COWI PowerPoint design manual

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
GreenTech Megújuló Energia Klaszter 1. Konferencia
Projekt általános bemutatása
Elektronikus Fizetés megvalósítása
A projekt építési tevékenységének megvalósítása A megvalósítás menete: •Generál-kivitelező kiválasztása •Munkaterületek átadása • Heti koordinációs megbeszélések.
Dél-Alföldi régió Ivóvízminőség-javító Program Mórahalom, július 02.
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
EKOP Elektronikus levéltár
STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT a Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és Halászati Operatív Programra Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium Budapest,
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Lebonyolítás tapasztalatai az EU-s előírások tükrében
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Konzulens: Dr. Pitlik László
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Phare ellenőr feladata, szerepe a Programban Karlik Csilla Közbenső Fórum 2002/2003 évi területfejlesztési Phare program Február 1. Debrecen.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
Az intelligens közlekedési rendszerek/szolgáltatások rendszerfelépítése, felhasználói igények HITS – Hungarian ITS Framework Architecture Hladon Andrea.
1 A nemzeti ITS rendszer-felépítési terv a magyar úthálózatra, valamint a nemzeti rendszerfelépítések harmonizációja HITS – Hungarian ITS Framework Architecture.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
# Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana 1 Hladon Andrea, Perjés Tamás COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Tervezők észrevételei Boda János Dr. Patziger Miklós. MMK.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.

Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
1 HITS avagy segítség intelligens rendszerek tervezéséhez, fejlesztéséhez HITS – Hungarian ITS Framework Architecture Hladon Andrea COWI Mo. Kft
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
A tervezési munka előkészítése és folyamata
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
KMOP „ELEKTRONIKUS HELYI KÖZIGAZGATÁSI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSE” TÁRGYÚ FELHÍVÁS KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET: PRO RÉGIÓ ÜGYNÖKSÉG.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Nyert a pályázatom! Hogyan tovább? Segítünk a megoldásban!
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana Hladon Andrea COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.

Tartalom Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban, Ex-ante és ex-post értékelések hasznai Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és javasolt megoldások (HITS) Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC) A CONNECT projektben elért eredmények, a TEMPO/CBA értékelési útmutató ismertetése TEMPO értékelési útmutató által ajánlott formátum, tartalom TEMPO indikátor-jegyzék Költség-haszon elemzés indokoltsága Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása Példák értékelésekre Következtetések, ajánlások

0. Mi az az ITS? ITS: intelligens közlekedési rendszerek Intelligens infrastruktúra Forgalomirányítás/menedzsment városokban és autópályákon, eseménymenedzsment Elektronikus díjfizetés Úton folyó munkák menedzselése Flottamenedzsment/tranzitmenedzsment Intermodális szállítások támogatása Parkolásmenedzsment Közösségi közlekedés támogatása: Előnyben részesítés csomópontoknál Utasok tájékoztatása megállókban, a jármű fedélzetén és utazást megelőzően más eszközökkel Vezénylések betartatása, sofőrfigyelés Probléma-elhárítás, operatív menetrend kezelése Intelligens jármű Ütközésmegelőző rendszerek Vezetéssegítő r. Riasztórendszerek Navigációs rendszerek Fedélzeti berendezés külső forrásból történő informálása Diszpécser-rendszerek, flottakövetés, menetrendtartás

Frankfurt

1. Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége A projekt hasznosságáról meg kell győzni a beruházót (támogatót), leendő kezelőt, üzemeltetőt, valamint a közlekedőket. Haszon>Költség Beszerzési költség függ a megrendelt darabszámtól és a szállítótól Szoftverköltségek szélsőségesen változóak Beüzemelés költsége, oktatás, személyre- szabás Harmonizáció az új/meglévő elemekkel Üzemeltetés költsége Fejlesztés szükséges az élettartam során …és az élettartam végét közvetlenül megelőzően Haszon: csak megfelelő értékelési folyamat eredményeként állapítható meg az egyedi rendszerek valódi hasznossága Hely Év ITS, db Ár Ft/db GB 2001. Sebesség- figyelő kamerák 600 db 21 Millió £ 13 Millió Ft /kamera hely (18 hely) USA- GB, Taiwan 2003. Közösségi közlekedés hatékony- ságának növelése 12-5700 db 60 Ezer- 70 Millió$ 1 Millió – 2,4 Millió Ft /busz Alaszka http:// 511.alas ka.gov 2006. Realtime közlekedési információs rendszer 1,2 Millió $ Központ: 180 Millió Ft, Egyéb: 60 MFt Adatok forrása: www.benefitcost.its.dot.gov

2. Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban Ex-ante és ex-post értékelések hasznai Előtte vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (közreműködő szervezet/IH számára) Bizonytalan a megvalósítás műszaki változata vagy hasznossága igazolandó(kedvezményezett, felsővezetők számára) Utólagos vizsgálathoz minimum: kezdeti helyzet felmérése Utána vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (min. 5 éves eredménykövetés és jelentési kötelezettség) A beruházó számára kérdés, hogy a projekt Valóban elérte a kívánt célt, elvárt hasznokat; Működése megbízható, megfelelő, és a rendszert tényleg használják; A pénzügyi kereteket hatékonyan és átlátható módon használták fel; A bevezetéshez marketing eszközök támogatására. CÉL=EREDMÉNY ha CÉL<>EREDMÉNY-> JAVÍTÁS

3./a Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és negatív hatásuk Túl-, alulspecifikált kiírások -> Magas telepítési költség Tanulási időszükséglet ignorálása Fenntartás, üzemeltetési költségek „elspórolása” Gyors elévülés beállítása, mint a rendszer hibája Hosszú távú tervezés hiánya Összehangoltság hiánya, szigetszerű fejlesztések Közbeszerzések tárgykörének összemosása -> felelősség elvész az alvállalkozói szinten

3./b Megoldási lehetőségek Különválasztott közbeszerzés (beton ≠ vezeték) Gondos tervezés: Átgondolt beruházások, koncepció kidolgozása már az IVS-ekben, hosszú távú fejlesztési tervek HITS használata (Hungarian ITS Framework Architecture – Magyar ITS keretszerkezet) Megfelelő kontrol melletti bevezetés Különválasztott mérnöki tevékenység (útügyi műszaki ellenőr ≠ ITS műszaki ellenőr) Karbantartás kiszervezése, illetve üzemeltetési költség biztosítása Előzetes és utólagos értékelések: hasznosság igazolása TEMPO/CBA értékelési útmutató

8. Mi az a HITS? www.frame-online.hu

4. Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC) TEN-T első tapasztalatai a VIKING projektben TEMPO (Trans-European Intelligent Transport Systems) Evaluation Group: a tapasztalatok összegyűjtése EasyWay mindent átfogó, „esernyő” szabályozás, korábbi értékelések gyűjtőhelye: www.easyway-its.eu /EG5: Evaluation Group/TEMPO final evaluation documents (160 db értékelés) IBEC (GB) International Benefits, Evaluation and Costs WG www.ibec-its.co.uk RITA (US) Research and Innovative Technology Administration www.itsbenefits.its.dot.gov

5./a A CONNECT projektben elért eredmények TEMPO/CBA értékelési útmutató ismertetése TEMPO értékelési útmutató által ajánlott formátum, tartalom TEMPO indikátor-jegyzék Ajánlott indikátorok: utazási idő, haladási sebesség, forgalombiztonsági (baleseti) helyzet, környezetre gyakorolt hatások, és jármű-üzemköltségek. Példák értékelésekre

5./b A CONNECT projektben elért eredmények CBA értékelési útmutató Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása kontra ITS jellemzők Változatelemzés: Költség-haszon elemzés, költség- hatékonyság elemzés és több szempontú értékelés Pénzügyi elemzés: a projekt pénzügyi teljesítmény mutatóinak értékelése, pénzügyi fenntarthatóság vizsgálata A közgazdasági költség-haszon elemzés magában foglalja a pénzügyi költségek összegzését, a közgazdasági költségek becslését, amelyhez szükségesek költségvetési (fiskális) kiigazítások, piaci árról való áttérés elszámoló árra, externális hatások figyelembe vétele, továbbá a projekt hasznainak becslését és számszerűsítését, és a fentiekből közgazdasági teljesítménymutatók számítását. Számszerűsíthető hasznok: Utazási idő megtakarítás Baleseti kockázat változása Jármű üzemköltség változása Környezeti hatások változása Nem számszerűsíthető: Pl. informáltság javulása, elégedettség

6. Következtetések, ajánlások Dogmák feloldása szükséges: értékelés=csapatmunka értékelés a kezdetektől nemzetközi tapasztalatokkal ha elsőre nem működik, javítások után még megfelelő lehet Javaslat: Keret elkülönítése értékelésekre Előkészítés során a HITS alkalmazása (2010: UME) CBA készítése szükséges a nagyobb projektek előzetes értékeléséhez TEMPO módszertan és formátum alkalmazása javasolt az ex-ante és ex- post értékelések elvégzésére Folyamatos fejlesztés, következetes számonkérés, adatok elérhetősége

Köszönöm a figyelmet! HITS magyar oldala: www.frame-online.hu TEMPO értékelések és ajánlások: www.easyway-its.eu További kérdések esetén: hla@cowi.hu, info@frame-online.hu