Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Matematika és módszertana
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
e-Learning a tanárképzésben
Szeretet, türelem, tolerancia
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
Az E-TANÁR portál.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kompetensek lettünk? június 27..
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Projektorientált matematikaoktatás
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Kovácsné Pusztai Kinga ELTE IK
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Az online kurzus tapasztalatai – Téringer Anita
Előadás másolata:

Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban Kovácsné Pusztai Kinga people.inf.elte.hu/kinga kinga@inf.elte.hu ELTE IK

Eddig megjelent cikkeim Referált cikk CS Unplugged in Higher Education TMCS 2018. Nemzetközi konferenciakötetben megjelent cikkek Change of the problem-solving ability – results of an online competition I. DidMatTech 2017. The role of modelling in problem-solving – results of an online competition II. Developing the problem-solving ability – results of an online competition III. DidMatTech 2018. Hazai konferenciakötetben megjelent cikkek Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban Infodidact 2016. A probléma – alapú oktatás az informatika órán Infodidact 2017. Hazai konferencián előadás Számítógépes gondolkodás az oktatásban Info éra 2015. Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20. Még 8 korábbi cikk 18. 21 st Century Educational Technology and Learning (https://21centuryedtech.wordpress.com /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: 2017. 11.20.)

Számítógépes gondolkodás az oktatásban – info éra 2015. Helyzetelemzés – a paradigma váltás szükségessége CT kialakulása CT további jellegzetességei Kritikai észrevételek és a mai konszenzus CT alapismérvei és előnyei Kérdőíves felmérés Mindennapi példák és Oktatási tevékenységek Fejlődési irányok Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

Számítógépes gondolkodás kialakulása, meghatározása A számítógépes gondolkodás (CT) fogalmának megalkotója: Jeanette Wing (2006-ban, majd 2010-ben) „Egy olyan kognitív folyamat, amely magába foglalja a problémának, valamint lehetséges megoldásainak a megfogalmazását és a reprezentálását oly módon, hogy az hatékonyan végrehajtható legyen egy információ feldolgozó ágens által.” XXI. század közepére a CT a 4. alapvető készség lesz az olvasás, az írás és a számolás mellett A CT általánosan alkalmazható attitűd és alapvető szakértelem legyen Ne csak a tudósoknak, hanem akár gyerekek számára is A nyomtatott sajtó  az írás - olvasás terjedése ~ a CT  az informatika - számítógépek terjedése Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20. 18. 21 st Century Educational Technology and Learning (https://21centuryedtech.wordpress.com /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: 2017. 11.20.)

Számítógépes gondolkodás jellegzetességei Több, mint programozás Megköveteli a gondolkodás több absztrakciós szintjét Magába foglalja a problémamegoldást, a tervezési rendszereket és az emberi viselkedés megértését Megoldani egy látszólag nehéz problémát: egy egyszerűbb feladattá alakítjuk át (redukáljuk, beágyazzuk, transzformáljuk és szimuláljuk) Egy olyan alapvető, nem gépies készség, amelyre minden embernek szüksége van a modern társadalomban Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban – infodidact 2016. Számítógépes gondolkodás (CT) szükségessége A CT kialakulása, meghatározása és jellegzetességei Digitális intelligencia A CT helyzete Magyarországon Digitális Oktatási Stratégia CT a felsőoktatásban külföldön Javaslat a CT megjelenésére a felsőoktatásban Alapismeretek Gamification Logikai játékok szerepe, jelentősége az oktatásban Modellezés és szerepe az oktatásban Programozás szerepe és jelentősége Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20. 18. 21 st Century Educational Technology and Learning (https://21centuryedtech.wordpress.com /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: 2017. 11.20.)

Javaslatom a CT megjelenésére a felsőoktatásban Szükség van egy kurzusra: A felsőoktatásban Nem informatika és nem inf. tanár szakos hallgatók számára Cél: a számítógépes gondolkodás elsajátítása Tartalom: A félévhez szükséges programozó alapismeretek elsajátítása, átismétlése Néhány logikai játék elemzése, implementálása A modellezés témakör ( a leghangsúlyosabb rész ) Módszertanilag: Tanuló központú aktív tanulással (tükrözött tanulás, flipped learning) Csoport munkában projekt alapú működés során valósul meg Számonkérés: Egy – az órákon nem említett – logikai játék kidolgozása, amely magába foglal egy jól megírt programot dokumentációval Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20. 18. 21 st Century Educational Technology and Learning (https://21centuryedtech.wordpress.com /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: 2017. 11.20.)

A probléma – alapú oktatás (PBL) az informatika órán – infodidact 2017. A probléma – alapú oktatás, mint tanítási módszer Bizonyítékok a PBL hatékonyságáról A PBL módszer előnyei A PBL módszer nehézségei és megoldásuk A PBL által támogatott tanulásszervezési mód: csoportmunka Csoportok kialakításának szempontjai Csoportmunka a versenyen Konkrét problémák ismertetése Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

A probléma – alapú oktatás az informatika órán Definíciója (Barrows) „Tudás, megértés és oktatás olyan koncepciója, amely gyökeresen különbözik a tárgyalapú tanulás, jóval megszokottabb koncepciójától.” Jellemzői Diákok kis csoportban (5-12 fő) Valós életből vett (real-life) probléma Tutor: munkaf. irányítása, beszélgetések ösztönzése Előnyei Közelebb hozza az iskola elméleti tananyagát a valós élethez Együttműködő képesség, önismeret javulása Nehézségei Összetett feladatok Csoportmunka Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

Problémák áttekintése Említett projektek The next 100 Years [1] Általam felvázolt feladatok Nemzeti ünnep Testvérosztályok bemutatása Osztálykirándulás szervezése Külföldi testvérosztálynak 3 napos városnézés megtervezése Egy város bemutatása Irodalom tanárnak jövő évi naptár készítése Boltweblapjának megtervezése Közlekedés Iskolai büfé megtervezése Riport egy nemzeti ünnep megünneplésére Szülinapi meghívó készítése Mese Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20. [1] 21 st Century Educational Technology and Learning (https://21centuryedtech.wordpress.com /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(u.m: 2017. 11.20.) 18. 21 st Century Educational Technology and Learning (https://21centuryedtech.wordpress.com /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: 2017. 11.20.)

Kihívás 2008. Kihívás 2017. Kihívás 2018. RESULTS OF AN ONLINE COMPETITION I. – III. Kutatás - DidMatTech 2017.,2018. Kihívás 2008. Internetes kompetenciafejlesztő játék Felső tagozatos diákok 2. forduló Játék célja: Játékosan, kellemes hangulatban az önművelés igényének kialakítása Kihívás 2017. A 2008-as kísérlet megismétlése Önként vállalkozó első és másod évfolyamos diákok Kihívás 2018. A kutatás továbbfejlesztése Megoldások bemutatása után egy újabb hasonló feladat Mennyire képesek egy minta után jól megoldani a feladatokat? Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

RESULTS OF AN ONLINE COMPETITION I. – III. Kutatások kiértékelése 2008. és 2017.-es eredmények összevetése Mennyire fejlődött a problémamegoldó készségük a középiskolás tanulmányaik alatt? Lényegesen nem nőtt a problémamegoldó készségük 2017. és 2018.-as eredmények összevetése A hallgatók problémamegoldó képessége nagymértékben fejleszthető Problémamegoldó feladatok helye és szerepe az oktatásban Közoktatásban Felsőoktatásban Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

CS Unplugged in Higher Education – TMCS 2018. Bevezetés, helyzetelemzés CS Unplugged általános ismertetése CS Unplugged és programozás kapcsolata CS Unplugged megjelenése a felsőoktatásban A CS Unplugged alkalmazása az informatika egyes témaköreiben Bináris számok Információelmélet Keresések Rekurzió Pointer Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

CS Unplugged in Higher Education Canterbury egyetemen szokatlan megközelítés: Számítógép használata nélküli tevékenységek http://csunplugged.org/ 20 kidolgozott téma Nagy érdeklődés (pl. amerikai magániskolák) Számos előny Mélyebb megértés Könnyebb megvalósítás Megjelenés a felsőoktatásban Tanárképzésben Tanítóképzésben PTI szakosoknál Online segédanyagként Programozással kiegészítve Speckoll. Bármely egyéb felsőoktatási képzésben Számítógépes gondolkodás kurzurson Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

A kutatási és disszertációs szakasz során teljesítendő 120 kredit ütemezése Félév Kutatási kreditek (a doktori iskolában meghirdetett kötelezően választható tárgyak közül, a kutatási tervnek megfelelő témákban) Szakmai kreditek a kutatási tervnek megfelelően Oktatási kreditek a tanszék profiljának megfelelően 1 18 6 2 3 20 4 összesen 76 24 Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

Disszertáció rövid vázlata Bevezetés Számítógépes gondolkodás kialakulása, alapismérvei Az oktatás helyzete - a számítógépes gondolkodás megjelenésének szükségessége Számítógépes gondolkodás helye és szerepe a felsőoktatásban Problémamegoldás, mint a számítógépes gondolkodás egyik jellegzetessége Számítógépes gondolkodás hatása a tanulásszervezésben: új módszertanok alakulása Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

Jövőbeni terveim Tervezett cikkek Feladatgyűjtemény Problémamegoldás számítógéppel Elsősorban a modellezés témaköréből vett problémák és többféle megoldásuk Programozási tételek és adatabsztrakció az algoritmustervezésben Projekt alapú oktatás értékelése Feladatgyűjtemény Spec.koll. PTI hallgatóknak felzárkóztatásra CT kurzus nem informatikus hallgatóknak Szakkör középiskolásoknak Kapcsolat az algoritmusok tárggyal Online segédeszközök Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.

Köszönöm a figyelmet! Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga 2018. 06. 20.