Térey János Asztalizene

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A történelmi idő.
Advertisements

Készítette: Boros Erzsi
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Az első házasság felbomlása
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Reformkori színjátszások
1588. Spanyol Armada (hajóhad) legyőzése
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Puskin: Anyegin.
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
A mű szerzője: Komáromon született, február 18-án kisbirtokos, református nemesi családba. Barátja volt az irodalomnak (amint maga írja: „tisztelettel,
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
1ADÓSSÁG Az adósság olyan pénz, vagy tulajdon, amit valaki tartozik megadni, vagy átadni egy másik személynek. 2Kir 4,1-7; Az adósság olyan pénz, vagy.
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
A tételek eljuttatása az iskolákba
Novellaelemzési szempontok
A romantika irodalmából
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Jung Károly: Dal a hazáról
1 1 1.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Képversek 30/A.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Asztal- és életközösség Jézussal
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Dráma Irodalmi mű.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Reformkor A magyar színjátszás rövid története
Hogyan készüljünk fel a szóbeli interjúra? Milyen kérdések várhatóak?
Anton Pavlovics Csehov
Miért nem valóságos az idő?
Szabó Magda: Katalin utca
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Egyszerű történet vessző száz oldal – a kardozós változat
Filmelemzési szempontok
Az Angol Reneszánsz William Sheakespeare.
TÉREY JÁNOS: ÁTKELÉS BUDAPESTEN (2014) Arató László 2015.
A mese.
Szabó Magda : Abigél.
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
Jézusról szól Erika F Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
1. Balladák.
A stílus.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Rendezte: Dr. Németh Antal
Színpadon Az ember tragédiája
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Előadás másolata:

Térey János Asztalizene http://www.youtube.com/watch?v=z3roLjYaOKI&list=PL_wlymHLPS4BQljUep7KbgX-23Gnlmutq

Térey János 1970. szeptember 14-én született Debrecenben. A Tóth Árpád Gimnáziumban érettségizett, 1989-től 1991-ig magyart és történelmet hallgatott a budapesti Tanárképző Főiskolán, majd az ELTE Bölcsészkarának magyar szakán folytatta tanulmányait. 1998 óta szabadfoglalkozású író. Első verseit 1990-ben közölte az Élet és Irodalom. Eddig kilenc verseskötete, egy prózakötete, két verses regénye és négy drámai vállalkozása (hét drámája) jelent meg. Verseskötetek: Szétszóratás (1991), javított, átdolgozott kiadás 2011 A természetes arrogancia (1993) A valóságos Varsó (1995) Tulajdonosi szemlélet (1997) Térerő (1998) Drezda februárban (2000) Sonja útja a Saxonia mozitól a Pirnai térig (válogatott és új versek, 2003) Ultra (2006) Moll (2013)

Mint az a címek egy is részéből látszik, Térey költészetében meghatározó szerepet játszanak a terek, a romok, a pusztulás emlékeit, a történelem sebeit hordozó városok. Térpoétikájára és a Paulusban vagy drámáiban is szerepet játszó jeremiási (pusztulást panaszoló és jövendölő) hangjára itt részletesen nem térhetünk ki. A lírájával való ismerkedést a Sonja útja című reprezentatív válogatással és talán a Moll című legutóbbi kötettel érdemes kezdeni. „A helyek kihűlésének és újra felmelegítésének, megtalálásának és újbóli elveszítésének hektikus ritmusa szervezi Térey költészetét.” (Valastyán Tamás) Térey János: Gyönyörű gyár című megzenésített verse Bárdos Deák Ágnes előadásában:http://www.youtube.com/watch?v=J-ogQE6hdRY

Prózaolvasó tinédzserek, indítsatok ezzel! Termann hagyatéka (2012) (A Termann hagyományai c. 1997-es novelláskötet átdolgozott, javított kiadása) Termann, a huszonéves tanárjelölt szülővárosába, Debrecenbe utazik, talán felkutatni, ami még megmaradt a gyermekkor morzsalékából, talán örökre búcsút mondani neki. Aztán újra Pest, dacos ismerkedés a fővárossal, a szűkös albérletek és füstös kávéházak világával. Házibulik, emlékezetes tengerparti expedíciók és az első pszichedelikus utazások a város utcáin, melyek még a háborús Varsóig is elviszik az óvatlan utazót - sőt annál is tovább, egész a felnőttkor küszöbéig. A "Termann hagyományai" újraírásával ezúttal karcosabb és érettebb hangonmeséli el, hogyan múlik el az ifjúság, és hogyan teszi mégis halhatatlanná a makacs emlékezet. Mintha egy hard-boiled nevelődési történetet néznénk fekete-fehérben, megelevenedik a 90-es évek Budapestjének letűnt atmoszférája, és újra felragyognak az elveszett illúziók . Prózaolvasó tinédzserek, indítsatok ezzel!

Legnagyobb visszhangot kiváltott, az ezredforduló irodalmából kimagasló műve a Paulus (2001) című verses regény. Az Anyegin versformájában íródott nagylélegzetű alkotás előterében a pesti white hat, azaz hálózati ellenőr, a hackerből hackervadásszá vált Pál áll. A pesti aranyifjú anyegini szerelmi történetének és újabb, pusztító pálfordulásának históriája két másik nagy életfordulat tükörrendszerében áll: a bibliai Szent Pál és a második világháború egyik legnagyobb csatáját, a sztálingrádit elvesztő Paulus tábornok sorsa adja a pesti pálfordulás monumentális párhuzamait. A három látszólag össze nem kapcsoló történet között a cselekedeteket irányító belső vagy külső parancs, illetve ezek hiánya jelenti a közös nevezőt. „Paulus, a hacker, és szerelme, Ludovika kapcsolata megidézi Anyegin és Tatjána sorsát. Újraíródnak a leveleik - sajátos téreys stílusban -, melyekben keveredik a hagyomány ereje az ezredvégi, pesti szleng frissességével és megkerülhetetlen fűszerezésként informatikai szakszavakkal. Ahogy a Paulus kilenc fejezete - koncentrikus körökként - gyűrűzik, úgy van jelen Térey költészetének minden eddigi hangsúlyos jegye ebben a művében. Hullámokban árad szét és terjed tovább városfetisizmusa, történelem iránti fogékonysága, erőteljes szleng használata,, kegyetlen iróniája, hiperérzékenysége, nyelvbe és kultúrába ágyazottsága.” (Idézőjelben a Bookline ismertetése.)

NÉHÁNY STRÓFA A PAULUSBÓL Paulus: problémamegoldó. Ha jön a flood, a gátra lép; Leleplező, álcát feloldó, Óvja összes karakterét, S ha féreglyukat lel a hálón, Bedugaszolja bármi áron! Tréfából sosem szörfözik, Swapperrel nem közösködik. A vérprofi vírus-vadászat! Betörő, zárat feltörők Elvéreznek idő előtt; Sok hackert és crackert paráztat A rendszergazda bűvköre. Pál a cybertér ügynöke. (I. fejezet 9.) Nőcsábászat csúcstechnikája! Hűvös rutin és hitetés, Öt világnyelv mechanikája, Beszédkészség: nem is kevés. Pál vánkosa sosem lakatlan; Mazochista néhány kalandban, Másokat kínoz oktalan, Hajnalban dobbant, dolga van. Sógorságokból sokszoros kör; S hogyha e ráckerti ikon Fölbukkan téli partikon, A Centrál karzatán ragyog föl, Oldalán szezon-szerető: Teltkeblû, pompás combú nő. (I./14.) . Ludovika levele Paulushoz (részlet) Feltörve céges aknazárat, Elcsenvén forráskódokat – Én postázok vírust magának, Legyek mátrixban boldogabb. (a IV. fejezetből) (

Protokoll (2010) A Protokoll című „regény versekben” egy külügyminisztériumi protokollfőnök, Mátrai Ágoston fényes és változatos életmódját és magánéleti válságát jeleníti meg. Kiállítás-megnyitókon és színházi bemutatókon fordul meg, a világ nagyvárosaiban jár hivatali kötelességből, három nő között csapódik ide-oda. A könyv felfogható úgy is, mint Mátrai teljes kiüresedésének, rezignációjának története, mely a feltöltődés reményével zárul. Az előző regénnyel ezt a könyvet talán az isteni és a katonai parancs helyére lépő diplomáciai viselkedési etikett, a protokoll köti össze. A Szalonzenével pedig az ábrázolt társadalmi réteg tekintetében rokon: Térey itt is a kétezres évek új felső középosztályának a világát fedezi fel az irodalom számára.

A Nibelung-lakópark (2004) Hh A Nibelung-lakópark (2004) Térey hatalmas drámatrilógiája, előjátékával együtt tetralógiája a wagneri operatetralógiát idézi. Egy Worms nevű, Frankfurtra és New Yorkra emlékeztető modern német metropolisban játszódik. Hősei a wagneri zenedráma alakjainak nevét viselő iparmágnások. A trilógia egy részéből Mundruczo Kornél készített saját színházi rendezésén http://vimeo.com/59614707 alapuló filmet. http://www.youtube.com/watch?v=c5lvaL05BXU Hosszú interjú Téreyvel, elsősorban a Paulusról és drámáíról (Záróra)): http://www.youtube.com/watch?v=LvyhngE65d0

„magyar trilógiájának” Kazamaták A Szalonzene a szerző úgynevezett „magyar trilógiájának” második darabja. Kazamaták (2006, Papp Andrással közösen) Asztalizene (2008) Jeremiás avagy Isten hidege (2009)

A Kazamaták a Köztársaság téri pártház 1956-os ostromát, a forradalom egyik legproblematikusabb, legvisszásabb eseményét ábrázolja – kivételes tárgyilagossággal. Spiró György szerint ez a dráma a magyar irodalomban az 56-os forradalom egyetlen objektív, hiteles ábrázolása. Mi kapcsolja össze a trilógia három darabját? „Nem elég annyi, hogy a Papp Andrással közösen írt Kazamaták a „múlt”, az Asztalizene a „jelen”, a Jeremiás pedig a „jövő” drámája volna, ahogy a Jeremiás fülszövegében olvassuk, mert ha ez a legkülsődlegesebb értelemben igaz is, semmit nem mond arról, mit kapcsol össze múlt, jelen és jövő, vagyis röviden szólva arról, hogy: mi a magyar. A trilógia válasza erre a kérdésre, bár külsőleg megtartja, lényegi értelemben érvényteleníti a magyarázatkísérlet bázisául iszolgáló lneáris időképzetet.” (Vári György) A darabokat összeköti még a szigorúan kintre és bentre tagolt térszerkezet. A Kazamatákban a Köztársaság téri pártház, a védők tere a bent és a tér az ostromló tömeggel a kint. Az Asztalizenében a White Box étterem a bent és Budapest utcái, a zavargások és az augusztusi vihar a kint. A Jeremiásban a debreceni metró állomásai a bent és a város a kint, tágabban értve Debrecen a bent és Budapest a kint. Riportfilm a Kazamatákról: http://www.youtube.com/watch?v=r-F2xgkMgdk

Jeremiás avagy Isten hidege (2009) www.youtube.com/watch?v=MwKbmL9_oCM Jeremiás avagy Isten hidege (2009) A jövőben, a 21. század közepének Debrecenjében játszódik, kánikulai hőségben, a sztrájk miatt nem járó jövendőbeli metró állomásain. No meg a főszereplő, Nagy Jeremiás, országgyűlési képviselő tudatában. A főszereplő debreceni, de országos listán került be a parlamentbe, szülővárosához ambivalens viszony fűzi: menekülne belőle, tőle, de vissza is vonzza, vissza is tarja a város. Másfelől Debrecen nemcsak a valós Debrecen, hanem „Debrecen mint akarat és képzet” (v.ö. Arthur Schopenhauer: A világ mint akarat és képzet), így hát Nagy Jeremiás drámája egyik dimenziójában világdrámává, a madáchi értelemben vett drámai költeménnyé növi ki magát. Jeremiás útja egyszerre vezet a városon és életének állomásain keresztül, egyszerre utazunk időben és térben, valóságban és emlékezetben. E 21-ik századi Everyman/Jedermann/Akárki (a darab a misz-tériumok és a moralitásdrámák hagyományát követi, ahogy Madách Tragédiája is) az ember otthonosságáról és otthontalanságáról, a személyiség felépüléséről és fel nem épüléséről szól. https://www.facebook.com/video/video.php?v=442492743196 http://www.youtube.com/watch?v=W9_Pji623EY

Asztalizene (2008) Színmű három tételben Budán lakni világnézet. Márai Sándor …Sas hegyre néző kilátással. Örkény István A darab a Radnóti Színházban (a teljes előadás): http://www.youtube.com/watch?v=z3roLjYaOKI&list=PL_wlymHLPS4BQljUep7KbgX-23Gnlmutq Interjú és véleménynek az Aegon-díj átadása után: http://www.litera.hu/media/ez-egy-aldasos-borulas

I. Feladat - Ráhangolódás A változat A feldolgozandó darab az új (felső) középosztállyal foglalkozik. Szerintetek mi jellemzi ezt a réteget? a) Írjatok öt foglalkozási, öltözködési, életmódbeli jellemzőt! b) Mutassatok be egy olyan elképzelt éttermet néhány szóval, amelybe szerintetek e réteg tagjai járnak! Nem szükséges mondatokat írni! c) Rögzítsétek közös pókhálóábrában elképzeléseiteket! B változat Nézzük meg a Bagossy-rendezés első jelenetét (1.00-6.21 perc)! Vagy: két diák – előzetes felkészülés után – olvassa fel a Győző-Roland párbeszédet a darab elejéről (9-16.)! Kérdés: Ennek a prológusnak az alapján mit gondoltok, miről szól majd a dráma? Mi okozhatja a bonyodalmat? Kik között lesz konfliktus? Hozzatok példákat a köznapi-társalgási és a megemelt, költői beszédre! Mit mondanak egymásnak, mit a közönségnek a szereplők? Kiemeli vagy elrejti Csányi Sándor (Győző) szövege költőiségét, hogyan viszonyul hozzá? (Ritmus, szókincs.) C változat (azoknak, aki már elolvasták vagy látták az egész drámát) Állókép a szereplők közti viszonyokról; Vallatószék I. melléklet

II. Feladat - Cím és nagyszerkezet Mi az az asztalizene (Tafelmusik)? (Közös beszélgetés)  „Tafelmusik (asztalizene, német): a 16-ik század közepe óta a mulatságokon és banketteken szóló zenére használt fogalom. […] Mint az sejthető, a más alkalmakra szerzett műveknél valamivel könnyedebb jellegű volt”. (az angol nyelvű Wikipédiából) Milyen közvetlen, ill. átvitt értelemben vonatkoztatható a cím a drámára? A darab zenei szerkezete? (Csoportkvintet, majd közzététel –minden csoport mind az öt szemponttal dolgozik, majd megbeszélik a részmegállapításokat.) a) Milyen külsődleges jelek, elnevezések utalnak a zenei szerkezetre? Alátámaszthatók-e a nagy részek zenei elnevezései? b) A jelenetek belső szerkezete miben emlékeztethet a zenére? c) Hogyan kapcsolódnak egyes szereplők a zenéhez? d) Mit mond a szerzői utószó az előadásban elhangzó zenéről? Vajon miért ezeket az instrukciókat adja? e) Olvassátok el az Apróhirdetés című Örkény-egypercest, amelyből az Asztalizene második mottója származik! Milyen módon értelmezi, értelmezheti az egyperces a darab szerkezeté, illetve a benne ábrázolt világot, embereket?

III. Feladat – Műfaj és stílus (Egy-egy négyfős csoport egy-egy műfaji előképpel foglakozzon, majd tegyék közzé eredményeiket!) Társalgási dráma (helyszín, jellegzetes szereplők, fordulatok, témák, stílus) „A társalgási színmű a 19. századi polgári dráma uralkodó műfaja . […] Leglényegesebb vonása az érdekes jellemvonásokkal megrajzolt hősök között folyó, sziporkázóan szellemes, csevegés jellegű, fordulatos dialógus. […] Szűkebb értelemben azonban a 19. századi francia „jól megcsinált” színdarabokat (pièce bien faite) értjük alatta, melyek pontos dramaturgiai szabályok szerint, rutinosan szerkesztett, jól kiszámított fordulatokkal tömegsikert arató bulvárdarabok. […] A társalgási színmű rendszerint ugyanazon a helyen játszódik le, s drámai és előadási ideje is megegyezik.” (Fazekas Enciklopédia) Mi mindenben felel meg, illetve tér el az Asztalizene a társalgási drámáktól?  

(Műfaj és stílus 2.) Drámai költemény? Shakespeare-i dráma? (Beszédmód, forma. Melyik Shakespeare-szereplő drámaindító monológjához hasonlít Győzőnek a kezdőjelenet párbbeszédeibe illesztett monológsora?) Görög dráma? (Szövegformálás. Van-e kar, ami kommentálja az eseményeket és a szereplők megnyilvánulásait? Ha van, kik a kar tagjai és kik a főszereplők?)   A posztdramatikus dráma (Milyen vonások különböztetik meg a darabot a „normális”, hagyományos drámától? Van-e bonyodalom? Vannak-e konfliktusok? Ha igen, mi a sorsuk? Kihez beszélnek a szereplők pl. az első jelenetben? Ezt a szempontot figyelembe véve olvassátok el a II/1 jelenetet [65-72. o.]!) Stílusrétegek (Különítsetek el stílusrétegeket a szereplők nyelvében! Mindegyikre hozzatok egy-két példát! Itt is érdemes az I/1 [9-16] és a II/1 [65-72. o.] jelenetet, illetve a II/4 [22-29] alaposabban megvizsgálni! Osszátok fel a jeleneteket a csoport tagjai között!) (Ha tehetitek, ceruzával jelöljétek be a valamelyik stílusrétgre különösen jellemző sorokat, szövegegységeket!)

IV. Feladat – tér és idő A)A dráma jelene, felidézett korábbi idők Megnézésre különösen javasolt jelenetek: I/8 (28.10-30.49), II/1 (40.40-46.28) Részletesebben : IV. melléklet 1. Négyfős csoportokban nézzetek utána az alábbi kérdéseknek, majd tegyétek közzé vizsgálataitok eredményét!   A)A dráma jelene, felidézett korábbi idők Hány órától hány óráig zajlik a dráma cselekménye a White Boxban? Melyik év melyik hónapjában gyűlik össze a társaság? Mi lehet a jelentősége az időpontnak? Milyen korábbi időpontokat idéznek fel a szereplők? (pl. I/1, 13. o., I/8, 50-51, II/1) Melyik az a kiemelt múltbéli időpont, amelyben a magánéleti bonyodalom és a nagyvilág (Budapest) történései összekapcsolódnak! B)Magánidő, történelmi idő Milyen emlegetett, fontosnak tűnő események történtek a városban a megelőző évben? Melyik esemény kap egy egész jelenetnyi felidézést? Kivel mi történt a megelőző évben? (Pl. Kálmánnal, Győzővel, Almával, Delfinnel.) Az étterembe milyen híreket hoznak a város jelenéről a szereplők? Mennyire érdeklik a szereplőket a városban történt. történő politikai események, hogyan értékelik azokat? Milyen kapcsolat van a külső állapotok és a magánélet között? (48, 139)

C)Buda és Pest, bent és kint Olvassátok el a I/8-at (28.10-30.49)! Ennek alapján mit jelent a szereplők számára Buda és mit Pest? (Lásd a mottóban is kiemelt Márai-idézetet is!) A szöveg szerint kik lakják Budát és kik Pestet? Buda azonos-e hajdani önmagával? Budaiak-e a szó minőségi értelmében a dráma szereplői? Ki mennyire, milyen értelemben? Van-e irónia a Budát és Pestet jellemző mondatokban? Ti igaznak tartjátok-e a két városrész ilyen jellemzését, értelmezését? Érveljetek ellene és mellette? D)Milyen egy étterem? Ismertessétek a White Box étterem városbeli helyét, berendezését, stílusát, helyzetét! Készítsetek étlapot! Ki mit rendel, mit eszik, mit iszik a White Boxban? Kik az étterem vendégei? Valóságos hely-e a White Boksz? Érveljetek! Mit tudunk meg a legelső jelenetben más éttermekről? Miről szól a darab végén Győző utolsó előtti megszólalása? Értelmezzétek általánosan, jelképesen! Mit jelent a White Box név! Olvassátok el erről Krisztián magyarázatát az Allegro (I. felvonás) 6-ik jelenetében (45. o.)! Hogyan értelmezhető ez a tér mint jelképes színpadi tér? A valószerű társalgási dráma jellegzetes tere inkább, vagy másféle dráma- és színházeszményt sugall? E) A luxusvilág kellékei mint a társadalmi hovatartozás jelölői A szereplők közül kinek mi a foglakozása, végzettsége? Anyagi helyzetük? Mihez ért meglepően jól a szereplők nagy része? Milyen országok, külföldi helyszínek vannak a darabban megemlítve?

V. Feladat – Kusza viszonyok, konfliktusok s(Minden csoport egy-egy szereplőpár kapcsolatával foglalkozik, majd közzéteszik véleményüket.)   Részletesebben, szempontokkal: V. melléklet 1. Kálmán és Győző (pl. I/2, I/5, II/8 és a III/15) Vita: Lúzerek-e?   2-. Kálmán és Alma (I/1, II/11, II/6, III/8, III/13, III/17) 3. Győző és Alma (II/2, III/5, III/6, III/17); Alma alakja (pl. 34, 39-40, 77, 112. o.)  4. Győző és Krisztián, Krisztián és Kálmán, Krisztián és Delfin (pl. I/4,91,80,91.) 5. Delfin és Henrik (pl. I/10, II/12: 104-110, III/4:133-34.) 6.Delfin, Alma, Mariann, Zsuzsi: Vessétek össze a dráma négy nőalakját, négy női sorsmodelljét! Külön szempontot kínál az anyasághoz való viszonyuk (II/15, III/6, és a III/12 eleje [158-160]. Ki közülük a legalaposabban jellemzett alak? 7. Győző, Kálmán, Krisztián, Henrik:Vessétek össze a dráma négy férfialakját társadalmi és magánéleti sikeresség/boldogság szempontjából!   8. Roland és Zsuzsi (szerepük a darabban, férfiideáljuk)

A szereplők viszonyának egy lehetséges ábrája: Állókép a szereplők közti viszonyokról: Szervezzetek kilencfős csoportokat, fejezzétek ki a 9 szereplő közötti viszonyokat térbeli elrendezéssel, testtartással! Vallatószék : Egyvalaki vállalkozzon Győző vagy Kálmán, illetve Delfin vagy Alma szerepére; az osztály többi tagja faggassa ki! I. melléklet A szereplők viszonyának egy lehetséges ábrája: Jellemezzétek az egyes viszonyvonalak tartalmait! 2. Roli 3. Zsu-zsi 8. Alma 6. Kál-mán 1. Győző 9. Mariann 4. Del-fin 5. Krisztián 7. Henrik

VI. Feladat - Nagyszerkezet, jelenetszerkezetek (. Részletesebben: VII VI. Feladat - Nagyszerkezet, jelenetszerkezetek ( Részletesebben: VII. melléklet) 1.A beléptetések rendje A darabot részben a beléptetések rendje tagolja, viszi előre. Keressétek meg, hogy ki hányadik jelenetben lép színre! Hol van ennek jelentősége? 2. Bonyodalom, tetőpont, fordulópont, végkifejlet? Mikor történt a darab konfliktusainak nagy részét kiváltó, valamelyest drámai esemény, amelyről már az első jelenetben tudomást szerzünk? Mi lehetne a darab igazi bonyodalma? Miért nem lesz a dologból valódi bonyodalom, ami lépések és ellenlépések sorát indítja be? Henrik és Delfin kapcsolatában milyen komédiákra jellemző kifejleti lehetőség rejlik? Rendezzétek át képzeletben a darab bonyodalmas párkapcsolatait úgy, hogy statikus színmű/tragédia helyett komédia kerekedjék belőle! Legyen happy end! Miért tekinthető a II/1 jelenet a dráma tetőpontjának? A színműben cselekményében egyetlenegy, a társalgási drámákra jellemző fordulat, fordulópont van. Mi ez a fordulópont, hol található a darabban?

3. Jelenetszerkesztés logikája, a párbeszédek váltakozása Egy idő után majdnem mindenki egyszerre van jelen a színpadon, mégsem párhuzamosak, egyidejűek a beszélgetések, legalábbis a néző figyelme egyszerre mindig csak egy beszélgetésre irányul (Pl. III/2). Milyen művészeti ágra emlékeztet ez a változó tekintetirányítás. Térben, színpadon hogyan lehet megoldani, hogy az étteremben hol az egyik, hol a másik beszélgetésre figyeljünk? 4. Monológok és dialógusok A darab első jelenetében mi adja a dialógus jelleget, miért érezzük a dialógust mégis inkább monológnak? Ugyanezt vizsgáljátok meg a III/8-as jelenetben! Mi teszi a III/8-as jelenetet, Győző és Alma beszélgetését inkább párhuzamos monológgá? Hogyan jellemeznétek a II/1 jelenet beszédfajtáját?

VII. Feladat - motívumok (Minden négyfős csoport egy motívumot kap, egyéni kutatás, majd közös megbeszélés után közzéteszik eredményeiket.) A). Hó (pl.48, 98, 113, 166.o.) Milyen szó szerinti és milyen átvitt jelentéseket hordoz a hó? Vessétek össze ezt a jelentést Ottlik Iskola a határon című regényének isteni kegyelmet jelképező hó motívumával! B)„Tavaly mindenki meghalt” (I/1,II/1[48,],II/7 [91] II/1 [119, 139],III/12 [158] A cselekmény mely pontjai milyen értelmezésekben fordul elő a motívum? Ki hogyan halt meg, ki él? (48, 72, 91, 139, 158. o.) C) Gyermekszülés (pl. II/15 és a155-160. o.) Milyen összefüggésben, hol fordul elő a motívum? Mi ennek a (zenei) szólamnak a funkciója? D) Luxus Mit esznek, mit isznak a szereplők, milyen országokban járnak, milyen kultúrát fogyasztanak? E) Vihar, időjárás (v.ö. 23. o. is!) Hol fordul elő a vihar motívuma, hogyan kapcsolódik a cselekményhez szó szerinti és átvitt jelentésben? F) Utcai megmozdulások, politikai feszültség (pl. 12,18, 52, 66,139. o.).)

VIII. feladat – a darab a kritikák tükrében A dráma gazdag kritikai recepciójából egy-egy rövid szövegválogatást kaptok. Feladatok a) Olvassátok el a szövegeket! b) A csoportok tagjai színes cetlikre készítsenek jegyzeteket! A színek a szövegfeldolgozás szempontjait, illetve a csoporton belüli munkamegosztást jelölik – PIROS: műfaj, drámatechnikai megoldások; RÓZSASZÍN: zeneiség; SÁRGA: tér- és időkezelés; FEHÉR: szereplők kapcsolatai; ZÖLD: nyelv, stílus; KÉK: utalások, idézetek, más szövegekkel folytatott párbeszédek. c) Rendeződjetek szakértői csoportokba (zöldek a zöldekhez, sárgák a sárgákhoz stb.), egyeztessétek munkátok eredményét! d) Saját csoportotokban számoljatok be tapasztalataitokról! (A beszámolók nyomán ki-ki készítse el saját följegyzéseit körtábla formájában! Egy körcikkely egy szempont. A körtábláitokon a szempontoknak megfelelő színekkel dolgozzatok!) VIII. melléklet a szemelvényekkel

IX. A darab előadása a Radnóti Színházban Rendező: Bagossy László Díszletterevező: Bagossy Levente A díszlet Milyen térbeli formára emlékeztet az étterem az előadásban? Mi a funkciója az asztalok és a bárpult ilyen elrendezésének? Írjátok le, hogy egy jeleneten (pl. III/2) belül, illetve két jelenet között hol helyezkednek el a szereplők, ill. ez hogyan változik? A szövegmondás Keressetek példát arra, hogy valamelyik színész kiemeli a szöveg ritmusát, verses formáját! Olyat, ahol a ritmus kiemelése ironikus? Nézzétek meg, hogy a „Mindent kifehérítő takaró” (48, …perc költőiségét a Delfint játszó színésznő, hogyan ironizálja, ellenpontozza? Színészi alakformálás Keressetek apró testi gesztusokat, mozgást, testtartást, amit az előadás tesz hozzá a figurákhoz! Hasonlítsátok össze az írott dráma és az előadás alakjait? Mit ad hozzá a színész az írott szereplőhöz, mit vesz el belőle? Milyen Alma szájából, illetve Almáról elhangzó szövegek maradtak ki az előadásból? Elhagyásuknak mi a következménye? A színésznő (Wéber Kata) mivel járul hozzá az így keletkező szerepértelmezéshez?