ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

Pallavicini Terv Fejlesztési Koncepció
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Modern múzeum = modern könyvtár? május 14. Dr. Bereczki Ibolya Szabadtéri Néprajzi Múzeum
Határokon Túli Magyarságért Alapítvány 7621 PÉCS, János u. 22. Tel.: / , Fax: / fre .hu
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
Országos Múzeumandragógiai Konferencia
PARTNERSÉGBEN AZ OKTATÁSSAL….  40 fő főállású pedagógus  Nagyrábén 19+6 fő  Bihartordán 12+3 fő  Tanulói létszámok 2007/2008 tanév: Nagyrábé iskola:
ISKOLASZÖVETSÉGTŐL A KÖZKINCSIG (EGYMÁST GENERÁLÓ KULTURÁLIS HÁLÓZATOK KOM.-EGOM. MEGYÉBEN) DÉR GUSZTÁV Farkasgyepü, ELŐADÁSOMBAN EGYMÁST.
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
PÓTVIZSGAANYAG 10.A. Magyarország 1985-ben csatlakozott a Világörökség Egyezményhez és júniusa óta már nyolc világörökségi helyszínnel képviselteti.
Készítette: Nándorfi András Felkészítő tanár: Nagy Éva Tátra Téri Általános Iskola, XX. kerület Tartalomjegyzék Az épület Nyitva tartás Mangalica Fesztivál.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
AZ ALKOTÓHÁZAK, KÉZMŰVES MŰHELYEK SZEREPE A KÖZMŰVELŐDÉSBEN ÉS A VIDÉKFEJESZTÉSI FOLYAMATOKBAN Zalaegerszeg, április 8.
‘rEUsearch’ Az Európai Unióhoz való csatlakozás hatásai a határon átnyúló kapcsolatokra, agráriumra és kereskedelemre – kutatási projekt (HURO/0801/075)
VIRTUÁLIS TEREK online életpálya-menedzsment Dexter - MarkCon
Megmentett kézművesség
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.
Magyarországi diákok az erdélyi felsőoktatásban Készítette:Szilágy Enikő.
BORDÁS ANDREA: A KOMÁROMI VÁROSI EGYETEM CHERD–H KONFERENCIA Debrecen, május 14. A teljesített küldetés.
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Matyó kultúra.
Készítette: Horváth Mónika
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Értéktár Bizottság munkája, tapasztalatai Budapest, május 21.
Prof. Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
„Közel hozzuk a kultúrát” A Reneszánsz Év pályázatai (Reneszánsz túrák, Közkincs, Tengertánc, Fókusz, PANKKK, Tájházak, Megújuló gyűjtemények)
OLVASÓKÖRÖK EGYKOR ÉS MA Hazai és határon túli olvasókörök a 18
Alberti Réka Apró Zoltán Baranyi Zsuzsaanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Könyvtári informatika I.
A "Tanulás-fejlődés-életesély a Sajó-völgyében" (TÁMOP /2) projekt helye Sajószentpéter kulturális városfejlesztésének rendszerében Sajó.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A KÖZGYŰJTEMÉNYEK gyűjtési elve 1.MÚZEUMOK = tárgyi, plasztikai dokumentumok 2.LEVÉLTÁRAK = írásos dokumentumok, de nem sokszorozottak és nem publikusak.
A Nemzeti Művelődési Intézet szakmai munkájának megismerése
KETTŐ AZ EGYBEN: MÚZEUMPEDAGÓGIAI KÉPZÉS ÉS GYAKORLATI HELY KIALAKÍTÁSA A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM JUHÁSZ GYULA PEDAGÓGIAI KARÁN Dr. Viskolcz Noémi Szegedi.
A Múzeumok és Látogatók Alapítvány felnőttképzési és konferencia programjai Országos Múzeumandragógia Konferencia május Széphalom.
2. Ismerkedés a Damjanich Múzeummal
Dr. habil. Viskolcz Noémi csoportvezető főiskolai tanár
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
Összeállítója: Farkas István
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
(Angyali) kalandozás a barokk Gödöllőn avagy múzeumpedagógiai foglalkozások a Gödöllői Városi Múzeumban.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Múzeumok 10 megye múzeum.
A kézművesség történeti áttekintése A hagyomány szerepe előadó: Bangó Aliz.
Muzeológiai szakfelügyelet
A TÁMOP 3.2.8/08/B és a TÁMOP 3.2.8/08/B/KMR mintaprojektjei Török Petra Szentendre, február 16.
Egészségvédelem hónapról-hónapra
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Muziek - The Shadows MEGHÍVÓ Séta a Skanzenben /Észak-magyarországi falu/ Szombat Képek az internetről és Dénes Ildikótól.
Hagyományok, népművészet Magyarországon
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
IPARMŰVÉSZET NÉPMŰVÉSZET KÖRNYEZET ÉS TÉRALAKÍTÁS tantárgy
„ INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN „ TÁMOP BALATONKENESE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA.
„INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN” TÁMOP A Zempléni Múzeum konzorciumi.
Sajómenti Népművészeti Egyesület Kazincbarcikán 2004-ben egy népművészeti kiállítás kapcsán vetődött fel annak a gondolata, hogy legyen egy egyesület,
Készítette: Bogdán Renáta 10.o. Klebelsberg Tehetségpont Kutató Diákok Önképző Köre.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
A vendéglátóipari képzésről 2010.
Lente Tamás Méliusz Juhász Péter Könyvtár
A Színező Munkacsoport az Aktív Európai Fiatalokért Egyesület szervezésében valósul meg.
Előadás másolata:

ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája

Az alapok - a Déri Múzeum néprajzi gyűjteménye közel műtárgy néprajzi grafikák hangfelvételek mozgókép archív fotók írásos dokumentumok

A gyűjtemény jellemzése  rendszeres gyűjtés a 20. század elejétől  jelentős tematikai egységek: kézművesség, pásztorkodás, népművészet, népviselet  magángyűjtemények integrálása: Déri György- gyűjtemény, újabban Bódi- és Sipos-gyűjtemény  a város és a megye határait meghaladó gyűjtő terület

Tárgy gyarapodás korszakonként  6896ebből 509 megyén kívüli  2690ebből 565 megyén kívüli  ebből 1645megyén kívüli

Környezet - belső kör  a múzeum  a többi gyűjtemény  helytörténet, iparművészet - határvonalak

Környezet - külső kör  városi intézmények - részben hasonló tevékenységi kör (kiállítás rendezés, kézműves műhely, múzeumpedagógia)  közművelődési intézmények  könyvtárak  Tímárház

 oktatási intézmények  óvoda  általános iskola  középiskola  egyetem  DE Bölcsész Kar  DE Agrártudományi Centrum Kapcsolatok

 gazdálkodó szervezetek  Hortobágyi Nemzeti Park  Nyírerdő Zrt.  egyesületek, művészeti együttesek  Hajdú-Bihar Megyei Népművészeti Egyesület  tánccsoportok: Debreceni Népi Együttes, Hajdú Táncegyüttes

Kiállítások a Pusztán A Pásztormúzeum régi kiállításaÚj kiállítások a csárdákban

Elvárások  rendszerezett ismeretanyag a népi kultúráról  hiteles példaanyag a kézműves technikákról  a népművészet értékeinek felmutatása  népszokások ismertetése  múzeumpedagógiai foglalkozások segítése  szakértői részvétel

Példák  felsőoktatás  egyetemi szak (BA, MA)  közoktatás  a néprajz önálló tantárgy a művészeti szakközépiskolában

Példák  múzeumban felhalmozott tudás (tárgyi és archív anyag, tapasztalat) bekapcsolása a felsőoktatásba  a hallgatókhoz közelebb hozza a múzeumot mint tudástárat és mint művelődési intézményt  magyar mezőgazdaság legnemesebb hagyományainak bemutatása hozzájárul a magyar agrárium kultúrájának, hagyományainak megőrzéséhez és minél szélesebb körben való terjesztéséhez (Részletek a múzeum és az egyetem együttműködési szerződéséből ) Az alföldi gazdálkodás tárgyi emlékei a múzeum állandó kiállításán Az agrár felsőoktatás szolgálatában

Példák A kézművesség emlékei a múzeumban Mai kézművesek a Mesterségek ünnepén

Példák Ma is hordható gubaFürtös guba ábrázolása

Példák  a közel 2000 jelentős egyedi értéket képviselő műtárgynak önálló kiállítása nincs  tervek sorozta  az önálló néprajzi múzeum koncepciójától a kiállítóhelyig Déri György-gyűjteményA legutóbbi terv

A széles nyilvánosság tájékoztatásának igénye - az ünnepi szokásokról mindig megkérdezik a néprajzost Példák Karácsonyi menü cívis módra Takács Péter Levente [ ] | :45 Bár manapság a karácsonyi menüt említve mindenkinek a hal jut eszébe, Debrecen környékén és Hajdú-Biharban az elmúlt századokban nem került hal az ünnepi asztalra. A karácsonyi és újévi fogásokról Magyari Mártát, a Déri Múzeum muzeológusát kérdezte a Dehir.hu. Dehir.hu: - Milyen ételeket fogyasztottak régen a téli időszakban a debreceni és hajdúsági családok?

Példák Húsvéti játszóház Foglalkozás vakok és gyengén látók részére

Példák A debreceni Hortobágy Malom belseje

Határterületeken, népi írásbeliség, fotó antropológia Egy sikeres kiadványEgy emlékezetes pillanat

Magyari Márta Debrecen, Déri Múzeum Köszönöm a figyelmet!