Info-koalíció 2010. március 23..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
Kell egy hely – de milyen? Kutatási beszámoló április 28. Fertőszentmiklós.
Történeti episztemológia
Átjáró: szférák között - Kulturális antropológia és civil szervezetek. Alkalmazott antropológiai módszerek egy miskolci civil szervezet tevékenységében.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
GfK HungáriaMárkacsemeték konferencia – Dörnyei Otília május 5 Gyermek a családban, avagy a szülők megváltozott fogyasztási szokásai Dörnyei Otília,
A közművelődéssel kapcsolatos lakossági elvárások és szabadidős szokások változása az elmúlt 3 évben falun Longitudinális vizsgálat 5 településen Magyar.
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
A Gencsapáti Integrált Közösségi Szolgáltatói Tér megvalósítása A Kezdőkör Egyesület pályázata IKSZT/2008/2.
A TELEPÜLÉSI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS MINIMUM KÖVETELMÉNYEI
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Integrált közösségi és szolgáltató terek Koncepció, megvalósulás, kilátások Beke Márton FVM-VKSZI, HROD Közösségi Társadalomfejlesztési Központ.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
A Kommunikációs és Közkapcsolati Főosztály tevékenysége ***** Tiszteletbeli konzuli konferencia 2008.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
A vidéki tér sikertényezői
Foglalkoztatási Információs Pontok munkatársainak képzése Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ május.
A Foglalkoztatási Információs Pontok a Dél-dunántúli régióban Márk László Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
A "Tanulás-fejlődés-életesély a Sajó-völgyében" (TÁMOP /2) projekt helye Sajószentpéter kulturális városfejlesztésének rendszerében Sajó.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
„Talpraállástól az intézményesülésig” Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése (TÁMOP / ) Vágvölgyi.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Közkincs pályázatok tapasztalatai régiónkban Regionális közművelődési konferencia Miskolc,
Kistérségek periódusra vonatkozó fejlesztési tervei Szeged február 27.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
Példa egy ppt prezentációhoz
Az országos mérések megújult rendszere
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Gersekaráti IKSZT – esély és lehetőség a közösség szolgálatára IKSZT Szakmai nap, Bak,
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
TÖBBCÉLÚ KÖZÖSSÉGI TEREK FEJLESZTÉSE –
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
Közösségszervezés BA.
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Győri helyi közösség Helyi közösségi fejlesztési stratégia
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Előadás másolata:

Info-koalíció 2010. március 23.

Kutatási és Fejlesztési Programok Főosztálya - Közösségfejlesztés

Kollégák Hunyadi Zsuzsa főosztályvezető G. Furulyás Katalin Lágler Péter Lipp Márta Talata-Dudás Katalin Péterfi Ferenc osztályvezető Kovács Edit

TEVÉKENYSÉGÜNK OKM-nek háttér tanulmányok: Kultúra fogyasztás (lakossági vizsgálat) OKM statisztika, másodelemzés Közművelődési intézmények, 30 e. alatt „Kell egy hely” (művházak építése, felújítása) Hatástanulmány (1997. évi CXL törvény) Szakfelügyeleti jelentések elemzése Megyei feladatellátás Kulturális szegénység Kreatív iparok

Szereplőkről Népművelők helyzete, pályaképe, lehetőségei Polgármesterek és népművelők Közművelődési szakemberek megbecsülése

Területek Művelődési házak (lakossági elvárások, látogatottság, összetétel, 5 falu mintán, teljes lakossági mintán) Népművészet Fesztiválok, falunapok szerepe, jellemzői Konkrét események közönsége, fogadtatása (Táncház találkozó és más fesztiválok) Jó példák-fejlesztési vizsgálatok Public Art

Települések Kulturális alapú városfejlesztés, hat város (Pécs, Győr, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza, Szeged) Tardos Zugló Becsvölgye stb.

Az elmúlt egy év során legalább egyszer volt Az elmúlt egy év során legalább egyszer volt ... (A különböző kultúraközvetítő intézményekbe járók aránya a 14-70 éves népesség körében, N=3400)

A kultúra társadalmi eloszlásának modellje Aktív, eljáró (használja a kulturális intézményrendszert) 40 % Otthonülő (nem használja a kulturális intézményrendszert) 60 % 1. Sokoldalúan 16 % mindenevő 7 % konszolidált 9 % 2. Egyoldalúan 24 % mozizás 14 % művelődési ház 10 % 3. Olvasó 17 % 4. Passzív, kultúrán kívüli, sivár életmód: 43%

A 30 ezer fő alatti települések közkulturális ellátottsága 2008-2009 30 ezer fő alatti településeken (3.113 db), ez a települések 99%-át, de a népességnek csak 60%-át jelenti. Az adatgyűjtés célja: „Kell egy hely!” – van-e egy hely? Egy-egy településen hányféle intézmény van, ahol kulturális szolgáltatásokhoz hozzá lehet férni? Ezek hány épületben találhatók, mennyire jellemzőek az egyfunkciós/többfunkciós épületek? Mely funkciók jelennek meg együtt? Egy településről az ágazati elkülönülést átlépve, teljes képet nyerni

Témakörök 14 féle funkció ellátottságát vizsgáltuk: közművelődési internetes közösségi tér e-Magyarország pont könyvtár galéria, kiállító terem mozi(terem) táborhely üzemeltetése (ifjúsági) információs és tanácsadó iroda Tourinform iroda tájház, helytörténeti gyűjtemény alkotóház múzeum művészeti iskola egyéb kulturális tevékenység (közoktatás nem!!!)

A települések hány %-án érhető el az adott funkció?

OKM statisztika A közművelődés helyzetének alakulása a 2005-ös/ 2008-as közművelődési statisztika tükrében SZÍN 14/5. CD mellékletben a megyei összefoglalók

Főbb témakörei A jelentők összetétele, jogállása, finanszírozása, gazdálkodása Bevételek-kiadások Hasznos négyzetméterek Szakemberek Tevékenységek Résztvevők száma, alkalmak száma

A látogatószám változása (OKM statisztika)

Közművelődéssel kapcsolatos lakossági elvárások 5 falu, két időpont: 2004, 2007 Változások az elvárásokban a művház felé: az elvárások a közösségi intézmény jellegtől a megbízható szolgáltatást nyújtó professzionális intézmény irányába mozdulnak legyen képes kielégíteni és inspirálni az egyre színesedő egyéni érdeklődést segítsen a mindennapi problémák megoldásában

Motiváltság: Program és tárgyi környezet (nem elég jó) Társadalmi/társas környezet (nem hívják személyesen, nem fontos emberek járnak oda, stb.) Belső motiváltság hiánya: nem szeret kimozdulni, lusta, fáradt, beteg, pénzhiány, időhiány

(Művelődési házak építése, felújítása) Kell egy hely, de milyen? (Művelődési házak építése, felújítása) Tapasztalatok Szebb, komfortosabb középületek A funkciók száma nő, de a „bevonzott” közönség összetétele jelentősen nem változik Típushibák (új építés kellett-e, pályázatcentrikus, raktár nincs, funkciók nem összehangolt, nem kérdezik meg a használókat és a szakembereket) Felújítási trendek (szabadtér, melegítő konyha, klíma, szakaszolhatóság, variálhatóság)

Kiket sikerült bevonzani. Kik maradtak el Kiket sikerült bevonzani? Kik maradtak el? (%) Bázis: ahol korábban működő épületet újítottak fel, alakítottak át Bevonzott Elmaradt Fiatalok 24 3 Nyugdíjasok, idősebbek 18 2 Felnőttek 11 Gyerekek, tanulók, iskolások 10 Nők 7 A környező települések lakói 5 Családosok, nagycsaládosok 4 Cigány lakosság Mozgássérültek, vakok Hátrányos helyzetűek Mindenki, minden korosztály 8%

Egyedül a „kisvilágban” Népművelői vélekedések új feladatokról, lehetőségekről,fejlesztésekről, önállóságról

A különféle feladatelemek fontossága a népműveIők szerint. I A különféle feladatelemek fontossága a népműveIők szerint. I. Átlagok (1 = kevéssé fontos, 5 = nagyon fontos)

A különféle feladatelemek fontossága a népművelők szerint II A különféle feladatelemek fontossága a népművelők szerint II. Átlagok (1 = kevéssé fontos, 5 = nagyon fontos)

Polgármesterek, népművelők A népművelők és a polgármesterek vélekedései a lakossági igényekről, átlagok (1 = egyáltalán nem fontos, 5 = nagyon fontos)

A közművelődés jogi szabályozásának hatásai Hatástanulmány közművelődési rendeletek, megállapodások léte, viszonya a valóságos tevékenységhez a településszintjén dől el a tartalom a szankció hiánya gyengíti a szabályozás erejét

A szakfelügyelők értékelései A tevékenység 1-5 osztályzatok átlaga A létkultúra közvetítése és fejlesztése (tanfolyamok, szakkörök, képzések, életesélyek növekedése, praktikus ismeretek) 2,76 Az együtt élő másságok kultúráinak közvetítése (etnikai, vallási, kulturális, migráció, marginalitás) konfliktus kezelés 2,99 A közhasznú kulturális szolgáltatások (információk, programok, utazások, tanácsadás) 3,22 A kreativitás és önkifejezés (élményközpontú közösségi formák, amatőr mozgalmak, stb.) 3,59 Az ünnepi és egyetemes kultúra (nemzeti ünnepek és magas kultúra, elitista értékközpontú) 3,68 A helyi társadalom közösségi kultúrája (helyi kohéziót erősítő tevékenységek, civilek) 3,7 A helyi kultúra közvetítése (kötődés, lokálpatriotizmus) 3,97

Kreatív ipar-kulturális szegénység Korábbi, a kreatív gazdaságról és a kulturális szegénységről szóló kutatásainkban vizsgáltuk a kultúra, a társadalmi integráció és a versenyképesség kapcsolatát. A fejlődést a kultúra olyan felfogása segítené jobban, mely az elitkultúra-tömegkultúra ellentét, a magaskultúra terjesztésének elsődlegessége helyett a társadalmi integrációt és az azt szolgáló képességek meglétét helyezi a középpontba.

Helyi érték A kulturális tényező nem azokon a helyeken tud igazi katalizátor lenni, ahol a klasszikus funkciójú és formális rendszerek erősek, hanem sokkal inkább ott, ahol nagyon erős a kultúra civil háttere, és ahol a tartalmi és tevékenységbeli megújulásra összpontosítanak. Ahol nem történtek erőteljes kezdeményezések a közösségi együttműködésre, ott még akkor is jóval szegényesebb a kép, ha időközben a klasszikus tevékenységi formákban megújulás vagy mennyiségi bővülés történt. Közösség- és településfejlesztő munka a helyi civilekkel együttműködve.

Köszönöm a figyelmet! hunyadizs@mmikl.hu