ME BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet Ismertető a magyar szakról
Bölcsészek pályaképe hagyományos pedagógusi és kutatói munkakörök közigazgatás uniós intézményrendszerek és feladatok a versenyszféra nyelvtudást és kommunikációs, illetve elemzési készséget igénylő része média állami, önkormányzati és civil kulturális intézmények projektmenedzsment, általános szervezési feladatok
Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév
Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév
I. Magyar szakos alapképzés (BA) 6 félév, 180 kredit 120 kredit: magyar alapszak (irodalomtörténet, nyelvtudomány) 50 kredit: egy másik alapszak minor változata (pl. történelem, anglisztika, germanisztika stb.) vagy szabadon választott szakirány, specializáció 10 kredit: pedagógiai-pszichológiai stúdiumok (tanári mesterszakra készülőknek) vagy szabadon választott tárgyak
I. Magyar szakos alapképzés (BA) 6 félév, 180 kredit 120 kredit: magyar alapszak (irodalomtörténet, nyelvtudomány) 50 kredit: egy másik alapszak minor változata (pl. történelem, anglisztika, germanisztika stb.) vagy szabadon választott szakirány, specializáció 10 kredit: pedagógiai-pszichológiai stúdiumok (tanári mesterszakra készülőknek) vagy szabadon választott tárgyak
Alapszakos specializációk 1. Anyanyelvi asszisztens vagy 2. Irodalom- és kultúratudomány vagy 3. Eszme- és retorikatörténet vagy 4. Jelnyelvi szakértő vagy 5. Nyelvmentor
1. Anyanyelvi asszisztens kulturális és közigazgatási intézményeknél, gazdasági társaságoknál, televíziónál, rádiónál, újságnál lehet elhelyezkedni leendő munkahelyükön tárgyalások, prezentációk és interjúk nyelvi megformálásában és írásos dokumentumok összeállításában vesznek részt elméleti és gyakorlati ismeretek kiemelkedő anyanyelvi kommunikációs képességek megszerzéséhez leíró nyelvészeti, nyelvművelő-nyelvhelyességi előadások és szemináriumok modern technikai ismeretek, a számítógépes programok és kommunikációs eszközök hatékony használata szakmai gyakorlat kulturális és közigazgatási szervezeteknél, valamint a média különböző területein
2. Irodalom- és kultúratudomány az irodalom történeti vizsgálata során összehasonlítás más művészeti ágakkal, európai művészeti stíluskorszakok és kiemelkedő művek tanulmányozása képzőművészet film fotó színház zene a művészeti formák és a társadalomtudományok összefüggései kultúra és etnicitás a közép-európai térség a diszciplináris mesterképzés megalapozása jól hasznosítható a kultúrával kapcsolatos számos munkaterületen
3. Eszme- és retorikatörténet a magyar irodalomtörténet nagy korszakainak rendszeres áttekintése, a világirodalmi párhuzamok figyelembevételével irodalmi intézmények eszme-, műfaj- és retorikatörténeti kérdések műelemző szemináriumok a diszciplináris mesterképzés megalapozása bevezetés a tudományos munka alapvető módszereibe
Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév
II/A. Magyartanári mesterszak (MA) a képzés kétszakos a belépés feltétele: befejezett alapszakos tanulmányok egy 120 kredites alapszakon és egy másik alapszak 50 kredites (minor) változatán magyartanárnak tanulhatnak tehát, akik az alapképzésben teljesítették a 120 kredites magyar alapszakot, vagy akik az alapképzésben teljesítették az 50 kredites magyar minort, valamilyen más 120 kredites alapszak mellett (pl. történelem, anglisztika, germanisztika stb.)
II/A. Magyartanári mesterszak (MA) 5 félév, 150 kredit 40 kredit: a tanári szakképzettség magyar szakos szakterületi ismeretei 40 kredit: a másik választott szak szakterületi ismeretei (pl. a filozófiatanári, a történelemtanári, az angoltanári, a némettanári szak) 40 kredit: pedagógiai és pszichológiai ismeretek 30 kredit: iskolai gyakorlótanítás (összefüggő szakmai gyakorlat)
Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév
II/B. Magyar nyelv és irodalom mesterszak (diszciplináris MA) azoknak a hallgatóknak ajánljuk, akik szakmai elmélyedésre vágynak az irodalom- vagy a nyelvtudomány valamely területén tanulmányaik lezárását követően eséllyel kívánnak felvételizni a bolognai felsőoktatás harmadik szintjére, a doktori iskolai tanulmányokra is 4 félév, 120 kredit a kreditek túlnyomó többségét az érdeklődésének megfelelő szakirány keretében, az őt érdeklő szakmai részterület tanulmányozásával szerzi meg a hallgató
II/B. Magyar nyelv és irodalom mesterszak (diszciplináris MA) szakirányok a magyar irodalom terén: Régi magyarországi irodalom Klasszikus magyar irodalom Modern magyar irodalom Összehasonlító irodalom- és kultúratudomány szakirányok a magyar nyelv terén: Leíró nyelvészet Nyelv, társadalom, kultúra Szövegtan és stilisztika Történeti nyelvészet
II/A + II/B = egyszakos magyartanár alapesetben a diszciplináris mesterképzés (II/B) nem képesít tanári működésre annak azonban nincs semmi akadálya, hogy a hallgató a diszciplináris mesterképzésen (II/B) való részvételét követően tanári mesterképzésre (II/A) is jelentkezzék, ahol további kreditek teljesítésével tanári képesítést szerezhet ezt az utat választva egyszakos, tehát magyar szakos tanári diploma szerezhető a magyar szak szakmai tartalma így a kétszakos tanári mesterszak magyar szaktárgyi részéhez képest alaposabb és elmélyültebb
Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév
I + II. Osztatlan tanárképzés a képzés kétszakos, már a felvétel két szakra történik a magyar nyelv és irodalom szak mellé választható pl. a történelem, az angol, a német szak stb. 8 féléves képzéssel általános iskolai, 10 féléves képzéssel középiskolai tanári képesítés szerezhető mindkét képzés + 2 féléves szakmai gyakorlattal zárul a két képzés első 6 félévének tartalma azonos, vagyis közöttük választani csak a 6. félévben kell
Bolognai felsőoktatási rendszer I. alapképzés (BA) magyar alapszak + választható modulok, 6 félév II. mesterképzés (MA) magyartanári mesterszak, 5 félév vagy magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév vagy I + II. osztatlan tanárképzés általános iskolai magyartanár, 8 + 2 félév vagy középiskolai magyartanár, 10 + 2 félév III. doktori tanulmányok (PhD) Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév
III. Doktori tanulmányok (PhD) ME BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola szövegtudományi-textológiai centrumú posztgraduális oktatás szövegtudományi doktori program Magyarországon egyedül nálunk működik három doktori program 1. Klasszikus szövegtudomány, vezetője Prof. Dr. Kecskeméti Gábor 2. Modern irodalom, vezetője Prof. Dr. Kabdebó Lóránt 3. Jelentéselmélet és hermeneutika, vezetője Dr. Ambrus Gergely
1. Klasszikus szövegtudomány a magyarországi írásbeliség különböző szövegtípusainak megismerésére és kezelésére irányul az elméleti képzés és a gyakorlati alkotómunka szoros egységére és egyidejűségére épül a történeti, teoretikus és módszertani ismereteket eredetükben és alkalmazásukban mutatja be, a hagyományos és a modern technika használatával együtt célja középkori vagy újkori, magyar, latin, német, illetve a magyarországi művelődés történetében szerepet játszó nyelven keletkezett irodalomtudományi, művelődéstörténeti, tudománytörténeti forrásszövegek kritikai kiadásának sajtó alá rendezése a konkrét szövegek a hallgató felkészültségétől, nyelvtudásától, érdeklődési körétől és távlati terveitől függően kerülnek kiválasztásra
2. Modern irodalom a 20. századi irodalomtörténet tanulmányozása klasszikus modernség avantgárd másodmodernség utómodernség posztmodern
3. Jelentéselmélet és hermeneutika az irodalomtudomány számára közvetlenül releváns filozófiai kérdések a klasszikus értelemben, azaz a szövegek értelmezésének tudományaként felfogott hermeneutika problémái hermeneutikai kör történetiség a hagyomány szerepe a szerzői intenciók azonosíthatósága az értelmezések státusa és igazságigénye
az érdeklődők további felvilágosítást találnak képzéseinkről és azok változatos kombinációs lehetőségeiről honlapunkon: http://magyarszak.uni-miskolc.hu ugyaninnét az Irodalomtudományi Doktori Iskola honlapja is elérhető