A szubkultúrakutatás új útjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
A kölcsönös befolyásolás
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Kompetencia - Interakció Összeállította: Alseczné Sipos Ibolya NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Antoni Rita (SZTE) és Gál Attila (DE): A magyar goth szubkultúra sajátosságai az amerikai és a nyugat-európai színtérrel való összehasonlításban Szeged,
Köszönöm Neked Szebenyi Judit.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Gondolatok a barátságról
Szeretlek (Előadja: Benkő Péter)
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Műveletek logaritmussal
Egy csokor a barátságunkra Music: Nightengale Serenade
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
ALAPIGE: 1Kir 3,
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
CITROM ÉS CUKOR Ezt kellene mindenkinek a fürdőszobában a tükrére írni, hogy minden nap szem előtt legyen és elolvashassa.
1 1 1.
Szigeti Eszter PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék 2011
Küldő intézmény: Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Véleménymegosztó szubkultúrák: EMO Készítette: Starcsevics Nikoletta Témavezető:
Versek
Gabriel Garcia Márquez: 13 jó tanács az élethez
Drága Édesanyámnak, kit a világon
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe... el kellene tőle búcsúznod?
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
Napra Valentin.
A napraforgó tulajdonsága: Borús id ő ben is a nap felé fordítja fejét.
A 2. ZH eredményei.
szakmérnök hallgatók számára
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
Ha álmaidat valóra szeretnéd váltani, nem szabad sokáig aludnod.
Asztal- és életközösség Jézussal
SZÍVEKET GYÜJTÖK !! Mácz István:.
" Valami érthetetlen kapcsolat van a barátság és a csillag között.
Születésnapi ünneplésre!!! M E G H Í V Ó. A szívedben.... Ő ott fog találkozni veled. (Hallani fogod a kopogtatását.) Díszvendég: Jézus Krisztus Dátum.
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Pozitív gondolatok.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
7. Én lelkem, mire csüggedsz el? Mit kesergesz ennyire? :/: Bízzál Istenben s nem hágy el, Kiben örvendek végre. Ki nekem szemlátomást Nyújt kedves szabadulást,
Barát Müller Péter.
Isten mondta.
Norvegija – Šiaurės pašvaistė 45 le cke az életben Nov 2009 He YanMusic: snowdream.
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
Az Élet Igéje szeptember.
….??. Várni… Kegyelem Álom Kíváncsiság Bosszankodás Békesség Bizalom Kitartás Türelem Remény Kölcsön Átverés Csalódás „ Ő ” Biztonság Kegyetlenség Öröm.
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Hát én lennék, és Botond!! 
A nőnek nem kell más, csak legyél neki:
Csitáry-Hock Tamás*************Szeretettel Aliz
Bemutatkozik az iskolapszichológus …
Gondolatok a barátságról
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Előadás másolata:

A szubkultúrakutatás új útjai Antoni Rita – Gál Attila

A szubkultúra-felfogások hagyománya a hazai kutatásokban: 1) A szubkultúra mint deviancia – Cohen, Albert K.: A szubkultúrák általános elmélete (1969) – Rácz József: A 80’-as évek ifjúsági szubkultúrái Magyarországon (1990) 2. Zenei ízlés alapján meghatározott szubkultúra: – Szapu Magda (szerk.): Ifjúsági „szubkultúrák” (Magyarországon és Erdélyben) (2004) 3. „tágra nyitott definíciós háló” – Jakab Albert Zsolt – Keszeg Vilmos (szerk.): Csoportok és kultúrák: tanulmányok a szubkultúrákról (2007)

Egy lehetséges, a kulturális jellemzőkön és az identitáson alapuló szubkultúrafelfogás: Hodkinson, Paul: Goth: Identity, Style and Subculture (2002) alapján: – ízlések, attitűdök rendszere (a külsőségek (öltözködés, életmód), hitek, hiedelmek, a szubkultúrát támogató filozófiai és elméleti háttér) – azonosulástudat a szubkultúra tagjai részéről – elkötelezettség – kulturális autonómia

Kelemen Anett: Deviánsnak minősített viselkedésformák Magyarországon: A dark/goth szubkultúra bemutatása. (szakdolgozat) Témavezető: Dr. Szűcs Marianna ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai kar, Társadalomtudomány Tanszék Budapest, 2004.

Viktoriánus goth vs. cyber goth öltözet

Viktoriánus goth

„A huszadik század végén a Gothic átvette annak a kulturális paradigmának a helyét, mely korábban társult a lázadáshoz és a fiatalsághoz: a romantikáét. Szemlátomást az utóbbi évtizedekben néhány fiatal az által fejezte ki a késő-kapitalista posztmodern nyugati világgal szembeni ellenérzéseit, hogy újra felfedezték maguknak a Gothic központi gondolatát, és gótikus (azaz, felforgató) életmódot vettek fel.” (Sara Martin 2002, 38.)

A goth szubkultúra lényege „a világ gépies működésére nagyobb lelki érzékenységgel reagáló hangulatképnek, egyfajta érzelmi lázadásnak a zenébe, kultúrába öntése. (…)” (Árpi, 36F) A goth „önkifejezési módszer azok számára, akik nem kívánják követni a tömegkultúrát.” (Soulstealer18N) A goth szubkultúra „ legtisztább forma a szépség iránti „beteges” szomjunknak oltására. Fekete köpönyeg mögé rejtett hófehér lelkek földi bolyongása.” (Rudi, 19F) A goth-ok „a sötétségben, mint a mai divatnapfényes kultúra antitézisében vélik felfedezni saját világukat, ami nekik igenis szép és megnyugtató.” (Sorrowsong, 28N)

„…elítélem azt a társadalmi törekvést, miszerint mindig csak az örömöket hajszolják az emberek, az átfogóbb tapasztalás helyett. (Zsoltt, 24F) A goth-ok „bizonyos lelki alkatú emberek (…), akik érzékenyek a szépség iránt, még ha ez a szépség nem is olyan, amit a többség elfogadottnak talál. (..) Ha arról kéne nyilatkoznom, hogy mitől goth valaki, szerintem az olvasottság is fontos” (Zero, 24N)

„Szavakba önthetetlen érzés volt tapasztalni, hogy vannak emberek, van egy közösség, akik hasonló érdeklődésűek, hasonlóan látják a világot, hogy van egy közösség, melyben nem számítok „csodabogárnak”, aminek a hétköznapokban tituláltak, egy közösség, ahol őszintén önmagam lehetek, akik közt nem kísérnek furcsán méregető tekintetek. Egy közösség, ahol beszélgető partnerekre, barátokra lelhetek.” (Szahmet 21N)

Korcsoportokra lebontva: 14–18 év. 32. 6. 38 26 százalék 19–23 év. 31 Korcsoportokra lebontva: 14–18 év 32 6 38 26 százalék 19–23 év 31 15 46 31 százalék 24–30 év 16 15 31 21 százalék 31–39 év: 12 18 30 20 százalék

Suliban jegyeket vontak le megjelenés miatt. (Carnation 35F) Gimnáziumot kellett váltanom, mert az osztályfőnökömet zavarta a stílusom, így meghúzott matekból. (Nirriti, 32N) (Az igazgató) „…Szüleimet kérette be, akiknek elmondta, hogy én ízléstelenül öltözködöm, és ha nem változtatok, akkor ki fog rúgni.” (Angelkreatív, 32N) Gimiben azt mondta az egyik magyar tanárom, hogy így nem ülhetek be az órájára. Megoldottam, és nem ültem be többet. Loreley, 25N anyukámat a gimi osztályfőnök megkérdezte, hogy nem beteg-e ez a gyerek, hogy feketében jár és az ő válasza az volt, hogy nézze meg a jegyeit, és majd akkor szóljon, ha hármasnál rosszabbat kell beírnia. Majdnem kitűnő tanuló voltam” (Sanyi, 26N)

„Egyszer irodalomórán kellett mondanom pár dolgot a goth-ról és a tanár következő alkalommal mondta, hogy utánanézett az interneten és neki is tetszik.” Chocolate, 16N „Igazából amit az osztályfőnököm a kezembe nyom, azt elolvasom, mert tudja, hogy mit szeretek, ha én nem is:D” (PillanGoth 16N) „Legfőképpen az iskolai életemben csalódtam a legpozitívabban eddig, ami érdekes módon nem az én dicsőségem… Nagyon sok „deviáns”, lázadó fiatal jár abba az iskolába, kik mások a hétköznapinál, mégis emberek.” (Tehetségfejlesztő Magán Iskola) (Jr. RKP 18F)

Egyetemen a tanszéken ahol vagyok volt egy idős prof, aki a megjelenésem miatt plusz akadályokat gördített elém. Végül ugyan levizsgáztam, de természetesen lényegesen rosszabb eredménnyel, mint ami jogos lett volna. Fél évre rá a tantárgy témájából nyertem egy TDK-t kitüntetéssel, és abban a rákövetkezendő félévben a szorosan a kutatásomhoz tartozó téma előadására meghívott, hogy én adjam elő az alsóbb éveseknek. Szerintem akármit csinál az ember, ha elég jó benne, akkor nem fogja érdekelni a környezetét, hogy néz ki. Lehet, hogy mai napig a tanszékem csodabogarának tartanak, de egy beszámolómon sem sértődtek meg azóta, hogy nem vettem nyakkendőt és fehér inget, hanem adtam magamat..(Lánczos, 24F)

„Nem megyek a közelébe, mert megátkoz!” (az utca embere Mortának, 16N) „A templomban kellene töltened egy éjszakát, hogy megtisztulj!” (szomszéd néni Bloodgoth-nak 17N) „És még a halál is eljött ma értem!” (fáradt munkásember az utcán Blithe-nak 19/N) „Nem megyek a közelébe, mert megátkoz!” (az utca embere Mortának, 16N) „Hogy ityeg, Lucikám?” (az utca embere Rudinak, 19F) „nagypapám amíg élt szegényem, folyton attól félt, hogy börtönbe csuknak amiatt ahogy eljárok otthonról...” (Sinderella 23N) *itt jönnek a sátánok, Sieg Heil* (ezt nem értem a mai napig sem!) (Sorrowsong, 28N)

Az embereket nem lehet meggyőzni, mert csak azt fogadják el igazságként, amit hallani szeretnének. (Janeth 38F) Az emberek buták. Különféle homályeloszlató dolgokkal is csak azt lehet megfogni, aki arra nyitott. Csőlátás rulez. (Krupcheck 20F) Egy erős közösség bármiféle ilyen "támadást" kibír, így inkább a közösséget érdemes erősíteni nem a hülyéket megnevelni. (Neo, 18F)

„nem feltétlenül tartom szükségesnek, ez is ad egyfajta varázst, kívülállás tudatot a szubkultúra tagjainak.” (Anton, 29F) „Nem feltétlenül szükséges megszüntetni az előítéleteket, sztereotípiákat. Ha nem így állnának hozzánk az emberek, mi sem lehetnénk olyanok amilyen. A goth egy erősen szélsőséges stílus. Ha mindenki elfogadja a szélsőséget, az már nem is igazi szélsőség.” (Luna, 15N)

„A nyugati példa ezt mutatja” (G, 31F) „Csakis. Na végre, hogy csinálod.” (Ultraturul, 31F) „Szerintem igen, végül is az emberek hajlamosabbak elhinni azt amit a tudomány állít.” (Miss Snakebite, 18N)

„ha vki nem akarja elfogadni, annak lehet bizonygatni, aki pedig befogadó, az nem áll meg a fekete rúzsnál.” (Strix, 17N) „Így könnyebben hozzájuthat hiteles információkhoz az, aki érdeklődő. Viszont a társadalom alacsonyabb, konzervatívabb rétegei, akik előszeretettel megbélyegeznek, kérdőre vonnak és előítéleteket gyártanak, nem hiszem, hogy vennék a fáradtságot, s úgy bíráskodnának, hogy halvány fogalmuk is lenne a szubkultúráról.” (Cor, 27N)

„ezért szerintem csak mi magunk tehetünk, ha bebizonyítjuk minél több embernek azt, hogy mi ugyan olyan emberek vagyunk. ugyanúgy vannak problémáink, csak mi máshogy látjuk ezt a világot. A személyes beszélgetéskor könnyebb ezt bebizonyítani, … (Dark Heart 21F) „Szükséges és remélem lehetséges is [a sztereotípiák megváltoztatása]. És ezért minden egyes gót tehet, minden nap. Lehetséges, mert a gyökeresen bezárkózott, begyepesedett embereken kívül azért rengeteg ember van, aki, ha veszi a türelmet, és ha van aki elmagyarázza, hajlamos a belátásra. És minden példával lehet tanítani.” (Sorrowsong, 28N)

Ha eljut az emberekhez, hogy itt nem egy öngyilkos sátánista szektáról van szó, (…) az jó. De az emberek hajlamosak a kiugró eseteiről megítélni a könnyen elkülöníthető csoportokat, úgyhogy ha lesz a gothok között egy öngyilkos sátánista, aki előtte sok-sok éjjel kriptában aludt a temetőben, akkor könnyen az csapódik le az emberekben, hogy te is úgy öltözöl, lehet, hogy te is ilyen vagy? Szóval a figyelmet felhívni valamire elsülhet így is, úgy is :) (Fenris, 33F.) nem tudom, a megítélés változna-e. az sem biztos, hogy pozitív irányban változna, ha már valakiben benne vannak az előítéletek. viszont azt se akarnám, hogy ezáltal még divatosabb legyen... (Stalker, 34N)

„ha betesszük a középpontba a goth-okat, az ellenkezője is előfordulhat es célponttá válhatnak. (Angelkreatív, 32N) „Ha független [a kutatás], akkor igen, de sajnos a mai média inkább botrányéhes, mintsem az igazságot akarja felderíteni.” (Blithe 19N) „Kétféle képpen sülhet el, és fog is szerintem. Az értelmiség számára érthetőbb lesz, feldolgozhatóbb Az alja nép csak jobban fogja nem is tudom utálni, vagy csak beszólni, mert ő a vagány” (Kiskacsa, 21N)

Katarzyna Ancuta, PhD, University of Zaragosa/Bangkok, és Paul Hodkinson, PhD, University of Birmingham

„mindenképpen szerencsés, ha értő nyúl a témához, adott esetben nem hangsúlyoz túl, vagy becsül alul jelenségeket, magatartásformákat, mint egy nem hozzáértő” (Anton, 29F) „Fontos, mert így tudod feltenni a megfelelő kérdéseket. Bár érdekelne egy kívülálló kérdéssorozata is.” (Nussy,20N) „Ha ilyen kutatás készül, akkor fontos, hogy bennfentes legyen, mert ő tudja, miket kell kérdezni, mik a kulcsmozzanatok, és mik azok a ködös részek amiket el kíván oszlatni.” (Lánczos, 24F) „Igen, mert Ő is inkább az igazságot akarja bemutatni, mintsem lejáratni a gothokat. „(Blithe, 19N.) „a bennfentes nem fordítja félre a dolgokat, mert jobban megérti, hogy mire céloznak válaszadók.” (Moonchild, 24N)

„nem árt, ha kikéri "szakértő" véleményét is” (Yloz, 35F) „Kell egy bennfentes és kell egy "friss szemű" kritikus, aki kívülről látja a dolgokat, így objektív. A "szaktudás" és a "rálátás" együtt jó eredményt hozhat.” (Fenris, 33F) Igen, fontosnak tartom, mivel kétlem, hogy egy kívülálló olyan pontossággal tudná elemezni és kiértékelni az összegyűlt adatokat, mint az, akinek van némi belelátása is a szubkultúrába. Bár ez lehet hogy csak előítélet. (Miss Snakebite, 18N)

Köszönjük a figyelmet! Köszönet: minden résztvevőnek, aki kitöltötte a kérdőívet; továbbá Huszka Juditnak és Zsila Gábornak az internetes kérdőív elkészítésében nyújtott segítségükért, a szegedi Dark Wave Gothic Night-nak, a gothic.hu-nak és a Magyar Gothic Clubnak, Szelevényi Gellértnek és Rózsa Csaba „Krupchecknek” a kérdőív terjesztésében nyújtott segítségükért, valamint Kelemen „Fjusha” Anettnek és Dr. Katarzyna Ancutának a szakirodalomért.