A helyi életminőség fogalma és mérhetősége szeptember 13

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT. KÖZBIZTONSÁGUNK A probléma nem más, mint megoldandó feladat…
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ÖNKORMÁNYZAT, GAZDÁLKODÁS, SZOLGÁLTATÁS Az előadás elhangzott a Megyei Jogú Városok Szövetségének Költségvetési Bizottságának ülésén Miskolc, október.
Kereskedelem Szakmacsoport
Egyszerű, gyors, biztonságos A háromból kettőt választhat Kutatási eredmények az eBanking szolgáltatásokról május 12.
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
KÖRNYEZET ÉS TÁRSADALOM Preferenciák és lakossági értékrendek önkormányzati kutatások alapján Az előadás elhangzott a Megyei Jogú Városok Szövetségének.
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Péczeli Katalin előadása
Politikai marketing – kampánystratégiák
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
© Homo Regius előadó: Kállai Mária, Szolnok Megyei Jogú Város alpolgármestere március Európai Területi Társulás és többszintű kormányzás konferencia.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Az ellátási láncok biztonsága
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Kérdések a második zh-hoz
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Tanuló szervezet.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
A munkával való elégedettség
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minőségbiztosítási ismeretek
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

A helyi életminőség fogalma és mérhetősége 2007. szeptember 13 A helyi életminőség fogalma és mérhetősége 2007. szeptember 13. Lakatos Zoltán Szonda Ipsos

A MINŐSÉG a fogyasztó és az állampolgár szemével EMPIRIKUS TÁRSADALOMKUTATÁS a közvélemény-kutatások orientációja a kezdeti évtizedeket követően jelentősen átalakult, szélesedett alkalmazott társadalomkutatásra minden olyan ágazatban szükség van, ahol a tevékenység sikerét, a stratégiai célok elérését emberek viselkedése befolyásolja a közvélemény/piackutató szakma az állampolgár és/vagy a fogyasztó viselkedésének leírásával, modellezésével és — mind gyakrabban — előrejelzésével foglalkozik XX. SZÁZAD MÁSODIK FELE: A SZOLGÁLTATÓI SZEKTOR EXPANZIÓJA minél több piaci szereplő versenyez a fogyasztók/ügyfelek kegyeiért, annál fontosabb az ő szüntelenül változó viselkedésük, preferenciáik megértése a fogyasztók pénze gyorsan elvándorol azoktól a vállalatoktól, amelyek tartósan alacsony minőséget nyújtanak a szolgáltatásminőség-mérése nélkülözhetetlen a vállalati minőségpolitikában

Az észlelt, megélt minőség fogalma AZ ÉSZLELT MINŐSÉG NEM MŰSZAKI, HANEM TÁRSADALMI JELENSÉG az észlelt minőség nem ugyanaz, mint az instrumentális minőség pl. a járatsűrűség, metróvonalak hossza, stb. objektív, a tömegközlekedést igénybe vevők által megélt valósága pedig „észlelt” minőség a szolgáltatásminőség-vizsgálatokkal szemben támasztott legfőbb elvárás a szervezeti teljesítmény szempontjából kritikus jelentőségű, a termékek és szolgáltatások felhasználók által megélt, de instrumentálisan nem mérhető minőségének mérése az észlelt minőség tehát nem objektív, hanem interszubjektív az minőséget társadalmi értékek alapján kialakuló preferenciák szűrőjén keresztül észleljük

Üzleti szféra vs. közszolgáltatások A KÖZSZOLGÁLTATÁSOK ÁLTALÁNOS FÁZISKÉSÉSE a versenypiacon a nem megfelelő minőséget a fogyasztók viszonylag gyorsan „büntetik” (elvándorlással vagy költéseik mérséklésével a közszolgáltatások piaca hagyományosan egyszereplős, ahol a rossz minőség nem, vagy csak nagyon ritkán veszélyezteti a szolgáltató szervezet „túlélését” a működést ellehetetlenítő anomáliákat leszámítva a közszolgáltatások hagyományosan nem túl érzékenyek az őket igénybe vevők percepciójára A VÁLTOZÁS JELEI (1) a közszolgáltatásokat használók is megvonhatják bizalmukat bővülnek a lehetőségek annak megítélésére, hogyan gazdálkodnak az adófizetők pénzével, mit kapnak a szavazatukért a tartósan rossz színvonalú közszolgáltatások nem egy kormány bukásához járultak hozzá

Üzleti szféra vs. közszolgáltatások A VÁLTOZÁS JELEI (2) a versenylogika megjelenése a közszolgáltatásokban az állam és az önkormányzatok bizonyos feladatok ellátására mind gyakrabban kötnek szerződéseket versenytárgyaláson kiválasztott vállalatokkal ha ezek tartósan megfelelő színvonalon végzik feladataikat, esélyük lesz a szerződés megújítására

Az önkormányzatok tevékenysége: közszolgáltatás KÜLÖNBSÉGEK AZ ORSZÁGOS POLITIKÁHOZ KÉPEST bő másfél évtizeddel a magyarországi rendszerváltást követően a választópolgároknak „kezd leesni”, hogy a demokrácia lényege nem az, hogy helyette beszélnek, hanem az, hogy ő beszél a nagypolitika túldimenzionált, gyakran szimbolikus küzdelmeinek valóságos tétjét a választók kevésbé képesek megítélni, mint a helyi testületek döntéseinek következményeit az önkormányzatok tevékenységét a polgárok sokkal közelebbről és közvetlenebbül követik, következményeit hamarabb megérzik, mint a kormányok intézkedéseit helyi életminőség: az életminőség azon tényezői, amelyek önkormányzati politikával befolyásolhatók a közszolgáltatások minőségmérésének az egyik legfontosabb célja az adminisztratív logika közelítése az állam-, ill. választópolgári, felhasználói logikához

Helyi életminőség: budapesti példa felvétel ideje: 2007 május az elemzés a budapesti választópolgárokat (kb. 1,44 millió fő) reprezentáló mintán készült

A budapesti életminőség globális megítélése

A szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárások 3 típusa: „Kano-modell” ELÉGEDETTSÉG-DIMENZIÓ (y) Elégedettség A „teljesítményként” elvárt minőség összetevői ÖRÖM-DIMENZIÓ Magasabb színvonal nagyobb elégedettséget eredményez „Meg nem fogalmazott extrák” Az elégedettség már közepes színvonal esetén is nő (x) Megvalósítás színvonala „Magától értetődő” (higiéniai) tényezők Akár tökéletes minőség sem eredményez (önmagában) elégedettséget ELÉGEDETLENSÉG- DIMENZIÓ

A fogyasztói elvárások 3 típusa: „Kano-modell” A budapesti életminőség példája (y) Elégedettség ingatlanfejlesztések pihenési lehetőségek színházak lakossági sportlétesítmények A „teljesítményként” elvárt minőség összetevői mozik áruházak műemlékek szociális ellátórendszer városkép „Meg nem fogalmazott extrák” közművek szórakozóhelyek (x) Megvalósítás színvonala „Magától értetődő” (higiéniai) tényezők parkolás levegőminőség épületek állapota tömegközlekedés természetes környezet állapota közúthálózat közúthálózat egészségügyi ellátás köztisztaság közbiztonság

Budapest: teljesítmény- és „öröm”-tényezők megítélése Budapest kulturális kínálata kiváló, a szabadidő tartalmas eltöltésére számos lehetőség kínálkozik

Budapest: higiéniai és teljesítménytényezők megítélése a fővárosi életminőséget leginkább a higiéniai tényezők rossz minősége befolyásolja kedvezőtlenül a magasabb szintű szükségletek kielégítése csak abban az esetben vezet jó közérzethez, ha az elementárisabb igények nem kielégítetlenek hiába gazdag egy város kulturális kínálata, ha a higiéniai (mindenekelőtt a fizikai környezettel összefüggő) szempontok nem felelnek meg a lakosság elvárásainak

A budapesti életminőség észlelt alakulása A „nem javult” észlelések csak kevéssé térnek el pártpreferencia szerint

A budapesti életminőség globális megítélése

A budapesti életminőség globális megítélése

A főváros vezetésének megítélése

Választói preferenciák a választói magatartást alapvetően befolyásolja a városvezetés észlelt teljesítménye, így nem mindegy, hogy ennek a teljesítménynek az értékelését milyen élmények alakítják a városvezetés teljesítményének megítélését befolyásoló tényezők fontossága ún. magyarázó modellekkel mérhető a főváros vezetésének megítélése leghatékonyabban az egészségügyi ellátás és a közlekedés fejlesztésével javítható

A 3 legfontosabb tényező megítélése lakókörzet szerint Közlekedési helyzet Tisztaság Egészségügyi ellátás 18

A belső kerületek fizetős autóbehajtásának támogatottsága Budapesten

Az önkormányzatok tevékenysége: közszolgáltatás KÜLÖNBSÉGEK AZ ORSZÁGOS POLITIKÁHOZ KÉPEST az életminőség-barométer érzékeny a helyi infrastruktúrában és a közszolgáltatásokban bekövetkező változásokra, így a döntések előkészítésén túl hatáselemzésben is használható a kompetens, a lakosság hosszú távú érdekeit szem előtt tartó városvezetés az egyéni pártpreferenciákkal nem magyarázható (azokat gyakran felülíró) támogatásra számíthat a helyi választó számára egyre világosabb, hogy a döntéseknek nem csupán tárgya, hanem alanya, hogy a közintézmények tevékenysége nem egyszerűen ellátás, hanem a lakosság pénzéből finanszírozott és számonkérhető minőségű szolgáltatás a Szonda Ipsos 2007-től kezdve folyamatosan vizsgálja a legnagyobb magyar városok életminőségét

Köszönjük a figyelmet! Szonda Ipsos