Az Országos kompetenciamérés eredményeinek helyi felhasználása és az intézkedési terv Zalaegerszeg 2014- május 21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Pedagógus-továbbképzés
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Készítette: Bánné Mészáros Anikó igazgatóhelyettes.
Az országos mérések megújult rendszere
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Kompetencia- mérés Somogyi József Általános Iskola
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI.
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI /A kisebb grafikonok az előző évi eredmények/
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
A gyakorlatvezető mentor
Országos kompetencia mérés A kompetencia mérés:  4., 6. és 8. évfolyamokon mérik a tanulók képességeit ált. iskolában, ill. a 10. évfolyamon középiskolában.
A ÉVI KOMPETENCIAMÉRÉS FIT- JELENTÉSEINEK ÚJ ELEMEI Balázsi Ildikó.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
2008. évi Országos kompetenciamérés 6. osztály / Matematika
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Középpontban a fejlődés
A Kt. 9. § (4) szerint országos mérések keretében rendszeresen kell mérni, értékelni a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet,
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2012 Készítette: Bánné Mészáros Anikó igazgatóhelyettes.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A tanulói jelentés.
Mire jó a FIT elemző szoftver?
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Statisztikai alapfogalmak
Szakképzési változások
Kérdések 1. Miért kell olyan sokat várni az eredményekre a mérés után?
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
BEVEZETŐ.
FIT elemző szoftver: Kinek és miért?
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Telephelyi jelentés A telephelyi jelentés nyújtja a legrészletesebb képet az eredményekről és a tanulói összetételről. Nem csupán egy mérőszámot közöl,
Kompetencia alapú oktatás alkalmazását támogató módszertani továbbképzés.
Mérési szótár, illetve útmutató
Az országos mérések megújult rendszere
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
Kompetenciamérés Kompetenciamérés Matematika 6. évfolyam.
Országos kompetenciamérés 2014
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
A 2014/15-ös tanév mérései Nemzetközi szint: PISA mérés (15 éves tanulók.) Országos mérések: A köznevelési törvény, a 20/2012 (VIII.31.)EMMI rendelet,
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
FIT-jelentés 2014 Kompetenciamérés eredményeinek elemzése.
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
OKM osztályJudit osztálya 8. osztályOlga és Kata osztálya 10.A (négyévfolyamos)U. Ági osztálya (!) 10.B (nyolcévfolyamos)F. Andrea osztálya.
Kompetenciamérés – Salgótarján
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2015)
Új skála – új lehetőségek
Iskolafejlesztési lehetőségek: utak és dimenziók OFI, január 27.
Általános iskola eredménye, értékelése
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Regionális konferencia
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

Az Országos kompetenciamérés eredményeinek helyi felhasználása és az intézkedési terv Zalaegerszeg 2014- május 21.

Az előadás tartalma Az intézkedési tervre vonatkozó jogszabályok Ami alapján a fejlesztési intézkedési terv készülhet: a telephelyi jelentés adatkincse A tanulói jelentés és az OKMFIT elemző szoftver lehetőségei Ajánlások, minták, jó gyakorlatok az intézkedési tervvel kapcsolatban Konzultáció

Az intézkedési tervre vonatkozó jogszabály

Az Országos kompetenciamérésre vonatkozó jogszabályok 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról 80. § (2) Az iskola székhelye szerint illetékes kormányhivatal felhívja az iskola fenntartójának figyelmét, hogy az általa fenntartott iskolában intézkedési terv elkészítését kell kezdeményeznie, ha az adott évben elvégzett mérések központilag feldolgozott eredményei alapján a felmért évfolyamok vonatkozásában az iskola bármely telephelyére és bármely képzési típusára vonatkozóan a) a 6. évfolyamon a tanulók legalább fele szövegértésből és legalább fele matematikából nem érte el a 2. képességszintet, b) a 8. évfolyamon a tanulók legalább fele szövegértésből és legalább fele matematikából nem érte el a 3. képességszintet, c) a 10. évfolyamon a tanulók legalább fele szövegértésből és legalább fele matematikából nem érte el a 3. képességszintet. (3) Az iskola a felhívástól számított három hónapon belül megküldi az intézkedési tervét a fenntartónak. MP röviden ismerteti a projekt felépítését, bemutatja az előadókat.

Az Országos kompetenciamérésre vonatkozó jogszabályok 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról 80. § (4) Az iskola székhelye szerint illetékes kormányhivatal felhívja az iskola fenntartóját arra, hogy készítsen intézkedési tervet és nyújtsa be jóváhagyásra, ha a (2) bekezdésben meghatározott felhívást követő harmadik évben elvégzett mérés eredményei alapján az adott telephelyen, az adott évfolyamon és képzési típusban a (2) bekezdésben meghatározott feltételek továbbra is fennállnak. (5) A fenntartó a felhívástól számított három hónapon belül megküldi az intézkedési tervet a kormányhivatalnak. A fenntartó az intézkedési terv elkészítéséhez – jogszabályban meghatározottak szerint – pedagógiai-szakmai szolgáltató intézmény, szakértő vagy más szakmai szervezet közreműködését köteles igénybe venni. Az intézkedési terv a kormányhivatal jóváhagyásával válik érvényessé. A kormányhivatal hatósági ellenőrzés keretében vizsgálja az intézkedési tervben foglaltak végrehajtását. MP röviden ismerteti a projekt felépítését, bemutatja az előadókat.

Az Országos kompetenciamérésre vonatkozó jogszabályok 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról 80. § (6) A képességszinteket az adott tanévben az országos mérési feladatok keretében felmért tanulók teljesítményértékei alapján kell meghatározni pedagógiai, méréselméleti és statisztikai számítások alapján. (7) A képességszinteket a tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet – évente, az országos mérések lebonyolítása évének megjelölésével együtt – tartalmazza. (8) Az országos pedagógiai mérések 6., 8. és 10. évfolyamra vonatkozó tartalmi keretét a 3. melléklet tartalmazza. MP röviden ismerteti a projekt felépítését, bemutatja az előadókat.

Fontos kiegészítések A jogszabályban megjelölt minimumszint és az összefoglal jelentésekben megjelölt alapszint nem azonos dolgok! Az intézkedési terv készítésére felszólított iskolák találkozhatnak azzal a jelenséggel, hogy ha a telephelyi jelentésben az 1c ábracsoportban található A tanulók képességszintek szerinti százalékos megoszlása c. ábra alapján kiszámolják a minimumszint alá eső tanulók arányát, akkor ez nem éri el az 50%-ot, ennek ellenére fel lettek szólítva intézkedési terv készítésére a jogszabály alapján 

a telephelyi jelentés adatkincse Egy dél-magyarországi szakiskola jelentésének rövid elemzése

Matematika 1.a. Átlageredmények Az átlageredmény jelentősen elmarad az országos átlagtól, ám a szakiskolák vonatkozásában a telephely a viszonylag jól teljesítők közé tartozik.

Matematika 1.b. A képességeloszlás néhány jellemzője A telephelyi adatok elmaradnak az országos adatoktól, ám megegyeznek a hasonló adottságokkal rendelkező iskolákéval (szakiskola, városi kis szakiskolák)

Matematika 1.b. A képességeloszlás néhány jellemzője Az azonos szakmacsoportot oktató iskolákkal összehasonlítva, nem mutatható ki lényegi különbség a képességeloszlás jellemzői között.

Matematika 1.c. Képességeloszlás A tanulók jelentős része nem éri el az előírt 10. évfolyamos alapszintet (4. szint)

Matematika 1.c. Képességeloszlás 5-7. szintű képességponttal rendelkező tanuló a telephelyen nem található

Matematika 2.a.Átlageredmény a CSH-index tükrében A családi háttérindexet figyelembe véve, a telephely elmarad az előzetes várakozástól, de ha csak a szakiskolákat vesszük figyelembe, akkor az előzetes várakozásnak megfelelően teljesít.

Matematika 2.b.Átlageredmény a tanulók korábbi eredményének tükrében A várható és tényleges teljesítmény mind az országos, mind a szakiskolás adatok esetén megfelel.

Matematika 3.a.A tanulók fejlődése a telephelyen: A fejlődés az országos átlagos szint alatt van, viszont a szakiskolai átlagnál magasabb

Matematika 3.a.A képességpontok változása 2010 és 2012 között: Az alacsonyabb képességűek fejlődése erőteljesebb volt mint a jobb képességűeké, de az országos szint alatt van.

Matematika 3.b.A tanulók egyéni fejlődése a komplex fejlődési modell alapján: A tanulók száma akiknek a fejlődése az elvárt becsült fejlődéshez képest szignifikánsan különböző nem jelentős

Matematika 4.a.Az átlageredmény alakulása a 10. évfolyamon

Matematika 4.b.A képességeloszlás alakulása a 10. évfolyamon

Matematika 5.a.A képességeloszlás néhány jellemzője osztályonként

Matematika 5.b.A képességeloszlás osztályonként

Matematika 5.b. A képességeloszlás osztályonként

Matematika 6.a.A tanulók fejlődése osztályonként: A fejlődési trend az egyes osztályokban hasonló az országos és a szakiskolai trendhez Van néhány „izolált” pont az ábrákon. 10.a 10.b 10.a 10.b

Matematika 6.a.A tanulók fejlődése osztályonként: A fejlődési trend az egyes osztályokban hasonló az országos és a szakiskolai trendhez 10.c 10.d

Matematika 6.b.A tanulók egyéni fejlődése a komplex fejlődési modell alapján: A tanulók száma akiknek a fejlődése az elvárt becsült fejlődéshez képest szignifikánsan különböző, nem jelentős, de osztályonként eltérő mintázatot mutat. 10.a 10.b

Matematika 6.b.A tanulók egyéni fejlődése a komplex fejlődési modell alapján: A tanulók száma, akiknek a fejlődése az elvárt becsült fejlődéshez képest szignifikánsan különböző, nem jelentős – van osztály, ahol szignifikánsan jobban fejlődő tanuló nincsen. 10.c 10.d

A tanulói jelentések

Egy tanulságos példa Az osztálytársak Az átlagos fejlődés görbéje Tanulók az országban A tanuló

És még egy…

2013-tól már a teljes (6-8-10) fejlődési ív

Konkrétan…

A fit-szoftver

www.kir.hu/okmfit

Új skálát használó elemző szoftver

Telephelyi belépés

Összefoglaló adatok

Menüsor Kezdőoldal – visszalép az összefoglaló táblázathoz Adatok szerkesztése – saját tanulók adatbázisa, egyszerre egy konkrét mérési év és évfolyam látható, méréskori-jelenlegi tanulók együtt szerepelnek, csak telephelyi belépéskor használható. Adatok elemzése – három fő elemzési típus, bármely belépési móddal elérhető. Súgó – részben helyzetérzékeny, de minden alkalommal elérhető a teljes súgó is pdf formátumban. Tanulói kulcs – tanulók nevének biztonságos használatához; az adatbázisból csak az nyerheti ki a tanuló nevét, aki belépés után megadta a helyes kulcsot. Kilépés – bejelentkező felületre jutunk vissza.

Elemzési típusok

OKM FIT elemző szoftver használata 5.3.1. Tanulói profilok A tanulói profilban a tanulók egyéni eredményeit tekinthetjük meg mérési azonosítókkal vagy a tanulók nevével, amennyiben azokat korábban rögzítettük és megadtuk belépés után a helyes tanulói kulcsot. Kétféle megjelenítés közül választhatunk: Csak táblázatos ilyenkor könnyebb áttekinteni az osztályokat tanulói szinten minden tanulóról csak egy eredményt látunk (mérési területenként) Ábrás és táblázatos megjelenítés együtt: ekkor egy oldal egy tanuló összes ismert eredményét jeleníti meg ábrán és táblázatosan is ez az elemzési típus nyújtja a legrészletesebb elemzést az egyes tanulókról

OKM FIT elemző szoftver használata

OKM FIT elemző szoftver használata A kétféle megjelenítési mód közül ebben a lépésben választunk: Táblázatos: Csak a kiválasztott adatfelvételben elért eredményeket szeretném látni Ábrák és táblázatok: A kiválasztott tanulók összes eredményét szeretném látni

OKM FIT elemző szoftver használata (1) „Csak a kiválasztott adatfelvételben elért eredményeket szeretném látni.”

OKM FIT elemző szoftver használata „Csak a kiválasztott adatfelvételben elért eredményeket szeretném látni.” Az exportálás eredménye:

Tanulói profil – adatok

Tanulói profil - fejlődés

Elemzési típusok

Feladatonkénti eredmények

Elemzési típusok

Pontszám elemzések

Általános ajánlások, minta az intézkedési/fejlesztési tervhez …és egy példa

Intézkedési terv minta 1. HELYZETELEMZÉS (Megalapozza, előkészíti az intézkedési tervet. Főleg a problémák, hiányosságok, és ezek okainak feltárását tartalmazza.) A tanuló összetétel Tanulólétszám, HHH, HH, SNI A tanulók családi háttere A tanulók fegyelme, motivációja A humán erőforrás/a tantestület jellemzői Létszám, szakos ellátottság, továbbképzéseken való részvétel Milyen szervezeti keretek (munkaközösségi foglalkozások, szakmai napok stb.) állnak rendelkezésre a belső szakmai párbeszédhez? Milyen a pedagógusok mérési-értékelési felkészültsége?

Az adott évi kompetenciamérés eredményeit összefoglaló táblázat (évfolyamonként/képzési típusonként, képességterületenként) A kompetenciamérés eredményességét befolyásoló tartalmi kérdések A helyi tanterv , tanári programok (tanmenetek) tartalma A mindennapi nevelő-oktató munka során mely szaktárgyak keretében valósul meg a tanulók szövegértő képességének fejlesztése? problémamegoldó gondolkodásának, matematikai eszköztudásának fejlesztése? Végeznek-e bemeneti diagnosztikus méréseket? Melyik területen, melyik évfolyamon? Milyen tanórán kívüli lehetőségek vannak a lemaradók felzárkóztatására, a tehetséggondozásra? Az országos kompetenciamérések megszervezése, lebonyolítása, feldolgozása Mennyire „közügy” az iskolában az OKM előkészítése? Van-e az intézménynek állandó mérési koordinátora? Hogyan történik a mérések előkészítése? (tanulók, szülők előzetes tájékoztatása) Ki végzi az iskolai, telephelyi kérdőív kitöltését?

Tárgyi feltételrendszer Hány olyan tanterem van az iskolában, ahol a tárgyi környezet (bútorzat, eszközök, megfelelő teremméret) lehetővé teszi a korszerű tanulásszervezési eljárások (csoportmunka, kooperatív oktatás, projektmódszer, IKT, stb.) alkalmazását? Számítógépek Fejlesztő eszközök Az intézményvezetés ellenőrző tevékenysége Az intézményvezető hogyan ellenőrzi a kompetenciafejlesztést célzó pedagógiai tevékenységet? Hogyan tudja az intézményvezető ösztönözni a pedagógusokat az eredmények feldolgozására, elemzésére? 2. Probléma-lista, súlyozás (Ami belső okokra vezethető vissza, amin változtatni tudunk!) 3. Célmeghatározás (A célok levezethetők legyenek a feltárt okokból) 4. A célokból eredő feladatok, Intézkedések

Köszönöm a figyelmet!