A menstruációs higiéné ismeretének hiányosságából adódó leggyakoribb nőgyógyászati fertőzések a fiatalkorú lányok körében Készítette: Ossik Anett IV. éves szülésznő hallgató Témavezetők: Lipienné Krémer Ibolya SE-ETK Alkalmazott Egészségtudományi Intézet Ápolástan Tanszék Dr. Laky Ilona Marcella SE I. számú Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika
Célkitűzések a menstruációs higiéné ismeretének feltérképezése a leggyakrabban előforduló nőgyógyászati fertőzések előfordulási gyakoriságának vizsgálata, valamint összefüggés keresése a menstruációs higiéné ismeretének hiányossága és a fertőzések gyakorisága között ebben a témában kutatás eddig nem történt.
Hipotézisek Feltételezem, hogy a fiatalkorú lányok keveset tudnak a menstruációs higiénéről, hogy az utóbbi években emelkedett azon fiatalkorú lányok száma, akiknek nőgyógyászati fertőzésük vagy panaszuk volt, hogy azért növekedett a nőgyógyászati fertőzésekben szenvedő fiatalkorú lányok száma, mert nem ismerik a menstruációs higiéné szabályait.
Módszer kvantitatív felmérés önkitöltős kérdőív 19 zárt kérdéssel 14 és 17 év közötti középiskolai tanulók körében válaszadók száma 120, ebből 100 felhasználható statisztikai módszer
Eredmények
Kutatási eredmények I. A menstruációs higiéné ismeretének hiányából kialakulható leggyakoribb nőgyógyászati fertőzések: Bacterialis vaginosis (bakteriális hüvelyfertőzés) Vulvovaginalis candidiasis (gombás hüvelyfertőzés) Trichomonas vaginosis (STD)
Kutatási eredmények II. A kézmosás gyakoriságának vizsgálata tampon/betét csere idején N=100
Kutatási eredmények III. A tampon/betét csere gyakoriságának vizsgálata N=100
Kutatási eredmények IV. A tisztálkodás gyakoriságának vizsgálata N=100
Kutatási eredmények V. A tampon csere gyakoriságának vizsgálata uszodai tartózkodás alatt N=44
Kutatási eredmények VI. A szexuális együttlét vizsgálata menstruáció ideje alatt N=100
Kutatási eredmények VII Kutatási eredmények VII. A fertőzések előfordulása és a nőgyógyászati vizsgálatok számának összehasonlítása N=100 N=65 Járt nőgyógyásznál fertőzés tüneteivel. Nem járt nőgyógyásznál, de volt panasza.
Kutatási eredmények VIIi. Leggyakoribb nőgyógyászati panaszok előfordulásának gyakorisága N=88
Kutatási eredmények IX. A higiénés ismeret hiányossága és a fertőzések gyakorisága közötti összefüggés N=100
Következtetés A mai fiatalkorú lányok közül 100-ból 43 fő hiányos ismeretekkel rendelkezik a menstruációs higiéné szabályairól. A megkérdezettek több mint felének (88 fő) volt már nőgyógyászati fertőzése. Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a menstruációs higiéné ismeretének hiánya miatt alakulnának ki ezek a nőgyógyászati fertőzések.
Javaslatok A fiatalkorúak ismeretét bővíteni lehetne tudományos kisfilmekkel, tanulmányokkal és külön felvilágosító órákkal. Szabadon választható tantárgy keretén belül tanulhatnánk a hiányosságokról és közép- és általános iskolákban tartott előadásokkal segíthetnénk a fiatalabb lányokat a védőnőkkel együttműködve. A téma további kutatását fontosnak tartom általános iskolák felső tagozatos tanulóival kiegészítve.
Legfontosabb felhasznált irodalom http://www.gardosandor.hu/doc/ahuvelyfertkorszkezelese.pdf http://distyapuccino.blogspot.hu/2011/03/sindroma-discharge-vagina.html http://www.pecsma.hu/abszolut-no/randi/endometriozist-okozhat-a-tampon/ http://www.zatik-nogyogyasz.hu/fogamzasgatlas_4.htm Serdülőkorú lányok egészsége és életmódja ( Németh Á., Aszmann A. Kovacsics l., Kökönyei Gy. Örkényi Á., Páll G., Sebestyén E., Várnai D., Zakariás I.)– Országos Gyermekegészségügyi Intézet, 2007 Sylvia Schneider – Birgit Rieger : Felvilágosító könyv fiataloknak CSER Kiadó, 2001 Dr. Végh György – Dr. Zsirai László: Biztonságos szerelem – A nem kívánt terhesség és a nemi úton terjedő betegségek megelőzése Spring Med Kiadó Kft. 2005 Mi az intim higiénia? (szerző nem volt feltüntetve) - Védőnő című szaklap VIII. évfolyam 1998/5. szám Dr. Szalay János – Dr. Molvarec Attila: A női genitális traktus higiénéje - Védőnő című szaklap XII. évfolyam 2002/2. szám
Saját munka irodalomkutatás célkitűzések, hipotézisek felállítása kérdőív elkészítése, kitöltetése adatok Excel táblázatba való bevitele, eredmények kiszámítása, diagramok készítése az előadás diasor elkészítése
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!