Egy ludológus széljegyzetei a videojáték erőszak vitájához Fekete Zsombor 2005, május 13. ELTE Médiaerőszak Konferencia
játékok a kiscamrában Children and Media Research Advancement (CAMRA) 2006-2010 közt kutatások médiaerőszak témában Politikai konszenzus a kutatás szükségéről 90 millió dollár forrás
a forradalom 1848 – a Magyar Bálint forradalma „kitörölhetetlen, személyes élmény” „történelemtanítás szempontjából kedvező, ha ez nem csupán egy fikción alapuló, öncélúan erőszakos játék, hanem a magyar nemzet történetének fontos része”
elbűvölő játékok „Elbűvölve – Elhagyatva” EJME & NGySz A videojáték nem egyenlő a gyerekjátékkal! ESRB és PEGI jelzések
szakirodalom David Thomas - Critical Game Elements: A Vocabulary of Experience Ajánlott forrás: www.buzzcut.com
Releváns dimenziók Audiovizuális élmény Grafika Animáció Zene Hang Nézőpont Kameraállás
Releváns dimenziók Ikonográfiai környezet Narratív kontextus Helyszín Karakter
Releváns dimenziók Játékmechanikai rendszer Tér és Idő kezelés Algoritmusok Interakciók Kimenetek és jutalmak Szociális környezet
Releváns dimenziók Ergonómia Beviteli eszközök Interface Használhatósági tulajdonságok
Releváns dimenziók További szempontok Ex machina Játékcsaládok Játékpiac
Hogyan definiáljuk a játékműfajokat? Chris Crawford és Mark J. P. Wolf: A hagyományos filmes kultúra szembeállítása a játékokkal Ikonográfia helyett játékmechanika!
Mi a játék? Roger Caillois: Les Jeux et les Hommes 1967 Kompetencia játék (agon) Kockajáték (alea) Utánzás (mimicry) Örvényjáték (ilinx)
Mi a játék? Funkcionalista videojáték-modell Minden kornak megvan a releváns kategóriarendszere A játékok generációváltásokon mentek át, melyek során egybeolvadtak, illetve különváltak csoportjaik!
I. szakasz 90-es évekig játékmechanika Magas absztrakciós fok Az ikonográfia marketing eszköz Egyedi ötletek Pl: verekedős, lövöldözős, labirintus, kaland, szerep, gyűjtögetős, sport
II. szakasz 90-es évektől ikonográfia, ergonómia A film és játékkultúra összefonódásai Fejlődés a grafikai megjelenítés terén Új hardverelemek, és szoftvereljárások Pl: sci-fi, horror, kaland, akció Pl: FPS, RTS, TBS
III. szakasz 2000-től funkcionalista játékkategóriák A játék-használat elterjedése Média-konvergencia Internetes technológiák Interaktív történetek, Cybersportok, Casual-gaming, MMORPG, Valóság-szimulációk, Retorikai-, reklám-, és viccjátékok, stb.
Példák
level up – fix.tv kedd 20:15-21:00 Köszönöm a figyelmet! Fekete Zsombor ludologist@ludologia.hu http://www.ludologia.hu level up – fix.tv kedd 20:15-21:00