MONITORING ÉS TRENDELEMZÉS Mi zajlik az interneten? Ki uralja a virtuális médiateret? Kiről beszélnek a legtöbbet a Facebook-on? Kivel foglalkoznak a legtöbbet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Sport XXI. Felméréseinek Eddigi Eredményei augusztus 11. Fadd-Dombori.
Republikon Tolerancia-kutatások
MONITORING ÉS TRENDELEMZÉS Február: fókuszban az évértékelők Mi zajlik az interneten? Ki uralja a virtuális médiateret? Kiről beszélnek a legtöbbet a Facebook-on?
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Kutatási eredmények Az Évgyűrűk Magánnyugdíjpénztár ügyfelei között végzett telefonos közvéleménykutatásról 2008 Április.
 Önbevallás szerint liberális (12%)  Szakpolitikai kérdések és értékválasztás alapján liberális  Kapitalista (4%)  Emberi jogi (18%)  Kevesebb, mint.
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
FELHASZNÁLÓI TARTALMAK A HELYI NYILVÁNOSSÁGBAN 2012, Gödöllő.
romaellenesség és antiszemitizmus
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Készítette: Geszler Nikolett
MONITORING ÉS TRENDELEMZÉS Fókuszban az ellenzéki „futóverseny” Mi zajlik az interneten? Ki uralja a virtuális médiateret? Kiről beszélnek a legtöbbet.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Keresőoptimalizálás Fizetett hirdetések a keresőkön Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon Fizetett helyezések vagy regisztrációk Internetes hirdetések.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
GfK Hungária-Szonda Ipsos Internet Audience Research IV. negyedév időszakban végzett felmérés alapján készült A Magyar Online (Hajdú Online – Szabolcs.
A Magyar Parlament Nemzetbiztonsági Bizottsága részére Készítette: Szilvásy Péter December 3.
Verseny és szabályozás Pápai Zoltán .
Beköszöntött az éles WebeC „korszak” Szűcs Attila Készpénzlogisztika Január 30.
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
Főkomponensanalízis Többváltozós elemzések esetében gyakran jelent problémát a vizsgált változók korreláltsága. A főkomponenselemzés segítségével a változók.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Ozsváth Károly TF Kommunikációs-Informatikai és Oktatástechnológiai Tanszék.
4. A nyilvánosság – a civil társadalom éltető kerete. Civilség és közhasznúság.
A megyei jogú városok, mint innovációs potenciál hordozók
INNOCSEKK 156/2006 Hasonlóságelemzés-alapú vizsgálat a COCO módszer használatával Készítette: Péter Gábor
Kaliforniai paprika árváltozásának okai Készítette: Dér András.
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Közösségi weboldalak és az alumni szervezetek DPR Szakmai Klub I. Hain Ferenc - DPR Szakmai Klub http./
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
Hány szavazó hiányzik az ellenzéknek? január 30.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Miért nem valóságos az idő?
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A gazdasági válság hatása a magyarországi vállalkozások körében H-1024 Budapest, Margit krt. 5/b  Tel: :   Web:
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
A magyar tőkeexport bemutatása
Budapest, Neticle Technologies Online média elemzés Sony, Samsung, Panasonic Sótér-Schneider Kata, elemző
SZÁNTÓFÖLDI NÖVÉNYEK TERMÉSSTABILITÁSÁNAK KLIMATIKUS TÉNYEZŐI A növénytermesztési kutatócsoport kutatási eredményei Konzorciumi záróértekezlet. Gödöllő,
1 Politikai mélypont Magyarországon? november 22. Somogyi Zoltán, igazgató Political Capital Institute.
Korreláció-számítás.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
2015 | 05 | 28 VÁROSOK KÜLSŐ-BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓJA.
Budapest, Neticle Technologies Neticle Social Listening Standard Szekeres Péter, vezető kutató
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István március 11.
Baloldali, liberális pártok 2016 elején Reiner Roland
Politika a hipermédiában – web kettes techno-forradalmak
Akcióhatékonysági index
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

MONITORING ÉS TRENDELEMZÉS Mi zajlik az interneten? Ki uralja a virtuális médiateret? Kiről beszélnek a legtöbbet a Facebook-on? Kivel foglalkoznak a legtöbbet a hírportálok? Hogy áll a pártok népszerűsége cyber-térben? Milyen események borzolják a kedélyeket a neten? Milyen a politikusok online megítélése? Hogyan alakul a pártok véleményárfolyama? Fókuszban az Együtt 2014 online jelenléte

A Méltányosság Politikaelemző Központ és a Neticle Technologies egy, a hazai piacon teljesen egyedülálló kutatást indít útjára, amely innovatív módszerekkel eddig ismeretlen szemszögből láttatja a hazai politikai folyamatokat. A Neticle Technologies saját fejlesztésű webes szöveganalízisére építve az MPK havi rendszerességgel publikál a fő politikai manőverek, taktikai lépések és a véleményalkotás összefüggéseire fókuszáló elemzéseket. Nem csupán az internetes szféra véleményreflexióira világítunk rá, hanem feltárjuk a háttérben meghúzódó ok-okozati kapcsolatokat is. Így amit kínálunk, az több mint hagyományos közvélemény-kutatás és egyben meghaladja a klasszikus politikai elemzés kereteit is. Fókuszban az Együtt 2014 online jelenléte A Politikai véleményárfolyam alapvetően két részre tagolódik. Az első részben hónapról hónapra a pártok és pártvezetők webes megítélésének és említési gyakoriságának alakulását vizsgáljuk, míg a második részben olyan specifikus és aktuális politikai kérdéseket járunk körül empirikus módszerek alkalmazásával, amelyek a közbeszéd középpontjába kerültek/kerülhetnek. Ebben a hónapban a fókusz-téma az Együtt 2014 online „lábnyoma”. Megvizsgáljuk, hogy a Bajnai Gordon által vezetett párt internetes hátországa milyen csatornákat használ, s mennyire erős az online térben, vagyis összességében mennyire képes befolyásolni az Együtt webes megítélését.

A webes szféra politikai szereplőkkel kapcsolatos véleményreflexióit először annak a két pártnak a viszonylatában elemezzük, amelyek rendszeresen szignifikánsan több internetes említést gyűjtenek be, mint vetélytársaik, vélhetően azért, mert jóval hosszabb ideje jelentős szereplői a politikai porondnak, mint a „fiatal” pártok. A szocialisták webes megítélése június elejétől folyamatosan egyenletes ütemben romlott, míg a kormánypárté már a hónap elejétől kezdve egyre nagyobb ütemben fordult negatív tartományba, ami elsősorban a jóval magasabb említésszámmal hozható összefüggésbe, hiszen itt is érvényesül a politikai véleményalkotás „vastörvénye”: politikusról/pártról vagy rosszat, vagy semmit. Ugyanakkor szembeötlő, hogy a hónap végére minden eddiginél nagyobbra nyílt az olló a két párt között. Ez a trend elsősorban a Fidesz által megszavazott trafiktörvény körüli botrányokkal és a földtörvény elfogadásával hozható kapcsolatba, valamint tankönyvbeszerzés körül kialakult helyzet miatt. I.P ÁRTOK ÉS VEZETŐIK INTERNETES MEGÍTÉLÉSE Véleményárfolyam

Júniusi hónapban a Fideszhez köthető említésszám 27-én mutatott kiugró értéket. A magas érték mögött döntően –némileg meglepő módon – Bayer Zsolt beadványa áll. Ezen a napon a Kúria jogerősen elutasította keresetét, amelyben azt kifogásolta, hogy korábbi vitatott megnyilvánulásait antiszemita gyűlöletkeltésnek bélyegezték többen is. A legnagyobb ellenzéki párt ugyanakkor jócskán elmaradt a kormánypárt említésszámától az elmúlt hónapban is. Jól látható, hogy egyik nap sem generáltak akkora említésszámot, mint de a két párt „említési mélypontjai” szinkronba mozogtak. Összességében tehát az látható, hogy Bayer Zsolt keresete nagyobb említésszámot és visszaesést generált az online térben mint a parlamenti botrányt is kiváltó földtörvény megszavazása. Említés-gyakoriság

A két legtöbb említéssel rendelkező párt említésmegoszlásáról elmondható, hogy júniusban ismét messze a Facebook-on hagyták a legnagyobb „digitális lábnyomot”. A Fidesz-t közel kétszer többször említették a cikkekben, mint az MSZP-t, a legnagyobb ellenzéki párt esetében inkább a hozzászólások domináltak, de ezek száma is jócskán elmarad a kormánypártétól. De hasonló a helyzet a címlapok tekintetében is: az MSZP a teljes említésszámán belül a címlapok mindössze 0,67%-t tesznek ki, míg a Fidesznél 1,22%-ot. A Fideszről majdnem háromszor annyit beszéltek az online térben, mint az ellenzék legerősebb pártjáról. Említések megoszlása médiatípus szerint

A „fiatal” pártok véleményárfolyama – Jobbik kivételével – meglehetősen azonos pályán mozgott az elmúlt hónapban. A radikális jobboldali párt webes megítélésének – a korábbi hónapokhoz képest meglepően – negatív trendje mögött a föltörvény megszavazása közben okozott parlamenti botrányuk áll. Pedig a párt emelkedő árfolyammal kezdte a hónapot, de végül június utolsó harmadában tekintélyes zuhanást szenvedtek el. Ez alatt az idő alatt végig az LMP és a DK rendelkezett a „fiatal” pártok között a legjobb árfolyammal, de ők sem voltak képesek jelentős mértékben megfordítani a romló árfolyam-tendenciát. A DK a hónap vége felé javítani tudott helyzetén, ami valószínűsíthetően köszönhető egyrészt az ellenzéki összefogással kapcsolatos nyilatkozatok pozitív fogadtatásának, másrészt az LMBTQ közössége melletti egyértelmű kiállásnak. Véleményárfolyam

Említésszámban a Jobbik szinte végig uralta az internetes teret, ugyanakkor láthattuk, hogy emellé, egy –az eddigi hónapokhoz képest- szokatlanul negatív megítélés is társult. Míg a föltörvény megszavazása a Fidesznél nem okozott kiugróan magas említésszámot, addig a Jobbik esetében ez havi említési csúcsot hozott. A törvény megszavazásának igazi vesztese végül nem a nagyobbik kormánypárt, hanem a radikális jobboldali ellenzéki erő lett. Június 14-én azonban az LMP képes volt jelentősebb említésszámot elérni a Jobbiknál, ami annak is köszönhető, hogy Országgyűlés alkotmányügyi bizottsága e nap mondta ki, hogy a párt még is alakíthat frakciót a parlamentben. A Demokratikus Koalíció kiállása az LMBTQ közösség mellett ugyanakkor nem csak a véleményárfolyamot befolyásolta pozitívan, hanem az említésszámot is jócskán megnövelte a hónap végén, és majdnem sikerült megközelíteniük a szinte végig éllovas Jobbikot. Említések megoszlása médiatípus szerint

A „fiatal” pártok említés- megoszlása alapján elmondható, hogy nincs olyan online felület, amelyen a radikális pártot megelőznék. Bár a Jobbik szubkultúrára épülő netes hálózata jól működik, hiába „uralja” ennek segítségével a webet a „fiatal” pártok között, ebben a hónapban nem volt képes megakadályozni a magas említésszám mellett a véleményárfolyamának zuhanását. Említések megoszlása médiatípus szerint

Orbán Viktor és Bajnai Gordon véleményárfolyama egészen június 6-ig együtt mozgott, azonban ettől a naptól kezdve a miniszterelnök véleményárfolyamában több alkalommal is negatív irányú törés keletkezett. A negatív tendencia nagy valószínűséggel köszönhető a romló Merkel-Orbán viszonynak, és érdekes módon, az árvízzel kapcsolatos események is inkább rontottak a kormányfő megítélésén. Ugyanakkor Bajnai Gordon júniusban két nap erejéig képes volt pozitív irányba mozdítani megítélését a netes térben, azonban végül ő is enyhén leívelő pályára került. Az átmeneti erősödés okaként – csak a miniszterelnökkel szemben pozitív értelemben – az ő esetében is az árvízi védekezés során tanúsított magatartását jelölhetjük meg. Véleményárfolyam

Ahogy korábbi vizsgálataink sokszor bizonyították, Magyarországon a magas említésszám inkább negatív árfolyamot eredményez a politikai szereplők esetében az interneten. Nem meglepő tehát, hogy Orbán Viktor említésszámának emelkedése mellett egyre erősebb volt véleményárfolyamának esése. Ugyanakkor júniusban Bajnai Gordon egyetlen nap sem volt képes megelőzni a miniszterelnököt említésszámban. A legtöbb említést hozó június 20-i napon, amikor Zsigó Róbert Fidesz-szóvívő megvádolta Bajnait azzal, hogy vállalkozásai nem itthon fizetnek adót, sokkal nagyobb mértékű volt a negatív értékelésű említések száma, mint a pozitívoké, vagyis ez esetben a negatív kampány egyértelműen célt ért. Említés-gyakoriság

A többi pártvezető megítélését ábrázoló grafikonról leolvasható, hogy Gyurcsány Ferenc véleményárfolyama alakult a leginkább negatívan. Miközben a pártja megítélése a hónap vége felé erősödött is, többek között az ő nyilatkozatainak köszönhetően. A volt miniszterelnök árvízi védekezésben tanúsított hozzáállása, és Nagy Imre halálának évfordulóján tartott beszéde sejthető a negatív tendencia mögött, ugyanis az internetes közvélemény mindkét esethez negatívan viszonyult. Ugyanakkor Mesterházy Attila a többi pártvezetővel ellentétben sikeresen tartotta a júniusi véleményárfolyamát a pozitív tartományban, ami nagyrészt köszönhető az ellenzéki összefogással kapcsolatos kommunikációjának. Azonban említésszámokat tekintve nem rendelkezik kiemelkedő adatokkal a szocialisták vezetője. Schiffer András és Vona Gábor megítélése hozzávetőlegesen stagnált júniusban, semmilyen hazai, vagy külföldi esemény nem volt befolyással a megítélésükre. Véleményárfolyam

Érdekes látni, hogy a pártok és vezetőik véleményárfolyama, illetve említésszáma mennyire nincs szinkronban. A legerősebb eltérés a Jobbiknál figyelhető meg, hiszen a párt erős árfolyam esése nem volt kihatással Vona Gábor véleményárfolyamára. Ahogy Gyurcsány Ferenc negatív teljesítményének ellenére is képes volt korlátozott mértékű növekedést elérni a volt miniszterelnök pártja a DK. Ahogy a Jobbik esetében, úgy Gyurcsány Ferencnél is megfigyelhető az a tendencia, hogy a magas említésszámhoz az esetek döntő többségében negatív véleményárfolyam társul. Említés-gyakoriság

F ÓKUSZBAN AZ E GYÜTT 2014 ONLINE JELENLÉTE Az előző hónapban három szempont alapján vizsgáltuk meg, hogy mennyiben helytálló az közhellyé váló tézis, miszerint a Jobbik rendelkezik a legerőteljesebb internetes jelenléttel, sajátos szubkulturális alapokon nyugvó online közösséggel, és a radikális párt aknázza ki a leghatékonyabban a közösségi médiafelületekben rejlő potenciált politikai céljainak eléréséhez. Most hasonló a szempontokat felhasználva elemezzük az Együtt 2014 webes jelenlétét, szimpatizánsainak online aktivitását. 1)az Együtt 2014 facebook- közössége a mennyire tekinthető aktívnak a pártok között? 2)a közösségi médiafelületeken és fórumokon jobban alakul-e az Együtt megítélése, mint a többi párté? 3)jellemzően mely online felületeken találhatóak a legpozitívabb vagy legnegatívabb vélemények az Együttel kapcsolatban ?

A Facebook-szimpatizánsok számát tekintve az Együtt 2014 toronymagasan vezet a pártok közötti versenyben, de a szimpatizánsok aktivitásának abszolút értéket tekintve (amit a Facebook úgy jelöl, hogy „ x ember beszél erről”) is Bajnai pártja áll az élen. Viszont ha az úgynevezett relatív aktivitást nézzük, vagyis azt, hogy az adott párt szimpatizánsainak aktivitása miképpen aránylik a közösség létszámához, akkor az Együttet az MSZP, a Fidesz, és a DK is megelőzi a rangsorban. Ebből arra következtethetünk, hogy az Együtt rendelkezik a legerősebb Facebook- jelenléttel (sok szimpatizánssal és magas abszolút aktivitással), ugyanakkor a követői számához képest, az egyértelműen a párthoz köthető közösségi aktivitás igen alacsony. F ACEBOOK - SZIMPATIZÁNSOK SZÁMA ÉS AKTIVITÁSA PártLike-ok száma AktivitásRelatív aktivitás , , , , , ,6

Az Együtt 2014 Facebook-említésfolyamát szemlélve szembetűnő, hogy a kiemelkedő számú szimpatizáns ellenére is a legkevesebb említést generálta a közösségi felületen. Ez elsősorban a párt perszonalizáltságának magas szintjére utal, vagyis arra, hogy az internetezők az Együttet közvetlenül Bajnai Gordonnal azonosítják, így a párttal kapcsolatos potenciális említések a valóságban a volt miniszterelnök említésszámát növelik. F ACEBOOK - EMLÍTÉSFOLYAM ( PÁRTOK F ACEBOOK - EMLÍTÉSFOLYAM ( PÁRTOK )

F ÓRUM - EMLÍTÉSFOLYAM ( PÁRTOK ) A fórumok vonatkozásában is hasonló kép rajzolódik ki az Együtt 2014 webes jelenlétéről. Hasonlóan a Facebookhoz, a Bajnai-párt itt is sereghajtó az említésszám vonatkozásában, vagyis a szervezet mint önálló politikai brand kvázi súlytalan a webes pártpolitikai palettán.

A vélemények polaritását webes felületekre lebontva elemezve azt láthatjuk, hogy a „legkötetlenebb” megnyilvánulásoknak helyet adó online helyeken (facebook, fórumok) találhatóak a legkedvezőbb és egyben a legnegatívabb említések az Együtt 2014-ről, de nem ugyanazon a napokon. Ez azt jelzi, hogy nem ugyanazon eseményekre adott ellentétes előjelű reakciókkal állunk szemben, hanem egyes események határozottan pozitív, míg más történések egyértelműen negatív véleményeket generáltak. A Z E GYÜTT 2014 ONLINE EMLÍTÉSTÉRKÉPRE

Módszertan Kutatás tárgya: magyar politikai pártok és politikusok kulcsszó magyar nyelvű weben keletkezett említései lettek vizsgálva a Neticle rendszerrel. A vizsgált időszak: – Vizsgált források: Magyar nyelvű fő hírportálok Magyar nyelvű blogok Magyar nyelvű fórumok Nyilvános Facebook posztok Twitter posztok Google+ posztok A Neticle rendszer a vizsgált időszak webes tartalmaiban kereste meg a szinonimákat tartalmazó említéseket (cikkeket, blogokat, hozzászólásokat, közösségi média tartalmakat), a megtalált tartalmakat automatikusan véleményelemezte: minden említés kapott egy pontszámot, ún. polaritásindexet, mely jelzi, hogy az adott szöveg mennyire pozitív vagy negatív a kulcsszóra vonatkozóan. A számszerűsítés alapja az egyik legpontosabb magyar nyelvre készített saját véleményelemző algoritmus, mely 75-80%-os pontossággal képes megállapítani egy említés véleményét. A pontszámozott említések folyamatos kumulálásával ún. véleményárfolyamot (WOI - Web Opinion Index) alkotott a rendszer. A véleményárfolyam a Neticle saját mutatója, mely a web véleményét egyetlen dinamikusan változó mutatószámmal fejezi ki. A Neticle másik saját mutatója, az említésfolyam grafikon egyszerre mutatja a kulcsszó említések polaritását és mennyiségét. Neticle Technologies Kapcsolattartó: Szekeres Péter Méltányosság Politikaelemző Központ Kapcsolattartó: Csizmadia Nóra