Phare CBC és Interreg programok Virágh Péter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Budapest, július 07. Az INTERREG III Közösségi Kezdeményezés dr. Horváth Annamária Váti Kht., Interreg Igazgatóság.
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Pályázati információs nap Nyugat-Dunántúl GRIP-IT Kádiné Fülöp Erika Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség - Győr, április 4. -
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A stratégiai tervezés történeti háttere
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A szlovákiai PHARE CBC programok tapasztalatai és a Magyarország - Szlovákia - Ukrajna INTERREG IIIA program első fordulója HAKSZER Richárd Építésügyi.
Paradigmaváltás a határon átnyúló együttműködési programokban
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
A támogatásra jogosult terület
1 Interregionális pályázatok tapasztalatai, új lehetőségek Thermal Hotel Margitsziget január 30. Csanádi Ágnes vezérigazgató.
Vissi András Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht Pécs, szeptember 15. A „régióvá válás” autonóm lehetőségei – brüsszeli képviselet,
Dia száma: 1 Projektfejlesztést támogató workshop a határon átnyúló együttműködésért Esettanulmányok és projekt alapú tapasztalatok az Európai Unió társfinanszírozásával.
CBC Kisprojekt Alapok által támogatott projektek területi eloszlása Év Program.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A Magyarország- Horvátország IPA CBC Program. Az előzmények A magyar-horvát határszakaszon a projekt-alapú együttműködést az Európai Unió a 2000-es évek.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Európai Uniós pályázati lehetőségek a határmenti együttműködésben Veres Csilla irodavezető április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Strukturális és Kohéziós Alapok
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Turizmusfejlesztési prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A Pannon Gazdasági Kezdeményezés (PGK) tevékenységei Kocsondi Tamás Sopron, február Sopron, Csatkai E. u. 6. Tel.: 99/ Szombathely,
Nemzetközi kapcsolatok RFÜ Vissi András Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht Sopron, február 1.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Szombathely, Európai Területi Együttműködés A HATÁRMENTI EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAMOK JÖVŐJE A RÉGIÓBAN Polgár Tibor képviseletvezető,
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
A Balkán térség az európai regionális politikában Rechnitzer János egyetemi tanár, intézetigazgató MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet 9022.
Regionaler Entwicklungsverband Industrieviertel, 2007 Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Zoltán Varga.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Nyíregyháza, április 27. A jövőbeni együttműködés az EU új területi programjai tükrében HU-SK-RO-UA ENPI CBC
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Határon Átnyúló Együttműködési Programok Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vidék-és területfejlesztési horizontjai Baktalórántháza,
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
A határtérség.
Tamás SZŐKE Szlovák Építésügyi és Régiófejlesztési Minisztérium
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A határmenti térségek fejlesztési céljai és területi folyamatai
Előadás másolata:

Phare CBC és Interreg programok Virágh Péter VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Nyugat-Dunántúli képviselet Zalaegerszeg, Szombathely, Sopron

Magyarországnak juttatott EU támogatások 1990-1999

Magyar részvétel az Interreg programban Magyarország - Ausztria program 1995-1999 határmenti együttműködés AU - Interreg IIA program (Burgenland és Bécs) HU - Phare CBC program (Győr-M-S, Vas és Zala megyék) Prioritások: Területi tervezés Gazdaságfejlesztés és együttműködés Műszaki infrastruktúra Humán erőforrások fejlesztése Környezet- és természetvédelem

Nyílt Phare pályázatok, mint a területfejlesztés eszközei 1995 - 1997-ig: Rugalmas projektméret a nagyprojektek esetében, Kisprojekt Alapok indultak. Miután a Phare programok többségében nem pályázati úton választották ki a kedvezményezetteket, a Phare nem írt elő részletes szabályokat a pályáztatás módjára, csak a projektmegvalósításra. Az Unió Bizottsága emiatt nyílt pályáztatásnál rendkívüli óvatossággal járt el, ami lassította ezen programokat - kivéve a Kisprojekt Alapokat, ahol valódi decentralizáció és utólagos ellenőrzés valósult meg, ebben a tekintetben ezek az alapok áttörésnek voltak tekinthetők.

Nyílt Phare pályázatok, mint a területfejlesztés eszközei 1998-1999: 2 millió euró feletti nagyprojektek és Kisprojekt Alapok: Fókusz az infrastrukturális beruházásokon a valódi Interreg-szerű partnerségek helyett. Nyílt pályázatok csak a Kisprojekt Alapokban voltak, 50.000 euróig, de decentralizát döntéshozatal és ex-post EU Bizottsági ellenőrzés mellett. 2000-2003 (38 meur a magyar osztrák programban): A Phare fő célja a csatlakozásra való felkészítés. Ebben nőtt a Strukturális Alapokra való felkészítés jelentősége: Támogatási Konstrukciók (Grant Scheme) bevezetése, melynek szabályait a PraG részletesen lefektette Pozitívum: Projektméret rugalmasan alakítható, az igényekhez illeszthető, ezáltal a források nagy része nyílt pályázati kiírásokkal osztható szét Felkészítési hatás: A pályázatoktól elvárt módszertan több tekintetben hasonló a Strukturális Alapokban elvártakhoz Közös döntéshozatal az Interreg projektekkel, közös program prioritásait nagyjából lefedő pályázatok indíthatók

Nyílt Phare pályázatok, mint a területfejlesztés eszközei Negatívumok : EU Bizottság az egyes évenkénti Phare Pénzügyi Memorandumok és később a pályázati kiírások tárgyalása során szűkítette a Közös Programozási Dokumentum célrendszerét – ez a tükörprojektek kifejlesztését gátolta Ex-ante Bizottsági ellenőrzés számos lépcsőben még a Kisprojekt Alapokban is - visszalépés a szubszidiaritás tekintetében A bevált dokumentumok helyett új, bonyolultabb pályázati kiírás és feltételrendszer, melynek hozzáadott értéke kérdéses Fentiek miatt növekvő munkaterhelés az EU Bizottság hivatalnokai, a programmenedzsment és a pályázók körében A PraG által előírt értékelési szempontok és kiválasztási rendszer, melyet korlátozottan lehetett a határ-menti együttműködéshez illeszteni megnehezítették a közös döntéshozatalt az osztrák partnerekkel

CBC Kisprojekt Alapok által támogatott projektek területi eloszlása 1995-1999 Év 1995 1996 1997 1999 Program HU-AU HU-AU-SL HU-AU-SK HU-SK** Összesen: Támogatás (EURO) 360.000 285.000 300.000 500.000 3.000 2.048.000 Projekt szám 56 45 46 40 41 21 1 250 Átlagos projektméret: 8,200 euró

Partneri kapcsolatok a 2000. évi Kisprojekt Alapban

Néhány Phare CBC kulcsprojekt Ipari parkok és innovációs központok (Győr, Szombathely, Szentgotthárd, Sopron), Lenti Inkubátor Ház, Győr Trade Center Határhoz, ipari parkokhoz vezető utak felújítása, regionális repülőtér (Győr-Pér), Ro-Ro Port Közös kerékpáros turizmus valamint natúrpark fejlesztések (Őrség-Raab, Kőszeg-Irottkő) Humán erőforrások fejlesztése (Európa Tanulmányok Intézete, Pályaorientációs trénerek képzése) Regionális Fejlesztési Terv, Hármas-határ fejlesztési stratégiák

További kulcsprojektek a határmenti együttműködésben Fenntartható közlekedési mintaprojekt a Fertő körül Biomassza, szél- és napenergia hasznosítására és ennek terjesztésére irányuló projektek mindhárom megyében Együttműködések az aktív, a természetbarát és a kulturális turizmus területén (a Natúrparkok mellett többek közt a kerékpáros, evezős, horgász és borturizmus szakmai szervezetei közt)

Programszintű eredmények Az együttműködés megerősödött intézményi háttere - az Eurégió megalakulása (hálózatosodás, stratégiaalkotás, projektfejlesztés) Regionális kapacitások megerősödése: a Regionális Fejlesztési Tanács és Ügynökség – SA tapasztalatok, KEZDET Programozás, végrehajtás VÁTI regionális képviseletének feladata Kistérségek, helyi közösségek kapacitása az EU által finanszírozott támogatási programokban való részvételre növekedett: módszertan, stratégiai gondolkodás, partnerség Interreg-Phare CBC program tapasztalatainak hasznosítása a uniós csatlakozási folyamatban, elsősorban a Strukturális Alapokra való felkészülésben

Átmenet CBC-ből az Interregbe Az évek óta tartó közös munka segítette a tervezési és programmenedzsment módszerek kölcsönös megismerését, ezáltal a közös Interreg IIIA program intézményrendszerének gyors felállítását, a pályázati feltételrendszer kidolgozását. Szintén hasznosítható ez a tapasztalat a mostani külső Uniós határokon induló Szomszédági programokban, ahol az Interreg programot Phare-ral vagy ahhoz hasonló támogatási eszközzel kell koordinálni.

Új programok Ukrajna Horvátország Szerbia Magyarország uniós csatlakozása után 7 határszakaszon fog 4 programot társfinanszírozni az Unió Területfejlesztési Alapja– új programok Horvátországgal, Ukrajnával és Szerbiával Ukrajna Horvátország Szerbia

Interreg IIIA programok a régióban Magyar-osztrák program – mintegy évi 4 MEUR, a program tartalma nem változik Magyar-szlovák-ukrán program – mintegy évi 7 MEUR Szlovén-magyar-horvát program – mintegy évi 1,4 MEUR A két trilaterális program céljainak, támogatási területeinek meghatározása idén történt – a területileg érintett helyi, megyei és regionális szereplőkkel partnerségben. A pályázati kiírások ősszel jelennek meg a helyi lapokban és a VÁTI honlapján: www.pharereg.hu

Magyarország-Ausztria InterregIIIA program a csatlakozás után Közös Programozási Dokumentum céljai nem változnak 2006-ig Interreg szabályok váltják a Phare CBC-t a magyar oldalon: Közös Programozási Dokumentum és a Programkiegészítő Dokumentum nem pusztán stratégiai keretet adnak, hanem a finanszírozás alapdokumentumai lesznek. Phare szabályok helyett az Európai Regionális Fejlesztési Alap szabályai, valamint a magyar Közbeszerzési Törvény és egyéb jogszabályok alkalmazandók. További információ a program közös honlapján: www. at-hu.net Folyamatos pályázatbeadás Évente 3-4 alkalommal közös döntés a támogatott projektek köréről a Kormányzóbizottság keretében

A Phare CBC- Interreg IIIA Magyarország - Ausztria 2000 – 2006 program prioritásai P1 Határon átnyúló gazdasági együttműködés P2 Elérhetőség P3 Határon átnyúló szervezeti struktúrák és hálózatok P4 Humán erőforrások P5 Fenntartható területfejlesztés és környezetgazdálkodás

Prioritás Intézkedés Allokáció 1. Prioritás: Határon átnyúló gazdasági együttműködés 1.1. Intézkedés: Üzleti helyszínek és infrastruktúra fejlesztése és támogatása a határtérségben 301 000,00 1.2. Intézkedés: KKV-k együttműködése és határon átnyúló üzleti tevékenységek tanácsadása 413 000,00 1.3. Intézkedés: Turizmus és szabadidő 1 517 000,00 2. Prioritás: Elérhetőség 2.1. Intézkedés: Határon átnyúló közlekedési és telekommunikációs infrastruktúra javítása 2 497 000,00 2.2. Intézkedés: Közlekedésszervezés és tervezés, logisztika 278 000,00 3. Prioritás: Határon átnyúló szervezeti struktúrák és hálózatok 3.1. Intézkedés: Határon átnyúló szervezeti struktúrák támogatása és határon átnyúló hálózatok fejlesztése 554 000,00 3.2. Intézkedés: mikro projektek, beleértve a "people-to-people és pilot projekteket 1 075 000,00 4. Prioritás: Humán erőforrás 4.1. Intézkedés: A regionális munkaerőpiac fejlesztése a bővítéssel összefüggésben 169 000,00 4.2. Intézkedés: Az együttműködés és infrastruktúra fejlesztése az oktatás, képzés és tudomány területén 1 521 000,00 5. Prioritás: Fenntartható térbeli és környezeti fejlődés 5.1. Intézkedés: Erőforrásmenedzsment, műszaki infrastruktúra és megújuló emergiaforrások 2 508 000,00 5.2. Intézkedés: Természet és környezetvédelem, beleértve a nemzeti és naturparkokat 502 000,00 5.3. Intézkedés: Határon átnyúló térbeli fejlesztés a rurális és urbánus térségekben 125 000,00

Köszönöm szíves figyelmüket! Virágh Péter Képviselet-vezető helyettes viragh@pharereg.hu