ME BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fogyatékosügy és szakemberképzés; új felsőoktatási válaszok az ELTE BGGYF Karán Dr. Márkus Eszter mb. oktatási főigazgató-helyettes
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Környezettan-tanári mesterszak 1. A szakirány célja: A szak célja olyan tanárok képzése, akik képesek a környezettannal, környezetvédelemmel, természetvédelemmel.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
Pedagógia szak - szakos tájékoztató -. Mit tanulunk a pedagógia alapszakon? Alapozás:  Tanulás, kommunikáció, szocializáció; Bevezetés a pszichológiába;
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
Bölcsészettudomány › andragógia › anglisztika › germanisztika (néderlandisztika, német) › magyar › néprajz › pedagógia › pszichológia › romanisztika (francia,
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
A 2017-es felsőoktatási felvételi pontszámítás
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
Berényi Eszter – Damásdi Judit
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Mayer József Budapest február 27.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Könyvtári munkafolyamatok
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
Kari tájékoztató Bölcsészettudományi Kar Debreceni Egyetem
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Az Animációkészítés lehetőségei az óvodában, iskolában
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Merre tovább a középiskola után?
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Miért érdemes franciául tanulni?
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

ME BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet Ismertető a magyar szakról

Bölcsészek pályaképe hagyományos pedagógusi és kutatói munkakörök közigazgatás uniós intézményrendszerek és feladatok a versenyszféra nyelvtudást és kommunikációs, illetve elemzési készséget igénylő része média állami, önkormányzati és civil kulturális intézmények projektmenedzsment, általános szervezési feladatok

Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

I. Magyar szakos alapképzés (BA) 6 félév, 180 kredit 120 kredit: magyar alapszak (irodalomtörténet, nyelvtudomány) 50 kredit: egy másik alapszak minor változata (pl. történelem, anglisztika, germanisztika stb.) vagy szabadon választott szakirány, specializáció 10 kredit: pedagógiai-pszichológiai stúdiumok (tanári mesterszakra készülőknek) vagy szabadon választott tárgyak

I. Magyar szakos alapképzés (BA) 6 félév, 180 kredit 120 kredit: magyar alapszak (irodalomtörténet, nyelvtudomány) 50 kredit: egy másik alapszak minor változata (pl. történelem, anglisztika, germanisztika stb.) vagy szabadon választott szakirány, specializáció 10 kredit: pedagógiai-pszichológiai stúdiumok (tanári mesterszakra készülőknek) vagy szabadon választott tárgyak

Alapszakos specializációk 1. Anyanyelvi asszisztens vagy 2. Irodalom- és kultúratudomány vagy 3. Eszme- és retorikatörténet vagy 4. Jelnyelvi szakértő vagy 5. Nyelvmentor

1. Anyanyelvi asszisztens kulturális és közigazgatási intézményeknél, gazdasági társaságoknál, televíziónál, rádiónál, újságnál lehet elhelyezkedni leendő munkahelyükön tárgyalások, prezentációk és interjúk nyelvi megformálásában és írásos dokumentumok összeállításában vesznek részt elméleti és gyakorlati ismeretek kiemelkedő anyanyelvi kommunikációs képességek megszerzéséhez leíró nyelvészeti, nyelvművelő-nyelvhelyességi előadások és szemináriumok modern technikai ismeretek, a számítógépes programok és kommunikációs eszközök hatékony használata szakmai gyakorlat kulturális és közigazgatási szervezeteknél, valamint a média különböző területein

2. Irodalom- és kultúratudomány az irodalom történeti vizsgálata során összehasonlítás más művészeti ágakkal, európai művészeti stíluskorszakok és kiemelkedő művek tanulmányozása képzőművészet film fotó színház zene a művészeti formák és a társadalomtudományok összefüggései kultúra és etnicitás a közép-európai térség a diszciplináris mesterképzés megalapozása jól hasznosítható a kultúrával kapcsolatos számos munkaterületen

3. Eszme- és retorikatörténet a magyar irodalomtörténet nagy korszakainak rendszeres áttekintése, a világirodalmi párhuzamok figyelembevételével irodalmi intézmények eszme-, műfaj- és retorikatörténeti kérdések műelemző szemináriumok a diszciplináris mesterképzés megalapozása bevezetés a tudományos munka alapvető módszereibe

Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

II/A. Magyartanári mesterszak (MA) a képzés kétszakos a belépés feltétele: befejezett alapszakos tanulmányok egy 120 kredites alapszakon és egy másik alapszak 50 kredites (minor) változatán magyartanárnak tanulhatnak tehát, akik az alapképzésben teljesítették a 120 kredites magyar alapszakot, vagy akik az alapképzésben teljesítették az 50 kredites magyar minort, valamilyen más 120 kredites alapszak mellett (pl. történelem, anglisztika, germanisztika stb.)

II/A. Magyartanári mesterszak (MA) 5 félév, 150 kredit 40 kredit: a tanári szakképzettség magyar szakos szakterületi ismeretei 40 kredit: a másik választott szak szakterületi ismeretei (pl. a filozófiatanári, a történelemtanári, az angoltanári, a némettanári szak) 40 kredit: pedagógiai és pszichológiai ismeretek 30 kredit: iskolai gyakorlótanítás (összefüggő szakmai gyakorlat)

Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

II/B. Magyar nyelv és irodalom mesterszak (diszciplináris MA) azoknak a hallgatóknak ajánljuk, akik szakmai elmélyedésre vágynak az irodalom- vagy a nyelvtudomány valamely területén tanulmányaik lezárását követően eséllyel kívánnak felvételizni a bolognai felsőoktatás harmadik szintjére, a doktori iskolai tanulmányokra is 4 félév, 120 kredit a kreditek túlnyomó többségét az érdeklődésének megfelelő szakirány keretében, az őt érdeklő szakmai részterület tanulmányozásával szerzi meg a hallgató

II/B. Magyar nyelv és irodalom mesterszak (diszciplináris MA) szakirányok a magyar irodalom terén: Régi magyarországi irodalom Klasszikus magyar irodalom Modern magyar irodalom Összehasonlító irodalom- és kultúratudomány szakirányok a magyar nyelv terén: Leíró nyelvészet Nyelv, társadalom, kultúra Szövegtan és stilisztika Történeti nyelvészet

II/A + II/B = egyszakos magyartanár alapesetben a diszciplináris mesterképzés (II/B) nem képesít tanári működésre annak azonban nincs semmi akadálya, hogy a hallgató a diszciplináris mesterképzésen (II/B) való részvételét követően tanári mesterképzésre (II/A) is jelentkezzék, ahol további kreditek teljesítésével tanári képesítést szerezhet ezt az utat választva egyszakos, tehát magyar szakos tanári diploma szerezhető a magyar szak szakmai tartalma így a kétszakos tanári mesterszak magyar szaktárgyi részéhez képest alaposabb és elmélyültebb

Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

I + II. Osztatlan tanárképzés a képzés kétszakos, már a felvétel két szakra történik a magyar nyelv és irodalom szak mellé választható pl. a történelem, az angol, a német szak stb. 8 féléves képzéssel általános iskolai, 10 féléves képzéssel középiskolai tanári képesítés szerezhető mindkét képzés + 2 féléves szakmai gyakorlattal zárul a két képzés első 6 félévének tartalma azonos, vagyis közöttük választani csak a 6. félévben kell

Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

III. Doktori tanulmányok (PhD) ME BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola szövegtudományi-textológiai centrumú posztgraduális oktatás szövegtudományi doktori program Magyarországon egyedül nálunk működik három doktori program 1. Klasszikus szövegtudomány, vezetője Prof. Dr. Kecskeméti Gábor 2. Modern irodalom, vezetője Prof. Dr. Kabdebó Lóránt 3. Jelentéselmélet és hermeneutika, vezetője Dr. Ambrus Gergely

1. Klasszikus szövegtudomány a magyarországi írásbeliség különböző szövegtípusainak megismerésére és kezelésére irányul az elméleti képzés és a gyakorlati alkotómunka szoros egységére és egyidejűségére épül a történeti, teoretikus és módszertani ismereteket eredetükben és alkalmazásukban mutatja be, a hagyományos és a modern technika használatával együtt célja középkori vagy újkori, magyar, latin, német, illetve a magyarországi művelődés történetében szerepet játszó nyelven keletkezett irodalomtudományi, művelődéstörténeti, tudománytörténeti forrásszövegek kritikai kiadásának sajtó alá rendezése a konkrét szövegek a hallgató felkészültségétől, nyelvtudásától, érdeklődési körétől és távlati terveitől függően kerülnek kiválasztásra

2. Modern irodalom a 20. századi irodalomtörténet tanulmányozása klasszikus modernség avantgárd másodmodernség utómodernség posztmodern

3. Jelentéselmélet és hermeneutika az irodalomtudomány számára közvetlenül releváns filozófiai kérdések a klasszikus értelemben, azaz a szövegek értelmezésének tudományaként felfogott hermeneutika problémái hermeneutikai kör történetiség a hagyomány szerepe a szerzői intenciók azonosíthatósága az értelmezések státusa és igazságigénye

az érdeklődők további felvilágosítást találnak képzéseinkről és azok változatos kombinációs lehetőségeiről honlapunkon: http://magyarszak.uni-miskolc.hu ugyaninnét az Irodalomtudományi Doktori Iskola honlapja is elérhető