KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK
Az előadás tematikája A téri képesség értelmezése A téri képességek rendszere Feladatok Eredmények Megállapítások, következtetések
A téri képesség értelmezése térbeli tájékozódásra Azok a kognitív funkciók, amelyek képessé teszik az embert tárgyakkal való térbeli manipulációra, térbeli tájékozódásra, vizuális téri feladatok megoldására. (Sjölinder, 1998) különböző szögben elforgatott tárgyak elképzelését Azok a képességek, amelyek lehetővé teszik a környezetben való tájékozódást, a különböző szögben elforgatott tárgyak elképzelését, a tárgyak elhelyezkedésére való emlékezést. (Lawton – Hatcher, 2005) tárgyak és viszonyok megértésének 2 és 3D-s alakzatok észlelésének és azok tárgyak és viszonyok megértésének és problémák megoldására való alkalmazásának képessége (téri ingerek kódolása, felidézése, összehasonlítása, átalakítása). (Séra – Kárpáti – Gulyás, 2002)
Téri képességek rendszere téri műveletektéri tájékozódás (térbeli alakzatok identifikációja különböző néző- pontokból), téri műveletek (két- vagy háromdimenziós alakzatok mentális újrastrukturálása), (Carpenter – Shah, 1998) téri vizualizációtéri percepció (téri kapcsolatok felfogása, meghatározása), téri vizualizáció (téri műveletek), mentális forgatás (két- vagy három dimenziós alakzatok mentális forgatása), (Linn – Peterson, 1985) téri orientációtéri vizualizáció (téri műveletek), téri orientáció (téri tájékozódás), téri kapcsolatok (mentális forgatás), (Lohman, 1988; McGee, 1979)
Téri képességek rendszere téri-vizuális megismerésA téri-vizuális megismerés elkülönülő, bizonyos szempontból szembenálló két aspektusa a figuratív (a valóság formai jegyei) és a műveleti (a képzetekkel végrehajtott gondolkodási műveletek téri- vizuális gondolkodás) oldal. (Piaget – Inhelder, 1989) A képekkel, képzetekkel, képzelettel operáló gondolkodási műveletek tekinthetők vizuális gondolkodásnak. (Bálványos – Sánta, 1997) A téri-vizuális képzeletben a valóságos műveletekkel analóg műveletek hajthatók végre. Ezen analógiás folyamatok leginkább az összetett téri struktúrák és a rajtuk végrehajtott műveletek vonatkozásában hatékonyak. (Shepard, 1989)
Egocentrikus vs. allocentrikus téri képesség
Kutatói kérdés Milyen kapcsolatrendszer mutatható ki a térszemlélet és az egyes tanulói változók között? tanuló neme évfolyama szakmacsoportja
Mentális műveletekFeladatok Elemi mentális műveletek (allocentrikus téri képességek)Mentális analízisTérhatású (axonometrikus) kockákból épített alakzatok részekre bontása (F1) Mentális szintézisTérhatású (axonometrikus) csonkolt hasábokból összetett objektum létrehozása (F8) Összetett mentális műveletek (allo- és egocentrikus téri képességek) Mentális forgatásKétdimenziós alakzatokkal (F2) Térhatású (axonometrikus) alakzatokkal (F5) Mentális tükrözésTérhatású (axonometrikus) alakzatokkal (F4) Többszörösen összetett műveletek (egocentrikus téri képességek) (allo- és egocentrikus téri képességek) Térbeli képzetTérhatású (axonometrikus) kép alapján három, különböző nézőpontú vetület egyesítése (F6) Egy adott nézőpontú képhez másik kettő vetület kapcsolása egyesítéssel (F7) TérképzetHat nézőpontú vetület egyesítése, térbe helyezése, majd mozgatása, forgatása és kapcsolása térhatású (axonometrikus) alakzatokkal (F3) Feladatok
Elemi műveleteket igénylő feladatok 1. Analízis (1. feladat)
Elemi műveleteket igénylő feladatok 2. Szintézis (8. feladat)
Összetett műveleteket igénylő feladatok 4. Térbeli képzet – térhatású kép alapján három különböző nézőpontú vetület egyesítése (6. feladat)
Összetett műveleteket igénylő feladatok 6. Térképzet – hat nézőpontú vetület egyesítése, térbe helyezése, mozgatása, forgatása és kapcsolása térhatású alakzatokkal (3. feladat)
A kutatásban résztvevők (más kutatáshoz kapcsolódva) Longitudinális vizsgálat 2007 és 2011 között Egészségügy Informatika Közgazdaság Kereskedelem Turizmus - vendéglátás Szakmacsoportok Tanulók száma 9. évf. 10. évf. 11. évf.12. évf fő 1319 fő948 fő 827 fő
A mérőeszköz megbízhatósága – Cronbach-alfa FiúkLányok9. évf.10. évf.Jobb kézBal kézMindkét kéz Összes F10,8980,8830,8700,8870,8970,8670,8550,894 F20,9170,9030,8800,9360,9240,8630,6840,914 F30,8800,8420,8100,9200,8670,8700,8860,867 F40,7510,6960,6920,7600,7340,7050,8640,733 F50,7110,7050,6980,7190,7000,6940,8260,709 F60,9280,8680,8980,9120,9030,9060,8920,903 F70,9170,8190,8800,8900,8890,8700,9410,888 F80,7550,6950,7570,8700,8330,7080,9100,716
Eredmények 1. Valamennyi tanuló s=0,2762 s=0,2249s=0,2856s=0,2562 s=0,2296s=0,3603s=0,2553s=0,2777
Eredmények 2. A tanuló neme szerint
Eredmények 3. Évfolyam szerint
Térszemlélet mint komplex változó egyéni dimenziói
mezőgazdaságkörnyezetvéd. 5. gépész 9. építész 13. közlekedés
Új kutatási irány – téri-vizuális képességek fejlesztése Sziklai Zsolt, ÓE NIK
Új kutatási irány – téri-vizuális képességek fejlesztése Kaiser Péter, BME MPT
Új kutatási irány – téri-vizuális képességek fejlesztése
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!