európai parlamenti képviselő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
KAP Összeállította: Németh Tamás
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Területalapú támogatások Udvarhelyszéken Sólyom Andrea.
Gazdaságfejlesztési pályázatok 2009, 1.kör Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Göd Város 2011 évi költségvetésének elemzése és alternatívái.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A KAP jövője 2020-ig Jogalkotási javaslatok
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
1 Az európai és magyar tojáságazat helyzete Glattfelder Béla Európai parlamenti képviselő.
Támogatás kalkulátor Közös Agrárpolitika 2013 után
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
„Közös Agrárpolitika 2013 után – fiatal gazdák a közép-európai régióban”, Tata, április 23. Dr. Ángyán József egyetemi tanár, intézetigazgató országgyűlési.
KAP reformok (folytatás)
KAP kiadások alakulása (folyó árakon)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
A KAP jövője 2013 után AZ ELNÖKSÉG KÖVETKEZTETÉSEI AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK, A TANÁCSNAK, AZ EURÓPAI GAZDASÁGI ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁGNAK ÉS A RÉGIÓK BIZOTTSÁGÁNAK.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
SPS törvény és végrehajtási jogszabályok
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A különleges tejtámogatás
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
A 2013 utáni Közös Agrárpolitika - tájékoztatási célú összeállítás
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA ,83% ,86% ,07% ,76% ,97% ,26% ,51% ,71% ,93%
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Ökológiai fenntarthatóság – veszélyek és kiutak
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Közvetlen támogatási lehetőségek között
Fejlesztési források 2007-től Új Magyarország Vidékfejlesztési Program L. Paciolo Bt Gödöllő Szabadság tér
Magyar Szója Nonprofit Kft.
A szaktanácsadás támogatása között
A sertéstenyészés területén elérhető támogatások Hangsúly a hitelképességen és az innováción.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az agrártámogatások új rendszere
Viták az Európai Parlamentben a KAP jövőjéről Glattfelder Béla európai parlamenti képviselő 1.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Vidékfejlesztési Program Pályázati lehetőségek a vidéknek Dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Vidékfejlesztési Program Baromfitartó telepek korszerűsítése dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Előadás másolata:

európai parlamenti képviselő A KAP jövője 2013 után Glattfelder Béla európai parlamenti képviselő AGROMashEXPO 2013. január 31., Budapest

A KAP két fő kihívása A 21. század elején két fő kihívás áll a KAP előtt élelmiszerbiztonság: a világ népessége a jelenlegi 7 milliárdról 2050-ig 9,5 milliárd főre emelkedik energiabiztonság: nő a mezőgazdaság részesedése az energiatermelésben biomassza (biogáz) bioüzemanyagok Brazíliában az összes cukortermés 50%-át bioetanol-gyártásra használják fel

Költségvetési viták Reform = pénzelvonás a reformokkal a gazdák mindig rosszul jártak KAP költségvetése körüli viták Teljes megszüntetés (brit és skandináv álláspont): a gazdáknak nincs szükségük támogatásra (Gyurcsány 2009 Davos) KAP megvédése: a támogatások szintjének legalább 2013-as szinten történő megőrzése Európai Parlament határozatai Magyar elnökség tanácsi határozata 2014-2020-as költségvetés egy dolog biztos: a KAP támogatás csökkenni fog

KAP-hoz benyújtott módosítók

A KAP szerkezete I . Pillér II. Pillér közvetlen kifizetések (területalapú támogatások) piaci intézkedések II. Pillér vidékfejlesztés

A közvetlen kifizetések újraelosztása Európai Bizottság * Calculated on the basis of all direct aids on the basis of Council Regulation (EC) No 73/2009, after modulation and phasing-in, except POSEI/SAI and cotton and potentially eligible area 2009 Source: Impact Assessment Updated: 31.8.2011 EU-27 average = 266.7 EUR/ha * A 73/2009. EU rendeletben lefektetett összes közv. kif., (moduláció és fokozatos bevezetés után, kivéve POSEI/kisebb égei-tengeri szigetek és gyapot) és a potenciálisan támogatható terület (2009) alapján számolva ** A közv. kif. rendelet-tervezet II. mellékletében lefektetett 2019-es (2020 költségvetési év) támogatás és a potenciálisan támogatható terület (2009) alapján számolva Forrás: Európai Bizottság – Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Főigazgatóság

A közvetlen kifizetések újraelosztása

A közvetlen kifizetések új rendszere „Capping” (mindenre vonatkozik, kivéve: zöldítés) Termeléshez kötött támogatás Kedvezőtlen adottságú területek támogatása Számos ágazatban Nemzeti boríték 5%-a (SPS), ill. 10%-a (SAPS) (nem kötelező) Kedvezőtlen természeti adottságok (pl. hegyvidék) Nemzeti boríték max. 5%-a (nem kötelező) Kisgazda támogatás Egyszerűsítés: igénylések benyújtása és ellenőrzések Átalányösszeg, a tagállam által megállapított feltételekkel A nemzeti boríték max. 10%-a (nem kötelező) Fiatal gazdák támogatása Nemzeti boríték max. 2% < 40 év alatt 5 éven keresztül adható Tevékenység beindítására Kötelező keresztmegfeleltetés „Zöldítés” Vetésszerkezet diverzifikálása Állandó legelő fenntartása „Ökológiai fókusz”-terület Nemzeti boríték 30%-a (kötelező) Alaptámogatás Adott tagállamban v. régióban hektáronként azonos összegű kifizetés 2014-től új jogosultságok kiosztása Aktív farmer def. VAGY Forrás: Európai Bizottság – Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Főigazgatóság

EP Mezőgazdasági Bizottsága Alaptámogatás Európai Bizottság EP Mezőgazdasági Bizottsága Nemzeti boríték 50-55%-a → Magyarországon (AKI számításai szerint): 53% (143€/ha) azonos összegű, területalapú régi tagállamok: SPS még 5 évig Jogosultság megszerzése eredeti kiosztás: 2014. május feltétel: legalább egy SAPS igénylés 2011-ben Nemzeti tartalék alaptámogatás boríték 3%-a elsősorban fiatal gazdák Új tagállamok: saját választásuk alapján SAPS 2020-ig Jogosultság megszerzése feltétel: legalább egy SAPS igénylés 2009-ben, 2010-ben, vagy 2011-ben Nemzeti tartalék első évben 3%, de utána lehet több is fiatal gazdák és új belépők

A közvetlen kifizetések új rendszere „Capping” (mindenre vonatkozik, kivéve: zöldítés) Termeléshez kötött támogatás Kedvezőtlen adottságú területek támogatása Számos ágazatban Nemzeti boríték 5%-a (SPS), ill. 10%-a (SAPS) (nem kötelező) Kedvezőtlen természeti adottságok (pl. hegyvidék) Nemzeti boríték max. 5%-a (nem kötelező) Kisgazda támogatás Egyszerűsítés: igénylések benyújtása és ellenőrzések Átalányösszeg, a tagállam által megállapított feltételekkel A nemzeti boríték max. 10%-a (nem kötelező) Fiatal gazdák támogatása Nemzeti boríték max. 2% < 40 év alatt 5 éven keresztül adható Tevékenység beindítására Kötelező keresztmegfeleltetés „Zöldítés” Vetésszerkezet diverzifikálása Állandó legelő fenntartása „Ökológiai fókusz”-terület Nemzeti boríték 30%-a (kötelező) Alaptámogatás Adott tagállamban v. régióban hektáronként azonos összegű kifizetés 2014-től új jogosultságok kiosztása Aktív farmer def. VAGY Forrás: Európai Bizottság – Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Főigazgatóság

EP Mezőgazdasági Bizottsága Zöldítés Európai Bizottság EP Mezőgazdasági Bizottsága Vetésszerkezet > 3 ha legalább háromféle növény legnagyobb: max. 70% legkisebb: min. 5% Állandó legelő üzemszinten kötelező fenntartani Ökológiai célterület legalább 7% élővizek melletti védőzóna, erdősített, vagy ugaroltatott terület, tájképi elemek (pl. élősövény) Vetésszerkezet 10 és 30 ha között legalább kétféle növény legnagyobb: 80% > 30 ha legalább háromféle növény legnagyobb: max. 75% két legnagyobb együtt: max. 95% Állandó legelő tagállami szinten kötelező fenntartani Ökológiai célterület > 10 ha 2014-2015: 3% 2016-tól: 5% 2018-tól: Biz. jav. Alapján, EP és Tanács jóváhagyásával: max. 7% + nitrogén-megkötő növények (pl. lucerna, borsó, szója)

EP Mezőgazdasági Bizottsága elegendő, ha a terület egy része Zöldítés Európai Bizottság EP Mezőgazdasági Bizottsága Automatikus mentesülés (ekvivalencia) Natura 2000 biogazdálkodó Automatikus mentesülés (ekvivalencia) Natura 2000 biogazdálkodó AKG-program állandó kultúrák terület legalább 75%-a állandó legelő, vagy kaszáló, ill. vízzel borított (rizs) és a fennmaradó rész kisebb mint 50 ha elegendő, ha a terület egy része

A közvetlen kifizetések új rendszere „Capping” (mindenre vonatkozik, kivéve: zöldítés) Termeléshez kötött támogatás Kedvezőtlen adottságú területek támogatása Számos ágazatban Nemzeti boríték 5%-a (SPS), ill. 10%-a (SAPS) (nem kötelező) Kedvezőtlen természeti adottságok (pl. hegyvidék) Nemzeti boríték max. 5%-a (nem kötelező) Kisgazda támogatás Egyszerűsítés: igénylések benyújtása és ellenőrzések Átalányösszeg, a tagállam által megállapított feltételekkel A nemzeti boríték max. 10%-a (nem kötelező) Fiatal gazdák támogatása Nemzeti boríték max. 2% < 40 év alatt 5 éven keresztül adható Tevékenység beindítására Kötelező keresztmegfeleltetés „Zöldítés” Vetésszerkezet diverzifikálása Állandó legelő fenntartása „Ökológiai fókusz”-terület Nemzeti boríték 30%-a (kötelező) Alaptámogatás Adott tagállamban v. régióban hektáronként azonos összegű kifizetés 2014-től új jogosultságok kiosztása Aktív farmer def. VAGY Forrás: Európai Bizottság – Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Főigazgatóság

EP Mezőgazdasági Bizottsága Egyéb támogatások Európai Bizottság EP Mezőgazdasági Bizottsága Fiatal gazdák támogatása nemzeti boríték max. 2%-a, nem kötelező max. 25 ha Termeléshez kötött támogatások taxatív lista: nincs benne a dohány, sertés, baromfi nemzeti boríték max. 10%-a Kisgazda támogatás Mo.-on ≈ 1 000 € tagállamnak kötelező alkalmazni DE: gazdának nem kötelező belépni Fiatal gazdák nemzeti boríték 2%-a, kötelező max. 100 ha Termeléshez kötött támogatások bármely mezőgazdasági termék (Annex I.) nemzeti boríték max. 15%-a Kisgazda támogatás max. 1 500 € Tagállam dönthet, hogy alkalmazza DE: ahol alkalmazzák, ott kötelező belépni, akinek a támogatása < 1 500 €

„Capping” „Capping”: nagyobb kifizetések összegének csökkentése 150 és 200 ezer euró közötti rész 20%-kal, 200 és 250 ezer euró közötti rész 40%-kal, potenciálisan érintett gazdaságok száma: 569 250 és 300 ezer euró közötti rész 70%-kal, 300 ezer euró feletti rész 100%-kal csökkenne → potenciálisan érintett gazdaságok száma: 183 beleszámít: alaptámogatás, termeléshez kötött, fiatal gazda támogatás nem számít bele: zöldítés csökkenteni lehet az alkalmazottak munkabérével és járulékaival (+ EP: alvállalkozók díjával) Pl. egy gazdaság éves támogatása 250 000 euró, ebből 75 000 eurót „zöldítés” címén kap, és emellett kifizet 30 000 eurót munkabérekre. Ebben az esetben a „capping”-köteles támogatási összeg 250 000 – 75 000= 175 000 euró lesz, de ebből még levonható 30 000 munkabér jellegű juttatás. Így viszont a támogatás már 150 000 euró alá kerül, azaz nem kell a „capping”-et alkalmazni tagállamon belül, vidékfejlesztésre lehet átcsoportosítani

A KAP szerkezete I . Pillér II. Pillér közvetlen kifizetések (területalapú támogatások) piaci intézkedések II. Pillér vidékfejlesztés

EP Mezőgazdasági Bizottsága Piaci intézkedések Európai Bizottság EP Mezőgazdasági Bizottsága Cukorkvóták megszűnnek a 2014/15-ös gazdasági évet követően Szőlőtelepítési jogok megszűnnek 2015-től Tejpiac kvótarendszer 2015-ös megszűnése után nincs direkt piacszabályozás Cukorkvóták Fennmaradnak a 2019/20-as gazdasági évig + 30 000 t izoglükóz Magyarországnak Szőlőtelepítési jogok fennmaradnak 2030-ig Tejpiac Kvótarendszer 2015-ös megszűnése után: Bizottság dönthet úgy, hogy legalább három hónapig többlet-támogatást nyújt azon termelőknek, akik 5%-kal csökkentik a termelésüket az előző évhez képest Illetéket ró ki azokra a termelőkre, akik 5%-kal növelték a termelésüket az előző évhez képest Mo.-on 2015-ig lehetőség nyílik a termelés bővítésére

A KAP szerkezete I . Pillér II. Pillér közvetlen kifizetések (területalapú támogatások) piaci intézkedések II. Pillér vidékfejlesztés

EP Mezőgazdasági Bizottsága Vidékfejlesztés Európai Bizottság EP Mezőgazdasági Bizottsága Klímavédelmi célokra (megújuló energiák, biodiverzitás stb.) kötelező legalább a források 25%-át fordítani preambulumban, tagállamok szerint jogilag nem kötelező Öntözési beruházások legalább 25%-os vízhasználat-csökkenés AKG a zöldítéshez képest többletkövetelményt kell teljesíteni a támogatáshoz Klímavédelmi célokra (megújuló energiák, biodiverzitás, biogazdálkodás stb.) kötelező legalább a források 25%-át fordítani jogszabályszövegben, jogilag kötelező Öntözési beruházások nincs 25%-os vízhasználat-csökkentési előírás → új beruházások is támogathatók AKG „kettős támogatás”: támogatható a zöldítés feltételéül szabott kötelezettség teljesítése is

Megújuló energia a mezőgazdaságban

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! http://glattfelder.fidesz-eu.hu/ Köszönöm megtisztelő figyelmüket!