Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 1 A kincstári vagyon műemlékeinek kezelése, hasznosítása Dr. Szabó Kinga mb. főosztályvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Aktuális pályázati lehetőségek
Advertisements

Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Vagyonértékelés és vagyongazdálkodás összefüggései a víziközműveknél
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Megújuló energiák felhasználásának helye és lehetősége a nemzeti vagyon kezelése során Marjay Gyula ingó- és ingatlanvagyonért felelős főigazgató.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Budavári Palota funkciójának, struktúrájának fejlesztése
A helyi önkormányzatok vagyongazdálkodásának törvényességi problémái
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Új kihívások a katasztrófavédelemben
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
A klaszterek jogi szabályozottsága
A muzeális intézményrendszer átalakítása
KRIMINAL EXPO BUSINESS ÉS BIZTONSÁG a tervezés és az üzemeltetés konfliktusa a bevásárlóközpontok esetében.
Mezőgazdasági vízszolgáltatási díj elszámolási lehetőségek a gyakorlatban Vízkárelhárítási Országos Konferencia május Miskolctapolca Orbán.
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
Hasznosítás ÁLDÁSÁTOK ÖntözésÁradás MosásPazarlás Szürkevíz öblítésSzikkesedés.
Kastélyok és várak szerepe a turizmusban
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
Vagyon : az önkormányzat közigazgatási területen lévő ingatlanok,
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
ÉMOP – Üzleti infrastruktúra fejlesztése. Keretösszeg: „1” részcél: Ipari Parkok millió Ft „2” részcél: Ipari területek millió Ft „3” részcél:
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Pályázat audit. Válság Válság Bevétel kiesés Dráguló hitelek Beruházás finanszírozási nehézségek Aktualitás.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
A Vas Megyei Önkormányzat Európai Uniós és hazai pályázatkezelési rendszere Készítette: Horváth Ádám oktatási, kulturális pályázati referens Vas Megyei.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. ÚJSZÁSZ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA „Műltunk.
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése.
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
Projektzáró rendezvény
A bizalmi vagyonkezelés családjogi vonatkozásai szeibert VI
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
A települések vagyongazdálkodása
ELMŰ Hálózati Kft. ÉMÁSZ Hálózati Kft.
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése
A KLM modell története és jövője az e-tanulás erősödésének szempontjából Szekció: Digitális tanulási környezetek Vallomások Dr. Pitlik László, Nemes.
Előadás másolata:

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 1 A kincstári vagyon műemlékeinek kezelése, hasznosítása Dr. Szabó Kinga mb. főosztályvezető KVI Vagyonkezelési Főosztály XXIV. Országos Műemléki Konferencia

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 2 A műemlékvédelem jelentősége (alapelvek)  „kulturális örökségünk hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrása, a nemzeti és az egyetemes kultúra elválaszthatatlan összetevője” (a kulturális örökség védelméről szóló évi LXIV. törvény első szavai)  országunk, régióink és az egyes települések arculatának meghatározói,  kulturális hagyományaink hordozói,  történelmi- és nemzettudat-formáló erő,  egyben turisztikai vonzerő,  a nemzeti vagyon kiemelt és kiemelt törődést igénylő része

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 3 Állami felelősség  A kincstári vagyonba tartozó műemlékek példamutató védelme, gondozása, hasznosítása.  A magántulajdonban levő műemlékek védelme és hasznosíthatósága érdekében megfelelő jogi és gazdasági környezet kialakítása.

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 4 Alapelvek vs. állami felelősség – avagy jó gazda- e az állam? A kincstári vagyonba tartozó műemlékek kezelésének két alapvető módozata:  a KVI (a KÖH-hel, MNG-vel együttműködésben) saját maga végzi a műemlékkel kapcsolatos fenntartási feladatokat  a KVI a műemlék hasznosítására alkalmas szervezetet keres, és általa biztosítja annak fenntartását, hasznosítását  CÉL

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 5 Fehérvárcsurgói Károlyi Kastély Fejlesztő és Üzemeltető Zrt.

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 6

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 7

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 8 A kincstári műemlékvagyon csoportosítása 1.) országos és helyi jelentőségű középületek vagyonkezelése (56 ingatlan) 2.) funkcióval terhelt, önkormányzatok ingyenes használatában álló műemlékek (kb. 100 ingatlan) 3.) műemlék lakóházak (25 ingatlan) 4.) jelenleg hasznosítatlan, üzleti alapon nem hasznosítható műemlékek (kb. 150 ingatlan) 5.) jelenleg hasznosítatlan, üzleti alapon is hasznosítható műemlékek vagyonkezelésbe adása Összesen kb. 450 műemlékingatlan (kb vagyonelem tétel).

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 9 1.) Országos és helyi jelentőségű középületek vagyonkezelése  vagyonkezelők: jellemzően központi költségvetési szervek  amennyiben egyéb vagyonkezelőkről van szó, a szerződéskötés folyamata gyakran elhúzódott (pl. Gödöllői Királyi Kastély Kht.)  mozgások: állami műemlékvásárlások, állami célra nem szükséges ingatlanok értékesítése, stb.  probléma: állami finanszírozás igénye (kormányzati források megjelenése pl.: Gödöllő, Keszthely, Monostori Erőd)  új típusú kormányzati célok és elvárások (irodaépületek funkcionális alkalmasságának és fenntartási költségeinek kérdése, vagyonkezelési díjak piaci alapra helyezése)

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 10 Keszthely, Festetics kastély Helikon Kastélymúzeum Kht.

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 11

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 12

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 13 2.) Funkcióval terhelt, önkormányzatok ingyenes használatában álló műemlékek  helyi vagy megyei önkormányzatok ingyenes használati joga korábbi VÁB határozatok alapján  vagyonkezelő: KVI  funkció: helyi, kistérségi vagy megyei, esetleg regionális jelentőségű, oktatási-kulturális intézmények, közgyűjtemények elhelyezése  probléma: szerződések hiánya, KVI fenntartói szerepe, finanszírozás hiánya, pályázati források kezelhetetlensége, nehézkes együttműködés hatósági ügyekben, esetleg műemlékileg nem illeszkedő, méltatlan funkció, bemutatottság hiánya  megoldási lehetőség, egyben KVI célja: az ingyenes használat „kiváltása” vagyonkezelési szerződések megkötésével

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 14 3.) Műemlék lakóházak  vagyonkezelő: KVI  helyi önkormányzati tulajdonba kerülhettek volna, de azok nem vállalták a tulajdonlással járó terheket, és lemondtak róluk  teher: lakás- és helyiségbérletek  probléma: lakók kiváltása (lakástörvény), fenntartás terhei egészében a KVI-t terhelik, társasházasítás szükségessége, „egyben” való hasznosíthatóság miatt időben elhúzódó értékesítési folyamatok  összességében elmondható: állami tulajdonban tartásuk nem indokolt, nem gazdaságos  cél: értékesítés a lakók kiváltásával vagy anélkül, társasházasítás után vagy anélkül

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 15 4.) Jelenleg hasznosítatlan, üzleti alapon nem hasznosítható műemlékek  vagyonkezelő: KVI, MNG  romok, köztéri szobrok és emlékművek, sírkertek és mauzóleumok, népi és ipari műemlékek - ezek jellegénél fogva az üzleti célú hasznosítás lehetetlen, hasznosítási módjuk megváltoztatása épp lényegük okán megengedhetetlen  állami szerepvállalás nélkülözhetetlen  a velük való gondoskodás a karbantartási, állagmegóvási feladatokra korlátozódik, sajnos gyakran veszélyelhárítási munkaként  a gazdasági társaságok ill. magánszemélyek általi feladatátvállalás csak akként képzelhető el, ha a KVI fizetési kötelezettséget vállal – ez azonban a jelenlegi jogszabályi környezettől idegen  átrendeződési folyamat: MNG részére történő vagyonkezelésbe adás

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 16 5.) Jelenleg hasznosítatlan, üzleti alapon is hasznosítható műemlékek  vagyonkezelő: KVI  jellemzően kastélyok, kúriák  cél:  értékesítés, amennyiben az állami tulajdonban való megtartás nem indokolt  vagyonkezelésbe (esetleg bérbe) adás útján megfelelő hasznosítási mód biztosítása, egyúttal az állam tehermentesítése  nyilvános pályázat  zártkörű pályázat  pályázat nélküli szerződéskötés

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 17 A vagyonkezelési pályázatok előkészítése  optimális ügymenet: az üresen álló vagy nem megfelelően hasznosított műemlékingatlan jogi helyzetének tisztázása (pl. lakók kiváltása) és a vagyonkezelésbe adás szakmai előkészítése (műemléki felmérések elvégeztetése, hasznosítási mód hatósággal történő egyeztetése, hasznosítási koncepció elkészítése stb.) után a vagyonkezelési pályázat kiírása  tényleges ügymenet: hasznosításra jelentkező befektető ismeretében gyors pályázatkiírás  előnye: befektetői szándékok ismerete  hátránya: előkészítési idő rövidsége miatt bizonyos munkafázisok elmaradhatnak

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 18 A vagyonkezelési pályázatok nehézségei  a pályázati rendszer sokak számára ismeretlen, idegen  a vagyonkezelési konstrukció sokak számára ismeretlen, nehézkesnek tűnő  a jogszabályi előírások folytán akkor is pályáztatni kell, ha valójában az értelmetlen (pl.: Kőszeg)  a pályázat folyamatában derülnek ki azok a befektetői szándékok, melyek megalapozottak és támogatandóak ugyan, de a pályázat feltételrendszere már nem képes kezelni őket  ha az üzleti befektető a műemlék-ingatlanon saját önálló beruházást kíván megvalósítani, az erre alapítandó földhasználati jog körülményei a kiírás ill. szerződéskötés során még nem feltétlenül ismertek

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 19 Kőszeg, Elővár

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 20 Kőszeg, Belső vár

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 21 A vagyonkezelés nehézségei  finanszírozási nehézségek: EU-s vagy állami támogatások pályázati úton való megszerzése a cél  bizonytalansági tényező: a pályázat sikertelensége esetén a vagyonkezelő szerződéses vállalásai veszélybe kerülnek  jelzálogjoggal való megterhelés előírása, szükségtelensége  változtatási tilalom a hasznosítás módjára nézve, több évre  együttműködés a KVI-vel és a műemléki hatósággal  látogathatóság vs. funkció  elszámolási problémák  műemléki ellenőrzés a tulajdonosi ellenőrzés mellett  a nem üzleti szellemű egyéb vagyonkezelők (önkormányzat, alapítvány, egyesület) esetében: jogszabályok igazítása a valós lehetőségekhez

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 22 Nyírbátor, Báthory Vár

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 23

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 24 A műemlékek hasznosításának vonzóbbá tétele CÉL: a műemlékek vagyonkezelésbe vételének vonzóbbá tétele különböző ösztönzőkkel és kedvezményekkel Lehetséges példák:  gazdasági jellegű ösztönzők: - EU-s és állami, továbbá önkormányzati támogatások elérhetővé tétele és „igazítása” - adókedvezmények - szervezett marketing, clusterek turisztikai támogatása  igazgatási jellegű ösztönzők: - hatósági együttműködés könnyítése, hatósági egyeztetések kiragadása a formalitásokból - koncepciók elvi jóváhagyásának lehetősége és kötőereje  tulajdonosi jellegű támogatás: - az állami szereplők rendelkezésére álló információs anyagok rendelkezésre bocsátása - a jogi környezet idomítása a műemléki-szakmai elvárásokhoz és a leendő vagyonkezelők tényleges gazdasági körülményeihez

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 25 Új típusú hasznosítási módozatok  Értékesítés és vagyonkezelésbe adás összekötése egy pályázatban, komplec módú hasznosításként  pl. Kisbér  feltétele: kizárólagos, valamint nem kizárólagos állami tulajdonú ingatlanok egy műemlékegyüttest képeznek  előny: megterhelhetőség, tulajdonosi pozíció kedveltebb volta a befektetők részéről  feladat: helyi önkormányzattal történő megegyezés  önkormányzati vagyonkezelők esetében gyakori, hogy az üzemeltetési feladatokat a tulajdonukban álló Kht-nak, Kft-nek adják át  pl. Pomáz, Siklós

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 26 Pomáz, Teleky-Wattay Kastély

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 27

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 28 Új típusú hasznosítási módozatok  nonprofit vagyonkezelők a vagyonkezelői jog egy részét átadják üzleti befektetőnek  pl. földhasználati jog alapítása szálloda, rekreációs intézet stb. céljára a befektető javára  KVI hozzájárulása nélkül nem működik  pályázat lefolytatása szükséges  elszámolási viták, tulajdoni igények megfelelően kidolgozott szerződéssel megelőzendők  műszaki program előre tisztázandó  pl. Siklós, Gödöllő

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 29 Gödöllő, Grassalkovich Kastély, Gödöllői Királyi Kastély Kht.

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 30

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 31

Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 32 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kincstári Vagyoni Igazgatóság  1054 Budapest Zoltán u  , fax: Készítette: Dr. Szabó Kinga