Szétzilált társadalom Leszakadó csoportok a mai Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Kaposvár.
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Mit lehet tudni a célcsoportról?
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Egy innováció nyomában
A munkanélküliség lehetséges egészségügyi hatásai
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
GfK HungáriaMárkacsemeték konferencia – Dörnyei Otília május 5 Gyermek a családban, avagy a szülők megváltozott fogyasztási szokásai Dörnyei Otília,
Az iskolai szociálismunka
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
1. A családpolitika társadalmi hatásai
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
általános főig. helyettes
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
A cigányság integrációja Magyarországon
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Szegénység megjelenési formái az Észak-magyarországi régióban
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Munkaerő mobilitás Magyarországon
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
A kistérségi koordinátorok roma integrációs feladatai
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
Internet a családban Székely Levente –
Egészségesek a roma nők?
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A gyermekek napközbeni ellátásának intézményes lehetőségei a társadalmi befogadás és a gyermekszegénység megelőzése érdekében Pécs, december 1.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Előadás másolata:

Szétzilált társadalom Leszakadó csoportok a mai Magyarországon Dr. Szabó-Tóth Kinga ME, Szociológiai Intézet

Anómia, elidegenedés, társadalmi tőke

Anómia Durkheim (1967): - Társadalmi normák meggyengülése - Nagy társadalmi változások hatására Merton (1980): - a célok és eszközök közötti feszültség

Elidegenedés hatalomnélküliség az élet értelmetlensége elmagányosodás Dimenziói: hatalomnélküliség az élet értelmetlensége elmagányosodás önértékelés elvesztése normanélküliség

Jól-lét átlagértéke

Társadalmi tőke A boldogság alapfeltétele Bizalom Az emberi kapcsolatok erőssége Erős civil társadalom Közjó Közös értékek és normák

Társadalmi tőke Dimenziói: Bonding (szoros családi) Bridging (távolabbi) Linking (különböző)

Társadalmi tőke Hungarostudy felmérések (Kopp-Skrabski) 1988, 1995, 2002, 2006 Változók: Bizalom Rivalizálás, versengés, irigység Civil szervezeti tagság, támogatás Anómia skála (szabálysértés, jövőkép hiánya) Társas támogatás

Leszakadó csoportok

A szegénység általános tendenciái Magyarországon a szegénységi ráta 17%-os (1,6 millió ember) A keleti országrészben háromszor annyi szegény él, mint Közép-Magyarországon Az egyetlen felnőttből álló gyermektelen háztartásokban nagy a szegénységi kockázat (18%-a szegénységi küszöb alatt él- két felnőtt, aktív korú: 10%, két felnőtt, legalább egy 65 év fölötti: 8%) Egyedülálló szülő gyermekkel típusú háztartások esetében drámai: 39%-uk él szegénységben A szegénységi kockázat nő a gyerekszám emelkedésével A magyar gyermekek 20 százaléka él az EU-ban általánosan elfogadott szegénységi küszöb alatt. Az EU mérések szerint a 2,2 millió gyermek közül 430 ezren nagyon szegénynek tekinthetők, de a szociológusok szerint a jelenlegi válságban már 600 ezer gyermek súlyosan érintett. A szegénységi kockázat csökkentéséhez legalább az egyik felnőtt főállású munkába állása szükséges szegénységi küszöb: a nemzeti mediánjövedelem 60%-ánál kevesebb jövedelem)

Romák szegénysége (Forrás: Spéder Zsolt, 2002.) A romák szegénységi rátája hétszerese, a tartós szegénységet nézve több, mint tízszerese a nem romáknak A romák több, mint a fele tartósan szegény, de A tartósan szegények háromötöde nem roma származású Az etnikai hovatartozás nem jelent egyértelműen tartós szegénységet (Forrás: Spéder Zsolt, 2002.)

A roma szegénység alakulása A romák szegénységének okai: Alacsony iskolázottság – munkaerőpiaci hátrányok Magasabb gyerekszám Aprófalvas, kistelepüléseken élnek Rossz egészségi állapot A fentiek szegénységkockázati tényezők egyébként is. Ezek a romák esetében kumulálódnak.

Kitörési lehetőségek

Rendszeres munkavégzésből származó jövedelem Ehelyett főleg rosszul fizetett, bizonytalan idénymunka Közcélú, közhasznú munka Átképzések, képzések –néhány család esetében megoldás Gyermekek munkába állása Lakáshoz jutás Családszerkezetben történő változások Természetbeni ellátások Elvándorlás (Szociális Szakmai Szövetség jelentése a szegényedésről)

Óvodáztatás, mint kitörési lehetőség 1970-es évekhez képest mintegy megnégyszereződött az óvodába járó roma gyerekek száma Kérdés azonban: hogy a regisztrált gyerekek valóban járnak-e az intézményekbe, hogy vajon minden településen megoldott-e az óvodáskorú gyerekek óvodai ellátása B.A.Z. megyében a települések egyharmadában nincsen óvoda Az óvoda nélküli települések ötödében szükséges lenne Kutatások: Pik Katalin, 2000. Mester Zsuzsa Babusik Ferenc, 2003. Loss Sándor és mtsai, 2000. Havas Gábor, 2002., 2004.

Egyes óvodák nyílt napokat tartanak, amikor a szülők láthatják, mi történik a gyerekekkel. Különféle ünnepek alkalmával tartott műsorokon együtt szerepelnek roma és nem roma gyerekek. Ez jó hatással van a roma és nem roma szülők egymás közötti kapcsolatára is. Az ünnepek alkalmával a szülők láthatják gyermekük fejlődését. Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy szívesen járassák oda gyermekeiket. Néhány helyen ruhabörzét tartanak, az összegyűjtött ruhákat olcsón árusítják. Néhol családlátogatásokat szerveznek nemcsak az új, hanem a régi gyerekek otthonaiban is. Ez segíti a családok és az intézmény közötti hatékonyabb kapcsolat kialakulását és fenntartását. A fogadóórákon kívül érkező szülőket is szívesen látják, alkalmazkodnak a családok különféle életritmusához. Egyes intézményekben rendszeresen tájékoztatják a szülőket a gyerekek előmeneteléről, ezzel is hangsúlyozva számukra az óvodáztatás fontosságát. A szülők anyagi terhének csökkentése is sokat segíthet. Például vannak óvodák, amelyek ingyen biztosítják a törülközőt és az ágyneműt a gyerekeknek, és azt helyben ki is mossák

A szülő maga is volt óvodás, így nem idegen számára az óvodáztatás. Az óvoda elfogadó, barátságos légkört teremt, ahol a roma szülő sem érzi magát és a gyerekét kirekesztettnek. A gyermek családjával rendszeresen kapcsolatban álló védőnő és családgondozó az óvoda (és óvodáztatás) jó hírét kelti, annak szerepét hangsúlyozva kedvet csinál az óvodába járatáshoz. Ha vannak olyan ismerős gyerekek, akik jól érzik magukat az óvodában. Ha a cigány kisebbségi önkormányzat fontosnak tartja a gyerekek korai óvodáztatását és tesz valamit ennek érdekében. Ha az óvoda aktív kapcsolatot ápol a hatókörébe tartozó lakosokkal. Esetenként családlátogatásokkal kapacitálja a szülőket. Ha a roma kisgyerek idősebb testvérei is járnak az intézménybe, és a szülők jó tapasztalatokat szereztek az óvodáról.

Felfelé mobil, sikeres életutak Kertesi Gábor számításai alapján: egy romának 50* kisebb az esélye arra, hogy felsőfokú tanulmányokat folytasson, mint egy nem romának A 8. osztály elvégzése után: a roma tanulók 8, a nem romák 1%-a nem tanul tovább (Kertesi-Kézdi, 2008.) A roma tanulók 25%-a tanul tovább szakközépiskolában, 8% gimnáziumban (nem romák: 42%, illetve 34%) (Kertesi-Kézdi, 2008.) A romák lemorzsolódása a középiskolákból lényegesen magasabb, mint a nem romáké 90-es évek végén: Romaversitas Láthatatlan Kollégium létrejötte Gandhi Gimnázium A mánfai Collegium Martineum (Pécs különböző középiskoláiba járó roma diákok segítése) Hegedűs T. András Alapítványi Iskola, Szolnok Több alapítvány és program

Felfelé mobil roma életutak - lehetséges „forgatókönyvek” - (forrás: Csepeli-Örkény, Székelyi, 2001.)

Asszimiláció: három generáción keresztül zajlik: A válaszadók szüleinek nagy hatása van arra, hogy a válaszadók mennyiben asszimilálódnak: arra tanítják gyermeküket, hogy akkor tud a szegénységből kitörni, ha nem romák között él Tudatos asszimilánsok: a siker és boldogulás akkor érhető el, ha a gyerekek elveszítik a roma identitásukat Ha hátrányos helyzetű családban nevelkedett a válaszadó, akkor a mobilitás nem jár identitásváltással – sok esetben azonban diszharmonikus lesz az identitás Lehetséges az identitás megtartása: ebben az esetben a roma identitás mint érték jelenik meg

Liskó Ilona, 2005. 2003: kérdőíves kutatás középiskolás tanulók körében, akik kollégisták voltak, 10. osztályos tanulók, 1588 diák, 191 kollégiumban Ezeket kiegészítették interjúk a gyerekkel és szüleikkel A roma diákok kistelepülésekről származnak, rossz lakáskörülményekkel Általában többen nem élnek együtt vér szerinti szüleikkel, illetve teljes családban, mint a nem romák (10,7 – 3,3 más rokonnal) Korai betegségek, szegénység, rokkantság, tartós munkanélküliség, mentális betegségek, alkoholizmus

Lehetséges forgatókönyvek, családmodellek 1. Mindkét szülő szakképzetlen, egyik sem dolgozik Testvérek: általában nincs szakmája, vagy nem járt iskolába, alkoholista, kábítószer-élvező, börtönben van 2. Mindkét szülő szakképzetlen, apa dolgozik Testvérek: szakiskolai végzettség, dolgozik és nem dolgozik vegyesen 3. Egyik szülő szakképzett, és dolgozik is (apa) Testvérek: érettségizett vagy szakmunkás képzőt végzett, férjhez ment vagy dolgozik A szülői hozzáállás meghatározó: -törekvő, ambiciózus szülő (sokszor nem romával való házasság) -rendezett, stabil párkapcsolat és család -meg kellett küzdeni a lakóhelyi integrációért

Kutatás 2005-ben 25 interjú Téma: sikeres romák életútja, identitása Lehetséges forgatókönyvek: Asszimilációs Kettős identitás Marginális Identitásválság Disszimiláns

Köszönöm a figyelmet!