükséges személyi (felelősök) és pénzügyi (a beszerzés költségei) eszközökkel. a Tárcaközi Bizottság program jóváhagyásával, vagy az O(K)M-mel megkötött megállapodással a bérleti díj megosztásáról, Az intézmény vegye tudomásul a program lefolytatása során rá háruló jogi-, pénzügyi kötelezettségeket, tartsa be a megállapodásban foglaltakat, működtesse az Intézményi Beruházási Bizottságot (IBB) Állít(tas)sa elő a közbeszerzés egyedi és általános dokumentumait, valamint szerezze be a szerződések megkötéséhez szükséges KVI, KSH nyilatkozatokat, hozzájárulásokat.

Infrastruktúra fejlesztés központi beruházással Infrastruktúra fejlesztés PPP-vel Tervek beszerzése (tervpályázat) 1.eljárás 6 hónap+ engedélyek 6 hónap Kivitelezés (építési beruházás) 2.eljárás 4 hónap+ egy év Üzemeltetés (szolgáltatás vásárlás) 3. eljárás 3 hónap Felújítás 4.(5-6.) eljárás 3 hónap Infrastruktúra szolgáltatás vásárlás egy eljárásban tervezés, engedélyek kivitelezés, üzemeltetés, felújítás (szükség szerint) 4-6 hónap+ egy másfél év

VII. Államigazgatás egyéb Államigazgatási eljárás JOGI KÖRNYEZET ELEMEI I. Államháztartási szabályozás VII. Államigazgatás egyéb Jogi eszközei Államigazgatási eljárás IV. Polgári törvényi szabályozás beszerzések (PPP szolg. beruházások) II. Közbeszerzések szabályozása V. Társasági szabályozás III. Adók, illetékek szabályozása VI. Európai Úniós szabályozás VIII. építési, műszaki szabályozás

I. Államháztartási szabályozás Az 1992. évi XXXVIII. törvény az államháztartásról Éven túli kötelezettségvállalás, Külön intézkedések a Költségvetési törvényekben (50.§ (21.), illetve az Felsőoktatási törvényben (122. § (1-4.) bek. Hitelfelvétel tiltása (100.§), kivételek kreálásával teremt összhangot a Ftv (120.§) előírásaival Aht 109.§-ok Kincstári vagyonnal való gazdálkodás, /külön intézkedés a Ftv-ben (lásd 120.§ és a 122.§ (1-4.) bek.) csak a felsőoktatási intézményekre/, Költségvetési szervek gazdálkodása (Áht 92-98.§), a költségvetés tervezése (22-23.§) A törvényekben szereplő előnytelen előírások: Az ingatlan, vagyoni értékű jogának (földhasználati, haszonélvezeti) átadása és a közbeszerzési eljárásban való szerepeltetés koordínálatsága, „Haszonélvezet” értelmezése a Ptk-ban csak természetes személyre és nem jogiszemélyre Térítésmentesség eseteinek csak részleges felsorolása, (haszonélvezet előnytelen kihagyása /használat ingyenes, haszonélvezet nem/, illetékmentességgel kapcsolatos értelmezési kérdések)

II. Közbeszerzések szabályozása Szabályozott lépések: Közbeszerzési terv készítése, (ha szükséges) előzetes össz. táj. Intézményi szabályzat készítése, közbeszerzési bizottság felállítása, IBB működtetése, Kötelezettségvállalási dokumentumok beszerzése, bonyolító kiválasztása, Fajta,értékhatár, eljárás kiválasztása, Előzetes összesített tájékoztató Hirdetmény feladása, eljárás lefolytatása, Eredmény feladása, (engedélyek beszerzése) szerződés megkötése, Éves összesített statisztikai adat megküldése, Szerződés módosításának hirdetménye, Éves beszámoló a szerződés (négy évnél hosszabb) teljesítéséről. Szabályozási anomáliák: A beruházási (szolgáltatási) koncesszió, mint a PPP egy lehetséges fajtája. Az átfogó PPP értelmezésének elmaradása a Kbt-ben, Az a versenykorlátozó Kbt-s előírás, amely csak a közös nyerteség esetén teszi lehetővé projekttársaság alapítását, A Kbt hatálya alá tartozó beruházások esetében előírt tervpályázati eljárás elmaradása, és az épírészeti minőség bizosítsának kérdése PPP-s szolg. vásárlás esetén. Az Áht-ben szabályozott vagyoni értékű jogoknak a megszerzését a közbeszerzési eljárás részeként kell lefolytatni, amely így a KVI szerint nemelégíti ki az Áht-t, A szerződéskötésre rendelkezésre álló egy hónap nem elegendő a KVI, KSH engedélyek beszerzésére.

III. Adók, illetékek szabályozása 1996.évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról 7.§ (1) bek. (l.)pont az adózás előtti eredményt csökkenti a képzőművészeti alkotás beszerzésére fordított összeg, amely a beruházási érték 1%-a lehet. 21.§ beruházási adókedvezmények igénybevétele, 22.§ adókedvezmények Operatív-, pénzügyi lízing tartalma, adózási konzekvenciái, a lízingtárgy tulajdonjoga, viselkedése a futamidő végén, 52.§ az eszközök értékcsökkenése 1-2 sz. melléklet az értékcsökkenési leírás szabályai, leírási kulcsok jegyzéke 249/2000.(XII.24.) Korm rend. Áht szervezetei beszámolási és könyvvezetési köt…. 30.§ eszközök értékcsökkenése, Szabályozási anomáliák: Illeték törvény, illeték mentességek köre nem koherens, vagyoni értékű jogok megszerzésének (határozott és határozatlan idejű) illetéke aránytalan és előnytelen Helyi (iparüzési-, kommunális) adókról szóló törvény: helyi rendeleti szabályozás némelykor ellentmondásos

IV. Polgári törvényi szabályozás Az 1959. évi IV. törvény a Polgári törvénykönyvről 37.§(1-2.) bek. A költségvetés helytállási kötelezettsége jóhiszemű harmadik fél felé, a költségvetési intézmény helyett, Opcionális jogok kikötésének öt éven túli elévülése Szerződés semmissége, érvénytelensége, módosítása, megszűnése

V. Társasági szabályozás Társasági törvény (társasági formák, cégjegyzék, tevékenységi körök, gazdálkodás, stb) Társaság jogképessége (bejegyzés, megszűnés, átalakulás, vezetői jogosultságok Ftv (121.§-ban kapott) felhatalmazás alapján az intézmény a Korm. hozzájárulása nélkül létesíthet gazdálkodó szervezetet Kapcsolatok különböző tulajdonlású gazdasági társaságokkal (összeférhetetlenség, államháztartáshoz való viszony, közös tulajdonlás, stb.) Non-profit társaságokkal, alapítványokkal való való kapcsolat

VI. Európai Úniós szabályozás PPP projektekhez kapcsolódó: EUROSTAT (18/2004) Irányelv a PPP projektek elszámolásáról (2004. 02. 11.) Fő elv a kozkázatok vállalásának megosztása a kormányzat, és a magán partner között. EUROSTAT 4.2 (2004. 08. 30.) Hosszú lejáratú szerződések a Kormányzati szervek és a nem kormányzati partnerek között (PPP) kiegészítő feltételek az elszámolások megítéléséhez KSH kiadvány (interneten megjelent) ESA 95-kézikönyv A kormányzati hiányról és adósságról ESA 95 Lízing melléklet, lízing fajták és elszámolásuk, hatásuk a költségvetési egyenlegre, Egyéb eljárások: Közbeszerzések Tervpályázatok EU-s (és más) források felhasználására vonatkozó szabályok

a PPP konstrukció hazai kritériumai Ne növelje az államháztartási hiányt a beruházás évében a beruházás összegével (kockázat megosztás előírásainak betartása) Elégítse ki az operatív lízing kritériumait (Áfa, tulajdon, futamidő végi körülmények) Közbeszerzési eljárással legyen beszerezhető (nem beruházási koncesszió, hanem szolgáltatás vásárlás, projekt társaság) Köthető legyen az intézményhez (állami tulajdonon való megvalósítás) Közfeladat ellátása deklarálva legyen (tényleges, megalapozott igény) Fizetőképes kereslet megteremtése (normatív támogatás, használó saját hozzájárulása, intézményi bevétel) A KVI és a KSH szakvélemények beszerzése

a PPP konstrukció EUROSTAT-os besorolásának kritériumai (2004. 02.11.) Elsődleges kritériumok A létesítés kockázata (az előkészítéssel, létesítéssel, kapcsolatos költségek, az eljárások eredményességével kapcsolatos kockázatok tartoznak ide.) A rendelkezésre állás kockázata (az üzemeltetéssel-, a szolgáltatási színvonal megőrzésével összefüggő költségek, amelyek megfizetése csak a szolgáltatási színvonallal arányosak lehetnek.) A kereskedelmi kockázat (a hasznosítással összefüggő kihasználtság biztosításának felelőssége.) (a kockázatvállalás megosztásának tekintetében, legalább két kockázatot a szolgáltatónak kell viselnie.) A szolgáltatás biztosítását leginkább az „operatív lízing konstrukció” képezi le. A

a PPP konstrukció EUROSTAT-os besorolásának kritériumai (2004. 02.11.) Másodlagos kritériumok A PPP-nek közfeladat ellátását kell szolgálnia (deklarált feladat) A magán partner tulajdonlásának ki kell elégíteni bizonyos kritériumokat (pld Kht probléma) a befektetés tőkeértékének a szolgáltatás infrasrtruktúrájában legalább az 50%-ot el kell érnie, a befektetést, és így az amortizációt a szolgáltató könyveiben kell elszámolnia, Vizsgálni kell a szolgáltatás arányos díjfizetés rendezettségének ügyeit (szankció rendszer, monitoring stb. közüzemi díj fogyasztás arányos fizetése-általány díjas fizetés probl.??) Bérleti díj reál értékének megőrzésével kapcsolatos lehetőségek nem érinthetik a létesítési kockázatvállalást (választható infl.szorzók, kivéve stb) A futamidő végével keletkező viszonyok (amortizációs kulcs, könyvszerinti érték, opciós korlát stb.)

VII. Államigazgatás egyéb jogi eszköze Államigazgatási eljárás 51/2002. (III. 26.) Korm rend. Az egyetemi és főiskolai hallgatók által fizetendő díjakról és térítésekről, valamint a részükre nyújtható egyes támogatásokról 161/2005. (VIII.16.) Korm rend a többéves fizetési kötelezettséggel járó kötelezettségvállalások nettó jelenérték számításának módszertanáról, valamint az alkalmazandó diszkonttényezőről PPP-re vonatkozó kormányzati intézkedések 2091/2003. (V. 15.) Kh a 10.000 férőhelyes diákotthoni bővítésről 2098/2003. (V. 29.) Kh az állami és a magánszektor közötti fejlesztési, illetve szolgáltatási együttműködés (PPP) újszerű formáinak alkalmazásáról. +Jegyzőkönyv az OM PPP engedélyezési eljárásainak másként való megoldásáról. 2207/2004.(VIII.27.) Kh az Oktatási Minisztérium felügyelete alá tartozó felsőoktatási intézmények infrastruktúra fejlesztési programjának aktuális feladatairól Államigazgatási eljárási törvény (ügy, ügyfél, határozathozatali határidők, közérdekű, nyilvános adatok)

VIII. építési, műszaki szabályozás Általános építési előírások: Építési törvény Műemléki törvény OTÉK (BVKSz) A tervpályázatok lebonyolítására vonatkozó Kbt szabályok, és rendelet A dokumentációk tartalmára vonatkozó rendeletek Államigazgatási eljárásra vonatkozó szabályok Szakhatósági rendeletek, ágazati szabványok Helyi rendeletek, előírások: Településrendezési keretterv (Önkormányzati rendelettel kihírdetve, építési előírások meghatározása, stb) Helyi védettségek (műemléki, környezetvédelmi, természetvédelmi, stb) Telekalakítás (előfeltételek, engedélyek)