STABILITÁS - NÖVEKEDÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
MAKROGAZDASÁGI KITEKINTÉS – 2011 MÁRCIUS Budapest, Márc Horváth István.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – március Magyar Nemzeti Bank Gábriel Péter, igazgató március 24.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
Téma: Demográfiai robbanás 1960 után a világban (típusok, országcsoportok, országok) Készítette: Király Klaudia Geográfus, MSc.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A vállalkozási környezet és kilátásaink elején S Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2013.április 18. Prof. Bod Péter Ákos Budapesti.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
FIATAL REGIONALISTÁK VIII. KONFERENCIÁJA október 14 –15. GYŐR Dr. Koós Bálint MTA RKK Munkaerőpiaci krízis kezelése Magyarországon
A háztartások életszínvonala. Tartalom 1.Bevezetés 2.Jövedelmi helyzet 3.Szegénység vagy társadalmi kirekesztődés 4.A háztartások fogyasztása 5.Összegzés.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
Bemutatkozik az Eximbank Rt. Előadó: Dr. Bodnár Zoltán, az Eximbank Rt. vezérigazgatója.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Import és Export a résztvevő 10 országban
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Esélyek a munkaerőpiacon
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
A konszolidáció módszertanáról
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
SZÁMVITEL.
Egészségügyi közbeszerzések
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
EMELKEDŐBEN Stratégiai folyamatok a magyar gazdaságban
Környezetgazdaságtan 1
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Nemzeti jövedelem és tőkefelhalmozás Magyarországon
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
Gazdaságpolitika 7. ea.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Informatikai eszközök a földrajzórán
Válság – kezelés – válságkezelés
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Lorem ipsum.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
A 2019/2020-AS ÉVEK GAZDASÁGÁNAK ÉS ÁLLAMHÁZTARTÁSÁNAK KILÁTÁSAI
Baranya Megyei Önkormányzat
A gazdasági fejlettség mérőszámai
MAGYAR VILÁGTALÁLKOZÓ május 16.
Energiahatékonysági és Megújuló Finanszírozási Program Erste Bank Hungary Budapest,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A rendszerváltás óta eltelt időszak gazdasági fejlődése
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Válság után, válság előtt
Előadás másolata:

STABILITÁS - NÖVEKEDÉS KOVÁCS ÁRPÁD SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GTTSZ 2017. December

Az előadás főbb témái Nemzetközi feltételek Magyar pozíciók Államháztartás helyzete Összegzés 2019.04.24.

Kockázatos a világ, számos ország van ellentmondásos helyzetben, de lényegi, kedvezőtlen változásokra a korábbi várakozásokkal ellentétben nem kell számolni! Ázsia: a bankrendszer kerülhet bajba EU: Brexit miatti bizonytalanság, de lassan újrainduló növekedés, Németország gazdasága magához tért, kedvező konjunkturális kilátások, s ezáltal nálunk is! Dél-Európa: a bank- és a politikai rendszer is recseg-ropog USA: politikai kockázat, de visszatérő növekedés Kína: fennmarad az európaihoz mért magas növekedés Kockázatos hármas Nagyon magas adósság EU USA Kína Japán Rossz demográfiai kilátások Alacsony növekedés Törékeny bank-rendszer Olaszország Portugália Görögország Szlovénia Alacsony kamatok Rendszer-ellenes, EU szkeptikus pártok Növekvő munkaerőhiány Súlyos politikai útválasztási dilemmák a munkaerő kiváltás/pótlás megítélésében Európában 2019.04.24. Forrás: Tardos/saját szerk.

Tartós esés után emelkedésnek indultak a nyersanyagárak, de nem térnek vissza az eredeti szintre, mivel egyre inkább a hozzáadott szellemi érték adja mind nagyobb arányban a teljesítményt: csere-arány javulás nálunk Kína lassul, bár fennmarad az európaihoz mért magas növekedés és technológiai korszerűsödés A főbb nyersanyagárak (2005=100) túlfűtöttség: válság: kilábalás Újabb élénkítés Búza, kukorica 2019.04.24. Forrás: IMF

Növekedési trendek a világban: a nem OECD országok, azon belül India, Kína, de még Indonézia is előnyben 2019.04.24. Forrás: OECD, Eurostat, Kopint-Tárki

A 2012-es ciklikus-mélypont óta egyre stabilabb lábakon áll a növekedés a régióban GDP éves változása (%) A KKE régió növekedése előbb indult meg az eurozónánál, amit támogatott az EU források felhasználása is 2013-15-ben. 2016-ban több országban lassulást hozott az EU forrásfelhasználás mérséklődése, de 2017-ben ismét gyorsultak a régiós gazdaságok. Ezt már az eurozóna felpörgő növekedése, valamint a beinduló belföldi kereslet (fogyasztás, ingatlanszektor, vállalati beruházások) hajtják. A növekedés sok lábon áll, akár több évig eltarthat a jelenlegihez hasonló magas növekedés Magyarország 2014-ben még felülteljesítette a régiót, 2016-ban elmaradt tőle, ez főként az EU források nagyobb ciklikusságából fakadt. 2017-re a régiós átlag közelében alakul a magyar növekedés, Románia a jelentős költségvetési lazítás miatt lóg ki felfelé 2019.04.24. Forrás: Eurostat

Az élénkülés főként a belső piachoz köthető szektorokban jelentkezett Hozzáadott érték éves változása a versenyszféra fő szektoraiban (%) Ipar Építőipar Piaci szolgáltatások A kilábalás első szakaszát (2014) az ipar (és az export) vezérelte az egész eurozónában és a KKE régióban is. Emellett a KKE országokban az építőipar is felpörgött az EU-s forrásoknak köszönhetően 2015-től fokozatosan élénkül a belső kereslet, ennek köszönhetően gyorsul a piaci szolgáltatások növekedése. Ezzel szemben az ipar dinamikája stabilizálódott Magyarország a régióhoz képest: az ipar 2014-15-ben lóg ki felfelé az új autóipari kapacitásoknak köszönhetően, azóta a régiós mezőnnyel és az eurozónával együtt haladunk; az építőipar ciklusai sokkal szélsőségesebbek (EU források felhasználása); a szolgáltató szektor a régióban közepesnek mondható, az eurozónánál gyorsabban bővül 2019.04.24. Forrás: Eurostat

A fogyasztás dinamizálódik, a nettó export fokozatosan mérséklődik Fogyasztás éves növekedés (%) Beruházás/GDP (%, négy negyedéves gördülő) Nettó export/GDP (%, négy negyedéves gördülő) A fogyasztás dinamikája az egész régióban élénkül, Magyarország 2016-17-ben a mezőny második felében A beruházások az eurozónában túljutottak a ciklikus mélyponton, a régió országaiban az EU források beáramlása miatt már 2015-ben növekedés volt jellemző. Magyarországon különösen erős volt az EU források miatti hullámzás, de a nemzetgazdasági beruházási ráta változatlanul az egyik legalacsonyabb az egész régióban A külkereskedelmi egyenleg ugyanakkor Magyarországon a legmagasabb. A fogyasztás és a beruházások élénkülésével nő az importkereslet, ami 2016 óta már enyhén csökkenti a külkereskedelmi többletet 2019.04.24. Forrás: Eurostat

Az egész régióban kitüntetett szerepet játszik a járműipar, Magyarországon a válság óta végrehajtott nagyberuházások emelték a súlyát Járműgyártás részaránya GDP-ből Járműgyártás részaránya foglalkoztatásból (%) 2019.04.24. Forrás: Eurostat

Vállalati hitelflow/GDP (%) Lakossági hitelflow/GDP (%) Az erősödő konjunktúra a lakossági hitelezés élénkülését is elhozta. A hitelezés hazai bővülése egyelőre elmarad a régiós átlagtól Vállalati hitelflow/GDP (%) Lakossági hitelflow/GDP (%) A vállalati hitelezés a kilábalással együtt megindult a régióban és Magyarországon is, itthon az NHP is támogatta A lakossági hitelállományt nálunk a háztartások adósságleépítése mellett intézményi változások (végtörlesztés, devizahiteles elszámolás) is csökkentették az elmúlt években 2019.04.24. Megjegyzés: a magyar vállalati hitelflow egyedi hatásoktól szűrve (MNB adatközlés). Forrás: Eurostat, MNB

Hazánk importjában erőteljesen nőtt az EU országainak részesedése Hazánk importjában erőteljesen nőtt az EU országainak részesedése. Ázsia, valamint az EU-n kívüli európai országok jelentősen visszaestek Magyarország importjának országcsoportonkénti összetétele 2010-ben és 2016-ban EU-n kívüli európai országok közé vannak sorolva Európához és Ázsiához is tartozó országok: Azerbajdzsán, Kazahsztán, Oroszország, Örményország, Törökország Forrás: KSH adatok alapján KT Titkársága gyűjtés és szerkesztés

Hazánk exportjában a döntő súlyt képviselő EU országok részesedése még tovább emelkedett – Ázsia, valamint EU-n kívüli európai országok „kárára” Magyarország exportjának országcsoportonkénti összetétele 2010-ben és 2016-ban EU-n kívüli európai országok közé vannak sorolva Európához és Ázsiához is tartozó országok: Azerbajdzsán, Kazahsztán, Oroszország, Örményország, Törökország 2019.04.24. Forrás: KSH adatok alapján KT Titkársága gyűjtés és szerkesztés

A magyar exportban a szomszéd országok – egyébként sem magas – részesedése csökken 2019.04.24. Forrás: KSH

A magyar kivitel szerkezetében a gépek, szállítóeszközök, valamint a feldolgozott termékek a meghatározóak. Az exportunkban az élelmiszerek aránya lehetne nagyobb is Forrás: KSH 2019.04.24.

Államháztartás ESA egyenlege a GDP arányában (%, 4 negyedéves gördülő) A visszatérő növekedés hozzájárult az államháztartás egyenlegének javulásához Államháztartás ESA egyenlege a GDP arányában (%, 4 negyedéves gördülő) A cseh mellett a magyar költségvetési egyenleg a legkedvezőbb az egész régióban, a jelentős 2016 végi egyedi kiadások és a 2017. évi adócsökkentések ellenére is. Az egyenlegjavuláshoz hozzájárul régió-szerte az élénkülő belső kereslet, ami emeli az adóbevételeket; továbbá a mérsékelt kamatkiadások Forrás: Eurostat

A kedvező egyenlegmutatóknak és az élénkülő nominális növekedésnek köszönhetően az államadósság-ráta csökkenő pályára került Bruttó államadósság a GDP arányában Magyarországon és a szomszédos EU tag országokban(%) Forrás: Eurostat, KT Titkársága

Az államadósság és szerkezete

A bizalom, a társadalmi béke pénzt jelent, mert a pénzpiaci hitelművelet-eknél a hitelezők ún. csődkockázati felárakat érvényesítenek a normál kamaton túl attól függően, hogy a hiteleik visszafizetését mennyiben látják biztosítottnak, s itt – mint az ábra mutatja – különös jelentősége van annak, ha rend van a társadalomban CDS-felárak Forrás: KT Titkársága szerkesztés piaci adatok alapján

Az államháztartás újraelosztása - az EU források átmeneti csökkenésének hatása mellett is - még magas. Ezen belül a gazdasági funkciók erősödnek, míg az adósságszolgálat (kamat) visszaesik. Az egészségügy és az oktatás részaránya - abszolút összegű növekedése mellett – még kissé mérséklődik Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásainak megoszlása (százalékban)   2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017* 2018* ÁLLAMI MŰKÖDÉSI FUNKCIÓK ÖSSZESEN 15,2 19,0 15,0 16,5 17,8 16,8 18,2 17,2 Általános közösségi szolgáltatások 9,7 13,8 9,4 11,4 12,9 11,5 11,8 11,2 Védelem 1,8 1,6 1,5 1,3 1,4 1,7 Rendvédelem és közbiztonság 3,7 3,9 3,6 4,7 4,3 4,6 JÓLÉTI FUNKCIÓK ÖSSZESEN 61,5 57,7 59,0 56,9 55,1 56,0 58,1 55,0 54,3 Oktatási tevékenységek és szolgáltatások 11,6 10,8 10,3 10,2 10,7 10,9 10,5 Egészségügy 9,1 8,8 8,6 8,4 9,0 8,5 Társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatások 34,6 32,3 33,9 32,1 30,2 29,2 30,3 28,8 28,6 Lakásügyek, települési és közösségi tevékenységek és szolgáltatások 3,3 2,9 3,2 3,0 2,8 2,3 3,4 Szórakoztató, kulturális, és vallási tevékenységek és szolgáltatások 5,6 GAZDASÁGI FUNKCIÓK ÖSSZESEN 14,2 13,7 15,5 17,5 18,3 19,7 16,7 21,1 21,3 Ebből kiemelve: Mező-, erdő- , hal- és vadgazdálkodás 2,2 2,1 2,6 2,0 Közlekedési és távközlési tevékenységek és szolgáltatások 5,8 5,9 6,0 7,3 8,2 8,1 8,9 8,7 Környezetvédelem 1,9 ÁLLAMADÓSSÁG-KEZELÉS (KAMAT) 7,7 7,2 6,9 5,4 Funkcióba nem sorolható tételek 0,5 0,4 0,1 0,3 1,2 Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásai összesen 100,0 Bruttó hazai termék (GDP)(milliárd forint) 27051,7 28133,8 28627,9 30065,0 32179,7 33651,1 35188,0 37279,0 40352,7 Az államháztartás konszolidált kiadásai a GDP százalékában (újraelosztás mértéke) 50,0 51,7 48,9 51,8 51,9 48,1 48,7 47,9 * terv Forrás: NGM, KSH, KT Titkárság szerkesztés

A KKV szektor gazdasági súlya jelentős, hasonlóan más európai országokhoz Versenyszféra hozzáadott érték megoszlása vállalatméret szerint (2014) Versenyszféra foglalkoztatás megoszlása vállalatméret szerint (2014) Forrás: Eurostat 2019.04.24.

Az államháztartás gazdasági kiadásai felívelnek, az adósságszolgálat (kamat) mérséklődik, az oktatás, egészségügy fokozatosan bővül Az államháztartás egyes konszolidált funkcionális kiadásai (milliárd forintban) Forrás: NGM, KT Titkársága szerkesztés

2010 várakozás: felgyorsuló tőkekivonás, befagyó hitelezés 2010 év elején pesszimista hangulat uralkodott. „Szakértői” prófécia volt, hogy a bizalomhiány miatt a csak igen szerényen javuló reálgazdasági eredmények mellett, nemcsak „újratermelődik” az adósság, hanem aránya is gyorsan növekszik, mert az alkalmazkodás elmarad: folyamatos a csődveszély, a stabilitás-hiány. Trendforduló következett be a pénzügyi stabilitásban és a növekedésben, de az elkövetkező években sem lehet hátradőlni: versenyképességi, hatékonysági fordulatra van szükség aminek a feltételei között megtalálhatjuk a társadalmi biztonságot is. Várakozások és a valóság 2010 várakozás: felgyorsuló tőkekivonás, befagyó hitelezés 2010 várakozás: növekvő bizalomhiány 2010 várakozás: gyengülő árfolyam, romló pénzügyi stabilitás 2010 várakozás: romló beruházási és növekedési kilátások 2010 várakozás: súlyosan növekvő finanszírozási költség 2017 tény: növekvő bizalom 2017 tény: javulás, a bank-szektorban jelentős tőke-bevonás, a hitelezést állami eszközök segítik 2017 tény: stabil árfolyam, pénzügyi stabilitás 2017 tény: jelentősen csök-kenő finanszírozási költség 2017 tény: jelentősen javuló kilátások, erős és stabil növekedés 2017: az államadósság aránya csökken az adósságszolgálati teher egyre szerényebb 2010 várakozás: az adósság/GDP arányos adósság tovább emelkedik KT Titkárság szerkesztés

A K+F tevékenység további erősítése. Előretekintve: Magyarországon a GDP-arányos államadósság fenntartható csökkentéséhez elsősorban a növekedési képesség erősítésére van szükség. A felzárkózás egyetlen útja, ha magasabb hozzáadott értékkel tudunk becsatlakozni a globális termelési láncba. A növekedési képesség erősítése A gazdaságfejlesztésre fordított források költségvetésen belüli arányának a „kézbentartása” A beruházási ráta fenntartása, a hitelezési aktivitás javítása, a KKV-szektor vállalkozó-képességének fejlesztése. Felszabaduló forrás a gazdaság-fejlesztésre A K+F tevékenység további erősítése. További befektetés a humán tőkébe, a menedzsment képességek további erősítése, a képzettebb munkaerő-kínálat biztosítása, a reformintézkedések mielőbbi érvényesítése. Fenntartható GDP-arányos államadósság-csökkentés A GDP fenntartható növekedése A versenyképesség javítása, az üzleti bizalmat erősítő szabályozási lépésekkel, kiszámíthatóság növelése, bürokrácia csökkentése, terhek felszámolása pl. kintlévőségek ügye, stb. Stabil, forrásaiban javuló költségvetés 18 Forrás: KT Titkárság

Néhány összegző gondolat: Tovább javuló egyensúlyi mutatók. Fenntarthatónak látszik a 4 százalék közeli GDP növekedés, új lehetőségek nyílnak, beruházási „boom” – jó lenne ha döntően a termelési alapok megújítását szolgálná –, tovább bővülő fogyasztás. A költségvetési szféra ma már nem elvesz, hanem hozzájárul az ország versenyképességhez. Ennek fenntartója: a fegyelmezett fiskális politika, rásegítő mechanizmusai által a hatékonyabb monetáris politika, a 2011-ben megújított, nagyobb lehetőségeket kapott ellenőrzés, és a szabályalapú költségvetési keretrendszer működése. A nemzetközi versenyképességi mutatók jelzéseinek reális és óvatos figyelembevétele indokolt, de ezek nem „abszolútumok”. A versenyképesség javítására, a megkezdett munka továbbvitelére, a teljesítményekhez kötött támogatásokra van szükség a gazdaság menedzselésében makro és mikro szinten egyaránt. Az államháztartási kiadásokból a kiugróan növekvő gazdasági támogatások, ha hatékonyságjavulást hoznak – s nem csak a növekedés fenntarthatóságát szolgálják –, akkor az oktatás és az egészségügy várt fejlődését is megalapozzák. 2019.04.24.

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! 2019.04.24.