Választójog.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Az új kisebbségi joganyag főbb elemei Köszönti Önöket a 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal.
A magyar választási rendszer
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
Európai alkotmány- és integrációtörténet 1
Összeállította: dr. Lehőcz Regina,
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
Közigazgatási alapismeretek
6. Témakör: A Magyar Köztársaság államszervezete
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
EU alapismeretek E-Learning.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Államszervezet és közigazgatás
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
IV. Állampolgári ismeretek 6
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Választási rendszerek
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
Politikai rendszerek típusai I. Demokráciák és diktatúrák
Pedagógus oklevelek elismerése
Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A magyar parlamentarizmus
Történelem – középszintű témakörök
Nemzetiség A nemzetiség a természetes különbözőség egymást erősítő, szerves egységének része, vagy a gyűlöletkeltéssel szított megosztottság szétszakítottság.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Alaptörvény szintű főtörvények.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló évi CXIII. törvény Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető Felkészülés az Európai Parlament.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Állampolgárság.
Az ombudsmanok. 1. Előzmények 1.1. Külföldi megoldások  svéd király igazságügyi kancellárja → közig. elleni alattvalói panaszok  svéd alk.
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
Az Európai Unió országaiban élő külföldi állampolgárok
Állam és polgár II. Nemzetiségek és egyéb jogi státuszok
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Jogszabályok, iránymutatások
1. A jogszabályi háttér: - az országgyűlési képviselők választásáról szóló évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) - a választási eljárásról szóló.
A kisebbségi jogszabályok módosításának aktuális kérdései Heizer Antal, NEKH elnök.
Állampolgári jogok és kötelességek
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Ahogy az OEP "pénzeli" Dr. Gresz Miklós OEP Szeged, november 13.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Mezey Barna Egyetemi tanár
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
A magyar választási rendszer változásai ( )
A közigazgatási eljárás II.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Társadalomismeret II. félév.
Az EU intézményrendszere
Az invazív meningococcus-betegség járványügyi helyzete Magyarországon,
A magyar kormányzati rendszer
A nemzetiségek parlamenti képviselete, országgyűlési választások 2014
Előadás másolata:

Választójog

közvetlen és képviseleti demokrácia Alkotmány 2. § (2) bekezdés „a Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselõi útján, valamint közvetlenül gyakorolja” 2/1993. (I. 22.) AB határozat „A Magyar Köztársaság alkotmányos rendjében a népszuverenitás gyakorlásának elsõdleges formája a képviselet. Népszavazás csak az Alkotmány és az alkotmányosan hozott törvények keretei között dönthet az Országgyûlés hatáskörébe tartozó ügyekben.”

az országgyűlési választáson választójoggal rendelkezik Alkotmány 70. § (1) bekezdése 2004. május 1-je előtt a Magyar Köztársaság területén élő minden nagykorú magyar állampolgár választható, és ha a szavazás napján az ország területén tartózkodik, választó 2004. május 1-től a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező minden nagykorú magyar állampolgár választó és választható

az országos népszavazáson az vehet részt, aki az országgyűlési választáson választhat országos közügyekben közvetetten és közvetlenül ez a közösség gyakorolja a közhatalmat politikai nemzet

az önkormányzati választáson választhat (aktív választójog) 2004. május 1-je előtt ha a választás napján az ország területén tartózkodik (1) a Magyar Köztársaság területén élő minden nagykorú magyar állampolgár (2) a Magyar Köztársaság területén bevándoroltként élő személy 2004. május 1-től ha a választás napján az ország területén tartózkodik a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező (1) minden nagykorú magyar állampolgár (2) más uniós tagállam állampolgára (3) bevándorolt, letelepedett, menekült

az önkormányzati választáson választható (passzív választójog) 2004. május 1-je előtt a Magyar Köztársaság területén élő minden nagykorú magyar állampolgár 2004. május 1-től a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező (1) minden nagykorú magyar állampolgár (2) más uniós tagállam állampolgára polgármesterré, főpolgármesterré, megyei közgyűlési elnökké csak magyar állampolgárok választhatók

az európai képviselők választásán választójoggal rendelkezik Alkotmány 70. § (4) bekezdése 2004. május 1-től „a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai Unió más tagállamának a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgárát megillet (sic!) az a jog, hogy az európai parlamenti választáson választható és választó legyen” (aktív és passzív választójog)

a választásokon nem rendelkezik választójoggal Alkotmány 70. § (5) bekezdése aki jogerõs ítélet alapján a cselekvõképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alatt áll vitatott kérdés: a meghatározott ügycsoportok tekintetében korlátozott cselekvőképességű részt vehet-e aki jogerős ítélet alapján a közügyek gyakorlásától eltiltás hatálya alatt áll, aki szabadságvesztés büntetését (Hirst v. UK, EJEB!) vagy büntetõeljárásban elrendelt intézeti kényszergyógykezelését tölti. EU polgár akkor sem választható, ha az állampolgársága szerinti országban kizárták e jog gyakorlásából

kisebbségi önkormányzati képviselők választása 2004. május 1-je előtt ha a választás napján az ország területén tartózkodik, a Magyar Köztársaság területén élő minden nagykorú magyar állampolgár 2004. május 1-től nincs külön anyagi jogi szabályozás a kisebbségi választójogra Alkotmány 68. § (4) bekezdés a kisebbségek hozhatnak létre kisebbségi önkormányzatokat a kisebbséghez nem tartozók nem rendelkeznek választójoggal

a magyar választási rendszer

választási rendszerek fő típusok: többségi, arányos, vegyes többségi: az adott kerületben leadott szavazatok többségével szerezhető mandátum relatív többség (Nagy Britannia): a legtöbb szavazat abszolút többség (Franciaország): a szavazatok többsége arányos: az adott kerületben leadott szavazatok arányában szerezhető mandátum vegyes: a többségi és az arányos elemek keverednek

1989. évi XXXIV. törvény az országgyűlési képviselők választásáról az országgyűlési képviselők száma 386 egyéni választókerületben 176 képviselő megyei (területi) listán 152 képviselő országon listán 58 kompenzációs mandátum

kormányozhatóság v. a választói akarat leképezése az egyéni kerületek képviselik a többségi elemet, ez szolgálja a kormányozhatóságot a területi lista és az országos lista szolgálja elvileg a választói akarat arányos leképezését a területi lista az arányos elem az országos lista szolgálja az aránytalanság kompenzálását

az egyéni kerületek kétfordulós többségi rendszer első forduló: abszolút többség második forduló: relatív többség a pártkoncentációval és a visszalépésekkel az első fordulós győzelmek egyre gyakoribbak kiugróan aránytalan a választókerületek mérete

egyéni választókerületek lélekszám Veszprém 6 27335 Tolna 4 28269 Budapest 31 32156 Budapest 30 33211 Pest 8 62677 Pest 4 63086 Hajdú-Bihar 1 63400 Budapest 25 64200 22/2005. (VI. 17. ) AB határozat: 2007. június 30-ig módosítani

ez 1990 óta nem változott, nem követte a népességmozgásokat területi lista a választójogi törvény melléklete meghatározza, hogy egy megyében hány mandátum szerezhető ez 1990 óta nem változott, nem követte a népességmozgásokat megye 1990 2002 változás Budapest 1 517 877 1 424 266 93,83% Fejér 307 590 337 379 109,68% Györ-Moson-Sopron 318 082 349 823 109,98% Pest 707 030 850 478 120,29%

területi lista egy mandátum megszerzéséhez szükséges szavazatszám: érvényes szavazatok száma/ megszerezhető mandátumok száma + 1 mivel kevés a megszerezhető mandátum, nehéz a megyei listán képviselői helyet szerezni (magas az implicit küszöb) ha van még kiosztható mandátum, az osztó kétharmadával is szerezhető mandátum

arányos-e a területi lista? mandátumok száma implicit küszöb (a kétharmados szabállyal) Nógrád 4 13,33 % Heves 5 11,11 % Baranya 6 9,52 % Bács-Kiskun 8 7,41 % Szabolcs-Szatmár 9 6,67 % Borsod-Abaúj 11 5,56 % Pest 14 4,44 % Budapest 28 2,30 %

mandátumkiosztás a területi listán példa: Nógrád megye megszerezhető mandátumok száma: 4 érvényes szavazatok 200000 párt #1 65000 1 mand 32,5 % párt #2 27000 13,5 % párt #3 20000 0 mand 10 % osztószám: 200000 / (4+1) = 40000 kétharmados kedvezménnyel = 26666 [13,33%]

országos lista egyéni kerületben szerzett töredékszavazatok területi listán szerzett töredékszavazatok a párt összes töredékszavazata ezekkel lehet az országos listán mandátumot szerezni