Kérdések a nyugdíjrendszer körül – második nyugdíjreform?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
MI LESZ VELED NYUGDÍJ(AS)?
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Fenntartható és megfelelő nyugdíjrendszer
Rugalmas nyugdíjkorhatár tervezése
Foglalkoztatói nyugdíj
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
Az atipikus foglalkoztatás Németországban Dr. Hartmut Seifert Mérlegen az atipikus foglalkoztatás Friedrich Ebert Alapítvány Budapest,
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
Néhány szempont a panelvitához Könyvbemutató: Non-Financial Defined Contribution Schemes: The New Revolution for Reforming National Pension Schemes? Budapest,
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Nem lehet elég korán kezdeni – Lehetséges lépések egy koherens előtakarékossági rendszer irányába Holtzer Péter Budapest, június 4.
Demográfia és nyugdíjrendszer, Simonovits András MTA KRTK KTI, BME MI, CEU, DE.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Palócz Éva A magyar gazdaság növekedésének néhány kulcskérdése MKT közgyűlés május 27. Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Részmunkaidő és egyéb „atipikus” formák
GAZDASÁGPOLITIKA VII. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE MÁRCIUS 27.
Demográfia és nyugdíjrendszer hozzászólás Holtzer Péter TÁRKI-Unicredit Társadalmi Jelentés Demográfia vita szeptember 19.
Atipikus foglalkoztatás szabályozásának egyes kérdései Nacsa Beáta május 14.
Mérlegen az atipikus foglalkoztatás május 14. A Fiatalok Ligája (a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájának Ifjúsági Tagozata) álláspontja.
Nyugdíjkérdések közgazdász szemmel
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András Pénzügyi Csúcstalálkozó II. / Financial Summit II. - Budapest, szeptember.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Pénzügykutató Zrt. és az UniCredit Bank Hungary Zrt. közös konferenciája Lehetséges-e Nyugdíjrendszer Reformja? Borza Gábor ING Stabilitás Pénztárszövetség.
Nyugdíjrendszer átalakítása?
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
SCBK Üdvözlünk a klubban!. SCBK Ti miért vagytok olyan fontosak?
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Foglalkoztatottság 1.A foglalkoztatási ráta Magyarországon EU átlagban alacsony, a V4- ek között a legalacsonyabb. 2.A válság előtt egyedül Magyarországon.
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
SIKERES PIACRA LÉPÉS SVÁJCBAN szeptember A svájci társadalombiztosítási rendszer fő pillérei.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Magán-nyugdíjpénztárak: álom és valóság Kun János PhD SZEF április 23.
CSEREHÁTI UTAK A SZOCIÁLIS GAZDASÁGBAN Nonprofittól a forprofitig.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Dr.Farkas András NyugdíjGuru
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács tevékenysége
Közvélemény- és piackutatási igazgató
Nyugdíjreformok Magyarországon: kihívások és válaszok
Előadás másolata:

Kérdések a nyugdíjrendszer körül – második nyugdíjreform? Holtzer Péter, az igazgatóság elnöke, OTP Alapkezelő Zrt. a CEMI tanulmány nyugdíj szakértője Közgazdász Vándorgyűlés, Nyíregyháza 2006. szeptember 1.

Tartalom Általános helyzetértékelés Kívánságlista Kérdések, dilemmák Utószó - NDC

Amit az előadás nem tartalmaz Végleges, üdvözítő megoldások Részletes, számszerűsített probléma bemutatás MNB-tanulmányok 40, 48, 55 (Orbán-Palotai, Czajlik-Szalay, 2005-6) www.cemi.hu www.portfolio.hu nyugdíjvita

Tartalom Általános helyzetértékelés Kívánságlista Kérdések, dilemmák Utószó - NDC

Helyzetértékelés 1. – a problémarendszer A nyugdíjrendszer ezer sebből vérzik Helyzetértékelés 1. – a problémarendszer Fenntarthatatlan nyugdíjrendszer: 200% feletti implicit nettó adósság, jelenleg évi GDP 2% hiány Alacsony foglalkoztatottság, igen magas jövedelem-elrejtés Nagyon sok eltartott (korai és/vagy rokkantnyugdíj); hiányoznak a valódi ösztönzők a nyugdíjba vonulás elhalasztására A demográfiai függőségi ráta folyamatosan romlani fog; a gazdasági függőségi ráta radikális beavatkozások nélkül még inkább romlik Igen magas járulékterhek: ha befolynának, a bevételi oldal problémái megszűnhetnének, így viszont elkerülésre serkentenek Az átlagnyugdíj nem magas, az új megállapítású nyugdíjak azonban sok esetben magasak, továbbá egyre inkább szór(ni fog) a nyugdíjak szintje

Helyzetértékelés 2. – a nyugdíjak rendszere Három többé-kevésbé problémás pillér Helyzetértékelés 2. – a nyugdíjak rendszere Kötelezésen alapuló, munkajövedelmekhez kötött, redisztributív elemeket tartalmazó állami PAYG 1. pillér – alacsony hitelesség, magas elkerülés Felfutó rendszerben kötelezésen alapuló, munkajövedelmekhez kötött, egyéni számlás DC 2. pillér – parametrikus és strukturális kérdések az első nyolc év után, nem kielégítő hozam- és költségszintek Önkéntes megtakarítási formák – egyre alacsonyabb mértékben támogatott, átlagosan kb. 500.000 forintos önkéntes nyugdíjpénztári számlaállomány, amely jelenértéken kb. 15 eFt havi nyugdíjkiegészítést jelent (erős szóródással)

Helyzetértékelés 3. – mindezért kérdéses… Összességében és részelemeire bontva is gondjaink vannak és lesznek Helyzetértékelés 3. – mindezért kérdéses… az átlagos nyugdíjszintek fenntarthatósága az átlagos alatti kereseti pályájúak és az atipikus foglalkoztatottak (részmunkák, időszakos munkák) nyugdíjának viszonya a szegénységi küszöbhöz a járulékot nem (alig) fizetők nyugdíja (potyautasok?)

Tartalom Általános helyzetértékelés Kívánságlista Kérdések, dilemmák Utószó - NDC

A Foglalkoztatás és Növekedés programjához lehetnek jobban és kevésbé jól illeszkedő, azt inkább vagy kevésbé elősegítő megközelítések, elemek Mit szeretnénk? Önmagában fenntarthatóság-közeli rendszert (max 0-0,5% éves hiány, 30-50% IPL) Foglalkoztatás-ösztönzést Hiteles és igazságos rendszert: önhibájukon kívül leszakadóknak is megélhetést nyugdíjas korban, de nem kisegítve a tudatos járulék-elkerülőket Bármilyen további reform esetében minél zökkenőmentesebb átmenetet, amely a lehető legkevesebb átmeneti finanszírozási problémát veti fel, továbbá kiszámítható és fair a legtöbb résztvevő felé

Tartalom Általános helyzetértékelés Kívánságlista Kérdések, dilemmák Utószó - NDC

A mai rendszer logikájának keretei között is orvosolhatónak tűnik számos részprobléma, de vajon mennyire tartósan és sikeresen? Kérdések 1. Hol a parametrikus változtatások („reformok”) határa és mi ezek optimális mixe {ösztönzők és szankciók; korhatár; indexálás; helyettesítési ráták; járulékok szintje; egyéb eszközök} Egyensúlyozás a (1) versenyképesség, (2) foglalkoztatás-növelés, (3) fizetési hajlandóság és behajthatóság, (4) nyugdíjaskori létbiztonság peremfeltételei között Egyéb „külső” változtatások (adó- és egyéb járulékrendszer struktúrája, adófizető bázis szélesítése, foglalkoztatás emelése) mennyiben segíthetik a finanszírozhatóságot

A nyugdíjrendszer nem alkalmas minden más társadalmi probléma megoldására és ezt ne is várjuk el tőle Kérdések 2. Hol válnak el a nyugdíj- illetve a szociális politika feladatai? Mennyiben tud a nyugdíjrendszer szociális problémákat megoldani és ez mennyire célszerű? Nyugdíj vagy szociális kérdés a szegények nyugdíjaskori megélhetése? Biztosítás vagy segély? A kényszerűen be nem jelentett tömegek (százezrek) hamarosan elérkező időskori szegénységi problémája kinek az asztala (lesz)? A tudatos („sportból”) megkerülők kezelése hová tartozik?

Munkaviszonyhoz kötöttség, magas szintű kötelezés: fognak-e ezek az elvek működni a következő évtizedekben is? Kérdések 3. Fenntartható modell-e általánosságban a magas szintű kötelezésre alapuló, munkajövedelmekhez kötött nyugdíjak rendszere a fejlett világban? Különösen: fenntartható-e Magyarországon, ahol az adótudatosságnak és az együttműködő társadalomnak nincsenek hagyományai?

Gondolatkísérlet a rendszer logikai kereteiből történő kilépésre Kérdések 4. Van-e értelme két párhuzamos, kötelezésre és foglalkoztatáshoz kötött rendszert fenntartani? „Széthúzhatók-e”? Azaz lehet-e létjogosultsága egy (1) kötelezéses, adójellegű és minimális nyugdíjat egységesen biztosító, továbbá egy (2) nem kötelezéses, erős ösztönzőkre alapuló, és az egyéni életpálya-simítást lehetővé tevő rendszer (öngondoskodás) egymás mellett élésének?

Tartalom Általános helyzetértékelés Kívánságlista Kérdések, dilemmák Utószó - NDC

Egy egyre népszerűbbé váló paradigma, a névleges egyéni számla Utószó - NDC Sokat fogunk hallani a névleges egyéni számlás 1. pillér lehetőségéről mint reformstratégiáról Az NDC valóban tartalmaz a foglalkoztatást, rugalmasságot, transzparenciát és bizonyos automatizmusokat támogató elemeket A tapasztalat ugyanakkor kevés és egyedül Svédországban vannak bíztató eredmények Az NDC sikeres működésének egyik kulcsa a társadalom és gazdaság általános transzparenciája, a szabályozás hosszú távú állandósága – ezeket az NDC sem tudja önmagában átlépni Ezért vannak problémák a rendszerrel pl. Lengyelországban és Olaszországban, s ezt belátva vetették el bevezetését Csehországban

Fontos részkérdés, de nem csodarecept Utószó – NDC 2. Az NDC véleményem szerint önmagában nem reformstratégia, hanem egy olyan lehetséges részeszköz, amely bizonyos problémákat jól orvosol, másokat nem, számos kérdés megoldásához pedig nem szükséges Az NDC végső eszköze is a helyettesítési ráták csökkentése és az aktív/passzív életpálya arány eltolása – ehhez más eszközök is rendelkezésre állnak Az NDC egyik vonzereje a „valódi” tőkeszámlás rendszer bevezetésével járó átmeneti deficit elkerülhetősége – de ezt mi már megtettük Mindezek miatt célszerű lenne, ha nem az egyéni számlás első pillér válna „a” reform fő címszavává, mert ez elterelheti a figyelmet és erőforrásokat a problémák egészéről