Tanulói kérdezési szokások matematikaórán A Bolyai TGK matematika tagozatos diákjainak matematikával kapcsolatos kérdezési szokásainak összehasonlítása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az olvasástanítás módszere:
Advertisements

2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Szeretettel köszöntjük az iskolánk, és ezen belül az informatika-matematika szakirány után érdeklődő nyolcadikos tanulókat.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
TÉT Platform Egyesület 1132 Budapest, Borbély u Tel.: Csontos Csaba TÉT Platform Közgyűlés.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
A tanulók válaszai a tanulmány kérdéseire (5700 válaszadó alapján)
Természettudomány szak
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
Informatika v á rosi munkak ö z ö ss é gi foglalkoz á sok hatása az iskolában folyó tehetséggondozásra.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
A gazdasági várakozások, mint kaotikus attraktorok a jövő eseményeiben? Vagy egy újabb buborékhatás előidézői?
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Kristína Cafiková, Kitti Vidermanová Nyitrai Konstatnin Filozófus Egyetem Az életből vett feladatok megoldása írott nonverbális kommunikáció segítségével.
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A Számvitel Didaktikája
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Szaktanári Segédlet Tananyagfejlesztés A TÁMOP /2 projekt keretein belül.
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
Az eszközök áttekintése 5/15. Előkészület – tanár A kérdőív kiértékelése Jegyzetlapok a nevekkel a játékhoz Készítette: Sági Lajos2.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
FERENCES ÖSZTÖNDÍJ PROGRAM
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Határtalanul pályázat Tanulmányi kirándulás középiskolásoknak HAT Értékelő óra május 26. Telepy Iskola.
1. 2 A gimnázium tanulmányi átlageredménye 4,27. A legjobb eredményű osztály átlaga: 4,41 A legalacsonyabb átlag: 3,6. Nyolc osztály teljesített a négyes.
Honnan hová? – az oktatási stratégiánk megvalósításának négy éve Joó Horti Lívia Magyar Nemzeti Tanács
Tehetséggondozás a Kiskossuthban. Tehetséggondozás a tanórákon O Csoportbontás O Differenciálás O Egyénre szabott munka O Játékos, nem formális tanulás.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
Mérés-értékelés konferencia március 12. Szolnok.
Deák Téri Evangélikus Gimnázium Reál osztály 9. B.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
DARUS a gyermekekért.
Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Rendszer közvélemény-kutatás az általános és középiskolások körében.
Angol nyelvi tagozat.
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Álmodtunk egy iskolát magunknak
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
Kémia - matematika osztatlan tanári szak
Fizikai és kémiai fogalmak vizsgálata a 7. évfolyam elején
A SZEPSI MAGYAR TANNYELVŰ ALAPISKOLA ÉS GIMNÁZIUM RÖVID TÖRTÉNELME
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Tanulói kérdezési szokások matematikaórán A Bolyai TGK matematika tagozatos diákjainak matematikával kapcsolatos kérdezési szokásainak összehasonlítása más vajdasági magyar középiskoláséval Béres Zoltán, beres@tippnet.rs Bolyai TGK, Zenta Vegyészeti-Technológiai Iskola, Szabadka http://members.tippnet.rs/beres/

Az előadás szerkezete elméleti háttér a kérdőív bemutatása gyakorisági grafikonok az eredmények összefoglalása további kutatási irányok

A kérdezés kultúrája Szókratész (i.e. 496–399) „Vitapartnerét a konkrét tapasztalat zavaros képzeteiből rávezette az igazságra. (…) A heurisztikus módszer alkalmazásával a beszélgetés során a konkrétumból kiindulva, mesterien megfogalmazott kérdések sorozatán át tudott eljutni az általános igazságokig. A dialógus alatt mindvégig a tanítvány áll előtérben, s a háttérbe húzódó mester kérdéseivel szinte észrevétlenül vezeti rá a helyes útra.”

Középkor IX. század – kolostori és székesegyházi iskolák: „Az ókorral ellentétben már nem egy-egy tudós vagy filozófus köré gyűltek össze a fiatalok... Nem kötetlen beszélgetés volt már a filozófiai stúdiumok fő oktatási módszere.” tanulócsoportok ––> tantárgyak ––> módszerek ––> egymásra épülő tananyagok ––> tankönyvek ––> hivatásos szakemberek

A heurisztikus módszer: a felfedeztető tanítás Pólya György: How To Solve It? (1945) A gondolkodás iskolája (1956) Kako ću riješiti matematički zadatak (1956)

Idézetek Pólya könyvéből: „A heurisztika a feladatmegoldó emberi magatartást kutatja, ez a kutatás feltehetően olyan régi, mint maga az emberi társadalom...” „Nem alaptalan dolog a gondolkozást úgy írni le, mint a gondolkodónak önmagával folytatott beszélgetését.” Rényi Alfréd: Dialógusok a matematikáról Szendrei Julianna: Gondolod, hogy egyre megy?

A pólyai gondolat tovább él Alan Schoenfeld: Mathematical Problem Solving (1985)  hivatkozás Pólya Györgyre hivatkozás Vigotszkijra

A pszichológiai oldal Lev Szemjonovics Vigotszkij (1896–1934) A gyermek kulturális fejlődése kétszintű: 1. interpszichológiai 2. intrapszichológiai Kísérletek – belső beszéd

A kérdések a kérdezésről Hogyan vizsgálható a matematikaórán a tanár–diák közötti párbeszéd minősége a feltett (és fel nem tett) kérdések tükrében? A diákok kérdőívezése! A kérdőív

A válaszadók főbb jellemzői Iskola Helység darab Vegyészeti-Technológiai Iskola Szabadka 104 Műszaki Iskola 105 Gimnázium 208 Bolyai TGK Zenta 84 Összesen: 501

k1: Hanyadikos vagy? bolyais nem bolyais

k2: Nemed bolyais nem bolyais

k3: Félévi osztályzatod bolyais nem bolyais

k4: Hetente hány matematika órád van? bolyais nem bolyais

k5: Hányan vagytok matematikaórán? bolyais nem bolyais

k6: Foglalkozol-e matematikával tanórán kívül? bolyais nem bolyais

k7: Hányszor voltál matematikaversenyen? bolyais nem bolyais

k8: Szereted-e a matematikát? bolyais nem bolyais

k9: Szeretnél-e továbbtanulni? bolyais nem bolyais

k10: Van úgy, hogy nem kapsz választ? bolyais nem bolyais

k11: Szeretné-e tanárod, hogy legyenek kérdéseid? bolyais nem bolyais

k12: Kihez fordulsz kérdéseiddel? bolyais nem bolyais

k13: Milyen módon teszed föl a kérdéseidet? bolyais nem bolyais

k14: Milyen gyakran kérdezel tanárodtól? bolyais nem bolyais

k15: Mikor kapsz választ a kérdéseidre? bolyais nem bolyais

k16: Megtörtént-e, hogy valamit még egyszer megkérdeztél? bolyais nem bolyais

k17: A tanárod megérti a kérdéseid? bolyais nem bolyais

k18: Miért nem válaszolt tanárod a kérdésedre? bolyais nem bolyais

k19: Elégedett vagy-e a kapott válaszokkal? bolyais nem bolyais

k20: Mástól is megkérdezed azt, amit tanárodtól kérdeztél? bolyais nem bolyais

k21: Felteszel-e osztálytársaidnak matematikával kapcsolatos kérdéseket? bolyais nem bolyais

Összegezés 1. A Bolyai TGK matematika szakán más középiskolákhoz képest... ...több fiú tanul (k2) ...több jó osztályzat van matematikából (k3) ...nagyobb óraszámban tanulják a matematikát (k4) ...nincsenek nagy tanulói csoportok matematikaórán (k5) ...sokkal többen járnak szakkörre (k6) ...sokkal kevesebben járnak magánórára (k6) ...sokkal több matematikaversenyre mennek a tanulók (k7)

Összegezés 2. ...sokkal jobban szeretik a matematikát (k8) ...a tanulók ritkábban maradnak válasz nélkül (k10) ...jobban érzik a tanárt kérdésre ösztönzőnek (k11) ...osztályon belül többet kérdeznek egymástól (k12) ...a tanulók szívesebben kérdezik tanáraikat szünetben (k13)

Összegezés 3. ...a tanulók gyakrabban kérdezik tanáraikat (k14) ...a tanárok jobban megértik a tanulók kérdéseit (k17) ...a tanulók sokkal elégedettebbek tanáraik válaszával (k19)

Zárszó Mit tudtunk meg a matematikában tehetséges diákok kérdezési szokásairól? Mit tudtunk meg a Bolyai TGK diákjainak kérdezési szokásairól? Lehetséges további kutatási irány: Az alkalmazott statisztikai eszközök finomítása A Bolyai TGK-ban mért paraméterek összehasonlítása más matematikai gimnáziuméival

Vége http://members.tippnet.rs/beres/