Önmenedzselési készségek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szociális munka a börtönben
Advertisements

Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Első az egyenlők között – Key Account Management Összeállította: Kelemen György MAN Roland Magyarország Kft.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A stratégiai tervezés módszertana
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Egyéni döntések a szervezetben
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A fejlesztő értékelés.
Soft skills.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
dr. Koós Tamás szeptember 18. Budapest
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Prezentáció címsor A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt.
Funkciói, feladatai és területei
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
VÁLTOZÁSOK MENEDZSELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN DINYA LÁSZLÓ: VÁLTOZÁSOK MENEDSZELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN TANULMÁNYA ALAPJÁN A BEMUTATÓT KÉSZÍTETTE SARIC DÁNIEL.
Dolceta - Pénzügyi ismeretek
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Informatikai projektmenedzsment Oktató: Dr. Rutkovszky Edéné Tantárgykód: I3782 Előfeltétel: I2401 (Rendszerszervezés) Kredit: 4 Számonkérés: kollokvium.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A beiskolázás előkészítése
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Reflektív gondolkodás
Projektirányítás – kifejtős kérdések Feladatsor. 1. Adja meg a PCM szakaszait!
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Rendezvényszervezési technikák Mozgássérültek Budapesti Egyesülete október 5. Lurdy Ház.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Az üzletek operatív működtetése
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Önmenedzselési készségek “A bölcs választásokra és a gyümölcsöző és örömteli életre való képesség”

Önmenedzselési készségek Mit értünk önmenedzsment alatt?: A menedzselés (irányítás) és az ön (magam) szavakból áll. A menedzselés (irányítás) tartalmazza a motivációt, a tervezést, a célállítást, az erőforrások felkutatását, az ellenőrzést, a szabályozást, stb. a feladatnak megfelelően. Az ön-t két jelentésben használjuk: én, mint autonóm szereplő és irányító (nem a külvilágból valaki), illetve mint az irányítás célpontja. 1

Önmenedzselési készségek Mit értünk önmenedzsment alatt?: Elméleti gyökerei a szelf-menedzsment terápiához nyúlnak vissza (Kanfer), ami a krónikus beteg kliensek autonómiájára fókuszál a lehetséges önszabályozást támogatva. A kognitív pszichológiából (pl. Bandura) és különösen a cselekvéselméletéből (akció elmélet; Heckhausen, Gollwitzer) épül fel az elméleti és gyakorlati alap az önmenedzselés fontos aspektusaihoz (pl.: akarat, meta-tudás, kognitív tanulási stratégiák, stb.) 2

Önmenedzselési készségek Mit értünk önmenedzsment alatt?: Jelenleg nincs homogén definíciója az önmenedzselésnek és az önmenedzselési készségeknek. Fókuszpontokról beszélhetünk: Stratégiák a hatékony és sikeres tervezéshez és önszabályozáshoz Autonómia növelése (kapcsolódás a felhatalmazáshoz) integrált ön-aktualizáció (kapcsolódás az identitáshoz) Az alábbi kísérleti definíciót ajánljuk: Az önmenedzselési készségek olyan készségek, melyek segítségével előremozdíthatjuk a figyelmet a számunkra fontos célokra, valamint azok megvalósítását és azok fenntartását.

Önmenedzselési készségek Önmenedzselés, egyéni és szociális készségek Az önmenedzselési készségek a többi készséget (egyéni, szociális), mint erőforrást használják és stratégiai úton kombinálja a saját szükségletek és célok érdekében. Önszabályozás, önkontroll, Időmenedzsment, stb. Úgy tekinthetők, mint az önmenedzselés integratív összetevői önkontroll vs. önszabályozás 4

Önmenedzselési készségek Önmenedzselési készségek és élethosszig tartó tanulás Speciális tanulási kontextusban a jelenlegi tudományos tanulási stratégiák egybeesnek azokkal az általános önmenedzselési készségekkel, melyek tanulási célokra és technikai aspektusokra fókuszálnak. Definíciónk szerint az élethosszig tartó tanulásban az autonóm önszabályozó tanulás és az ön-aktualizáció kombinációja fontos szerepet tölt be. Amennyiben a saját készségeinkre figyelünk, akkor egy tanulási folyamat és egy cél elérése során ez a figyelem elvezethet az észlelt önhatékonysághoz, ami elengedhetetlen az élethosszig tartó tanulás elkezdéséhez szükséges motivációhoz és akarathoz. 5

Önmenedzselési készségek Az önmenedzselés fontos lépései Az önmenedzselési készségek kiemelkedően fontosak a sikeres tervezéshez és cselekvések végrehajtásához. Minden tevékenység – tudatosan vagy tudattalanul – kognitív és aktív lépések sorozatára épül. Motivációs egyensúly fenntartása Megvalósítás lépésről lépésre Munkafolyamat hatékony tervezése Erőforrások és akadályok mérlegelése Célok kitűzése 6

Önmenedzselési készségek A tanulási folyamattól függően, az alábbi lépések különböztethetőek meg: Az egyénnek ki kell választania egy saját konkrét tanulási célt. Az elsődleges cél lehet pl. a megélhetés, magasabb életszínvonal vagy magasabb képesítés elérése. Ezután a magasabb rendű célhoz vezető közbülső célokat kell meghatározni, ami további kognitív és aktív folyamatok elvégzését kívánja meg. Pl. célok állítása „SMART” módon (Doran, 1981) Speciálisan a célcsoportnak: Fontos, hogy saját célt válasszanak, és tűzzenek ki, ami realisztikus és identitásukkal koherens. Célok kitűzése

Önmenedzselési készségek SMART (Doran, 1981) Betű Jellemző S Specific/Konkrét M Measurable/Mérhető A Attainable/Elérhető R Relevant/Releváns T Timely/Időszerűség E Evaluate/Értékelés Reevaluate/Újraértékelés Egy konkrét cél általában válaszol az öt kérdésre (Mit, Miért, Hol, Ki, Milyen) A mérhető cél általában megválaszolja a Mennyi?, Honnan tudom, hogy elértem? kérdéseket Hogyan: Hogyan érhető el a cél? Megéri? Most van ennek ideje? Összhangban van ez a szükségleteinkkel/erőfeszítéseinkkel? Te vagy a megfelelő ember erre? Mikor? Mit tehetek érte 6 hét múlva? Mit tehetek érte ma? 8

Önmenedzselési készségek Erőforrások és akadályok mérlegelése Célok kitűzése Erőforrások és akadályok mérlegelése: Az egyénnek fel kell mérnie az erőforrásokat (pl.: idő, pénz, szociális támogatás) és megoldania gyakorlati problémákat (pl.: gyermekfelügyelet a képzés ideje alatt, eljutni a helyszínre, stb.). Az erőforrások és akadályok felmérése hatással lehet a motivációra és a célok kiválasztására is (pl.: előnyök és hátrányok listája). Speciálisan a célcsoportnak: Az erőforrások és akadályok elemzésénél fontos, hogy a támogató erőforrásokra fókuszáljunk és realisztikusak legyünk az akadályokkal kapcsolatban. Az akadályok leküzdésében megoldást jelenthetnek a csoportmegbeszélések. 9

Önmenedzselési készségek Munkafolyamat hatékony tervezése Erőforrások és akadályok mérlegelése Célok kitűzése A projekt hatékony tervezése: Az egyén kialakít egy munkatervet és egy realisztikus időrendet, tekintettel az elérhető erőforrásokra és a létező akadályokra. Sok-sok tervezési eszköz és lista áll rendelkezése (pl.: az öt kérdés) Ezeket a célcsoport helyzetéhez kell igazítani, ne legyen nagyon komplex vagy technikai. 10

Önmenedzselési készségek Egy konkrét cél általában válaszol az öt kérdésre (Mit?, Miért?, Hol?, Ki?, Milyen?): Mit: Mit akarok elérni? Miért: A cél elérésének konkrét oka, célja, hozadéka. Ki: Ki vesz még benne részt? Hol: A helyszín megnevezése. Milyen: Szükségletek és kényszerek azonosítása. 11

Önmenedzselési készségek Megvalósítás lépésről lépésre Munkafolyamat hatékony tervezése Erőforrások és akadályok mérlegelése Kivitelezés lépésről lépésre: A tervezett lépések sikeres gyakorlati megvalósítása a helyes sorrendben. Erőforrásokat kell mobilizálni, akadályokon túljutni, valamint igazodni az időrendhez és határidőkhöz. A folyamat során további előre nem látott, vagy látható akadályok és kérdések kerülnek felszínre. A technikák kiválasztásánál és erőforrások használatánál a közbülső célok elérése érdekében az egyénnek rugalmasan kell válaszolnia ezekre az új körülményekre. Az előre nem látott problémák a legkritikusabb helyzetek a célcsoport számára. Készülni kell az ilyen helyzetekre. Ezen ponton fontos, hogy a foglalkozás során a csoport is tudja támogatni az egyént ötletekkel és segítséggel. 12

Önmenedzselési készségek Motivációs egyensúly fenntartása Megvalósítás lépésről lépésre Munkafolyamat hatékony tervezése Motiváció fenntartása: A lépéseket gyakorlati valójukban megvalósítani időbe telik és előre nem látott akadályok leküzdésével. Ennek eléréséhez az egyénnek türelemre és kitartásra, valamint folyamatos motiválásra van szüksége. Ez a rész a személyes érzelemszabályozási készségekhez és az önkontrollhoz kapcsolódik. Az önmenedzselési készségek kontextusában fontos az alacsony motivációra, az előre nem látott akadályokra és csalódottságra való felkészülés. A csökkenő motivációval való megküzdés megoldásait előzetesen lehet átbeszélni. 13

Önmenedzselési készségek Megjegyzések az önmenedzselési tréninghez: A kognitív megközelítés szerint, az önmenedzselés erősen fókuszál az analitikus és önreflexiós tényezőkre. Azoknak, akik korábban nem gondolták át a dolgaikat, illetve az impulzívabb egyéneknek játékosabban kell bevezetni, lépésről lépésre, csoporthelyzetben. Az önreflexió legjobban, csoportmegbeszélésen tanulható. Az előnyök és hátrányok, valamint támogató erőforrások és kritikus akadályok átgondolása is tanulható, ha ez a későbbi „belső beszélgetés” első lépésben egy képzés során az előnyöket és hátrányokat játszó személyekkel kerül terítékre. A célkitűzési és tervezési feladatok a résztvevők számára is elérhetőnek és fontosnak kell, hogy legyenek. 14

Önmenedzselési készségek Hogyan építsük be a tanulási folyamatba az önmenedzselési készség reflektív részét: Néhány példa: Naplóírás: napló vezetése segíthet a tervezésben, célállításban és a eredmények nyomon követésében Megbeszélések: az előttünk álló feladatokról, a nehézségekről és az elért eredményekről való beszélgetések fejleszthetik az önmenedzselési készségeinket Szerepjáték: egy biztonságos környezetben az új készségek gyakorlása önbizalmat adhat ezen új készségek külvilágban történő használatához Személyes reflexió: az elért eredmények átgondolása az önértékelés és a célállítás fontos része. Elegendő időt kell hagyni az elért eredmények visszatükrözésére Kortárs értékelés: a konstruktív kritikát könnyebb elfogadni attól, aki társunknak fogadunk el, mint egy hatalmi személytől. Önértékelés: fontos, hogy felismerjük a sikereinket és a nehézségeinket Viták: a formális beszélgetések lehetőséget teremtenek arra, hogy konstruktív kritikát megfogalmazzunk és fogadjunk 15

Self-management skills Ötvözve az egyéni, szociális és önmenedzselési készségeket képessé válunk céljaink elérésére! 16