Gazdaságpolitika 2010. A „hetedik koporsó” Csillag István 2010. november 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
MI LESZ VELED NYUGDÍJ(AS)?
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
KILÁBALÁS - NÖVEKEDÉS október VARGA MIHÁLY.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Fenntartható és megfelelő nyugdíjrendszer
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A gazdaság helyzete – kampányban
Nemzetgazdaságunk aktuális kérdései – európai összefüggésben 2012 Harkány 2012 március 2 Bod Péter Ákos Egyetemi tanár
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
Az új gazdaságpolitika körvonalai Dr. Mellár Tamás egyetemi tanár, kutatási igazgató.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
Makroökonómia Feladatmegoldás.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Kell-e újraírni az eddigi forgatókönyveket? Eger, 46. közgazdász-vándorgyűlés Varga Mihály június 26.
A belső kereslet szerepe a kilábalásban
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
A magyar gazdaság várható helyzete
Béren kívüli juttatások Adókedvezmények Adóelőleg Ingatlan.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
Válságkezelés eredményei, lehetőségek a válság után december 3. Dr. Oszkó Péter pénzügyminiszter.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
Az inflációs jelentés frissítése augusztus.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Társadalomszerkezet és gazdasági fejlődés Magyarországon Dr. Pogátsa Zoltán Nyugat-Magyarországi Egyetem.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István „Mindannyian tudjuk, hogy mit kell tennünk, csak azt nem tudjuk, hogy hogyan nyerjük meg a választásokat.
Fizetési mérleg jelentés
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

Gazdaságpolitika A „hetedik koporsó” Csillag István november 24.

Felülről nézvést még megvolna… Az ikerdeficit a Bajnai-féle válságkormányzás következtében megszűnt, így  A külső sebezhetőséget mutató folyó fizetési mérleg húsz év után először pozitív  Az államháztartás hiánya a GDP 4%-a közelében, tartható  A háztartások megtakarítása újra pozitív, eléri a GDP 4%-át  A recesszió véget ért, 2010-ben a gazdaság várható reálnövekedése (GDP) 1% körüli 2

A lehetséges gazdasági növekedési ütem azonban megfeleződött A visegrádi országok és a régi EU tagok potenciális GDP-je (Forrás: Eurostat) 3

Alacsony növekedési ütem okai, vagy következményei? Forrás: Eurostat 4

A gazdaságpolitika közbenső céljai  „Egy-ügyü” kérdésekből „egy-ügyü” válaszok, így •A magasabb gazdasági növekedési ütemhez  magasabb arányú foglalkoztatottság vezet •A magasabb arányú foglalkoztatottsághoz  az adócsökkentés („egyszeri, azonnali nagyarányú”) vezet, ezért  Célzott adócsökkentés  SZJA és Nyereségadó •SZJA egykulcsos családi adókedvezménnyel ≠ Alacsonyabb adóék? •Alacsonyabb kulcsú nyereségadó ≠ magasabb beruházási hajlandóság? 5

Adóék az átlagbér %-ban (Forrás: MNB) 6

Bár a munkáltatói Tb-járulék mérséklés drága és kevésbé népszerű, de… 7

Foglalkoztatási ráták képzettség szerint (Forrás: OECD, 2007.) 8

Sok bevételkiesés = kevés munkahely  Az adóék csak az átlagbér 167%-a felett csökken az egykulcsos, családi adókedvezménnyel bővített SZJA miatt •Az adómérséklés összes adózó alig 10%-át, az adóbevétel 30%-át érinti •A valóságos jövedelembővülés a családi adókedvezmény bevezetése, ami ellensúlyozza a közepes jövedelműeknél az adójóváírás mérséklődését és nyugdíjjárulék emelést  A foglalkoztatás bővítésre gyakorolt hatás kicsi, legfeljebb kifehéredés a határ-bérköltségnél  A növekvő jövedelmekből több megtakarítás, kevés fogyasztás, ezért a növekedésre gyakorolt hatás is kicsi  A bevételkiesés, 2011-ben 300Mrd Ft, 2012-ben 500Mrd Ft; 2013-tól 700Mrd Ft feletti

Ha itt kő kövön nem marad, akkor is lesz adócsökkentés I.  Adócsökkentés forrása •magasabb államháztartási hiány = 0 •más adók emelése = 0 • új „ideiglenes” adók bevezetése = válságadók •magánnyugdíj-pénztári tagdíjak elvétele •magánnyugdíj-pénztári vagyon elvétele  Először jelennek meg a „numerus clausus” adók, amelyek jobban sújtják a külföldieket •A kiskereskedelemben a 15 külföldi áruházi lánc viseli a válságadó több, mint 85%-át •A bankadó miatt csak két nagybank lehet nyereséges idén és jövőre •A válságadók együtt 341Mrd Ft-ot (a GDP 1,2%-át), a Robin Hood adóval 373Mrd Ft-ot (a GDP 1,4%-át) jelentenek 10

Ha itt kő kövön nem marad, akkor is lesz adócsökkentés II.  A magánnyugdíj-pénztári tagdíjakat államosítják 14 hónapig(30Mrd Ft/hó) •2010-ben 60Mrd Ft, •2011-ben 360Mrd Ft (a GDP 1,2%-a)  A magánnyugdíjpénztárban felgyűlt magánvagyont államosítják és kiadásokra fordítják fordítják •2011-ben 530Mrd Ft (a GDP 1,8%-a) 11

Ha lenne költségvetési felelősség…  A 3% alatti államháztartási hiány elérhető lenne •A tervezett 234Mrd Ft-os kiadástöbblet mellett •A várható 2,5%-os reálnövekedésből és a 2,6%-os deflátorból várható 5%-nyi nominális többletből származó 2 GDP%-nyi (kb Mrd) bevételi többlet mellett •A különbözet (300Mrd) elég az 1%-os hiánymérsékléshez is  A 2011 évben előkészíthető lenne a szektorsemleges, egyszerűbb adórendszer  Ha populista lépések helyett (40 évi munkaviszonnyal rendelkező nők „kiűzése” a munkapiacról) a munkakínálatot bővítő szerkezeti reformokat készítenék elő, mérsékelné kockázatot és javítaná a versenyképességet 12

A szabadulás („szabad dúlás”) költségvetése? „Az adósságcsapdából való szabadulás költségvetése” (O.V.)  Az államháztartási hiány 3% alá csökken  A kiadások reálértékben csökkenek, rendkívüli és ideiglenes bevételek lépnek be •Az állami újraelosztás mérséklődési üteme lelassult •2009: 53,0% •2010: 50,0% •2011: 48,4%  A jövedelmek centralizációjának csökkenése látszólagos •2009: 49,6% •2010: 46,9% •2011: 45,9% tagdíjlenyúlással és vagyonelkobzással  A strukturális deficit nőtt •2009: 3,4% •2010: 3,1% •2011: 6,7% az ideiglenes és rendkívüli tételek nélkül (válságadók, tagdíj államosítás, magánnyugdíj-pénztári vagyon elvétele) A gazdasági növekedés esélyei (ld. válságadók hatása) romlottak A gazdasági növekedés esélyei (ld. válságadók hatása) romlottak 13

A versenytársainknál 5-8% ponttal magasabb újraelosztás nem változott Az elsődleges kiadások a GDP %-ban (Forrás: Eurostat) 14

Havi 100 milliárd „fiksszel”…  A költségvetés összesen 1200Mrd Ft rendkívüli és ideiglenes bevétellel számol •161Mrd Ft bankadó •180Mrd Ft ágazati (válság-) adó •32Mrd Ft Robin Hood adó (energiaszolgáltatók) •360Mrd Ft magánnyugdíj-pénztári tagdíj •530Mrd Ft magánnyugdíj-pénztári vagyon  Ha a rendkívüli és ideiglenes bevételek kiesnek és csak a 2,5-3%-os GDP növekedésből származó többlet (kb. 1,4%GDP) áll rendelkezésre, akkor  A keletkező, fedezetlen többlethiány évente 2,5%-nyi GDP ( Mrd Ft) 15

Nemcsak a birkák gyapját nyírják, emellett rendszeresen lenyírják húsukat, zsírjukat is  Miközben a lakossági adóterhelés csak a legfelső két decilisben mérséklődik  A GDP%-ban kifejezett költségvetési bevételek aránya lényegében változatlan (2010: 46,9%; 2011: 45,9%  A rendkívüli és ideiglenes bevételek nélküli GDP arányos bevételi központosítás 42%-ra esik vissza  Az államháztartás egyensúlya a rendkívüli és ideiglenes tételek nélkül fenntarthatatlan 16

„Tükröm, tükröm NE mondd meg nékem..”  A költségvetés hatásait akár pénzügyi, akár közgazdasági, akár alkotmányossági okok miatt bírálókat „elfoglalják”, vagy ellehetetlenítik Alkotmánybíróság, Állami Számvevőszék Költségvetési Tanács MNB,  A „hatodik koporsó” után lassan elkészül a hetedik •„Valójában akkor, 1956-ban vette el tőlünk - mai fiataloktól - jövőnket a Magyar Szocialista Munkáspárt. Ezért a hatodik koporsóban nem csupán egy legyilkolt fiatal, hanem a mi elkövetkezendő húsz vagy ki tudja hány évünk is ott fekszik.” (O.V június.16.) 17

18 Köszönöm a figyelmüket !