A tanárképzési gyakorlatok fajtái, szerepük

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Advertisements

A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
A szaktanácsadás támogató szerepe
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A pedagógusminősítési rendszer
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A Pedagógusképzési Koordinációs Központ
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Agria Media Eger, október
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
SZAKMAI INFORMÁCIÓS NAP A TANÍTÁSI GYAKORLATOKRÓL
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon Képek az egyéni összefüggő tanítási gyakorlatról Approximáció Jáki Gábor igazgatóhelyettes.
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.

A gyakorló intézmények feladatai a pedagógusképzésben
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
főosztályvezető-helyettes
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
Előadás másolata:

A tanárképzési gyakorlatok fajtái, szerepük TÁMOP 4.1.2-08/1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése A tanárképzési gyakorlatok fajtái, szerepük Pécs, 2011. október 13.

JOGSZABÁLYI HÁTTÉR 289/2005. (XII. 22.) Kormányrendelet A tanári szak három elemből áll: a) a tanári szakképzettség szerinti, – a tantárgy-pedagógiát, a szakmódszertant is magába foglaló – szakterületi ismeretekből, b) a tanári képesítés pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismereteiből, c) a közoktatási intézményben, felnőttképző intézményben szervezett, összefüggő szakmai gyakorlatból. A c) pont szerinti összefüggő szakmai gyakorlat csak az a)-b) pontban meghatározott elemek tanulmányi követelményeinek eredményes teljesítését követően kezdhető meg.  A létszám nehezen tervezhető.

JOGSZABÁLYI HÁTTÉR, SZABÁLYZATOK 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet 4. sz. melléklet = KKK A PTE Tanulmányi és Vizsgaszabályzatának 11. számú, a tanári mesterképzésre vonatkozó melléklete Hallgatói útmutatók Szakmai gyakorlatról Tanári szakdolgozatról Tanári záróvizsgáról http://mesterkepzes.pte.hu/menu/44

A szakmai gyakorlat célja A szakképzettséghez kapcsolódó gyakorlati ismeretek megszerzése. (Tanórára való felkészülés, óratervezés, óravezetés, tanári szerepkörök, pedagógiai mérések és kísérletek stb.) A munkahely világával való ismerkedés. (Iskolai élet, iskolavezetés, szülőkkel való kommunikáció stb.) Olyan szakmai tudás megszerzése, mely végzett pedagógusként is hatékonyan felhasználható a tanítási és tanulási, illetve nevelési folyamatok értékelésében, fejlesztésében és kutatásában.

A szakmai gyakorlat Építkezési folyamat A képzés során az egymást követő félévek egyre komplexebb, egymásra épülő szakmai gyakorlati feladatokat tartalmaznak.

A szakmai gyakorlat előírt formái, fajtái Általános (pedagógiai) Csoportos (tanítási) Egyéni (összefüggő szakmai)

ÁLTALÁNOS (PEDAGÓGIAI) GYAKORLAT Az alábbi három pedagógiai- pszichológiai tantárggyal képez szerves egységet: pedagógiai pszichológia, nevelés és iskola, tanulás és tanítás.

A fenti három tantárgyhoz kapcsolt általános (pedagógiai) gyakorlat folyamatterve Az iskolai gyakorlat előkészítése az egyetemi szemináriumon (2 óra). Az iskolai gyakorlat (10 óra). Az iskolai gyakorlat értékelése, reflektív, önreflektív elemzése az egyetemi szemináriumon (3 óra).

ÖSSZEHASONLÍTÁS CSOPORTOS TANÍTÁSI GYAKORLAT EGYÉNI (ÖSSZEFÜGGŐ SZAKMAI) GYAKORLAT

Csoportos Egyéni Helyszíne Gyakorlóiskola Engedéllyel külső iskola is lehet Partneriskola Gyakorlóiskola Közoktatási segítője Gyakorlat-vezető tanár (szakvezető) Gyakorlat-vezető mentor Célja Az adott tanári szakképzettség-hez tartozó tantárgy tanításával kapcsolatos tevékenységek elsajátítása „….nem pusztán a szaktárgy tanításának további gyakorlása, hanem az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének elsajátítása”1 1 Ajánlás a tanári mesterszak összefüggő szakmai gyakorlati félévének tartalmára (OKM Bp. 2009. szeptember 30. 2. o.)

Csoportos Egyéni Időtartam Szakképzettségen-ként 60 óra Közoktatási intézményben töltendő ideje minimum 12 hét Tevékeny-ségek Hospitálás, óramegbeszélések, a gyakorlatvezető tanár által tartott órák részfeladataiban való közreműködés Legalább 15 önállóan megtartott óra A 13 – 20. dián.

Partneriskola, gyakorlatvezető mentor Partneriskola az a közoktatási intézmény, mellyel a Dél-dunántúli Regionális Pedagógusképzési Szolgáltató és Kutatóközpont együttműködési megállapodást köt/kötött. Gyakorlatvezető mentor: az egyéni (összefüggő) szakmai gyakorlat valamennyi iskolai tevékenységének gondozója. Támogatja, segíti a hallgatót az egyéni fejlődési terv szakmai megvalósításában.

Az egyéni (összefüggő szakmai) gyakorlat során elvégzendő feladatok, tevékenységek A kísérő szemináriumok feladatait és teljesítési feltételeit a szemináriumokat vezető oktatók határozzák meg. Az oktatási intézményekben elvégzendő feladatokat, valamint azt, hogy az alábbi csoportokba tartozó tevékenységek közül a tanárjelöltnek mit és hány órában kell teljesítenie – a tanárjelölt egyéni kompetenciafejlesztési terve és tevékenységi hálója alapján – a gyakorlatvezető mentor határozza meg.

Az egyéni (összefüggő szakmai) gyakorlat során elvégzendő feladatok, tevékenységek Szaktárgy tanításával kapcsolatos tevékenységek Szaktárgy tanításán kívüli oktatási, nevelési tevékenységek Az iskola, mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése Kísérő szemináriumok V. Portfóliókészítés

Szaktárgy tanításával kapcsolatos tevékenységek Szakképzettségenként heti 2-3 (maximum 6) óra. Hospitálás a mentor óráin és más szakórákon. Felkészülés az órákra, az órákat követő önelemzés-önértékelés és gyakorlatvezető mentori megbeszélés.

Szaktárgy tanításával kapcsolatos tevékenységek Tanítási órán kívüli, de a szaktárgy tanításához szorosan kapcsolódó iskolai feladatok ellátása. (Tehetséggondozás, felzárkóztatás; szakköri jellegű, ill. fakultatív foglalkozások hospitálása és levezetése; sajátos nevelési igényű tanulókkal, hátrányos helyzetű tanulókkal való bánásmód megismerése; egyéni foglalkozáson, projektmunkában való részvétel, a művészeti tanárképzésben kották gyűjtése, darabok kiválasztása stb.) A szaktárgy oktatását segítő pedagógiai tevékenységek, szolgáltatások megismerése és végzése. (Ellenőrző feladatsorok összeállítása, tanulási segédletek, szemléltető anyagok készítése, összegyűjtése, szaktárgyi versenyek szervezésében való aktív részvétel stb.)

Szaktárgy tanításán kívüli oktatási, nevelési tevékenységek Hospitálás nem szaktárgyi órákon. Osztályfőnöki jellegű tevékenységek. Iskolai rendezvényeken való részvétel, illetve közreműködés azok szervezésében, lebonyolításában. Egy-egy tanuló életútjának, családi hátterének, iskolai pályájának mélyebb megismerése.

Szaktárgy tanításán kívüli oktatási, nevelési tevékenységek Mérés, értékelés, minőségbiztosítás a gyakorlatban (országos kompetenciamérés, belső mérések, vizsgarendszer). Az ifjúságvédelem, drogprevenció, mentálhigiéné, iskolai agresszió, konfliktuskezelés helyi gyakorlatának megismerése, segítése. Sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű tanulókkal, kisebbségi csoportokkal való bánásmód megismerése, a segítő attitűd, az empátia, tolerancia, előítéletek helyzetei stb.

Az iskola, mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése Törvényi, rendeleti háttér, a fenntartói irányítás és az intézményi belső szabályozás dokumentumai Az iskola szervezeti felépítése, működési rendje. (SZMSZ, házirend, munkaterv stb.) Az iskola pedagógiai programja, a munkaközösségi munkatervek, továbbképzési program stb.

Az iskola, mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése Minőségirányítási rendszer Az iskola, a család és a helyi közösségek kapcsolata, az együttműködés formái (iskolaszék, szülői munkaközösség stb.) Támogató, segítő rendszerek, szakmák megismerése (nevelési tanácsadó, fejlesztő pedagógus, iskolapszichológus, helyi és regionális szakmai szervezetek stb.)

Az egyéni (összefüggő szakmai) gyakorlat minősítése Feladat Értékelő a) az intézmény valamennyi tevékenységterületéhez kapcsolódó hospitálás, annak dokumentálása, elemzése gyakorlatvezető mentor b) az első szakképzettséghez kapcsolt tanítási/tanulássegítési c) a második szakképzettséghez kapcsolt tanítási/tanulássegítési d) tanítási órán kívüli e) kísérő szemináriumok kísérő szemináriumok oktatói

Szakdolgozati portfólió Szakdolgozati tanulmány TANÁRI SZAKDOLGOZAT Két összetevője: Szakdolgozati portfólió Szakdolgozati tanulmány

Szakdolgozati portfólió A hallgató kompetenciáit bemutató, illusztráló dokumentum, amely tükrözi az egyéni kompetencia-fejlesztési terv alapján kialakuló, személyenként változó szakmai különbségeket, és amelynek megvédése a tanári záróvizsga része.  Az iskolai gyakorlatok, valamint a kísérő szemináriumok tapasztalatainak a rendszeres összegzése.

Szakdolgozati tanulmány Előbbi tapasztalatoknak vagy a szaktárgy egy részterülete tanításának valamely szakpedagógiai, illetve általános neveléstudományi szempont szerinti, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése, értékelése vagy a tanításhoz szükséges segédlet készítése.

TANÁRI ZÁRÓVIZSGA Részérdemjegy Értékelő a) tanári szakdolgozat érdemjegye témavezető és az opponens b) a tanári szakdolgozat (a portfólió és a tanulmány) bemutatására és védésére kapott érdemjegy záróvizsga-bizottság c) a tanári záróvizsga komplex szóbeli vizsgarészére adott érdemjegy d) csoportos (tanítási) gyakorlat(ok) érdemjegye gyakorlatvezető tanár e) egyéni (összefüggő szakmai) gyakorlat érdemjegye gyakorlatvezető mentor és a gyakorlatvezető oktatók

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Lengvárszky Attila oktatási igazgató