Hogyan lehet kitörni a prociklikus gazdaságpolitikák ördögi köréből?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Ágazati stratégiák az NFGM szerepe a pénzügyi és gazdasági válság kezelésében, valamint a hosszú távú versenyképesség biztosításában Bakács András, főosztályvezető.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Nemzetgazdaságunk aktuális kérdései – európai összefüggésben 2012 Harkány 2012 március 2 Bod Péter Ákos Egyetemi tanár
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A szikra Nagy Márton A szikra Nagy Márton Pénzügyi stabilitás Corvinus Egyetem, december 10. Ajánlott irodalom: Király.
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Ciklikus vagy strukturális? A gazdaságpolitika fő kérdése Simor András Közgazdász vándorgyűlés, Eger Szeptember 29.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
A nemzetközi monetáris és pénzügyi rendszer. Alapvető fogalmak Nemzetközi monetáris rendszer Nemzetközi pénzügyi rendszer Lehetetlen hármasság Tőkeliberalizáció.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
A POLITIKAI-GAZDASÁGI VÁLSÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ KÉSZITETTE: GILIGOR ANITA.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
GAZDASÁGI VÁLSÁG MAGYARORSZÁGON
Honnan hová? A magyar gazdaság 2006 előtt és után Varga Mihály szeptember szeptember 28.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Gazdaságpolitikai kilátások és kihívások 2009 Hamecz István.
Latin-Amerika. Alapadatok 21 millió km² 560 millió lakos 20 ország.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Mikor legyen Magyarországon euro? A magyar gazdaság felzárkózási kilátásai Simor András május 19.
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
Inflációs Jelentés február elemzői fórum Kovács Mihály András.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Új követelmények a nemzetgazdaság finanszírozásában Közgazdász Vándorgyűlés október 2. Kármán András Nemzetgazdasági Minisztérium.
Fekete bárány vagy sötét ló? Fiskális sebezhetőségünk regionális összehasonlításban* Gereben Áron, igazgató Magyar Nemzeti Bank, Pénzügyi Elemzések
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A válság tanulságai egy elemző szemével – feltámad a pannon puma? Barcza György október 1.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
A válság és a szakképzés Észak-alföldi Régió Szakképzési Konferencia június 17-e Hajdúnánás.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
ICEG EC KELET-EURÓPA: MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK ÉS GAZDASÁGPOLITIKAI KIHÍVÁSOK AZ EU-CSATLAKOZÁS ELŐTT MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK A BALTI ORSZÁGOKBAN 2002.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
Lőrinczné dr. Bencze Edit
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Magyar gazdaságpolitika a nemzetközi kilátások tükrében Kopits György Magyar Közgazdasági Társaság 47. Vándorgyűlése Zalakaros, szeptember 25.
Gazdaságpolitika II. 6. Gazdasági ciklusok 7
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Válság és kilábalás László Csaba adópartner
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

Hogyan lehet kitörni a prociklikus gazdaságpolitikák ördögi köréből? Simor András Budapesti Gazdasági Fórum 2011 október 27.

Hogyan lehet kitörni a prociklikus gazdaságpolitikák ördögi köréből? Az elmúlt három évben Magyarország klasszikus feltörekvő piaci válságot élt át Ez a válság kevésbé érintette a korábban válsággócnak számító Latin-Amerikai régiót A siker egyik kulcsa a fiskális politika prociklikusságának megszüntetése volt

Tipikus feltörekvő országbeli válságok Eredete: jelentős (külső) eladósodottság devizakitettség a kormányzat és/vagy a magán szektor mérlegeiben prociklikus politikák és tőkeáramlás Válság idején a monetáris politika tehetetlen a fiskális politika prociklikus egyik sem képes tompítani a válság hatását Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

A hazai monetáris politika tehetetlen volt a válság alatt Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Prociklikus költségvetés a válság előtt Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Mozgástér hiánya a válság alatt Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Latin Amerika a subprime válság alatt

Latin Amerika és a globális sokkok Az elmúlt évtizedek globális sokkjai mély válságot és recessziót okoztak Latin-Amerikában. Jellemző volt, hogy a régió sérülékenysége és gyenge intézményei jelentősen felnagyították a külső sokkok hatását. A sub-prime válság alatt meglepően jól teljesített a régió saját múltjához és a fejlett régióhoz képest is Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Ellenállóbb volt a régió, mint a fejlett országok A kibocsátás itt is csökkent, de sokkal gyorsabb volt a kilábalás. Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Ellenállóbb volt a régió, mint a korábbi globális válságok idején Enyhébb volt a recesszió, elkerülték a masszív leértékelődést, nem volt bankválság, tőkemenekítés, sem adósságválság. Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Mitől váltak ezek az országok ellenállóbbakká? Komoly intézményi változások történtek. Számos országban rugalmas árfolyamrendszert vezettek be, sikeresen tértek át inflációs célkitűzésre, teremtették meg a jegybankok függetlenségét és hitelességét megszűntették a fiskális politika prociklikusságát erősítették a pénzügyi felügyeletet és szabályozást A kedvező gazdaságpolitikai változások eredményeként az országok makrogazdasági sérülékenysége jelentősen csökkent a 2000-es években az eladósodottság mértéke, azon belül a külső- és a deviza adósság részaránya is csökkent, nőtt a hitelek lejárata , javult a folyó fizetési mérleg- és költségvetési egyenleg, jelentős nemzetközi tartalékokat halmoztak fel az infláció csökkent Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

A válság kitörése előtt javuló fundamentumok Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

A válság kitörése előtt javuló fundamentumok Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Nagyobb gazdaságpolitikai mozgástér a válság alatt E kedvező változások eredményeként a monetáris politikát kevésbé korlátozta a deviza adósság és a külső eladósodottság Csökkent a currency mismatch és ezzel a mérleghatások szerepe is, ami lehetővé tette a válság alatt az anticiklikus monetáris politikát. Így a válság alatt hitelesen tudtak kamatot csökkenteni és leérté-kelni a valutaválság veszélye és kontrakciós hatások nélkül A fiskális politikának is volt mozgástere a válság alatt Míg a korábbi válságok idején erőteljes kiadás visszafogásra kényszerültek, a subprime válság alatt a fiskális kiadási csomagok mérete vetekedett a fejlett országokéval, és adót is tudtak csökkenteni. A hazai pénzügyi szektor erős maradt, nem erősítette a külső sokkok hatását. Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

A válság alatt nagyobb monetáris mozgástér Leértékelődés árfolyamválság nélkül. A sub-prime válság alatt sikerült először kamatot csökkenteni. Változás a válságot megelőző 1 év átlagához képest (%) Válság mexikói ázsiai orosz sub-prime Árfolyam 39.9 7.3 21.2 20.5 Pénzpiaci kamatok 37 5 21 -1.7 Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Fiskális politikák prociklikussága

Fiskális politikák ciklikus viselkedése Empirikus eredmények azt mutatják, hogy míg a fejlett országokban a fiskális politika gyakran semleges, vagy az üzleti ciklussal ellentétesen mozog, a fejlődő/feltörekvő országok tipikusan prociklikus fiskális politikát követnek. (Gavin és Perotti(1997), Talvi és Végh(2005), Ilzetzki és Végh(2008)) Prociklikus a fiskális politika , ha a kormányzat fellendüléskor növeli kiadásait, csökkenti az adókat, visszaeséskor viszont csökkenti kiadásait, növeli az adókat. Káros, mert mélyíti az üzleti ciklusok kilengéseit és csökkenti válság idején a fiskális mozgásteret Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Korreláció a kormányzati kiadások és a GDP között (1960-2003) Az iparosodott országokban (fekete oszlopok) a korreláció általában negatív, míg a feltörekvő országokban pozitív (sárga oszlopok). Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Korreláció az adó index és a GDP között (1960-2009) A fejlődő országokban (sárga oszlopok) jellemzőbb a prociklikusság — negatív korreláció (Végh—Vuletin 2011) Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Intézmények minősége és a fiskális politika ciklikussága Az intézmények minősége meghatározó abban, hogy mely országok képesek kitörni a fiskális politika prociklikusságából Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

2000 után sok fejlődő ország tette anticiklikussá költségvetését A GDP és a költségvetés kiadásai közötti korreláció változása (fiskális érettség) Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Fiskális politikák eltérő ciklikus viselkedése – elméleti megfontolások Politikai torzítások, hitelezési korlátok mellett válhat prociklikussá a fiskális politika A nemzetközi tőkepiaci tökéletlenségek miatt a fejlődő országok rossz időkben nem jutnak külső forráshoz (Gavin-Perotti 1997) Jó időkben erős a politikai nyomás, hogy a fiskális hatóságok túlköltekezzenek (Tornell-Lane 1999). Az adóalap endogén módon nő fellendüléskor – erős a kísértés annak elköltésére. Hogyan szüntethető meg a fiskális politika prociklikussága? Érvelés #1: tőkepiaci tökéletlenségek → pénzügyi piacok fejlődése; IMF hitelkeret Érvelés #2: politikai gazdaságtani → hatalmi ágak szétválasztása és egyensúlya → megfelelő fiskális intézmények Kulcskérdés: milyen intézmények akadályozzák meg, hogy a kormányok a politikai nyomás hatására fellendüléskor túlköltekezzenek? Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Hogyan szüntethető meg a fiskális politika prociklikussága? Fiskális szabály bevezetése: Nem a költségvetési hiányt kell korlátozza, hanem a strukturális egyenleget. A ciklikus/átmeneti többletet meg kell takarítani, visszaeséskor elkölteni Önmagában a fiskális szabály nem elég. Számos országban a kibocsátásra és a költségvetési egyenlegre vonatkozó hivatalos kormányzati előrejelzések felfele torzítanak. A torzítás nagyobb fellendülés idején és azokban az országokban, ahol van az egyenlegre vonatkozó költségvetési szabály. Intézményi biztosítékra van szükség, hogy a hiány megállapítása politikai érdekektől mentesen történik. Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Chile példája (Frankel 2011) 2000-ben vezették be – sikeresen - a strukturális (ciklikusan igazított egyenlegre vonatkozó) költségvetési szabályt. A 2003-2008-as fellendülés idején jelentős megtakarítások halmozódtak fel, ami hozzájárult az ország sérülékenységének csökkentéséhez és anticiklikus fiskális és monetáris politikát tett lehetővé a válság alatt Az újítás lényege: független szakértők csoportja ad becslést arra, hogy a GDP és a réz ára (a költségvetés fő meghatározói Chilében) mennyiben tér el hosszú-távú trendjétől. A kormánynak úgy kell igazítani kiadásai-bevételi terveit, hogy az így meghatározott strukturális egyenleg zéró legyen. 2006-tól törvény is kötelezi erre Simor András - Prociklikus gazdaságpolitika

Tanulság A fiskális politika prociklikusságának megszüntetése Csökkenti az üzleti ciklusok kilengéseit Növeli a mozgásteret válság idején Csökkenti az ország sérülékenységét és az eredendő bűn jelenséget A fiskális fegyelem növeli a monetáris politika mozgásterét is A sikerhez A strukturális egyenleget kell célozni Önmagában az adósságszabály bevezetése nem elég, politikától független intézményekre van szükség