KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Objektumok a Word-ben Pék Ágnes © 2009.
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Képességszintek.
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
Makettek, modellek a földrajztanításban
MFFLT Kongresszus, június 28.
V 1.0 Szabó Zsolt, Óbudai Egyetem, Haladó Programozás Parallel.For()
EMLÉKEZÉS.
MS Paint 4-es szekció Lehetőségek tárháza InfoSavaria 2006
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horváth László Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Alkalmazott.
A MŰSZAKI KÉPALKOTÁS.
Az iskolaérettség kérdése
Szakmai kompetenciamérés a Humán TISZK-ben
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Ötödik előadás. A képzelet Ha korábbi emlékképeinket tapasztalatainkat új struktúrába szervezzük képzeleti működésről beszélünk.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Az emberi tanulás.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Change blindness Változás -vakság.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Speciális tanulási nehézségek
Managerek éjszakája.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Mérés-értékelés alprojekt Liptákné Czakó Ildikó 2009.december 14.
vizuális kommunikáció
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
A téri orientáció fejlesztése
Tárgyak műszaki ábrázolása Képies ábrázolások
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Kutatásmódszertani dilemmák
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Máté: Orvosi képfeldolgozás12. előadás1 Három dimenziós adatok megjelenítése Metszeti képek transzverzális, frontális, szagittális, ferde. Felület síkba.
A MŰSZAKI KÉPALKOTÁS.
Chapter 2 Human Information Processing
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Bemeneti kompetencia mérés
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK

Az előadás tematikája A téri képesség értelmezése A téri képességek rendszere Feladatok Eredmények Megállapítások, következtetések

A téri képesség értelmezése térbeli tájékozódásra Azok a kognitív funkciók, amelyek képessé teszik az embert tárgyakkal való térbeli manipulációra, térbeli tájékozódásra, vizuális téri feladatok megoldására. (Sjölinder, 1998) különböző szögben elforgatott tárgyak elképzelését Azok a képességek, amelyek lehetővé teszik a környezetben való tájékozódást, a különböző szögben elforgatott tárgyak elképzelését, a tárgyak elhelyezkedésére való emlékezést. (Lawton – Hatcher, 2005) tárgyak és viszonyok megértésének 2 és 3D-s alakzatok észlelésének és azok tárgyak és viszonyok megértésének és problémák megoldására való alkalmazásának képessége (téri ingerek kódolása, felidézése, összehasonlítása, átalakítása). (Séra – Kárpáti – Gulyás, 2002)

Téri képességek rendszere téri műveletektéri tájékozódás (térbeli alakzatok identifikációja különböző néző- pontokból), téri műveletek (két- vagy háromdimenziós alakzatok mentális újrastrukturálása), (Carpenter – Shah, 1998) téri vizualizációtéri percepció (téri kapcsolatok felfogása, meghatározása), téri vizualizáció (téri műveletek), mentális forgatás (két- vagy három dimenziós alakzatok mentális forgatása), (Linn – Peterson, 1985) téri orientációtéri vizualizáció (téri műveletek), téri orientáció (téri tájékozódás), téri kapcsolatok (mentális forgatás), (Lohman, 1988; McGee, 1979)

Téri képességek rendszere téri-vizuális megismerésA téri-vizuális megismerés elkülönülő, bizonyos szempontból szembenálló két aspektusa a figuratív (a valóság formai jegyei) és a műveleti (a képzetekkel végrehajtott gondolkodási műveletek  téri- vizuális gondolkodás) oldal. (Piaget – Inhelder, 1989) A képekkel, képzetekkel, képzelettel operáló gondolkodási műveletek tekinthetők vizuális gondolkodásnak. (Bálványos – Sánta, 1997) A téri-vizuális képzeletben a valóságos műveletekkel analóg műveletek hajthatók végre. Ezen analógiás folyamatok leginkább az összetett téri struktúrák és a rajtuk végrehajtott műveletek vonatkozásában hatékonyak. (Shepard, 1989)

Egocentrikus vs. allocentrikus téri képesség

Kutatói kérdés Milyen kapcsolatrendszer mutatható ki a térszemlélet és az egyes tanulói változók között? tanuló neme évfolyama szakmacsoportja

Mentális műveletekFeladatok Elemi mentális műveletek (allocentrikus téri képességek)Mentális analízisTérhatású (axonometrikus) kockákból épített alakzatok részekre bontása (F1) Mentális szintézisTérhatású (axonometrikus) csonkolt hasábokból összetett objektum létrehozása (F8) Összetett mentális műveletek (allo- és egocentrikus téri képességek) Mentális forgatásKétdimenziós alakzatokkal (F2) Térhatású (axonometrikus) alakzatokkal (F5) Mentális tükrözésTérhatású (axonometrikus) alakzatokkal (F4) Többszörösen összetett műveletek (egocentrikus téri képességek) (allo- és egocentrikus téri képességek) Térbeli képzetTérhatású (axonometrikus) kép alapján három, különböző nézőpontú vetület egyesítése (F6) Egy adott nézőpontú képhez másik kettő vetület kapcsolása egyesítéssel (F7) TérképzetHat nézőpontú vetület egyesítése, térbe helyezése, majd mozgatása, forgatása és kapcsolása térhatású (axonometrikus) alakzatokkal (F3) Feladatok

Elemi műveleteket igénylő feladatok 1. Analízis (1. feladat)

Elemi műveleteket igénylő feladatok 2. Szintézis (8. feladat)

Összetett műveleteket igénylő feladatok 4. Térbeli képzet – térhatású kép alapján három különböző nézőpontú vetület egyesítése (6. feladat)

Összetett műveleteket igénylő feladatok 6. Térképzet – hat nézőpontú vetület egyesítése, térbe helyezése, mozgatása, forgatása és kapcsolása térhatású alakzatokkal (3. feladat)

A kutatásban résztvevők (más kutatáshoz kapcsolódva) Longitudinális vizsgálat 2007 és 2011 között Egészségügy Informatika Közgazdaság Kereskedelem Turizmus - vendéglátás Szakmacsoportok Tanulók száma 9. évf. 10. évf. 11. évf.12. évf fő 1319 fő948 fő 827 fő

A mérőeszköz megbízhatósága – Cronbach-alfa FiúkLányok9. évf.10. évf.Jobb kézBal kézMindkét kéz Összes F10,8980,8830,8700,8870,8970,8670,8550,894 F20,9170,9030,8800,9360,9240,8630,6840,914 F30,8800,8420,8100,9200,8670,8700,8860,867 F40,7510,6960,6920,7600,7340,7050,8640,733 F50,7110,7050,6980,7190,7000,6940,8260,709 F60,9280,8680,8980,9120,9030,9060,8920,903 F70,9170,8190,8800,8900,8890,8700,9410,888 F80,7550,6950,7570,8700,8330,7080,9100,716

Eredmények 1. Valamennyi tanuló s=0,2762 s=0,2249s=0,2856s=0,2562 s=0,2296s=0,3603s=0,2553s=0,2777

Eredmények 2. A tanuló neme szerint

Eredmények 3. Évfolyam szerint

Térszemlélet mint komplex változó egyéni dimenziói

mezőgazdaságkörnyezetvéd. 5. gépész 9. építész 13. közlekedés

Új kutatási irány – téri-vizuális képességek fejlesztése Sziklai Zsolt, ÓE NIK

Új kutatási irány – téri-vizuális képességek fejlesztése Kaiser Péter, BME MPT

Új kutatási irány – téri-vizuális képességek fejlesztése

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!