Ellátási felelősséggel – két tűz között. Tamás László János MKSZ Elnökségi tag Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Győr 2019.08.29. „Egészségügy 5 Dimenzióban”
A MOK „Döntsünk közösen. ” című felhívásának intézményi konzekvenciái A MOK „Döntsünk közösen!” című felhívásának intézményi konzekvenciái. Mekkora lenne a Kamara által ajánlott orvosi bértábla bevezetésének többletforrás igénye intézményünkben? Milyen terheket róna az intézmények működtetésére az önként vállalt túlmunka felmondása? 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Ez tényleg fantasztikus ötletnek tűnik, de vajon kell ekkora változás? Miről is beszéljünk ? Mit értünk a „két tűz között” kifejezésen, ott van-e a főigazgató? A Kamara céljai, eszközei Az intézményvezető dilemmája (érdeke, célja, lehetőségei) HR és bérhelyzet a Petz Kórházban Petz Kórház adatai alapján felvázolt bérfejlesztési modell Mit jelent a túlmunka jelenleg, és mi változna? Az intézményvezető szerepe, feladata „900 000 Ft” Ez tényleg fantasztikus ötletnek tűnik, de vajon kell ekkora változás? Mekkora a kamara által ajánlott orvosi bértábla bevezetésének többletforrás igénye? Milyen terheket róna az intézmények működtetésére az önként vállalt túlmunka felmondása?
„Két tűz között” MOK munkavállaló orvosaink = Bajban van, nem tudja merre meneküljön. Szakmailag indokolt gazdaságilag megengedhető Intézmény fenntartó intézmény Egészségpolitika beteg Társadalom igénye szándéka/akarata/lehetősége MOK munkavállaló orvosaink 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Az első felhívás Alapvető érdekeink hatékonyabb érvényre juttatása, a betegellátás biztonsága erőteljesebb lépések megtételét teszi szükségessé. Ennek módszeréről közösen kell döntenünk, ezért fontos, hogy szavazzon az alábbiak szerint: Nyomásgyakorlás eszközeként felmondom önként vállalt túlmunka végzését, csak a kötelező munkaidőmben vagyok hajlandó dolgozni. Demonstratív nagygyűlésen személyesen vennék részt, ahol a meghívott döntéshozóktól várunk határozott válaszokat, mit kíván tenni a Kormány az orvosok helyzetének gyors, érdemi javításáért. Bár a célokkal egyetértek, azokért tevékenyen akciózni nem tudok/nem kívánok. Nem értek egyet azzal, hogy tárgyaláson kívül bármely egyéb eszközhöz nyúljon az orvoskar. 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
A Kamara követelései Az érdekképviseletekkel egyeztetett kötelező minimális béreket tartalmazó bértábla bevezetése haladéktalanul, de legkésőbb az ütemezés szerint. A bértábla valamennyi orvos számára azonosan kötelező legyen tekintet nélkül arra, hogy gyógyító munkáját kórházban, járóbeteg ellátóként, vagy az alapellátásban orvosként, fogorvosként végzi! No para! Tisztességes, értéktartó és kiszámítható fizetésért akarunk dolgozni, érdemi lépéseket követelünk ehhez a döntéshozótól a paraszolvencia megszüntetésére. Nem majd, hanem MOST! Nyugdíjas korú kollégáink, munkatársaink méltatlan, diszkriminatív helyzetét szüntessék meg. Azonos jogokat és feltételeket bármely más nyugdíjas munkavállalóval! 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
A MOK felhívás elemei Béremelés – „szektor semleges” bértábla Nyugdíjas orvosok foglalkoztatási diszkriminációjának megszüntetése Paraszolvencia kivezetése Minimum feltételek szigorú ellenőrzése 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
A MOK felhívás eszközei A döntéshozókat nyomásgyakorlással tárgyalásra késztetni Nagygyűlés, demonstráció Önként vállalt túlmunka megtagadása 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Ami nem okoz dilemmát az intézményvezetőnek Kiszámítható, értéktartó bérek és jövedelmek Kiszámítható orvosi életpálya „Szektor”- semleges bérezés közszférán belül (magán szektorban??) Kizárólag költségvetési forrásból Alapdíj emeléssel, teljes intézményi HR korrekcióval Nyugdíjas diszkrimináció megszüntetése Paraszolvencia kivezetése 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Ami komoly dilemmát okoz az intézményvezetőnek A feladatellátás bármilyen formájú akadályozása Részleges vagy teljes Önként vállalt túlmunka felmondása Erősen adminisztratív intézkedéssel az akut és kevéssé halasztható ellátás (kb. 65 % fekvő) biztosítható A halasztható ellátás és a járóbeteg ellátás csorbát szenved Bevételcsökkenést okoz A döntéshozókat nem hatja meg Minimumfeltételek ellenőrzésének szigorítása, előzetes tulajdonosi / fenntartói fejlesztések nélkül Paraszolvencia kivezetésének bérrendezés nélküli módja (pusztán adminisztratív eszközökkel) 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Ami komoly dilemmát okoz az intézményvezetőnek Az intézmény többi egészségügyi és egészségügyben dolgozó munkatársának (1855 fő) bére, jövedelme, életpályája Az egységes tábla nem kezeli a differenciált „hozzáadott értéket” A bérnövekményt követően Megszűnnek-e az extra igények? Elvárható-e több és nagyobb feladat? Megkísérelhető-e a paraszolvencia kivezetése? A „kopasz” korfa orvos és szakdolgozó hiányt jósol 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Bérek 900 ezer – Sok ? Igazságos ? „Mennyi ? – 40 - Mi 40? - Mi mennyi?” EU / OECD átlagbér ? V4 átlagbér ? Nemzetgazdasági értékrend (173. pozíció jelenleg) Kik a stratégiai ágazati szereplők? Termelő – nem termelő? Felhasználó – értékteremtő? Hozzáadott érték jelentősége, elismerése Nemzetgazdasági trendek 11,5 %/év – 38-40%/3 év 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Reális igény? 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
45 Mrd Ft 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Petz HR helyzet Állománycsoport Fő I. Állomány csoport ( orvos) 399 II. áll. csop. (fizikus , pszichológus, gyógyszerész, vegyész, biológus) 30 III. áll. csop. (asszisztens, orvosirnok, masszőr, gyógytornász, stb) 614 IV. áll. csop. (ápoló, szülésznő, műtőssegéd, betegszállító ) 932 V. áll.csop. (gazd. műszaki ügyintéző, ügyvitel) 106 VI. áll. csop. (takarító, szakmunkás, ) 174 Összesen: 2255 Összes dolgozó 69 %-a szakdolgozó. Összes dolgozó 17,7 %-a orvos. 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Petz bérek 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Petz bérek 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Nemzetgazdasági bruttó átlag bérek 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Kinevezési okiraton lévő bérek 2019. június Magasabb vezetői pótlék 60 000 Vezetői pótlék 691 780 Munkahelyi pótlék 2 961 733 Jogsz. m. meg nem haladó. 22 315 Keresetkiegészítés 19 632 560 Nyelvpótlék 494 688 Rezidensi pótlék 2 160 000 Egészségk. kock. pótlék 56 000 Pótlék összesen 26 079 076 Mindösszesen 194 873 340 Alapbér 164 874 019 Munk. döntésen alapuló ill. kieg. 951 405 Szakképz. szorz. összeg 1 678 084 Hiányszakma pótlék 1 295 000 Kerekítés -4 244 Illetmény kiegészítések összesen 3 920 245 Alapbér+ Ill. kiegészítés 168 794 264 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Kinevezési okiraton lévő bérek 2019. június, egy orvosra átlagosan 422 000 65 200 487 200 210 546 Alapbér + illetmény kiegészítés Pótlék összesen Mindösszesen Mozgó bér (320 fő ügyel) 697 746 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Bérmodifikáló tényezők Hiányszakma Hiány terület Kulcs szakma / terület Erős érdekérvényesítő képesség Kiemelt ellátási érdek Kiemelt kötelezettség Kiemelt feladat, kiemelt intézményi érdek 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
697 746 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
697 746 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Orvosi bérek változása alapilletmény példák Név/ Év/Fiz. Oszt. 2010. 2011. 2012. 2013. 2014. 2015. 2016. 2017. 2018. 2019. Dr. VM 4 éves szakorvos H01 129 500 195 300 H02 211 800 H05 I03 369 400 469 400 I04 481 600 Dr. BJ szakorvosjelölt 136 000 H03 208 300 218 300 H04 224 700 274 700 281 200 Dr. SI szakorvos I06 187 100 252 900 I07 303 500 I08 421 200 521 200 I09 529 700 Dr. CsA PhD ovf J08 229 000 J09 238 700 304 500 344 500 J10 354 200 461 200 J11 570 800 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Bértábla 2020 januártól – októberig (10 hó) Alapilletmény emelés összege: 580 407 130 Járulék: 101 571 247 Összesen: 681 978 377 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Bértábla 2020. novembertől – decemberig ( 2 hó) SZINT ÉVEK ORVOSOK, FOGORVOSOK, SZAKORVOSOK, SZAKFOGORVOSOK BÉRTÁBLA H I J 1 0-3 411 100 732 322 752 449 2 4-6 421 566 742 627 767 423 3 7-9 432 032 755 830 786 101 4 10-12 442 337 770 643 804 617 5 13-15 452 802 787 711 823 295 6 16-18 465 362 804 939 841 972 7 19-21 480 980 822 007 856 947 8 22-24 496 598 839 235 872 404 9 25-27 512 216 852 921 888 022 10 28-30 527 835 866 607 903 641 11 31-33 541 360 880 294 919 098 12 34-36 555 046 894 141 934 716 13 37-39 568 571 910 081 952 106 14 40-42 582 096 926 021 969 495 15 43-45 595 634 942 099 986 910 16 46-48 609 187 958 103 1 004 324 17 49-51 622 741 974 108 1 021 738 Bértábla 2020. novembertől – decemberig ( 2 hó) Alapilletmény emelés összege: 89 258 137 Járulék: 15 620 173 Összesen: 104 878 310 2020. évi többletköltség összesen (járulékkal): 786 856 687 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
2020. évi béremelés hatása 2021.évben Alapilletmény emelés összege: 1 232 037 378 Járulék: 215 606 541 Összesen: 1 447 643 919 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Bértábla 2022. januártól- decemberig 2022. január havi emelés hatása : Alapilletmény emelés összege: 4 496 827 580 Járulék: 786 944 827 Összesen: 5 283 772 407 2021. évi összesen járulékkal: 1 447 643 919 2022. évi többlet költség összesen (járulékkal) 6 731 416 326 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Béremelés hatása a mozgó-bér növekmény kifizetésre 2020. évben 10 hónap: 146 709 770 2 hónap: 22 544 274 12 hónap többletkiadás 2020 évben 169 254 044 Járulék: 29 619 458 Összesen: 198 873 501 2021. évben 12 hónap: 311 317 368 54 480 539 365 797 907 2022. évben 322 961 612 56 518 282 379 479 894 2021. évi hatása 2022. évben: 365 797 907 2022. évi többletkiadás összesen (járulékkal): 745 277 800 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Béremelés hatása a jubileumi jutalom kifizetésre 2020.01-10 hónap jubileumi jutalom többletkiadás: 13 555 906 járulék: 2 372 284 Összesen: 15 928 189 2020.11-12 hónap 1 026 282 179 599 1 205 881 2020. évi többletkiadás összesen (járulékkal): 17 134 071 2021. évi Jubileumi jutalom többletkiadás: 7 018 902 járulék 1 228 308 Összesen (járulékkal) 8 247 209 2022. évi 51 471 934 9 007 589 60 479 523 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Bértábla generálta többlet forrás igény, Petz Kórház 0,97 Mrd 4 % 1,8 Mrd 7,5 % 7,5 Mrd 31 % 2020 2021 2022 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Bérrendezési terv Sok? Igazságos? Elegendő ahhoz, hogy: Itthon tartsuk az orvosokat Hazajöjjenek az eltávozottak A közelláttás versenyképesebb legyen Az orvosokkal szemben támasztott elvárások ellentételeződjenek A paraszolvencia kivezethető legyen Nem elrugaszkodott (40 % vs. 120 %) Értékarányos Reális megbecsülést jelent 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Túlmunka 400 x 8 x 52 = 166 400 óra/év - elvileg 400 x 12 x 26 = 124 800 óra/év - jogszabály szerint 40 ügyeleti sor + 18 készenléti ügyeleti sor 40 x 365 x 12 = 175 200 óra/év - a valós igény Az intézményi ellátási igény 3 ügyelet/hó/orvos Ha 2 ügyelet rendelhető el, akkor csak munkarend változással – folyamatos (műszak) renddel oldható meg az ellátás 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Műszak bevezetés hátrányai Konfliktushelyzet a munkatársakkal Életritmus „mindenkire” vonatkozik Jelentősen csökkenő kereset Ügyeleti díj 165 – 195 % Műszakpótlék 20 – 40 % Speciális ügyeleti pótlékok és juttatások Csökkenő óraszám (- 8 óra legalább) Ellátási deficit Tervezhető ellátások, járóbeteg szakellátás 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
A kórházigazgató feladata Három területen egy időben tartsa egyensúlyban az intézményét. Egyszerre kell a szakmai, a szervezeti és a pénzügyi egyensúlyt megteremtenie. Bár könnyen megoldható, nem jó, ha az egyiket a másik rovására próbáljuk megerősíteni. Kifejezetten káros, ha az egyiket gyengítjük egy másik javára. 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Mit tegyen az intézményvezető ? Tüzet oltson ? Meneküljön ? 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban