A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Advertisements

Készítette: Szabóné L. Éva
Összefoglalás Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes. 1. Eredete Nagy Lajos, a lovagkirály korában játszódik A főhős: Toldi, aki Nagyszalonta szülötte A mű.
Gyógy és termálfürdők Budapesten. Az ókortól napjainkig A budapesti gyógyfürdők története egészen a rómaiakig nyúlik vissza. Már ebben az időben több.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Hétköznapi élet a XI-XIII. században.  A lovagi életmód  A 11. sz. alakul ki,   volt erős központi hatalom Európában  Arisztokrácia feladata volt.
Az információs forradalom  Minden jog fenntartva.
Szent László- Könyves Kálmán Szent László- Könyves Kálmán uralkodása A királyi hatalom megszilárdítása
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
Gyűjtőköri szabályzat
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
(Dávid és Salamon uralkodása)
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
„Mert Néha kell a romantika”
Az Írások könyvcsoportja
Nagy Károly.
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
18. – 19. századforduló orosz irodalma
BBN-ORO Orosz irodalomtörténet 1. : A 19
Ország neve név Tanár Osztály.
A Ciszterna Bazilika Isztanbul - Törökország ( Yerebatan sarnici )
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Madách Az ember tragédiája elemzés
A dél-koreai Nemzeti Levéltár, Szöul
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Környezetgazdaságtan 1
A középkor kultúrája.
A korai Egyház Az első közösségek.
A novellaelemzés szempontjai
Hunyadi Mátyás
A Ciszterna Bazilika Isztanbul - Törökország ( Yerebatan sarnici )
Portia ládikái (ld. A velencei kalmár)
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
A nagyváradi bazilika.
A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
3. A Kijevi Rusz és a magyarok
Ország neve név Tanár Osztály.
Petőfi sándor: jános vitéz
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A fény egy emberi szemmel érzékelhető sugárzás, de ennek a sugárzásnak csak egy részét látjuk.
Az ŐRSÉGBEN jártam Oud of Mooi ???? Saját fotóiból készítette:
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A reneszánsz zene és tánc
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Összeállította: J. Balázs Katalin
Az orosz romantika 2. Русский романтизм.
Mátyás király és az Obszerváns ferencesek
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
Járműtelepi rendszermodell 2.
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
Iglódi István rendezése
3. A Kijevi Rusz és a magyarok
Tanári beírások – szülői válaszok
Magyar őstörténet tanuláshoz....
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
orosz festészet 19. század első felében
3. A Kijevi Rusz és a magyarok
Az orosz romantika 2. Русский романтизм 2..
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
A BAROKK (XVII. Század).
Szentpétervár mítosza
Pitagorasz-tétel.
Előadás másolata:

A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе 2.

Az óorosz irodalom műfajai I. Жанры древнерусской литературы I.

I. Az óorosz irodalom „történetisége” Историзм русской средневековой литературы Krónikaírás (летописание, летопись) Őskrónika (1113) = Повесть временных лет Az orosz államiság varég (normán) eredetének eszméje = легенда о «призвании варягов» A krónika műfajának jellegzetessége: Évenkénti bejegyzések Évkönyvi elbeszélések és stílusuk: A krónikás korának eseményeiről – a történelmi monumentalizmus stílusa A szájhagyományból merített epikus legendák – az epikus stílus 971. év: Svjatoszláv herceg Konstantinápoly elleni hadjárata 945. év: Olga második bosszúja. Radzivill-krónika, XV. sz.

XV. századi hagiográfiai ikon Az Őskrónika hagiagráfiai elemei: A Kievi-Pecsori kolostor alapításáról (1051) és szent életű szerzeteseinek élete (1074) Киево-Печерский патерик Elbeszélés Borisz és Gleb kínjairól Сказание о святых князях Борисе и Глебе Az első orosz szent vértanúk kanonizációja Az orosz államiság eszméje az orosz hercegek „testvériségéről” A hagiográfia elvontsága ≠ Az elbeszélés tényszerűsége és történetisége XV. századi hagiográfiai ikon житийная икона

Vlagyimir Monomah: Intelmek Поучение Владимира Мономаха Vladimir Monomach beszélgetése a görög filozófussal. Radzivill-krónika, XV. sz. tanítás („Intelem”), önéletrajz és levél Oleg Szvjatoszlavovicshoz – az ideális uralkodó alakja

Az irodalmi hagyományok kereteit feszítő műfajok és művek Нетрадиционные жанры и произведения Ének Igor hadáról (Igor-ének) – 12. sz. vége Слово о полку Игореве Történelmi háttere (1185) és történetisége: nem történelmi „elbeszélés” – „ének” историческая повесть – «слово» A mű poétikája: a népköltészeti epikai (szláv eposz) és az egyházi irodalmi indíttatás ötvözése: фольклорное эпическое и книжное начало – kompozíció szintjén: „siratók” és történelmi párhuzamok, lírai „kitérések” исторические параллели, „плачи”, „лирические отступления”

– az elbeszélő hangja (nem Bajan) голос автора, Баян – stílusában: epikai állandó jelzők постоянные эпитеты – népköltészeti topika és az események / hősök történelmi-monumentális bemutatása, valamint mindkettőre jellemző etikett követése образы, контрасты – az elbeszélő hangja (nem Bajan) голос автора, Баян – a mű hangzása – ritmikus próza ритмическая проза – A mű egyedülállósága уникальность

Muromi Pjotr és Fevronija története (XVI. sz.) Повесть о Петре и Февронии Муромских A szentéletű fejedelmi pár szájhagyományban élő legendája Hagiográfiai kánon és etikett: a keresztény szemlélet tükröződése Archaikus (mítoszon alapuló) hiedelmek és motívumok Népmeséi és népköltészeti elemek Az „elbeszélés” műfaja Az ábrázolás különlegessége (hétköznapi lét, aprólékosság) XVI. századi páros ikon - парная икона

Képek forrásai Источники иллюстраций Alphonse Mucha, A szláv liturgia bevezetése. 1912. (A szláv eposz c. ciklus része) http://files.smallbay.ru/images8/mucha02.jpg http://old-rus.narod.ru/pict/pic2.jpg http://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/1141071 http://images.icon-art.info/main/00400-00499/00449_thumb.jpg

http://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/35740 http://my.mail.ru/community/catastrof/38C0B06C2EFF7B6C.html http://nsmsk.ru/indx5.php?id=17_3 http://www.msk-guide.ru/foto_5666.htm