Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 1 A kincstári vagyon műemlékeinek kezelése, hasznosítása Dr. Szabó Kinga mb. főosztályvezető KVI Vagyonkezelési Főosztály XXIV. Országos Műemléki Konferencia
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 2 A műemlékvédelem jelentősége (alapelvek) „kulturális örökségünk hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrása, a nemzeti és az egyetemes kultúra elválaszthatatlan összetevője” (a kulturális örökség védelméről szóló évi LXIV. törvény első szavai) országunk, régióink és az egyes települések arculatának meghatározói, kulturális hagyományaink hordozói, történelmi- és nemzettudat-formáló erő, egyben turisztikai vonzerő, a nemzeti vagyon kiemelt és kiemelt törődést igénylő része
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 3 Állami felelősség A kincstári vagyonba tartozó műemlékek példamutató védelme, gondozása, hasznosítása. A magántulajdonban levő műemlékek védelme és hasznosíthatósága érdekében megfelelő jogi és gazdasági környezet kialakítása.
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 4 Alapelvek vs. állami felelősség – avagy jó gazda- e az állam? A kincstári vagyonba tartozó műemlékek kezelésének két alapvető módozata: a KVI (a KÖH-hel, MNG-vel együttműködésben) saját maga végzi a műemlékkel kapcsolatos fenntartási feladatokat a KVI a műemlék hasznosítására alkalmas szervezetet keres, és általa biztosítja annak fenntartását, hasznosítását CÉL
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 5 Fehérvárcsurgói Károlyi Kastély Fejlesztő és Üzemeltető Zrt.
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 6
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 7
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 8 A kincstári műemlékvagyon csoportosítása 1.) országos és helyi jelentőségű középületek vagyonkezelése (56 ingatlan) 2.) funkcióval terhelt, önkormányzatok ingyenes használatában álló műemlékek (kb. 100 ingatlan) 3.) műemlék lakóházak (25 ingatlan) 4.) jelenleg hasznosítatlan, üzleti alapon nem hasznosítható műemlékek (kb. 150 ingatlan) 5.) jelenleg hasznosítatlan, üzleti alapon is hasznosítható műemlékek vagyonkezelésbe adása Összesen kb. 450 műemlékingatlan (kb vagyonelem tétel).
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 9 1.) Országos és helyi jelentőségű középületek vagyonkezelése vagyonkezelők: jellemzően központi költségvetési szervek amennyiben egyéb vagyonkezelőkről van szó, a szerződéskötés folyamata gyakran elhúzódott (pl. Gödöllői Királyi Kastély Kht.) mozgások: állami műemlékvásárlások, állami célra nem szükséges ingatlanok értékesítése, stb. probléma: állami finanszírozás igénye (kormányzati források megjelenése pl.: Gödöllő, Keszthely, Monostori Erőd) új típusú kormányzati célok és elvárások (irodaépületek funkcionális alkalmasságának és fenntartási költségeinek kérdése, vagyonkezelési díjak piaci alapra helyezése)
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 10 Keszthely, Festetics kastély Helikon Kastélymúzeum Kht.
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 11
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 12
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 13 2.) Funkcióval terhelt, önkormányzatok ingyenes használatában álló műemlékek helyi vagy megyei önkormányzatok ingyenes használati joga korábbi VÁB határozatok alapján vagyonkezelő: KVI funkció: helyi, kistérségi vagy megyei, esetleg regionális jelentőségű, oktatási-kulturális intézmények, közgyűjtemények elhelyezése probléma: szerződések hiánya, KVI fenntartói szerepe, finanszírozás hiánya, pályázati források kezelhetetlensége, nehézkes együttműködés hatósági ügyekben, esetleg műemlékileg nem illeszkedő, méltatlan funkció, bemutatottság hiánya megoldási lehetőség, egyben KVI célja: az ingyenes használat „kiváltása” vagyonkezelési szerződések megkötésével
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 14 3.) Műemlék lakóházak vagyonkezelő: KVI helyi önkormányzati tulajdonba kerülhettek volna, de azok nem vállalták a tulajdonlással járó terheket, és lemondtak róluk teher: lakás- és helyiségbérletek probléma: lakók kiváltása (lakástörvény), fenntartás terhei egészében a KVI-t terhelik, társasházasítás szükségessége, „egyben” való hasznosíthatóság miatt időben elhúzódó értékesítési folyamatok összességében elmondható: állami tulajdonban tartásuk nem indokolt, nem gazdaságos cél: értékesítés a lakók kiváltásával vagy anélkül, társasházasítás után vagy anélkül
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 15 4.) Jelenleg hasznosítatlan, üzleti alapon nem hasznosítható műemlékek vagyonkezelő: KVI, MNG romok, köztéri szobrok és emlékművek, sírkertek és mauzóleumok, népi és ipari műemlékek - ezek jellegénél fogva az üzleti célú hasznosítás lehetetlen, hasznosítási módjuk megváltoztatása épp lényegük okán megengedhetetlen állami szerepvállalás nélkülözhetetlen a velük való gondoskodás a karbantartási, állagmegóvási feladatokra korlátozódik, sajnos gyakran veszélyelhárítási munkaként a gazdasági társaságok ill. magánszemélyek általi feladatátvállalás csak akként képzelhető el, ha a KVI fizetési kötelezettséget vállal – ez azonban a jelenlegi jogszabályi környezettől idegen átrendeződési folyamat: MNG részére történő vagyonkezelésbe adás
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 16 5.) Jelenleg hasznosítatlan, üzleti alapon is hasznosítható műemlékek vagyonkezelő: KVI jellemzően kastélyok, kúriák cél: értékesítés, amennyiben az állami tulajdonban való megtartás nem indokolt vagyonkezelésbe (esetleg bérbe) adás útján megfelelő hasznosítási mód biztosítása, egyúttal az állam tehermentesítése nyilvános pályázat zártkörű pályázat pályázat nélküli szerződéskötés
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 17 A vagyonkezelési pályázatok előkészítése optimális ügymenet: az üresen álló vagy nem megfelelően hasznosított műemlékingatlan jogi helyzetének tisztázása (pl. lakók kiváltása) és a vagyonkezelésbe adás szakmai előkészítése (műemléki felmérések elvégeztetése, hasznosítási mód hatósággal történő egyeztetése, hasznosítási koncepció elkészítése stb.) után a vagyonkezelési pályázat kiírása tényleges ügymenet: hasznosításra jelentkező befektető ismeretében gyors pályázatkiírás előnye: befektetői szándékok ismerete hátránya: előkészítési idő rövidsége miatt bizonyos munkafázisok elmaradhatnak
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 18 A vagyonkezelési pályázatok nehézségei a pályázati rendszer sokak számára ismeretlen, idegen a vagyonkezelési konstrukció sokak számára ismeretlen, nehézkesnek tűnő a jogszabályi előírások folytán akkor is pályáztatni kell, ha valójában az értelmetlen (pl.: Kőszeg) a pályázat folyamatában derülnek ki azok a befektetői szándékok, melyek megalapozottak és támogatandóak ugyan, de a pályázat feltételrendszere már nem képes kezelni őket ha az üzleti befektető a műemlék-ingatlanon saját önálló beruházást kíván megvalósítani, az erre alapítandó földhasználati jog körülményei a kiírás ill. szerződéskötés során még nem feltétlenül ismertek
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 19 Kőszeg, Elővár
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 20 Kőszeg, Belső vár
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 21 A vagyonkezelés nehézségei finanszírozási nehézségek: EU-s vagy állami támogatások pályázati úton való megszerzése a cél bizonytalansági tényező: a pályázat sikertelensége esetén a vagyonkezelő szerződéses vállalásai veszélybe kerülnek jelzálogjoggal való megterhelés előírása, szükségtelensége változtatási tilalom a hasznosítás módjára nézve, több évre együttműködés a KVI-vel és a műemléki hatósággal látogathatóság vs. funkció elszámolási problémák műemléki ellenőrzés a tulajdonosi ellenőrzés mellett a nem üzleti szellemű egyéb vagyonkezelők (önkormányzat, alapítvány, egyesület) esetében: jogszabályok igazítása a valós lehetőségekhez
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 22 Nyírbátor, Báthory Vár
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 23
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 24 A műemlékek hasznosításának vonzóbbá tétele CÉL: a műemlékek vagyonkezelésbe vételének vonzóbbá tétele különböző ösztönzőkkel és kedvezményekkel Lehetséges példák: gazdasági jellegű ösztönzők: - EU-s és állami, továbbá önkormányzati támogatások elérhetővé tétele és „igazítása” - adókedvezmények - szervezett marketing, clusterek turisztikai támogatása igazgatási jellegű ösztönzők: - hatósági együttműködés könnyítése, hatósági egyeztetések kiragadása a formalitásokból - koncepciók elvi jóváhagyásának lehetősége és kötőereje tulajdonosi jellegű támogatás: - az állami szereplők rendelkezésére álló információs anyagok rendelkezésre bocsátása - a jogi környezet idomítása a műemléki-szakmai elvárásokhoz és a leendő vagyonkezelők tényleges gazdasági körülményeihez
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 25 Új típusú hasznosítási módozatok Értékesítés és vagyonkezelésbe adás összekötése egy pályázatban, komplec módú hasznosításként pl. Kisbér feltétele: kizárólagos, valamint nem kizárólagos állami tulajdonú ingatlanok egy műemlékegyüttest képeznek előny: megterhelhetőség, tulajdonosi pozíció kedveltebb volta a befektetők részéről feladat: helyi önkormányzattal történő megegyezés önkormányzati vagyonkezelők esetében gyakori, hogy az üzemeltetési feladatokat a tulajdonukban álló Kht-nak, Kft-nek adják át pl. Pomáz, Siklós
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 26 Pomáz, Teleky-Wattay Kastély
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 27
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 28 Új típusú hasznosítási módozatok nonprofit vagyonkezelők a vagyonkezelői jog egy részét átadják üzleti befektetőnek pl. földhasználati jog alapítása szálloda, rekreációs intézet stb. céljára a befektető javára KVI hozzájárulása nélkül nem működik pályázat lefolytatása szükséges elszámolási viták, tulajdoni igények megfelelően kidolgozott szerződéssel megelőzendők műszaki program előre tisztázandó pl. Siklós, Gödöllő
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 29 Gödöllő, Grassalkovich Kastély, Gödöllői Királyi Kastély Kht.
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 30
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 31
Komárno, Ingatlanfejlesztés és műemlékvédelem 32 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kincstári Vagyoni Igazgatóság 1054 Budapest Zoltán u , fax: Készítette: Dr. Szabó Kinga