EMMI Zalaegerszegi Gyermekotthona Diagnosztikai és terápiás rendszer AZ EMMI ZALAEGERSZEGI GYERMEKOTTHONÁBAN Kalocsa, 2013. május
OGYSZB javaslat EMMI Zalaegerszegi Gyermekotthona: Befogadó csoport: - 6 nevelési egység - 48 fő Befogadó csoport: - Diagnosztikai munka, házirend megismerése - GH1 - Problémaprofil 2 terápiás csoport (pszichés problémák): - Terápiás szerződés - GH3 3 terápiás csoport (magatartászavaros):
PROBLÉMA PROFIL Szomatikus állapot (ápolónő, orvos) Fejlesztési terület, szektorok Szomatikus állapot (ápolónő, orvos) Klinikai állapot (ápolónő, orvos, pszichiáter) Intellektuális állapot (fejlesztő pedagógusok) Alkalmazkodási, beilleszkedési képesség (pszichológusok) Családi, környezeti problémák (családgondozó, utógondozó) Társadalomellenes magatartás
Szomatikus állapot példa Cél Jelenlegi tünet Terápia, feladat Idő Felelős Értékelés Várható eredmények testi edzettség fejlesztése, egészséges életmód kialakítása „duci” testalkat, fogászati problémák, látási problémák, Dohányzás testmozgás fogászati kezelés, szemüveg használat egyéni, csoportos (prevenciós) beszélgetés napi 1 -2 óra havonta folyamatosan Havonta nevelő, gy.f. ápolónő növendék nevelő, fejlesztő pedagógus hetente félévente fogyás, fittség, egészségesebb fogak, jobb látás egészségesebb életmód
Klinikai állapot példa Cél Jelenlegi tünet Terápia, feladat Idő Felelős Értékelés Várható eredmények Kiegyensú-lyozottság, higgadtság, megbékélés infantilis, (éretlen), szorongó, feszült, dühkitörések személyes, csoportos beszélgetés, értékelés, pszichiátriai kezelés (gyógyszeres) heti 2-3 óra heti 1 óra (napi 10 perc) nevelő, gy.f. pszichológus pszichiáter ápolónő hetente havonta nyugodtabb légkör, kezelhetőség
Intellektuális állapot példa Cél Jelenlegi tünet Terápia, feladat Idő Felelős Értékelés Várható eredmények felzárkóztatás osztályfoko-zat elvégzése alacsony motiváltság, nagyfokú elmaradás, önállótlan feladatvégzés, félévi bukások ismétlés, önálló feladatvégzés napi 3-4 óra nevelő, fejlesztő pedagógus, növendék hetente, havonta jobb tanulmányi eredmények, sikeres osztályozó vizsga
Alkalmazkodási, beilleszkedési képesség példa Cél Jelenlegi tünet Terápia, feladat Idő Felelős Értékelés Várható eredmények Megbízható-ság, őszinteség, következe-tesség, megfelelő identitástudat kialakítása „kavargép”, manipulatív, Túlérzékeny-ség Művészieske-dés, hódolatéhség, kapcsolatéhség önértékelési problémák Példamutatás egyéni - csoportos pszichoterá-pia, játék Folyama-tos napi 1 – 2 óra minden dolgozó, pszichológus, nevelő, gy.f. hetente, havonta háttértevékenység elmaradása, őszintébb, következetesebb, reálisabb énkép, megfelelőbb szerepek elsajátítása
Családi, környezeti problémák példa Cél Jelenlegi tünet Terápia, feladat Idő Felelős Értékelés Várható eredmények a családdal való kapcsolat ápolása, fenntartása „leváló” apa, „anya” keresés levélírás, telefonálás, hazautazás heti 1 óra heti 5 perc időszakos növendék nevelő Családgon-dozó gyám esetszerűen az anya megtalálása, (apai) családi kapcsolatok fennmaradása
Társadalomellenes magatartás példa Cél Jelenlegi tünet Terápia, feladat Idő Felelős Értékelés Várható eredmények büntetlen előélet megőrzése, elősegítése egy szökése volt szökések visszaszorítása, egyéni – csoportos beszélgetés, bűnmegelőzés (média) folyamatos havi 1-2 óra napi fél óra (híradó, kékfény) minden dolgozó nevelő, gy.f. esetszerűen a szökések megszűntetése, büntetlen előélet megőrzése
A probléma profil kiértékelése: a vezető tünetek aránya
TERÁPIÁS SZERZŐDÉS Amely létrejött, ………………. növendék, illetve ……………… vezető nevelő között. A növendék vállalja a házirend megismerését és betartását, aminek érvényesítéséhez a nevelő folyamatosan biztosítja a feltételeket. Emellett a növendék vállalja, hogy a zsebpénzét a nevelővel együtt ossza be. A családi pótlék fennmaradó részét előzetes megegyezés alapján használja fel.
Szomatikus állapot példa A növendék vállalja A nevelő biztosítja időtartam napi testmozgás, fogápolás, szemüveghasználat, a dohányzás káros hatásainak megismerése mozgási lehetőség, fogászati kezelés, szemészet, szemüveg vásárlása, beszélgetés a dohányzásról napi 1-2 órában havonta, szükség esetén szükség esetén havi 1-2 órában
Klinikai állapot példa A növendék vállalja A nevelő biztosítja időtartam türelmesebb lesz, higgadt marad személyes, csoportos beszélgetés Szükség esetén gyógyszeres kezelés heti 2-3 órában napi szinten
Intellektuális állapot példa A növendék vállalja A nevelő biztosítja időtartam 9. osztály elvégzése, versenyeken, rendezvényeken való részvétel (jó szavalási készség) tanulási lehetőségek biztosítása, egyéni, csoportos felkészítés, irodalmi hanganyagok vásárlása (cd), színházlátogatás napi 3-4 órában szükségszerűen
Alkalmazkodási, beilleszkedési képesség példa A növendék vállalja A nevelő biztosítja időtartam nem „kavar”, nem lázít, őszintébb lesz egyéni, vagy csoportos beszélgetés napi 1-2 órában
Családi, környezeti problémák példa A növendék vállalja A nevelő biztosítja időtartam a családjával a kapcsolatot tartja levélírás, telefonálás, hazautazás segítése (amennyiben erre van lehetőség) folyamatosan heti 5 percben időszakosan
Társadalomellenes magatartás példa A növendék vállalja A nevelő biztosítja időtartam nem szökik, nem követ el bűncselekményt szökési lehetőségek visszaszorítása, megelőző beszélgetések szükség esetén heti 1-2 órában
A problémaprofil, illetve a terápiás szerződés kiértékelése, felülvizsgálata félévente történik. Köszönöm a figyelmet!