Az orosz romantika 2. Русский романтизм 2..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összefoglalás Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes. 1. Eredete Nagy Lajos, a lovagkirály korában játszódik A főhős: Toldi, aki Nagyszalonta szülötte A mű.
Advertisements

Gyógy és termálfürdők Budapesten. Az ókortól napjainkig A budapesti gyógyfürdők története egészen a rómaiakig nyúlik vissza. Már ebben az időben több.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Tolerancia Erősítő Innovatív Szövetség projektprogram.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
A pénz fogalma, funkciói, fajtái Előadó: Pete Péter.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
K ÖZNEVELÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTŐ MŰHELYMUNKÁJA T ÁMOP március 17 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gödöllői Tankerülete és Aszódi.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Káros Szenvedélyek Dohányzás.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
Gyűjtőköri szabályzat
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
(Dávid és Salamon uralkodása)
Jókai Mór: Az arany ember
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
„Mert Néha kell a romantika”
A közigazgatással foglalkozó tudományok
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Fáy András és a korabeli testnevelés
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
Pénzügyek Dr. Solt Eszter BME
A talajok szervesanyag-készlete
18. – 19. századforduló orosz irodalma
SZÁMVITEL.
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Madách Az ember tragédiája elemzés
A korai Egyház Az első közösségek.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Jókai Mór: Az arany ember
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A romantika.
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Környezeti Kontrolling
Az ŐRSÉGBEN jártam Oud of Mooi ???? Saját fotóiból készítette:
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Az orosz romantika 2. Русский романтизм.
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
A Tárgyjáték lehetőségei
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
Diplomamunka Készítette: Csányi István Csillagász MSc szakos hallgató
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Az orosz romantika 2. Русский романтизм 2.

1820-1830-as évek első fele: „Puskini korszak” Az orosz irodalom és költészet „aranykora”. Пушкинский период: «золотой век» Több romantikus irányzat egymás mellettisége: „Passzív”/ „pszichologizáló”/„ábrándozó-elvont” romantika пассивный/психологический/мечтательный/абстрактный романтизм a „puskini kör” költői поэты пушкинской поры / плеяды: D. V. Davidov (Д. В. Давыдов), P. A. Vjazemszkij (П. А. Вяземский), A. A. Delvig (А. А. Дельвиг), Je. A. Baratinszkij (Е. А. Баратынский); D. V. Venyevityinov (Д. В. Веневитинов), Ny. M. Jazikov (Н. М. Языков). A „romantikus” műfaj-rendszer kialakulása és „uralkodóvá” válása: elégia, episztola ballada (1800-as évek végétől) elbeszélő költemény / poéma (V. Zsukovszkij, A tizenkét alvó szűz, 1810–1817. / A. Puskin, Ruszlán és Ludmila, 1820  A kaukázusi fogoly, 1820–21, megj. 1822): a modern kor emberének életérzése (az elégiai ÉN-móduszának kiegészítése az Ő-modusszal), a romantikus hős típusának kialakulása a romantikus próza

„Aktív” / forradalmi / klasszicizáló / „polgári-elkötelezett” / „dekabrista” romantika активный / революционный / классицистический / гражданский / декабристский романтизм A. Sz. Gribojedov: Az ész bajjal jár (1824) А. С. Грибоедов: Горе от ума K. F. Rilejev: Elmélkedések К. Ф. Рылеев: Думы V. K. Küchelbäcker В. К. Кюхельбекер A. I. Odojevszkij А. И. Одоевский A. A. Besztuzsev (Marlinszkij): romantikus kisregények А. А. Бестужев-Марлинский – романтические повести V. F. Odojevszkij: Orosz éjszakák (1844) В. Ф. Одоевский: Русские ночи

A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Életmű – életút állomásai szerint: Líceumi korszak (1813–1817) Pétervári korszak (1817–1820) A déli száműzetés (1820–1824) Mihajlovszkoe (1824–1826) A száműzetés utáni korszak (1826–30) A bolgyinoi ősz (1830) Utolsó évek (1830–1836) Творчество – судьба Лицейский период Петербургский период Южная ссылка Михайловское После ссылок Болдинская осень Последние годы

Puskin életművének első korszaka (1813–20) A különböző hagyományok, stílusok és műfajok alkotói módon történő elsajátítása és a „mesterekkel” való vetélkedés. A dekabrista eszmék hatása Ruszlán és Ludmila (Руслан и Людмила, 1817–1820, 1828): különböző összeférhetetlen műfaji-stiláris töredékek kontrasztív egymásmellettisége, a műfajiság elvére irányuló irónia, a játékosan erotikus, heroikus és magasztosan lírai intonációk egyvelege  Anyegin-ben kiteljesedő narratív szerkezetek

Puskin romantikus korszaka A romantikus poémák: A kaukázusi fogoly (1820-21) Кавказский пленник A bahcsiszeráji szökőkút (1821-23) Бахчисарайский фонтан Vjazemszkij előszavával: A kiadó és … a klasszikus beszélgetése (1824) Вяземский: Разговор между издателем и классиком с Выборгской стороны или c Васильевского острова Cigányok (1824) Цыганы A romantikus poémák poétikája a byron-i impulzus („keleti poémák”), a romantikus poéma szerveződése: az elégiai életérzés és hős beoltása az epikus formába, a valóság ábrázolása a hős szubjektív lírai szemléletén át, amellyel az elbeszélő azonosul érzelmileg, a „kor hőséhez” való viszony: a „nép” megítélésén keresztül (Cigányok) ironikus megvilágításban  Jevgenij Anyegin

Jevgenij Anyegin (1824–30) A regény jelentősége: új szüzsé, új műfaj, új hőstípus, a regényszó új értelmezése (az irodalmi szöveg fogalmának átalakulása) A megelőző irodalmi hagyományok (saját műveié is) szintézise és meghaladása A költői struktúra elemei: intonációváltások, szemszögekkel való játék, asszociációk, reminiszcenciák és idézetek rendszere, a szerzői irónia, Anyegin mint az orosz regény típusának modellje

A második bolgyinoi ősz (1833) A bolgyinoi ősz (1830) Jevgenyij Anyegin befejezése Belkin elbeszélései c. prózai ciklus) megírása A lövés (Выстрел), A hóvihar (Метель), A postamester (Станционный смотритель) A koporsókészítő (Гробовщик) A parasztruhás kisasszony (Барышня-крестьянка) A kolomnai házikó tréfás poéma – a „pétervári elbeszélések” ciklusának része: az irracionális erők betörése az ember hétköznapi életébe Kis tragédiák Több mint 30 vers Irodalom-kritikai cikkek Poémák (Rézlovas, Angelo) Próza (Pikk dáma) Mesék Pugacsov története A második bolgyinoi ősz (1833)

Népiesség és történelmiség Puskin műveiben (1820-as évek második fele –1830-as évek eleje) Objektivitás iránti igény: A drámai forma megjelenése a „shakespeare-i” személet és a nép történelmi szerepe Borisz Godunov történelmi-politikai drámában (1825, megj. 1831) A puskini historizmus szakaszai: Poltava (1829), a történetírás, A kapitány lánya (1833–36) Капитанская дочка A rézlovas (1833, megj. 1837) Медный всадник Az orosz történelem paradoxonja: három mozgató ereje: a Hatalom, az európaizált művelt nemesség és a nép: mind rebellis / lázongó, de ellentétes érdekek vezérlik ezeknek az erőknek az aránya a történelemben.

Puskin 1830-as években írt műveinek képi rendszere / „mitológiája” Kis tragédiák (1830) Маленькие трагедии Mozart és Salieri Моцарт и Сальери Kővendég Каменный гость A fukar lovag Скупой рыцарь Lakoma pestis idején Пир во время чумы tomboló / pusztító kozmikus, természeti, emberfeletti irracionális erők (vihar, tűz, áradás, pestis stb.), –a lázadással is azonosíthatóak, mindegyik költőisége, szobrok, oszlopok, emlékművek, az ember – áldozat vagy / és hős, a művek szüzséje – mindegyik erő kilépése a rá jellemző állapotból.

Képek forrásai Источники иллюстраций Krylatov V., Tó Boldinoban, 2004. https://yaltacrimea.ru/pushkin-kartinax-ajvazovskogo/ I. Ajvazovszkij (I. Repin közreműködésével), Puskin búcsúzik a tengertől (1887) http://a-s-pushkin.ru/books/item/f00/s00/z0000049/st011.shtml K. Kolman, 1825. december 14-e a Szenátus téren (1820-as évek) https://nestoriana.wordpress.com/2013/05/10/pushkin-semya-i-rodnya A. Sz. Puskin, Önarckép Anyegin második fejezetének kéziratában (1823. ősze, részlet) http://www.kozma.ru/gallery/classics/pushkin/pushkin-2.htm A. Sz. Puskin, Önarckép (1827-1830)

https://diletant. media/articles/41314642/ A. Sz https://diletant.media/articles/41314642/ A. Sz. Puskin, Illusztráció „Puskin és Anyegin” (1824) http://zoozel.ru/gallery/images/493382_pamyatnik-petra-1-v-pitere.jpg Background: Szentpétervár, Szenátus tér, I. Péter szobra („A rézlovas”) http://feb-web.ru/feb/irl/il0/il6/il6-159-.htm A. Sz. Puskin, Illusztráció a „Koporsókészítő” c. elbeszélés kéziratában (1830) http://fabrilia.ru/person/benya/illyustracii-k-poyeme-as-pushkina-mednyi-vsadnik A. Benois, Illusztráció A. Puskin „A Rézlovas” c. poémájához (1903-1922) https://artchive.ru/artists/1944~Aleksandr_Nikolaevich_Benua/works/13878~Frontispis_k_poeme_A_S_Pushkina_Mednyj_Vsadnik A. Benois, Címlap-illusztráció A. Puskin „A Rézlovas” c. poémájához (1903-1922)