Szakértői állásfoglalás a hatásterület és háttérterhelés meghatározásáról MÁRKUS MIKLÓS zaj- és rezgésvédelmi szakértő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zaj és rezgés elleni védelem
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Útépítéshez kapcsolódó zajvédelmi előírások és követelmények
7-9. hét előadás
Az új épületenergetikai szabályozás
szakértői tevékenység hatósági munka jogi szabályozás
A stratégiai zajtérképek
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
A látható és kezelhető környezeti zaj
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
1 A ZAJKIBOCSÁTÁSI HATÁRÉRTÉKEK MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK, VALAMINT A ZAJ- ÉS REZGÉSKIBOCSÁTÁS ELLENŐRZÉSÉNEK MÓDJÁRÓL SZÓLÓ 93/2007. ( XII. 18.) KvVM rendelet.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
ZAJVÉDELEM Koren Edit 4..
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Energiatermelés külső költségei
Bite Pálné dr. VIBROCOMP Kft
Gyakorlati alkalmazás Terjedési és egyéb modellek Környezeti - üzemi zaj számítása Készítette: Akusztika Mérnöki Iroda Kft. Vidákovics Gábor Az MSZ 15036:2002.
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
ÜHG kibocsátásával kapcsolatos hitelesítési tevékenység IMSYS KFT március 18.
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
1 Hirdetmények Dobogókő, január Laczikné Szatmári Csenge KvVM Hatásvizsgálati Osztály.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Bemutatkozás Ágosrton Csaba1 – Béres András2
A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól 284/2007
Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF
A „stratégiai zajtérkép” és a zajtérkép értelmezése
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Mediátor képzés Kártérítés.
Gyakorlati alkalmazás
Levegőtisztaság védelme
Márkus Miklós szakértő
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Magas zenei teljesítményszint visszaszorítása zártkörű előadó helyiségekben Arató Éva MTA Akusztikai Osztályközi Állandó Bizottsága ülése Szeptember.
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Vízminősítés és terhelés számítás feladat
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
4. hét 2007.október 9.. Üzemi zajkibocsátás vizsgálata MSZ Fogalmak:  zajkibocsátási hangnyomásszint L AE : a mérőfelület egy pontjára vonatkozó.
Immisszió Térképezés- Zaj 3. Előadás:
Egy termálfürdő használt vizének vizsgálata, felszíni vízfolyásba való bevezetésének modellezése, és a fellépő környezetterhelések minimalizálásának lehetőségei.
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
Zajmérések lefolytatása
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Munkavédelmi bírságolások. – egy előírt határértékek több mint 10%-os túllépése, – nincs munkavédelmi szakember, – nincs biztosítva a foglalkozás-egészségügyi.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Szakértői állásfoglalás a hatásterület és háttérterhelés meghatározásáról MÁRKUS MIKLÓS zaj- és rezgésvédelmi szakértő

MI A HATÁSTERÜLET CÉLJA? Nem derül ki a 284/2007. (X. 29.) Korm. rendeletből… Szakértői célok: a vizsgálatra kijelölt terület meghatározása (pl. zajtérkép készítésénél) annak körülhatárolása, ahol a zaj hatása kimutatható 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet a hatásvizsgálatokról Hatósági célok: 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet a zajkibocsátási határértékek megáll… zajkibocsátási határérték meghatározásának szükségessége (?) KN érték meghatározása Közigazgatási célok: az érintett ügyfelek (automatikus) meghatározása (KET 15.§)

A HATÁSTERÜLET 5. § (1) Amennyiben jogszabály hatásterület bemutatását írja elő, a hatásterületet az alábbiakban meghatározott szabályok szerint kell megállapítani. (2) A környezeti zajforrás hatásterületét a 6. § szerinti méréssel, számítással kell meghatározni a) – e) különböző eljárásokban, f) ha a környezetvédelmi hatóság előírja. (3) A (2) bekezdésben fel nem sorolt esetekben a környezeti zajforrás vélelmezett hatásterülete a környezeti zajforrást magába foglaló telekingatlan és annak határától számított 100 méteres távolságon belüli terület.

A HATÁSTERÜLET (4) A környezetvédelmi hatóság abban az esetben írja elő a hatásterület mérés, illetve számítás szerinti meghatározását, ha a rendelkezésére álló adatok alapján valószínűsíthető, hogy a zajforrás hatásterülete nagyobb, mint a (3) bekezdésben meghatározott, vélelmezett hatásterület. (5) Ha a (2) bekezdés c) pontjában foglalt eljárást a (2) bekezdés b) pontjában foglalt eljárás előzi meg, akkor a korábbi eljárásban megállapított hatásterületet kell figyelembe venni. (6) A környezetvédelmi hatóságnak - a tevékenység, illetve létesítmény jellegétől függetlenül - a 6. § szerint mért, számított területet kell hatásterületnek tekinteni, ha ennek nagyságát az eljárás során a kérelmező bemutatja.

MEGJEGYZÉSEK nincs definiálva a mérési, számítási eljárás módszere így utólag néha azt mondjuk „hál’ Istennek nincs definiálva” a hatóság előírhatja a hatásterület meghatározását de ha egyszer előírta már azt kell alkalmaznia, hiába derül ki, hogy jóval kisebb, mint a vélelmezett 100 méteres hatásterület a vélelmezett 100 méter egyébként maradvány az MSZ 13-111:1985 szabványból a környezetvédelmi felügyelőséggel kapcsolatos tapasztalat: olyan esetben is kérik a hatásterület meghatározását, amikor a rendelet szerint nem kellene (nem lesz nagyobb, mint a vélelmezett 100 méter) ha azonban kiderül, hogy ennek eredményeként a hatásterületen nincs védendő létesítmény, inkább elfelejtenék a meghatározottakat nagyon erős motivációs tényező a felügyelőség részéről a zajkibocsátási határérték megállapításával kapcsolatos eljárás díja

A HATÁSTERÜLET MEGHATÁROZÁSA 6. § (1) A létesítmény zajvédelmi szempontú hatásterületének (a környezeti zajforrás hatásterületének) határa az a vonal, ahol a zajforrástól származó zajterhelés: a) 10 dB-lel kisebb, mint a zajterhelési határérték, ha a háttérterhelés is legalább 10 dB-lel alacsonyabb, mint a határérték, b) egyenlő a háttérterheléssel, ha a háttérterhelés kisebb a zajterhelési határértéknél, de ez az eltérés nem nagyobb, mint 10 dB, c) egyenlő a zajterhelési határértékkel, ha a háttérterhelés nagyobb, mint a határérték,

A HATÁSTERÜLET MEGHATÁROZÁSA d) zajtól nem védendő környezetben - gazdasági területek kivételével - egyenlő a zajforrásra vonatkozó, üdülőterületre megállapított zajterhelési határértékkel, e) gazdasági területek zajtól nem védendő részén nappal (6:00-22:00) 55 dB, éjjel (6:00-22:00) 45 dB.

A MEGHATÁROZÁS MÓDSZERE Mérés zajforrás környezeti zajterhelésének mérése mérési bizonytalanság becslése környezeti alapzaj vizsgálata azonos „típusú” (azonos megítélés alá tartozó) zajforrások vizsgálata háttérterhelés mérése a hatásterület meghatározása méréssel a helyszínen Számítás vizsgált létesítmény forráselemezése egyedi zajforrások hangteljesítményszintjének meghatározása geodéziai alapmodell és háromdimenziós digitális alaptérkép készítése terjedési modell készítése és zajtérkép készítése háttérterhelés meghatározása a fenti folyamattal a többi zajforrásra is isophon görbék alapján a hatásterület meghatározása

ALAPZAJ „Olyan, a mérést zavaró zaj, melyet a mérés helyén, a mérési idő alatt nem a vizsgált zajforrás okoz, és zavaró hatása mérés-technikailag nem kiküszöbölhető.„ (MSZ 18150-1:1998 szabvány ) alapvetően méréstechnikai fogalom alkalmazásának célja, hogy a mérési idő alatt a vizsgálatot zavaró körülmények ne befolyásolják a vizsgálati eredményt vagyis akkor „érdemes” a zajforrás terhelését mérni, amikor az alapzaj alacsony a mérési időtartamban van értelmezve meghatározása az MSZ 18150-1:1998 szabvány 4.1.8. pontja szerint

HÁTTÉRTERHELÉS „A környezeti zajforrás hatásterületén a vizsgált forrás működése nélkül, de a forrás típusának megfelelő zajterhelés” (284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet) és ha nincs a forrás „típusának” megfelelő zajterhelés? a tyúk, vagy a tojás esete: a hatásterületen értelmezzük, de előbb meg kell határozni a háttérterhelést a hatásterület meghatározásához melyikkel kezdjük, a hatásterület meghatározásával, vagy a háttérterhelés meghatározásával? ez egy logikai paradoxon meghatározására vonatkozóan nem ír elő semmit a rendelet…

HÁTTÉRTERHELÉS „A környezeti zajforrás terhelési területén, a forrás működése nélkül, de a terhelési követelmény tekintetében vele azonos megítélés alá tartozó forrásoktól származó zajterhelés.” ( MSZ 18150-1:1998 szabvány ) nem méréstechnikai fogalom a környezetben jelen levő összes zajterhelés része zajterhelés, vagyis környezetterhelési tényező azt mondja meg, hogy a vizsgált zajforrástól származó zajon kívüli összes többi zaj a vonatkoztatási időben mekkora zajterhelést okoz meghatározása az MSZ 18150-1:1998 szabvány 6. pontja szerint

MEGJEGYZÉSEK a mérési és számítási eljárással kapcsolatos kérdések: a számítási eljárásnál az alapzajt hogy lehet figyelembe venni? a mérési eljárás milyen raszterpontossággal történjen? összeköthetők-e a mérési eljárás során felvett pontok isophon görbékkel? a mérési eljárás egyáltalán nem kivitelezhető ha magas a háttérterhelés ha nem leállítható a vizsgált vagy a többi (azonos típusú) zajforrás stb. a háttérterhelés meghatározása bizonytalan a háttérterhelés bármikor megváltozhat: a környezeti/meteorológiai körülmények hatására a meglevő zajforrások üzemállapotának megváltozása következtében a zajforrások számának megváltozása eredményeként

A KÖLTSÉGTÉNYEZŐ egyszerű vállalkozó (asztalos, lakatos, kisiparos, stb.) számára egy apró változás miatt is akár közel félmillió forintos költségek jelenhetnek meg a zajtérkép készítés a geodéziai felmérések és a zajforrás elemzés költségei miatt igen drága mulatság, a költségek az egymillió forintot is meghaladhatják több üzemi zajforrás együttes hatása esetén több hatásterület meghatározás szükséges, gyakorlatilag minden zajforrásra külön-külön, ennek költségei a csillagos égig érhetnek... egy vonalas közlekedési létesítmény hatásterület meghatározásánál foglalkozni kell a többi közlekedési létesítmény hatásával is (mérés, forgalomszámlálás, modellezés), így a határ ugyancsak a csillagos ég...

PROBLÉMÁK/KÉRDÉSEK zajkibocsátási kérelem: kinek a feladata a „többi” zajforrás hatásterületének meghatározása? egy ipari park esetén ezek száma igen magas lehet a zajkibocsátási határérték megállapításának a költségei tetemesek (alapvetően a szakértő feladata ezek meghatározása) változik a hatásterület: kinek a feladata a megváltozott hatásterület felmérése? bővül az azonos „típusú” zajforrások száma megváltozik az üzem üzemállapota megváltozik a környező zajforrások üzemállapota változik az övezeti besorolás, szabályozási terv, településszerkezeti terv

PROBLÉMÁK/KÉRDÉSEK zajkibocsátási kérelem: a zajforrás hatásterületén elhelyezkedő épületek és területek adatai (hrsz, cím, besorolás, stb.)? egy nagyobb létesítmény (pl. versenypálya) esetén a hatásterület akár több négyzetkilométer is lehet a védendő létesítmények száma a több ezret is elérheti, mivel ilyen esetekben a rendelet szerinti hatásterület egész falvakat foglal magába hatásterület zajtól nem védendő környezetben: üdülőterületre megállapított zajterhelési határérték? zajtól nem védendő környezetben mi a célja a hatásterületnek? miért szigorúbb az előírás, mint a zajtól védendő környezetben? amint változik a területi besorolás, változik a hatásterület is?

KONKLÚZIÓ a zajkibocsátási határérték megállapítását nem lehet a hatásterületek megállapítására alapozni a hatásterület nem határozható meg olyan biztonsággal, hogy az alapján szabályozható legyen egy létesítmény zajkibocsátása a hatásterület több tényező függvényében folyamatosan változhat (akár naponta is, vagy időszakosan) több kibocsátó esetén: a hatásterületek átfedéséből nem következik a zajterhelési határérték túllépése együttes működéskor azonban átfedésben nem lévő hatásterületek esetén is előállhat az előírt zajkibocsátási (!) határérték túllépése együttes működéskor háromnál több kibocsátó esetén a zajkibocsátási határérték teljesülése nem biztosítja a zajterhelési határérték betartását valamely kibocsátó hatásterületének megváltozása befolyásolja az átfedést, és ezzel a másik kibocsátó határértékét is módosítani kell

JAVASLATOK/FELVETÉSEK az előadás elején felsorolt szakértői, hatósági, közigazgatási célok más-más megközelítést igényelnek a szakértői szemlélet alapvetően a zajterhelés vizsgálatán alapul a megítélési pontokon történő vizsgálat nem igényel területi szemléletet a költségtényező jóval kisebb egy ilyen eljárás esetén a hatásterület határát esetleg a zajterhelési határértékhez (és nem a háttérterheléshez) viszonyítva lehet rögzíteni a zajterhelési határérték kevésbé változik (területi besorolás függvénye) a hatóság számára a hatásterület meghatározás egyszerűbb feladat

JAVASLATOK/FELVETÉSEK a kérelmek elbírálása olyan bürokratikus teherrel jár, mely nagy energiát von el a valós problémáktól korlátozni lehetne a zajkibocsátási határérték előírását több zajkibocsátó együttesen zajterhelési határérték túllépést okoz a védendő terület nagy távolsága miatt a megítélés bizonytalan indokolt a kibocsátóhoz közelebbi ponton a zajkibocsátási határérték szórakozóhelyek és építkezések zaja nem ítélhető meg a jelenlegi szabályozás szerint a zajforrás jellege eltérő az általános üzemi zajforrásoktól a mérés nem reprodukálható az igazságérzet jobban tolerálja az értékteremtő tevékenység zajhatását a kapcsolódó környezetszennyezés nem elkülöníthető pszichikai hatás mire intézkedés történne, az eljárás okafogyottá válik

JAVASLATOK/FELVETÉSEK a Környezetvédelmi Törvény szemlélete nem került át teljes mértékben a Korm. rendeletbe, miszerint: a környezetvédelem legfontosabb célja „a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése, a kialakult károk mérséklése vagy megszüntetése, a károsító tevékenységet megelőző állapot helyreállítása” a Kvt. értelmezésében a környezetkárosodás: „a környezetben, illetve valamely környezeti elemben közvetlenül vagy közvetve bekövetkező, mérhető, jelentős kedvezőtlen változás…” e kedvezőtlen változás megítélése független a környezetterhelésre vonatkozó határértékektől, az irányadó minden esetben a környezet eredeti állapota, melynek értelmezése: „a környezetkárosodás bekövetkezésének időpontjában a környezetnek vagy valamely elemének és az általa nyújtott szolgáltatásoknak a rendelkezésre álló legjobb információ alapján meghatározható állapota, mely akkor állt volna fenn, ha a károsodás nem következik be”

Köszönöm a figyelmet! Márkus Miklós markusmiklos@fonor.hu