Kerékpáros fejlesztések 2007-12 között Mitől lesz kerékpárosbarát egy település? Dr. Kukely György cégvezető Terra Studio Kft. 2013. április 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Advertisements

Projekt általános bemutatása
„Kerékpáros Magyarország Program” és a kerékpáros infrastruktúra fejlesztési lehetőségei Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter.
Kormányzati szerepvállalás a kerékpáros közlekedés, turizmus és sport területén Bodor Ádám a Gazdasági és Közlekedési Miniszter kerékpáros ügyekért felelős.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
A Kerékpáros Közlekedés Előnyei. Magyar Kerékpárosklub Adatok Európából  Naponta 100 millió kerékpáros utazás  Több mint 300 millió kerékpár  Városokban.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Mi kell a biciklisnek? Tóth Judit Magyar Kerékpárosklub alelnök Solt,
Kerékpáros Magyarország Program Bringázz a Munkába Kerékpárosbarát Település szeptember 16.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Várpalota elkerülő építése
A kerékpáros közlekedésfejlesztés aktuális feladatai
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Hegykő Község Önkormányzata Fertői kerékpárút belterületi záró szakaszának kiépítése Szerződés száma: 2003/
műszaki osztályvezető
Szemléletformálás a kerékpáros közlekedés támogatásában
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése
Kerékpáros fejlesztések
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Tóth Judit Kerékpáros Magyarország Szövetség évi pályázatok.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Kővári János országgyűlési képviselő,
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje Magyarországon. Országosan alkalmazható, rugalmas, helyi adottságokhoz illeszthető, de a központi felügyeletet.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Innováció-ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban CLEAR.
Kerékpárutak építésének engedélyezése
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
TERVEZET. R ÁKOSMENTE, A KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS.
KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉS BUDAPESTEN XD csapat Készítette: Márta Zsolt Gyűjtötte: Mészáros Valentin Előadja: Rimóczi András.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
Kiemelt közútfejlesztési projektek a Dél-dunántúli régióban
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
A SZÉCHENYI PROGRAMIRODA KONCEPCIÓJA A TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
TOP vas megyei aktualitásai
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
roma integrációs modellek a közös sikerekért
Kerékpáros fejlesztések Zala megyében
Előadás másolata:

Kerékpáros fejlesztések között Mitől lesz kerékpárosbarát egy település? Dr. Kukely György cégvezető Terra Studio Kft április 24.

TARTALOM – Értékelés tárgya – vizsgált konstrukciók – Outputok – Mitől kerékpárosbarát egy település? – Melyek a nem kerékpárosbarát megoldások? – A kerékpáros fejlesztéspolitika terén javasolt beavatkozások: • Integrált megközelítés • Intermodalitás • Szemléletformálás • Monitoring • Együttműködések • Fenntartás

ÉRTÉKELÉS TÁRGYA • 447 db (mind a 7) ROP projekt – „Önkormányzati utak fejlesztése” - (kül- és belterületen is) – „Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése” – (egy, két és három számjegyű főutak mentén belterületen; négy- és ötszámjegyű utak külterületi, illetve belterületi szakaszai mentén, egyéb belső, helyi közutak mentén) – „ Városrehabilitációs projektek ” • 156 db KEOP projekt – (tárolók, kölcsönzők, szemléletformálás) • 67 db KözOP projekt – „A térségi elérhetőség javítása” - (főutak mentén) – „Kerékpárút-hálózat fejlesztése ” – (külterületen) • 15 ETE projekt – (kerékpárút) • 16 db TÁMOP projekt – (szemléletformálás) • 75 db hazai forrású projekt – (OtrT nevesített, EV, 1,2,3 szj. utak mentén)

PROJEKTEK EREDMÉNYE • Σ 774 db támogatott projekt ,5 km létesítmény – 50,8 Mrd Ft/178 m€ • 193,6 km kerékpárforgalmi létesítményről tervkészítés • 394 település (12%) • új tárolóhely • 642 kölcsönözhető kerékpár • 69 szerviz • 123 bike to work kampány

Számos jó példa a terepbejárások során • Megfelelő mennyiségű és minőségű infrastruktúra • Biztonságos tárolás • Sokan kerékpároznak hivatásforgalmi céllal KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS JELLEMZŐI

Számos jó példa a terepbejárások során • Van lehetőség szabadidős kerékpározásra • Elkötelezett a település vezetése • Megalapozott helyi fejlesztéspolitika (hálózati terv) KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS JELLEMZŐI

KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS HALADÓ SZINT További feltételek - még kevésbé terjedtek el: • Ne legyen autóközpontú a város • Szemléletváltás – ne az autósokat „védjék” a kerékpárosoktól • Gyalogosokat, kerékpárosokat vissza integrálni a szintbeni közlekedésbe • Megszüntetni a keresztezésmentes csomópontokat, a szintbeni akadályokat • Aktívabb társadalmi szemléletformálás, képzés • Nagyon lassú előrehaladás a kerékpárosbarát megközelítés „HALADÓ” szempontjai irányába!

NEM KERÉKPÁROSBARÁT JELLEMZŐK Tipikus problémák • Egyoldali létesítmények • Sok kerékpározásra kijelölt járda • Nem megfelelő használat (kerékpárosok, gyalogosok részéről is) • Hiányzó összeköttetések • Településszerkezeti akadályok (hidak, aluljárók, csomópontok)

NEM KERÉKPÁROSBARÁT JELLEMZŐK Tipikus problémák • Nem biztonságos és nem elégséges tároló kapacitás • Nem megfelelő kitáblázás • Karbantartás hiánya Javaslatok: Gépjárműforgalom csökkentése – politikai döntés Gépjárműtől kell helyet elvenni! Precedenst kell teremteni – nincs még jó gyakorlat

INTEGRÁLT MEGKÖZELÍTÉS Integrált megközelítés kevéssé működik ROP-okból 592 településfejlesz- tési projekt  104 tartalmaz kerékpáros elemet 511 útépítési projekt  31 tartalmaz kerékpáros elemet Javaslatok: Ha már egyszer beavatkozunk  minden közlekedő fontos Integrált szemlélet a projektötlet, a pályázati kiírások szintjén Potenciális kerékpáros elem  fel kell rá hívni a figyelmet!

• Mindennapi közlekedési eszköz • Tárolók vasút és buszállomásokon • Nem kerékpárosbarát állomások • Nem zártak, nem biztonságos tárolók • Vasúti szintbeni keresztezésekre jó példák • Vasúti alul- és felüljárók problémája • Kerékpárszállítás nem megoldott INTERMODALITÁS, MODAL-SPLIT Javaslatok: A közösségi és a kerékpáros közlekedés egymás vonzerejét erősítő folyamat A cél:a gépjárműről minél többen térjenek át más, alternatív közlekedésre Módváltási lehetőségek fejlesztése

SZEMLÉLETFORMÁLÁS • Szemléletformálás hatékonysága nem kielégítő • Sok jó kezdeményezés • Helyi hatások • Átfogó koordináció hiánya Javaslatok: Fejlesztéspolitikai súlyának növelése Hangsúly a képzéseken  KRESZ a tananyag része Segédlet, iránymutatás a pályázóknak

MONITORING JELENTŐSÉGE • Indikátorok alkalmazása  lassú tanulási folyamat • Kerékpáros adatbázisok  hiányos • Projekt nyilvántartási rendszer  kerékpáros költségek elkülönítése Javaslatok: Erőforrások biztosítása adatgyűjtéshez és feldolgozáshoz Folyamatos adatcsere Szakpolitikai hangsúly növelése

FENNTARTÁS ÜZEMELTETÉS • 1.476,9 km nagyrészt új létesítmény • Ki a fenntartó? • Önkormányzat vállalja Javaslatok: Szemléletbeli változás szükséges Kerékpáros fenntartási források elkülönítése KSz – nagyobb hangsúly az éves ellenőrzésen Kőbánya Fehér útNagybajom 61-es főútBékés-Mezőberény

INTÉZMÉNYRENDSZER EGYÜTTMŰKÖDÉSEK • Néhány ember személyes elköteleződése • Civil szervezetek aktivitása • Erősödő szakmai felkészültség • UME alkalmazása • Párbeszéd az egyes szereplők között • Konfliktuskerülés tervezési fázisban • Önkormányzatok gyenge együttműködési hajlandósága • Országos közutak: önkormányzatok  KKK és MK Zrt. Javaslatok: Együttműködési formák keretei, szabályozási háttere Precedenst kell teremteni! Támogató oldali szakmai koordináció

Köszönöm a figyelmet!!!