Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő Az adópolitika az EU-ban és Romániában: adózási verseny vagy adóharmonizáció? Az RMDSZ Gazdasági Tanácsának ülése Kolozsvár, 2012. október 15. Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Adózási verseny vagy adóharmonizáció? Tanúi lehetünk annak, hogy fokozatosan erősödik az EU gazdasági kormányzása és nagy léptekkel haladunk a hatékonyabb európai koordináció fele. A tendencia az adózási rendszerek EU-szintű harmonizációja, ami viszont még nem jelent EU-szintű adószabályozást. Utóbbi nehezebben és csupán hosszú évekig tartó folyamat eredményeképpen valósulhat meg. Több vélemény szerint az adózási rendszerek EU-szintű harmonizációja az egyes tagállamok versenyképességének csökkenéséhez és fiskális felelőtlenséghez vezetne (transfer union) Az egységesítési irányzatot támogató vélemények szerint ellenkezőleg, az adózási rendszerek EU-szintű harmonizációja bátorítaná az EU versenyképességének növelését és az üzleti környezet javítását.
Forrás: Európai Bizottság A társasági adó szintje az EU-ban, 2012 ≤ 18 % 18 - ≤ 24% 24 - ≤ 30 % > 30 % Forrás: Európai Bizottság
A társasági adó szintjének alakulása az EU-ban, 1995-2012
A személyi jövedelemadó szintje az EU-ban, 2012 ≤ 20 % 20 - ≤ 40% 40 - ≤ 49 % > 49 %
A személyi jövedelemadó szintjének alakulása az EU-ban, 1995-2012
Adózási verseny az EU tagállamaiban? A személyi jövedelem adóztatása esetében az egykulcsos adózási rendszer népszerűbb az új uniós tagországokban: Bulgária, Románia, Szlovákia, Csehország, Észtország, Magyarország. Progresszív adózási rendszert alkalmaz a többi uniós tagállam.
Az egykulcsos adó Romániában 1. Mellette szóló érvek: Csökkentek az adófizetők adóterhei, kedvező a második munkahelyet vállalók számára, több külföldi befektető érkezett és új munkahelyek jöttek létre; Az egykulcsos adó jövedelemtöbbletet eredményezett az adófizetők számára, amit befektetésekre, megtakarításokra vagy fogyasztásra fordítottak; Csökkent a vállalkozások emigrálási kedve kedvezőbb adórendszerű államokba; Egyszerűsödött az adminisztráció az adófizető és az adóügyi hatóság szemszögéből is. Ellene szóló érvek: Az egykulcsos adórendszer szociális szempontból kevésbé méltányos; Az egykulcsos adórendszer polarizálja az adófizetők jövedelmét, így társadalmi egyenlőtlenségek kiszélesedéséhez vezet; Csökkent az önkormányzati költségvetések részesedése a jövedelemadóból.
Az egykulcsos adó Romániában 2. Vitatható érvek: 2005. január – 2008. szeptember között mintegy 150.000 - 370.000 munkahelyet sikerült „kifehéríteni”. Ugyanabban az időszakban más okok is hozzájárultak az új munkahelyek létrehozásához. Az állami költségvetés bevétele növekedett. A növekedés nem volt jelentős, de tény az, hogy a bevételek nem csökkentek, mint ahogy azt a nemzetközi intézmények előre jelezték (Európai Bizottság, Nemzetközi Valutaalap 2005).
Az egykulcsos adó Romániában 3. A statisztikák azt mutatják, hogy az egykulcsos adó a közvetlen külföldi befektetések növekedését eredményezte az alkalmazásának első időszakában. A Külföldi Befektetések Romániai Ügynöksége szerint (ARIS, jelenleg CRPCIS), 2006-ban, már egy évvel az egykulcsos adó bevezetése után a külföldi direkt befektetések 57%-kal növekedtek 2004-hez viszonyítva, amikor az adórendszer még progresszív volt. A külföldi befektetések 2011-ben jegyzett alacsony szintje a globális pénzügyi és gazdasági válságnak tulajdonítható (Forrás: www.romtradeinvest.ro).
Az egykulcsos adó Romániában 4. A külföldi közvetlen befektetések alakulása Romániában, 2003-2011, mld. euró: Forrás: www.romtradeinvest.ro
Romániai adórendszer: Hogyan tovább? A 16%-os egykulcsos adó egyértelmű versenyelőnyt jelent Románia gazdasága számára, pozitív hatását erősíteni lehetne a társadalombiztosítási járulékok csökkentésével és további olyan intézkedésekkel, amelyek az adó- és illeték fajták számának csökkentése révén az adórendszert egyszerűsítik. Ezzel párhuzamosan, határozott intézkedéseket kell eszközölni az adófegyelem javítása és az adóalap kiszélesítése céljából. Ha a jelenlegi rendszer módosítása mellett döntenénk, figyelembe kell venni a vállalkozói szféra elvárásait: kiszámíthatóság, tervezhetőség, átláthatóság és az önkormányzatok elvárásait: a helyben maradó jövedelem növekedésével kapcsolatban. A hatékony és méltányos adózási rendszer (közteherviselés) alapvető feltétele a kiegyensúlyozottság ( a munkára, illetve a vállalkozásra és a tőkére kivetett adóteher ne legyen nagy mértékben eltérő)
Következtetések A pénzügyi és gazdasági válságból való kilábalás céljából, az EU globális versenyképességét erősítő, új gazdaság-növekedési stratégiákat dolgozott ki EU2020 Stratégia Az adóügyi harmonizáció fokozatosan valósággá válik, ezzel a jelenlegi adórendszerből származó versenyelőny az új EU tagállamokban csökkenni fog. A (még) meglévő (megtartható) versenyképességből származó előnyöket a konvergencia folyamat felgyorsítására kell(ene), (kellett volna...) fordítani. Románia érdeke, hogy a 16%-os egykulcsos adót legalább középtávon megőrizze. Az adózási rendszer módosítása csakis alaposan elkészített hatástanulmányra, megfelelő közvitára és időben ismertetett, egyértelmű szabályozásokra épülhet.
KÖSZÖNÖM! www.winklergyula.eu winkler@rmdsz.ro