Tanulói kérdezési szokások matematikaórán A Bolyai TGK matematika tagozatos diákjainak matematikával kapcsolatos kérdezési szokásainak összehasonlítása más vajdasági magyar középiskoláséval Béres Zoltán, beres@tippnet.rs Bolyai TGK, Zenta Vegyészeti-Technológiai Iskola, Szabadka http://members.tippnet.rs/beres/
Az előadás szerkezete elméleti háttér a kérdőív bemutatása gyakorisági grafikonok az eredmények összefoglalása további kutatási irányok
A kérdezés kultúrája Szókratész (i.e. 496–399) „Vitapartnerét a konkrét tapasztalat zavaros képzeteiből rávezette az igazságra. (…) A heurisztikus módszer alkalmazásával a beszélgetés során a konkrétumból kiindulva, mesterien megfogalmazott kérdések sorozatán át tudott eljutni az általános igazságokig. A dialógus alatt mindvégig a tanítvány áll előtérben, s a háttérbe húzódó mester kérdéseivel szinte észrevétlenül vezeti rá a helyes útra.”
Középkor IX. század – kolostori és székesegyházi iskolák: „Az ókorral ellentétben már nem egy-egy tudós vagy filozófus köré gyűltek össze a fiatalok... Nem kötetlen beszélgetés volt már a filozófiai stúdiumok fő oktatási módszere.” tanulócsoportok ––> tantárgyak ––> módszerek ––> egymásra épülő tananyagok ––> tankönyvek ––> hivatásos szakemberek
A heurisztikus módszer: a felfedeztető tanítás Pólya György: How To Solve It? (1945) A gondolkodás iskolája (1956) Kako ću riješiti matematički zadatak (1956)
Idézetek Pólya könyvéből: „A heurisztika a feladatmegoldó emberi magatartást kutatja, ez a kutatás feltehetően olyan régi, mint maga az emberi társadalom...” „Nem alaptalan dolog a gondolkozást úgy írni le, mint a gondolkodónak önmagával folytatott beszélgetését.” Rényi Alfréd: Dialógusok a matematikáról Szendrei Julianna: Gondolod, hogy egyre megy?
A pólyai gondolat tovább él Alan Schoenfeld: Mathematical Problem Solving (1985) hivatkozás Pólya Györgyre hivatkozás Vigotszkijra
A pszichológiai oldal Lev Szemjonovics Vigotszkij (1896–1934) A gyermek kulturális fejlődése kétszintű: 1. interpszichológiai 2. intrapszichológiai Kísérletek – belső beszéd
A kérdések a kérdezésről Hogyan vizsgálható a matematikaórán a tanár–diák közötti párbeszéd minősége a feltett (és fel nem tett) kérdések tükrében? A diákok kérdőívezése! A kérdőív
A válaszadók főbb jellemzői Iskola Helység darab Vegyészeti-Technológiai Iskola Szabadka 104 Műszaki Iskola 105 Gimnázium 208 Bolyai TGK Zenta 84 Összesen: 501
k1: Hanyadikos vagy? bolyais nem bolyais
k2: Nemed bolyais nem bolyais
k3: Félévi osztályzatod bolyais nem bolyais
k4: Hetente hány matematika órád van? bolyais nem bolyais
k5: Hányan vagytok matematikaórán? bolyais nem bolyais
k6: Foglalkozol-e matematikával tanórán kívül? bolyais nem bolyais
k7: Hányszor voltál matematikaversenyen? bolyais nem bolyais
k8: Szereted-e a matematikát? bolyais nem bolyais
k9: Szeretnél-e továbbtanulni? bolyais nem bolyais
k10: Van úgy, hogy nem kapsz választ? bolyais nem bolyais
k11: Szeretné-e tanárod, hogy legyenek kérdéseid? bolyais nem bolyais
k12: Kihez fordulsz kérdéseiddel? bolyais nem bolyais
k13: Milyen módon teszed föl a kérdéseidet? bolyais nem bolyais
k14: Milyen gyakran kérdezel tanárodtól? bolyais nem bolyais
k15: Mikor kapsz választ a kérdéseidre? bolyais nem bolyais
k16: Megtörtént-e, hogy valamit még egyszer megkérdeztél? bolyais nem bolyais
k17: A tanárod megérti a kérdéseid? bolyais nem bolyais
k18: Miért nem válaszolt tanárod a kérdésedre? bolyais nem bolyais
k19: Elégedett vagy-e a kapott válaszokkal? bolyais nem bolyais
k20: Mástól is megkérdezed azt, amit tanárodtól kérdeztél? bolyais nem bolyais
k21: Felteszel-e osztálytársaidnak matematikával kapcsolatos kérdéseket? bolyais nem bolyais
Összegezés 1. A Bolyai TGK matematika szakán más középiskolákhoz képest... ...több fiú tanul (k2) ...több jó osztályzat van matematikából (k3) ...nagyobb óraszámban tanulják a matematikát (k4) ...nincsenek nagy tanulói csoportok matematikaórán (k5) ...sokkal többen járnak szakkörre (k6) ...sokkal kevesebben járnak magánórára (k6) ...sokkal több matematikaversenyre mennek a tanulók (k7)
Összegezés 2. ...sokkal jobban szeretik a matematikát (k8) ...a tanulók ritkábban maradnak válasz nélkül (k10) ...jobban érzik a tanárt kérdésre ösztönzőnek (k11) ...osztályon belül többet kérdeznek egymástól (k12) ...a tanulók szívesebben kérdezik tanáraikat szünetben (k13)
Összegezés 3. ...a tanulók gyakrabban kérdezik tanáraikat (k14) ...a tanárok jobban megértik a tanulók kérdéseit (k17) ...a tanulók sokkal elégedettebbek tanáraik válaszával (k19)
Zárszó Mit tudtunk meg a matematikában tehetséges diákok kérdezési szokásairól? Mit tudtunk meg a Bolyai TGK diákjainak kérdezési szokásairól? Lehetséges további kutatási irány: Az alkalmazott statisztikai eszközök finomítása A Bolyai TGK-ban mért paraméterek összehasonlítása más matematikai gimnáziuméival
Vége http://members.tippnet.rs/beres/