Ellátási felelősséggel – két tűz között.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Fenntartható és megfelelő nyugdíjrendszer
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Egészségvédelem Egészség, vagy használható állapot, együttélés a természettel, vagy önérdekű pusztítás? Veled Európa, de nélküled EU!
NMH Munkajogi Ügyfélszolgálata 1054 Budapest, Akadémia u > 1089 Budapest, Kálvária tér 7. www. munka. hu Tájékoztatás.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Hála Pénz Kampány - hálát a betegtől pénzt az államtól „A hálapénz megalázza azt aki kapja és azt is aki adja. Elvtelen függőséget hoz létre a beteg-orvos.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Munkagazdaságtan Gyakorlat II. Fortuna Zoltán költségvetési és kontrolling igazgató 1Munkagazdaságtan.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
6. előadás.
Egészségpolitika.
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
Az egészségügy ma és a távlatok
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Foglakoztatás pályázati projektekben Általános áttekintés Tóth István, tanár.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Az ügyeleti szabályok től módosult rendelkezései
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Kormányszóvivői tájékoztató Közmegbecsülés a köz szolgálatáért.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Közmunkaprogram kórházaknak Budapest, április. 27 SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM KÖZMUNKA TANÁCS KÖZMUNKA TANÁCS.
Humánerő krízis az egészségügyben „Zavar nincs, csak zavarkeltés”
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
KORÓZS LAJOS ÁLLAMTITKÁR SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM A Nyugdíjasokat érintő kérdésekről (2009)
Rendszer ismertető Vargha Máté. Cafeteria bevezetés ismert nehézségei A cafeteria rendszerek bevezetésének legfőbb akadálya a megnövekvő adminisztrációs.
www.reformazdravotnictva.sk Az Szlovák egészségügyi reform első lépései Peter Pažitný.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
A Munkaerő ára – Konferencia a munka díjazásának kérdéseiről Tárgyaljunk a bérről! Mi így csináljuk! IV. Magyar Munkajogi Konferencia október
A betegellátás keretei és rendszere
Az ügyeleti ellátás szervezésének problémái
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Üzemgazdasági szemlélet a gyakorlatban
Ránctalanitás pénzügyi módszere "Mindig minden lehetetlennek tűnik mindaddig, amíg meg nem csináltuk" Nelson Mandela.
SIKERES PIACRA LÉPÉS SVÁJCBAN szeptember A svájci társadalombiztosítási rendszer fő pillérei.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Dr.
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
Nyugdíjazás és egyéb munkaügyi csemegék Dr. Kőszegfalvi Edit.
CÉL – ADAT - ELLÁTÁS Törvénynek hosszútávon megfelelő költség- hatékony rendszer működtetése Szakember szükséglet optimalizálása Szempont: 16 – 08 óra.
Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara NAGYGYŰLÉSE Budapest, március 21.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Társadalmi tudatformálás
Megyei Polgármesteri Fórum 2017.
Humánerőforrás menedzsment lehetőségei a szakdolgozó hiány mérséklésre
Egészségügyi szervezetek az egészségügyről
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Egy nyílt levél elő- és utóélete
Megbecsülés az idős embereknek
Győztesek és vesztesek
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
Közérdekű Nyugdíjas Szövetkezet
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Hajnal Gabriella szakmai elnökhelyettes
Előadás másolata:

Ellátási felelősséggel – két tűz között. Tamás László János MKSZ Elnökségi tag Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Győr 2019.08.29. „Egészségügy 5 Dimenzióban”

A MOK „Döntsünk közösen. ” című felhívásának intézményi konzekvenciái A MOK „Döntsünk közösen!” című felhívásának intézményi konzekvenciái.   Mekkora lenne a Kamara által ajánlott orvosi bértábla bevezetésének többletforrás igénye intézményünkben? Milyen terheket róna az intézmények működtetésére az önként vállalt túlmunka felmondása? 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Ez tényleg fantasztikus ötletnek tűnik, de vajon kell ekkora változás? Miről is beszéljünk ? Mit értünk a „két tűz között” kifejezésen, ott van-e a főigazgató? A Kamara céljai, eszközei Az intézményvezető dilemmája (érdeke, célja, lehetőségei) HR és bérhelyzet a Petz Kórházban Petz Kórház adatai alapján felvázolt bérfejlesztési modell Mit jelent a túlmunka jelenleg, és mi változna? Az intézményvezető szerepe, feladata „900 000 Ft” Ez tényleg fantasztikus ötletnek tűnik, de vajon kell ekkora változás? Mekkora a kamara által ajánlott orvosi bértábla bevezetésének többletforrás igénye? Milyen terheket róna az intézmények működtetésére az önként vállalt túlmunka felmondása?

„Két tűz között” MOK munkavállaló orvosaink = Bajban van, nem tudja merre meneküljön. Szakmailag indokolt gazdaságilag megengedhető Intézmény fenntartó intézmény Egészségpolitika beteg Társadalom igénye szándéka/akarata/lehetősége MOK munkavállaló orvosaink 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Az első felhívás Alapvető érdekeink hatékonyabb érvényre juttatása, a betegellátás biztonsága erőteljesebb lépések megtételét teszi szükségessé. Ennek módszeréről közösen kell döntenünk, ezért fontos, hogy szavazzon az alábbiak szerint: Nyomásgyakorlás eszközeként felmondom önként vállalt túlmunka végzését, csak a kötelező munkaidőmben vagyok hajlandó dolgozni. Demonstratív nagygyűlésen személyesen vennék részt, ahol a meghívott döntéshozóktól várunk határozott válaszokat, mit kíván tenni a Kormány az orvosok helyzetének gyors, érdemi javításáért. Bár a célokkal egyetértek, azokért tevékenyen akciózni nem tudok/nem kívánok. Nem értek egyet azzal, hogy tárgyaláson kívül bármely egyéb eszközhöz nyúljon az orvoskar. 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

A Kamara követelései Az érdekképviseletekkel egyeztetett kötelező minimális béreket tartalmazó bértábla bevezetése haladéktalanul, de legkésőbb az ütemezés szerint. A bértábla valamennyi orvos számára azonosan kötelező legyen tekintet nélkül arra, hogy gyógyító munkáját kórházban, járóbeteg ellátóként, vagy az alapellátásban orvosként, fogorvosként végzi! No para! Tisztességes, értéktartó és kiszámítható fizetésért akarunk dolgozni, érdemi lépéseket követelünk ehhez a döntéshozótól a paraszolvencia megszüntetésére. Nem majd, hanem MOST! Nyugdíjas korú kollégáink, munkatársaink méltatlan, diszkriminatív helyzetét szüntessék meg. Azonos jogokat és feltételeket bármely más nyugdíjas munkavállalóval! 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

A MOK felhívás elemei Béremelés – „szektor semleges” bértábla Nyugdíjas orvosok foglalkoztatási diszkriminációjának megszüntetése Paraszolvencia kivezetése Minimum feltételek szigorú ellenőrzése 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

A MOK felhívás eszközei A döntéshozókat nyomásgyakorlással tárgyalásra késztetni Nagygyűlés, demonstráció Önként vállalt túlmunka megtagadása 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Ami nem okoz dilemmát az intézményvezetőnek Kiszámítható, értéktartó bérek és jövedelmek Kiszámítható orvosi életpálya „Szektor”- semleges bérezés közszférán belül (magán szektorban??) Kizárólag költségvetési forrásból Alapdíj emeléssel, teljes intézményi HR korrekcióval Nyugdíjas diszkrimináció megszüntetése Paraszolvencia kivezetése 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Ami komoly dilemmát okoz az intézményvezetőnek A feladatellátás bármilyen formájú akadályozása Részleges vagy teljes Önként vállalt túlmunka felmondása Erősen adminisztratív intézkedéssel az akut és kevéssé halasztható ellátás (kb. 65 % fekvő) biztosítható A halasztható ellátás és a járóbeteg ellátás csorbát szenved Bevételcsökkenést okoz A döntéshozókat nem hatja meg Minimumfeltételek ellenőrzésének szigorítása, előzetes tulajdonosi / fenntartói fejlesztések nélkül Paraszolvencia kivezetésének bérrendezés nélküli módja (pusztán adminisztratív eszközökkel) 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Ami komoly dilemmát okoz az intézményvezetőnek Az intézmény többi egészségügyi és egészségügyben dolgozó munkatársának (1855 fő) bére, jövedelme, életpályája Az egységes tábla nem kezeli a differenciált „hozzáadott értéket” A bérnövekményt követően Megszűnnek-e az extra igények? Elvárható-e több és nagyobb feladat? Megkísérelhető-e a paraszolvencia kivezetése? A „kopasz” korfa orvos és szakdolgozó hiányt jósol 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Bérek 900 ezer – Sok ? Igazságos ? „Mennyi ? – 40 - Mi 40? - Mi mennyi?” EU / OECD átlagbér ? V4 átlagbér ? Nemzetgazdasági értékrend (173. pozíció jelenleg) Kik a stratégiai ágazati szereplők? Termelő – nem termelő? Felhasználó – értékteremtő? Hozzáadott érték jelentősége, elismerése Nemzetgazdasági trendek 11,5 %/év – 38-40%/3 év 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Reális igény? 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

45 Mrd Ft 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Petz HR helyzet Állománycsoport Fő I. Állomány csoport ( orvos) 399 II. áll. csop. (fizikus , pszichológus, gyógyszerész, vegyész, biológus) 30 III. áll. csop. (asszisztens, orvosirnok, masszőr, gyógytornász, stb) 614 IV. áll. csop. (ápoló, szülésznő, műtőssegéd, betegszállító ) 932 V. áll.csop. (gazd. műszaki ügyintéző, ügyvitel) 106 VI. áll. csop. (takarító, szakmunkás, ) 174 Összesen: 2255 Összes dolgozó 69 %-a szakdolgozó. Összes dolgozó 17,7 %-a orvos. 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Petz bérek 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Petz bérek 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Nemzetgazdasági bruttó átlag bérek 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Kinevezési okiraton lévő bérek 2019. június Magasabb vezetői pótlék 60 000 Vezetői pótlék 691 780 Munkahelyi pótlék 2 961 733 Jogsz. m. meg nem haladó. 22 315 Keresetkiegészítés 19 632 560 Nyelvpótlék 494 688 Rezidensi pótlék 2 160 000 Egészségk. kock. pótlék 56 000 Pótlék összesen 26 079 076 Mindösszesen 194 873 340 Alapbér 164 874 019 Munk. döntésen alapuló ill. kieg. 951 405 Szakképz. szorz. összeg 1 678 084 Hiányszakma pótlék 1 295 000 Kerekítés -4 244 Illetmény kiegészítések összesen 3 920 245 Alapbér+ Ill. kiegészítés 168 794 264 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Kinevezési okiraton lévő bérek 2019. június, egy orvosra átlagosan 422 000 65 200 487 200 210 546 Alapbér + illetmény kiegészítés Pótlék összesen Mindösszesen Mozgó bér (320 fő ügyel) 697 746 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Bérmodifikáló tényezők Hiányszakma Hiány terület Kulcs szakma / terület Erős érdekérvényesítő képesség Kiemelt ellátási érdek Kiemelt kötelezettség Kiemelt feladat, kiemelt intézményi érdek 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

697 746 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

697 746 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Orvosi bérek változása alapilletmény példák Név/ Év/Fiz. Oszt. 2010. 2011. 2012. 2013. 2014. 2015. 2016. 2017. 2018. 2019. Dr. VM 4 éves szakorvos H01 129 500 195 300 H02 211 800 H05 I03 369 400 469 400 I04 481 600 Dr. BJ szakorvosjelölt 136 000 H03 208 300 218 300 H04 224 700 274 700 281 200 Dr. SI szakorvos I06 187 100 252 900 I07 303 500 I08 421 200 521 200 I09 529 700 Dr. CsA PhD ovf J08 229 000 J09 238 700 304 500 344 500 J10 354 200 461 200 J11 570 800 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Bértábla 2020 januártól – októberig (10 hó) Alapilletmény emelés összege: 580 407 130 Járulék: 101 571 247 Összesen: 681 978 377 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Bértábla 2020. novembertől – decemberig ( 2 hó)   SZINT ÉVEK  ORVOSOK, FOGORVOSOK, SZAKORVOSOK, SZAKFOGORVOSOK BÉRTÁBLA  H  I  J 1  0-3 411 100 732 322 752 449 2  4-6 421 566 742 627 767 423 3  7-9 432 032 755 830 786 101 4  10-12 442 337 770 643 804 617 5  13-15 452 802 787 711 823 295 6  16-18 465 362 804 939 841 972 7  19-21 480 980 822 007 856 947 8  22-24 496 598 839 235 872 404 9  25-27 512 216 852 921 888 022 10  28-30 527 835 866 607 903 641 11  31-33 541 360 880 294 919 098 12  34-36 555 046 894 141 934 716 13  37-39 568 571 910 081 952 106 14  40-42 582 096 926 021 969 495 15  43-45 595 634 942 099 986 910 16 46-48 609 187 958 103 1 004 324 17 49-51 622 741 974 108 1 021 738 Bértábla 2020. novembertől – decemberig ( 2 hó) Alapilletmény emelés összege: 89 258 137 Járulék: 15 620 173 Összesen: 104 878 310 2020. évi többletköltség összesen (járulékkal): 786 856 687 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

2020. évi béremelés hatása 2021.évben Alapilletmény emelés összege: 1 232 037 378 Járulék: 215 606 541 Összesen: 1 447 643 919 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Bértábla 2022. januártól- decemberig 2022. január havi emelés hatása : Alapilletmény emelés összege: 4 496 827 580 Járulék: 786 944 827 Összesen: 5 283 772 407 2021. évi összesen járulékkal: 1 447 643 919 2022. évi többlet költség összesen (járulékkal) 6 731 416 326 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Béremelés hatása a mozgó-bér növekmény kifizetésre 2020. évben 10 hónap: 146 709 770 2 hónap: 22 544 274 12 hónap többletkiadás 2020 évben 169 254 044 Járulék: 29 619 458 Összesen: 198 873 501 2021. évben 12 hónap: 311 317 368 54 480 539 365 797 907 2022. évben 322 961 612 56 518 282 379 479 894 2021. évi hatása 2022. évben: 365 797 907 2022. évi többletkiadás összesen (járulékkal): 745 277 800 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Béremelés hatása a jubileumi jutalom kifizetésre 2020.01-10 hónap jubileumi jutalom többletkiadás: 13 555 906 járulék: 2 372 284 Összesen: 15 928 189 2020.11-12 hónap 1 026 282 179 599 1 205 881 2020. évi többletkiadás összesen (járulékkal): 17 134 071 2021. évi Jubileumi jutalom többletkiadás: 7 018 902 járulék 1 228 308 Összesen (járulékkal) 8 247 209 2022. évi 51 471 934 9 007 589 60 479 523 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Bértábla generálta többlet forrás igény, Petz Kórház 0,97 Mrd 4 % 1,8 Mrd 7,5 % 7,5 Mrd 31 % 2020 2021 2022 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Bérrendezési terv Sok? Igazságos? Elegendő ahhoz, hogy: Itthon tartsuk az orvosokat Hazajöjjenek az eltávozottak A közelláttás versenyképesebb legyen Az orvosokkal szemben támasztott elvárások ellentételeződjenek A paraszolvencia kivezethető legyen Nem elrugaszkodott (40 % vs. 120 %) Értékarányos Reális megbecsülést jelent 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Túlmunka 400 x 8 x 52 = 166 400 óra/év - elvileg 400 x 12 x 26 = 124 800 óra/év - jogszabály szerint 40 ügyeleti sor + 18 készenléti ügyeleti sor 40 x 365 x 12 = 175 200 óra/év - a valós igény Az intézményi ellátási igény 3 ügyelet/hó/orvos Ha 2 ügyelet rendelhető el, akkor csak munkarend változással – folyamatos (műszak) renddel oldható meg az ellátás 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Műszak bevezetés hátrányai Konfliktushelyzet a munkatársakkal Életritmus „mindenkire” vonatkozik Jelentősen csökkenő kereset Ügyeleti díj 165 – 195 % Műszakpótlék 20 – 40 % Speciális ügyeleti pótlékok és juttatások Csökkenő óraszám (- 8 óra legalább) Ellátási deficit Tervezhető ellátások, járóbeteg szakellátás 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

A kórházigazgató feladata Három területen egy időben tartsa egyensúlyban az intézményét. Egyszerre kell a szakmai, a szervezeti és a pénzügyi egyensúlyt megteremtenie. Bár könnyen megoldható, nem jó, ha az egyiket a másik rovására próbáljuk megerősíteni. Kifejezetten káros, ha az egyiket gyengítjük egy másik javára. 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Mit tegyen az intézményvezető ? Tüzet oltson ? Meneküljön ? 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 2019.08.29. Egészségügy 5 Dimenzióban