A koszinusz-tétel és alkalmazása – 1. rész

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Nagy Mihály tanár Perecsen, 2006.
Advertisements

KELETKEZÉSE HÁROMSZÖG OLDALAI HÁROMSZÖGEK TÍPUSAI OLDALAIK SZERINT
Telepítő programok Euklides 2.4 (Geometriai szerkesztőprogram)
Pitagorasz tétel A háromszög ismeretlen oldalának, területének és kerületének kiszámítása (gyakorlás)
A háromszög elemi geometriája és a terület
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Kvantitatív Módszerek
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
Szerkessz háromszöget, ha adott három oldala!
Műveletek logaritmussal
A hatágú csillag (12 oldalú poligon) kerülete K1= (4/3)K0= 4,
Húrnégyszögek Ptolemaiosz tétele
Euklidészi gyűrűk Definíció.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Poliéderek térfogata 3. modul.
Hegyesszögek szögfüggvényei
Háromszögek hasonlósága
Algebra a matematika egy ága
A szinusz-tétel és alkalmazása
Bizonyítások Harmath Zsolt.
Szögfüggvények derékszögű háromszögben
Sokszögek modul Pitagórasz Hippokratész Sztoikheia Thalész Euklidesz
A hasonlóság alkalmazása
Hegyesszögek szögfüggvényei
Hegyesszögek szögfüggvényei
Thalész tétel és alkalmazása
Pitagorasz -élete -munkássága -tétele és bizonyítása
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Fejezetek a matematikából
A TERMÉSZETTUDOMÁNYOK ALAPJAI 1. Matematika
Lineáris algebra Mátrixok, determinánsok, lineáris egyenletrendszerek
Háromszögek szerkesztése 2.
Háromszögek szerkesztése 3.
Háromszögek szerkesztése
Szerkesztési feladatok
Háromszögek felosztása
Az ókori görög Kultúra legnagyobb matematikusai
Rendszerező összefoglalás matematikából
MATEMATIKA ÉS INFORMATIKA I.
Exponenciális egyenletek
Thalész tétel és alkalmazása
Szögek és háromszögek.
Háromszög nevezetes vonalai, körei
Pitagorasz tétele.
Másodfokú egyenletek megoldása
Hasonlósággal kapcsolatos szerkesztések
Kétismeretlenes elsőfokú (lineáris) egyenletrendszerek
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Szögfüggvények és alkalmazásai
Telefonos feladat Egy háromjegyű szám elé írtunk egy hármast, majd az eredeti háromjegyű szám mögé írtunk egy hármast. A kapott két négyjegyű szám különbsége.
A háromszög elemi geometriája és a terület
A háromszögekhez kapcsolódó nevezetes tételek
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
XVII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny
Szögek, háromszögek, négyszögek és egyéb sokszögek, kör és részei.
Számtani és mértani közép
HÁROMSZÖGEK EGYBEVÁGÓSÁGI TÉTELEI.
Fogalma,elemei, tulajdonságai, felosztása…
Hasonlósági transzformáció ismétlése
A befogótétel.
Amit a háromszögekről tudni kell
Amit a háromszögekről tudni kell
TRIGONOMETRIA.
Készítette: Horváth Zoltán
Összefoglalás 7. évfolyam
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
ELEMI GEOMETRIAI ISMERETEK
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Szögfüggvények és alkalmazásai Készítette: Hosszú Ildikó Nincs Készen.
Előadás másolata:

A koszinusz-tétel és alkalmazása – 1. rész : kattintás; : tilos kattintani. ×  Készítette dr. Bay László Sike László tervei alapján és közreműködésével

Tétel (koszinusz-tétel): Egy háromszög egyik oldalának négyzetét megkaphatjuk, ha a másik két oldal hossza négyzetének összegéből kivonjuk a két oldal hosszának és a közbezárt szög koszinuszának kétszeres szorzatát. C b 2 = 2 + 2 – 2 cos γ γ 2 = + 2 2 – 2 cos = + – 2 2 2 2 cos a a a a a a b b b b b b α α c c c c c c β β A B  ×     ×  ×  × 

Értelmezzük a tétel állítását! A koszinusz-tétel az általános háromszög megoldásához használható (egyik) eszköz. Mit jelent az általános háromszög megoldása? Az általános azt jelenti, hogy sem a háromszög oldalaira, sem a szögeire nincsenek kikötések. Ezek tehát tetszőlegesek lehetnek, de a tétel állítása akkor is érvényes, ha a háromszög valamilyen nevezetes háromszög (pl. szabályos, derékszögű, egyenlő szárú, stb.). A háromszög megoldása: elegendő számú, egymástól független adatból a háromszög hiányzó adatainak a meghatározása. Mit jelent az adatok függetlensége? Azt, hogy egyiket sem határozza meg egyértelműen a többi adat. Pl. ha a háromszögnek mindhárom belső szögét megadnánk, ezek az adatok nem volnának függetlenek: kettő ismeretében a harmadik már kiadódik. (α + β + γ = 180°!)  Ezt most kihagyom!

Az általános háromszög egyértelmű megadásához három, egymástól független adatra van szükség. Nézzük most meg újra a tételt (szöveg nélkül) ábrával és képlettel! Nem sérül az általánosság akkor, ha a három lehetséges eset közül csak az egyiket vizsgáljuk: C γ b a c2 = a2 + b2 – 2abcosγ c A B Hány megadható, betűvel jelölt adat található a képletben? Négy: a, b, c és γ. Tehát három (épp ennyi határozza meg az általános háromszöget!) ismeretében a negyedik kiszámítható!  ×  

Most felidézzük, melyek a háromszög megszerkesztésének alapesetei, s megnézzük a koszinusz-tétellel a kapcsolatukat. A háromszög (egyértelműen) megszerkeszthető, ha adott: egy oldal: c, és a rajta fekvő két szög: α, β (α + β < 180°); két oldal: a, b, és a közbezárt szög: γ; három oldal: a, b, c (ahol teljesül a háromszög-egyenlőtlenség); két oldal: a, b, és a hosszabbik oldallal szemközti szög: α (a > b) C Ebben az esetben alkalmazható a koszinusz-tétel? Ebben az esetben alkalmazható a koszinusz-tétel? Ebben az esetben alkalmazható a koszinusz-tétel? Ebben az esetben alkalmazható a koszinusz-tétel? γ b a IGEN! Alapesetből indulunk: NEM! A két darab szög sok, az egyetlen oldal kevés! IGEN! Alapesetből indulunk: IGEN! A feladat megoldható, de ehhez nem a koszinusz-tétel a legalkalmasabb. c2 = a2 + b2 – 2abcosγ α β c A B c2 = a2 + b2 – 2abcosγ; az előbb látottak szerint cosγ kifejezhető, majd γ számítható. c2 = a2 + b2 – 2abcosγ; innen behelyettesítés és négyzetgyökvonás után c adódik. A szög miatt csak az „a oldalra” írható fel a koszinusz-tétel: a2 = b2 + c2 – 2bccosα a2 = b2 + c2 – 2bccosα  cosα = ; innen α kiszámítható. b2 + c2 – a2 2bc b2 + c2 – a2 2bc cosα a2 = b2 + c2 – 2bc a2 cosα Innen α visszakereséssel kiszámítható. 2bc a2 = b2 – 2bccosα + c2 – 2bccosα + c2 – a2   ×    ×   ×  ×  α + β + γ = 180° α + β + γ = 180°  γ = 180° – α – β.  γ = 180° – α – β. A b ismeretlen, erre nézve az egyenlet másodfokú – pozitív gyöke csak egy lesz!

Összefoglaljuk a tapasztalatainkat Ha egy feladat megoldása során találunk egy olyan háromszöget, amelyben a három oldal és az egyik szög közül, mint adatok közül, hármat ismerünk, a negyedikre pedig a megoldáshoz szükségünk volna, felírhatjuk a koszinusz-tételt. Mindig az (ismert vagy kiszámítandó) szöggel szemközti oldal négyzete lesz egyenlő a másik két oldal négyzetösszegéből kivonva ennek a két oldalnak és a közbezárt szög koszinuszának a kétszeres szorzatát! Meg kell gondolni, hogy biztosan a koszinusz-tétel alkalmazása-e a legjobb választás! (Ha pl. ha a háromszög derékszögű háromszög, akkor ugyan a koszinusz-tétel is felírható, de a Pitagorasz-tétel választása célszerűbb!) A koszinusz-tételhez nem mindig az adott háromszög oldalait használjuk fel. Ha pl. adott egy háromszög két oldala: a = 5 cm, b = 8 cm, a közbezárt szög γ = 70°, és ki kell számítani a b oldalt felező sb súlyvonal hosszát: C A B 5 cm 8 cm F 70° sb Most nem az ABC, hanem az AFB háromszögben írjuk fel a koszinusz-tételt (mert ismerjük a CF szakasz hosszát: CF = 4 cm – az AC fele).   × 

Nem kérem a bizonyítást! A tétel igazolása y C A B c = a – b Helyezzük el a háromszöget egy koordinátarendszerben úgy, hogy az egyik csúcsa (pl. a C) illeszkedjen az origóra! Az A és a B csúcs egy-egy helyvektorral megadható. A harmadik AB oldal egy különbségvektorral kifejezhető. Írjuk ezt fel egy vektoregyenletként! Szorozzuk meg mindkét oldalt skalárisan -ral! Használjuk ki, hogy a skaláris szorzás disztributív, azaz a szokásos módon bonthatjuk fel a zárójelet. A jobb oldalon írjunk helyett a vele egyenlő -t! Mivel (mert α = 0°, tehát cosα =1), ezért és . Viszont a skaláris szorzat definíciója szerint. Ha az oldalakat a-val, b-vel és c-vel jelöljük, s felhasználjuk (az ábra alapján), hogy , , , akkor épp a tétel állítását kapjuk: a b x a – = b c a b – /( ) a b – a  – 2  +  =  b c a b – c a  =   cosα = 2 a  2 b c – 2  + = b  = 2 c  = 2 b a  =   cosγ   = a a   = b b   = c c c2 = a2 + b2 – 2abcosγ A tételt bebizonyítottuk!  Nem kérem a bizonyítást!

Kihagyom a feladatokat, jöjjön a záró dia Alapvető feladatok A sorszámok példatári sorszámokat jelentenek  Kihagyom a feladatokat, jöjjön a záró dia

Kihagyom ezt a feladatot Egy háromszög két oldala 12 cm, illetve 10 cm hosszúságú. E két oldal által bezárt szög 42°-os. Határozzuk meg a háromszög harmadik oldalának a hosszát. Megoldás: C 1.) Készítsünk vázlatot! 2.) Tüntessük fel az adatokat! 3.) Jelöljük a meghatározandó mennyiséget! 4.) Találunk-e olyan háromszöget, amelyben három oldal és egy szög közül három adat ismert, egyet pedig ki kellene számolni? 5.) Melyik a szöggel szemközti oldal? 6.) Akkor ennek a négyzete egyenlő a másik kettő négyzetösszegének, ill. e két oldal kétszeres szorzatának és a közbezárt szög koszinuszának a különbségével! Írjuk fel! 7.) Helyettesítsünk be! 8.) Végezzük el a számítást! 9.) Vonjunk négyzetgyököt! γ = 42° b = 10 cm = 12 cm a c = ? B A Igen, ABC háromszög; a, b, γ és c. A c oldal. c2 = a2 + b2 – 2abcosγ c2 = 102 + 122 – 21012cos42° c2  100 + 144 – 178,35  65,65 c  8,1 cm. (–8,1 nem megoldás)    Kihagyom ezt a feladatot

Kihagyom ezt a feladatot 2976.b) feladat Egy háromszög oldalainak a hosszúságai 7 cm, 8 cm és 9 cm. Határozzuk meg a háromszög legnagyobb szögét. C γ Megoldás: b 1.) Készítsünk vázlatot! 2.) Tüntessük fel az adatokat! 3.) Hogyan dönthető el, melyik a háromszög legnagyobb szöge? Válaszunkat indokoljuk! 4.) Jelöljük be a kiszámítandó szöget! 5.) Találunk-e olyan háromszöget, amelyben három oldal és egy szög közül három adat ismert, egyet pedig ki kellene számolni? 6.) Melyik a szöggel szemközti oldal? 7.) Írjuk fel a koszinusz-tételt! A bal oldal c2! 8.) Helyettesítsük be az adatokat! 9.) Végezzük el a kijelölt műveleteket! 10.) Fejezzük ki γ-t, a törtet egyszerűsítsük! 11.) Keressük vissza a γ szöget! = 7 cm = 8 cm a c = 9 cm B A A 9 cm-es oldallal szemközti. Hosszabb oldallal szemközt nagyobb szög van! Igen, ABC háromszög; a, b, γ és c. A c oldal. c2 = a2 + b2 – 2abcosγ 92 = 72 + 82 – 278cosγ 81 = 49 + 64 – 112cosγ cosγ = γ  73,40°. 32 112 49+64-81 2 7 =    Kihagyom ezt a feladatot

Kihagyom ezt a feladatot Egy feladat, nem minden tanulság nélkül! Egy háromszög oldalainak a hosszúságai 3 cm, 4 cm és 5 cm. Határozzuk meg a háromszög belső szögeit! Gyakori, hogy a diák gondolkodás nélkül kezd a feladat megoldásához, s azt a módszert választja, ami először eszébe jut – tehát nem mindig a legegyszerűbbet. Első megoldásként mi is ezt az utat választjuk – a koszinusz-tétel alkalmazását. 1. megoldás: 1.) Készítsünk vázlatot! 2.) Tüntessük fel az adatokat! 3.) Jelöljük a meghatározandó mennyiségeket! 4.) Találunk-e olyan háromszöget, mely három oldala és egy szöge közül három ismert, egy számítandó? B β=? c a = 5 cm = 3 cm γ=? C b = 4 cm α=? A 5.) Írjuk fel a koszinusz-tételt! 6.) Helyettesítsünk be az összefüggésbe! 7.) cosγ kifejezése, majd keressük vissza γ-t! 8.) Ismételjük meg az eljárást az α számítására! Igen, ABC háromszög, a, b, c és γ. c2 = a2 + b2 – 2abcosγ 52 = 32 + 42 – 234cosγ 24cosγ = 0  cosγ = 0  γ = 90°. cosα = = 32 40 4 5 a2 = b2 + c2 – 2bccosα  32 = 42 + 52 – 245cosα   α  36,9°. 9.) Számítsuk ki a β szöget a háromszög belső szögeinek összegéből! α + β + γ = 180°  36,9° + β + 90°  180°  β  53,1°.   ×    Kihagyom ezt a feladatot

Miért tanulságos ez a feladat? Az először kiszámított belső szög 90°  derékszögű a háromszög! A derékszögű háromszög belső szögei egyszerűbben is kiszámíthatók. Honnan tudhattuk volna, hogy a háromszög derékszögű háromszög? Idézzük csak fel a Pitagorasz-tételt! Derékszögű háromszögben a befogók hosszának négyzetösszege egyenlő az átfogó hosszának négyzetével. ÉS MEGFORDÍTVA: Ha egy háromszög két oldalhosszának négyzetösszege egyenlő a harmadik oldal hosszának négyzetével, akkor a háromszög derékszögű. Mekkorák is a feladatban megadott oldalak hossza? 3 cm, 4 cm és 5 cm. Mivel 32 + 42 = 52, ezért a háromszög derékszögű! Ennek megfelelően készítsünk vázlatot! Az egyik belső szög már ismert: γ = 90°. Egy másik egyszerű szögfüggvénnyel számolható: B β = ? c a = 5 cm cosα =  4 5 α  36,9°. = 3 cm γ = 90° A harmadik szög az előbbiekhez hasonlóan: A C  b = 4 cm α = ? α + β + γ = 180°  36,9° + β + 90°  180°  β  53,1°. A feladat megoldása előtt célszerű a lehetőségeket átgondolni!     ×  ×   

Kihagyom ezt a feladatot Egy háromszög két oldala 10 cm, illetve 8 cm hosszúságú. A hosszabbik megadott oldallal szemközti szöge 122°-os a háromszögnek. Határozzuk meg a háromszög ismeretlen szögeit és oldalát! Megjegyezzük, hogy a feladat megoldásának nem a koszinusz-tétel a legalkalmasabb eszköze. Megoldás: C a γ = 122° = 8 cm = ? 1.) Készítsünk vázlatot! 2.) Tüntessük fel az adatokat! 3.) Jelöljük be a kiszámítandó mennyiségeket! 4.) Találunk olyan háromszöget, amely három oldala és egy szöge közül három ismert? 5.) γ-val szemközt c  a bal oldalon c2, a jobb oldalon a „többi”; írjuk fel a koszinusz-tételt! 6.) Behelyettesítés, egyenletrendezés. 7.) Megoldjuk a másodfokú egyenletet: b A β = ? B α = ? c = 10 cm Igen, ABC háromszög; a, b, c és γ. c2 = a2 + b2 – 2abcosγ 100  a2 + 64 – 16a(-0,5299) a2 + 8,4787a – 36  0 a1,2   ; – 8,4787  71,8884 + 144 2 – 8,4787  14,6931 x1  – 11,5859 cm < 0; nem megoldás. x2  3,12 cm > 0; megoldás!  ×   Kihagyom ezt a feladatot

×      C a γ = 122° = 8 cm = ?  3,107 cm b A β = ? B 8.) Tüntessük fel az eredményt az ábrán! 9.) Keressünk még ki nem számított szöget! 10.) Melyik oldal van vele szemben? 11.) Írjuk fel az koszinusz-tételt úgy, hogy a baloldalon az a2 áll, a „többi tag” a jobb oldalon! 12.) Helyettesítsünk be! 13.) Fejezzük ki a cosα-t! α = ? c = 10 cm Legyen ez az α! Az a oldal. a2 = b2 + c2 – 2bccosα 3,1072  64 + 100 – 160cosα 160cosα  154,4347  cosα  0,9647 α  15,28°. 14.) Keressük vissza az α szöget! 15.) β kiszámítása a háromszög belső szögösszege alapján (is) történhet. 15,28° + β + 122°  180° β  42,72°.    ×  

Kihagyom ezt a feladatot Egy háromszög két oldala 10 cm, illetve 8 cm hosszúságú. A rövidebb megadott oldallal szemközti szöge 33°-os. Mekkorák a háromszög ismeretlen szögei és oldala? Megjegyezzük, hogy a feladat megoldásának nem a koszinusz-tétel a legalkalmasabb eszköze. Megoldás: C γ = ? a = ? 1.) Készítsünk vázlatot! 2.) Tüntessük fel az adatokat! 3.) Jelöljük be a kiszámítandó mennyiségeket! 4.) Találunk olyan háromszöget, amely három oldala és egy szöge közül három ismert? 5.) β-val szemközt b  a bal oldalon b2, a jobb oldalon a „többi”; írjuk fel a koszinusz-tételt! 6.) Behelyettesítés, egyenletrendezés. 7.) Megoldjuk a másodfokú egyenletet: = 8 cm b β = 33° α = ? c = 10 cm A B Igen, ABC háromszög; a, b, c és β. b2 = a2 + c2 – 2accosβ 64  a2 + 100 – 20a(0,8387) a2 – 16,7734a + 36  0 a1,2   ; 16,7734  281,347 – 144 2 16,7734  11,7195 a1  14,25 cm > 0; megoldás. a2  2,53 cm > 0; megoldás!   ×  Kihagyom ezt a feladatot

Két megoldás adódott; okát a szerkesztés elvi menetén érthetjük meg: C1 = ? γ C1 b „elég nagy” ahhoz, hogy két megoldást kapjunk. b C2 a = ? r = 8 cm 14,25 cm 2,53 cm = 8 cm  14,25 cm 10 cm B 33° A 1. megoldás α = ? = 33° β B A c = 10 cm 8.) Tüntessük fel az eredményt az ábrán! 9.) Keressünk még ki nem számított szöget! 10.) Melyik oldal van vele szemben? 11.) Írjuk fel az koszinusz-tételt úgy, hogy a baloldalon az a2 áll, a „többi tag” a jobb oldalon! 12.) Helyettesítsünk be! 13.) Fejezzük ki a cosα-t! Legyen ez az α! Az a oldal. a2 = b2 + c2 – 2bccosα 14,252  64 + 100 – 160cosα 160cosα  – 39,0625  cosα  – 0,2441 α  104,13°. 14.) Keressük vissza az α szöget! 15.) β kiszámítása a háromszög belső szögösszege alapján (is) történhet. 104,13° + β + 33°  180° β  42,87°.   ×  ×  

×     C1 a γ = ? = ? = 8 cm  2,53 cm b = 33° B 2. megoldás A α β 8.) Tüntessük fel az eredményt az ábrán! 9.) Keressünk még ki nem számított szöget! 10.) Melyik oldal van vele szemben? 11.) Írjuk fel az koszinusz-tételt úgy, hogy a baloldalon az a2 áll, a „többi tag” a jobb oldalon! 12.) Helyettesítsünk be! 13.) Fejezzük ki a cosα-t! Legyen ez az α! Az a oldal. a2 = b2 + c2 – 2bccosα 2,532  64 + 100 – 160cosα 160cosα  157,5991  cosα  0,9850 α  9,94°. 14.) Keressük vissza az α szöget! 15.) β kiszámítása a háromszög belső szögösszege alapján (is) történhet. 9,94° + β + 33°  180° β  167,06°.   ×  

Kihagyom ezt a feladatot (Záró dia) Egy háromszög két oldala 10 cm, illetve 8 cm hosszúságú. A rövidebb megadott oldallal szemközti szöge 54°-os. Mekkorák a háromszög ismeretlen szögei és oldala? Megjegyezzük, hogy a feladat megoldásának nem a koszinusz-tétel a legalkalmasabb eszköze. Megoldás: C γ = ? a = ? 1.) Készítsünk vázlatot! 2.) Tüntessük fel az adatokat! 3.) Jelöljük be a kiszámítandó mennyiségeket! 4.) Találunk olyan háromszöget, amely három oldala és egy szöge közül három ismert? 5.) β-val szemközt b  a bal oldalon b2, a jobb oldalon a „többi”; írjuk fel a koszinusz-tételt! 6.) Behelyettesítés, egyenletrendezés. 7.) Megoldjuk a másodfokú egyenletet: = 8 cm b β = 54° α = ? c = 10 cm A B Igen, ABC háromszög; a, b, c és β. b2 = a2 + c2 – 2accosβ 64  a2 + 100 – 20a0,5878 a2 – 11,7557a + 36  0 a1,2   ; 11,7557  138,197 – 144 2 11,7557  – 5,803 A négyzetgyök alatt negatív szám áll! Nincs megoldás. (Nem létezik ilyen háromszög.)  ×    Kihagyom ezt a feladatot (Záró dia)

További sikereket a matematikához (is)! Felhasznált irodalom: Czapáry – Czapáryné – Csete – Iványiné – Morvai – Reiman: MATEMATIKA Gyakorló és érettségire felkészítő feladatgyűjtemény III. Kosztolányi – Kovács – Pintér – Urbán – Vincze: Matematika tankönyv 11 (Sokszínű matematika) Kosztolányi – Kovács – Pintér – Urbán – Vincze: Matematika tankönyv 9 (Sokszínű matematika) További sikereket a matematikához (is)!  ×