Járművillamosság-elektronika I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váltakozó feszültség.
Advertisements

Galvánelemek és akkumulátorok
Elektrotechnikai lemezek mágneses vizsgálata
Kondenzátor.
Elektromos alapismeretek
Váltakozó áram Alapfogalmak.
A FÉMEK ÁLTALÁNOS JELLEMZÉSE
Váltakozó áram Alapfogalmak.
Félvezető technika.
MIKROELEKTRONIKA 3. 1.Felületek, felületi állapotok. 2.Térvezérlés. 3.Kontakt effektusok a félvezetőkben. 4.MES átmenet, eszközök.
A villamos és a mágneses tér
MIKROELEKTRONIKA 6. A p-n átmenet kialakítása, típusai és alkalmazásai
Elektrotechnika 7. előadás Dr. Hodossy László 2006.
A „tér – idő – test – erő” modell a mechanikában
Elektrosztatikus és mágneses mezők
Elektrotechnika-elektronika
12. előadás Elektrosztatikus és mágneses mezők Elektronfizika
Elektromágneses indukció, váltakozó áram
Fizika 7. Félvezető eszközök Félvezető eszközök.
Elektromágneses hullámok
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
Feszültség, ellenállás, áramkörök
Elektromos alapjelenségek, áramerősség, feszültség
Áramköri alaptörvények
Ellenállás Ohm - törvénye
Elektromos áram.
Félvezető áramköri elemek
Mágneses mező jellemzése
Villamos tér jelenségei
Az elektromos áram.
Elektromos áram, áramkör, ellenállás
Hő és áram kapcsolata.
Egyenáram KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Járművillamosság-elektronika
Mágnesesség, elektromágnes, indukció
Készítette: Gáspár Lilla G. 8. b
Ohm-törvény Az Ohm-törvény egy fizikai törvényszerűség, amely egy elektromos vezetékszakaszon átfolyó áram erőssége és a rajta eső feszültség összefüggését.
a mágneses tér időben megváltozik
Készítette: Juhász Krisztián.  Egy tekercsben folyóáramot változtatjuk, akkor egy másik, például az eredeti köré csévélt, de attól elválasztott másik.
ELEKTROSZTATIKA összefoglalás KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Rézkábel hibái.
Villamos teljesítmény, munka, hatásfok
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében Az információtechnika fizikája XII. Előadás Elektron és lyuk transzport Törzsanyag Az Európai.
Villamosságtan 1. rész Induktiv úton a Maxwell egyenletekig
Elektromágneses hullámok
Elektromos áram, áramkör
Egyenáram KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
Járművillamosság-elektronika
Villamos töltés – villamos tér
Az elektromágneses indukció
Az időben állandó mágneses mező
A villamos és a mágneses tér kapcsolata
A mértékegységet James Prescott Joule angol fizikus tiszteletére nevezték el. A joule a munka, a hőmennyiség és az energia – mint fizikai mennyiségek.
A MÁGNESES TÉR IDŐBEN MEGVÁLTOZIK Indukciós jelenségek Michael Faraday
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék ENERGETIKA ENERGIAELLÁTÁS FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN.
Járművillamosság-elektronika
Tematika Laborgyakorlatok Alapfogalmak Előadók: Lőrincz Illés rs1.sze.hu/~lorinczi Veres László F előadó,hétfő, 1-2. óra Járművillamosság-elektronika.
Elektromosságtan.
EGYENÁRAM Egyenáram (angolul Direct Current/DC): ha az áramkörben a töltéshordozók állandó vagy változó mennyiségben,
Az ellenállás Ohm törvénye
Komplex természettudomány-fizika
Elektromágneses indukció
Az elektromágneses indukció
ÁRAMERŐSSÉG.
Fizikai kémia I. a 13. GL osztály részére 2016/2017
Járművillamosság-elektronika II.
Méréstechnika 1/15. ML osztály részére 2017.
Félvezető áramköri elemek
Zárthelyi előkészítés
Előadás másolata:

Járművillamosság-elektronika I. Tematika Laborgyakorlatok Alapfogalmak Előadók: Lőrincz Illés rs1.sze.hu/~lorinczi  Szakállas Gábor B1 előadó, hétfő, 1-2. óra 14.00-15.35

-Schmidt–Rajki–Vincze: Járművillamosság Tk. Bp. 2002 -Oktatási segédlet: Endrődy-Nagy: Gépjármű villamos berendezések Tk. Bp. 1987. J 19-610 -Schmidt–Rajki–Vincze: Járművillamosság Tk. Bp. 2002 -Tom Denton: Automobile electrical and elect- ronic systems, British Library 2012 4th edition -Bosch műszaki útmutató füzetek, Maróti kiadó

Tematika 1. hét 09.03. Oktatási szünet 2. hét 09.10. Regisztráció, tantárgy kialakítás, követelmények Laborgyakorlatok időpontjainak megbeszélése Alapfogalmak (villamos, mágneses), Félvezető eszközök alkalmazása gépjárművekben 3. hét 09.17. Gépjárművek villamos rendszere (villamos hálózat, 42 Voltos rendszer), Áramellátó rendszer (akkumulátorok, jellemzőik, vizsgálatuk) 4.hét 09.24. Generátorok szerkezete, működése, Feszültségszabályozás 5. hét 10.01. Indító motorok, Egyéb villamos gépek 6. hét 10.08. Korszerű járművilágítások

Tematika 7. hét 10.15. Hibrid és villamos hajtású járművek 8. Hét 10.22. Munkaszüneti nap 9. hét 10.29. Gyújtásrendszerek ismertetése, műszerek, szenzorok 10. hét 11.05. Jármű irányítás, autonóm jármű mikorra valósul meg? 11. hét 11.12. Alternatív energia források használata 12. hét 11.19. Komfortelektronika, Összefoglalás 13. hét 11.26. Zárthelyi 14. hét 12.03. Zárthelyi dolgozat pótlása, pótlaborok

Labor időpontok

Járművillamosság-elektronika I. Gyakorlatvezetők: Szakállas Gábor, Kocsis Sz. Szabolcs, Lőrincz Illés Laborok helye: L2-8, L2-4, L2-K5

Laborgyakorlatok témái 4-5. hét 09.24-10.05. 1. laborgyakorlat: Áramellátó rendszerek a gyakorlatban (L2-8) 6-7. hét 10.08-19. 2. laborgyakorlat: Líthium akkumulátorok vizsgálata (L2-4) 8-9. hét 10.24-10.31. 3. laborgyakorlat: 1 kW-os BLDC motor villamos fékpadi vizsgálata (L2-K5)

Laborgyakorlatok témái 10-11. hét 11.05-11.16. 4. laborgyakorlat: Indítómotorok és mérőműszerek a gyakorlatban (L2-8) 12-13. hét 11.19-11.30. 5. Alternatív energia források vizsgálata (L2-4)

Szakmai gyakorlat Mindenkinek elektronikus úton történik a gyakorlat intézése már. Infó: http://rs1.sze.hu/~lorinczi/HALLGATOKNAK/szakmai%20gyakorlat/ (Belsőégésű motorok szakirány felelőse Dr.T. Nagy Csaba) Kérdés esetén mailt küldjetek nekem, névvel, szakkal ellátva (L2-4). karrier.sze.hu/kszgy -Cég és a Te adataid feltöltése után elfogadom a jelentkezésed -Szerződés nyomtatása 2 példányban, aláíratása; -kérdőív… -A gyakorlat letelte után fel kell tölteni a kb. 5 oldalas beszámolót a teljesítés igazolással együtt. Formátuma a szakdolgozat előírását kövesse. Kis cégekről kérnék egy oldalas bemutatót, leírást is az elejére. Ne halogassátok sem a gyakorlatot, sem a beszámoló leadását!

Járművillamosság-elektronika I. Alapfogalmak

Definíciók Villamos áram: töltések rendezett irányú áramlása Iránya: pozitívból negatívba mutat (technikai áramirány) negatívból pozitívba (elektronok valós irányú mozgása - fizikai áramirány) Okozhatja: dörzs elektromosság, hő energia, galván- és indukciós elektromosság Járművillamosságtan-elektronika I.

Villamos áram hatásai: Hőhatás (ablakfűtés) Elektromágneses (vezető körül mágneses tér) Vegyi (galván elemek) Ívhatás (gyújtógyertya) Élettani (áramütés!!!!!) Fény (izzólámpák) Járművillamosságtan-elektronika I.1

Áramerősség Áramerősség: I (A) I=Q/t (vezető keresztmetszetén egységnyi idő alatt átáramló töltésmennyiség) 1 A az áram erőssége, ha két párhuzamos, egyenes, végtelen hosszúságú, elhanyagolhatóan kicsiny kör keresztmetszetű és vákuumban, egymástól 1 m távolságban lévő vezető között méterenként 2x10− 7 N erőt hoz létre. Járművillamosságtan-elektronika I.

Feszültség Feszültség: U (V) U=W/Q az elektromos töltésnek az A pontból a B pontba történő mozgatása során végzett munka (W) és az elektromosan töltött test töltésének (Q) a hányadosával definiált fizikai mennyiség. Egysége: J/C Elektromos potenciál: U(P) nevezzük A tér bármely pontjának (P), egy kitüntetett ponthoz (O) viszonyított feszültségét Járművillamosságtan-elektronika I.

Ellenállás Ellenállás: R (Ohm) R=U/I Ohm-törvény: a vezetőn átfolyó áram erőssége egyenesen arányos a vezető két vége közti feszültséggel Fajlagos ellenállás: R=l/A Vezetőképesség: G (Siemens)=1/R Járművillamosságtan-elektronika I.

Villamos munka Villamos munka: W=QU=ItU (J) Villamos teljesítmény: P (Watt)=W/t=UI Kapacitás: C(F) C=Q/U (töltés befogadó képesség) a kondenzátorra vitt töltés (Q) és a kondenzátor fegyverzetei közötti feszültség (U) hányadosa. Egysége: C/V, röviden Farad. Járművillamosságtan-elektronika I.

Mágneses alap mennységek Mágneses indukció: B (T) B=M/NIA Mágneses fluxus: (weber)=BA adott felületen áthaladó indukcióvonalak száma Mágneses térerő: H (A/m) Magnetometer Járművillamosságtan-elektronika I.

Mágneses alap mennyiségek B=μH=μoμrH, μo=4π10-7 Tm/A μ:permeabilitás μr<<1 diamágneses anyag (fa, ezüst) μr>1 paramágneses anyag (Al, Pt, Mg, Ti, Cr, Mn, Mo, W ) μr>>1 ferromágneses anyag (vas, nikkel, kobalt ) Járművillamosságtan-elektronika I.

Egyenes tekercsre Egyenes tekercs (szolenoid) mágneses tere: az indukcióvonalak a tekercs belsejében párhuzamos egyenesek - azaz itt homogén a mező. B=μiN/l Járművillamosságtan-elektronika I.

Jobbkéz szabály (i: hüvelyk- ujj, B: mutatóujj, F: középsőujj) Áramjárta vezetőre ható erő: ha áram folyik egy mágneses mezőbe helyezett vezetőben, és az nem párhuzamos az indukcióvonalakkal, akkor a mágneses mező erőt fejt ki a vezetőre F=liB, másképpen F=QvB Jobbkéz szabály (i: hüvelyk- ujj, B: mutatóujj, F: középsőujj) Járművillamosságtan-elektronika I.

Időben változó mágneses mező Mozgási indukció: ha egy vezető az indukcióvonalakat metszve mozog mágneses mezőben, akkor a végei közt feszültség (ha pedig a vezető egy zárt kör, akkor egyúttal elektromos áram) jön létre. Ezt a feszültséget illetve áramot indukált feszültségnek és áramnak nevezzük. Faraday törvény: Járművillamosságtan-elektronika I.

Önindukciós együttható: induktivitás (tekercsre) Lenz-szabály: az indukált áram iránya mindig olyan, hogy annak mágneses mezeje akadályozza az indukáló folyamatot Önindukciós együttható: induktivitás (tekercsre) Járművillamosságtan-elektronika I.

A hiszterézisgörbe által bezárt terület arányos a vasanyag átmágnesezéséhez szükséges energiával. A váltakozó irányú gerjesztéssel elvesző energia, a hiszterézisveszteség, hővé alakul át. Járművillamosságtan-elektronika I.

Hall effektus UH=RHBI/h Gyújtásvezérlés Indukció, áram és teljesítmény mérés, érintés- mentes Járművillamosságtan-elektronika I.

Tranziens jelenségek Be és kikapcsoláskor T=L/R és WL=Li2/2 Imax=U/R Járművillamosságtan-elektronika I.

Tekercset kondenzátorral helyettesítve WC=CU2/2 Üres kondi rövidzárnak tekinthető Áramot korlátozni kell T=RC Ki és bekapcsolásnál Nagy ugrások lehetnek Járművillamosságtan-elektronika I.

Félvezetők 4 vegyértékű elemek (Si, Ge) Szén is az, egykristálya a gyémánt Dotálással „szennyezzük” Öt vegyértékűvel: As, Sb, P n típusú Három vegyértékűvel: In, Ga, p típusú Járművillamosságtan-elektronika I.

1 1 H 2 He 2 3 Li 4 Be 5 B 6 C 7 N 8 O 9 F 10 Ne 3 11 Na 12 Mg 13 Al 14 Si 15 P 16 S 17 Cl 18 Ar 4 19 K 20 Ca 21 Sc 22 Ti 23 V 24 Cr 25 Mn 26 Fe 27 Co 28 Ni 29 Cu 30 Zn 31 Ga 32 Ge 33 As 34 Se 35 Br 36 Kr 5 37 Rb 38 Sr 39 Y 40 Zr 41 Nb 42 Mo 43 Tc 44 Ru 45 Rh 46 Pd 47 Ag 48 Cd 49 In 50 Sn 51 Sb 52 Te 53 I 54 Xe 6 55 Cs 56 Ba 57 La * 72 Hf 73 Ta 74 W 75 Re 76 Os 77 Ir 78 Pt 79 Au 80 Hg 81 Tl 82 Pb 83 Bi 84 Po 85 At 86 Rn Járművillamosságtan-elektronika I.

Dióda Villamos visszacsapó szelep P-n átmenetben a szabad elektronok a p rétegbe diffundálnak, míg a lyukak az n réteget pozitív töltésűvé teszik Záró irányú feszültséget rákapcsolva a potenciálgát nő Nyitó irányban (p-re pozitív, n-re negatív) potenciálgát csökken Járművillamosságtan-elektronika I.

Fajtáik Egyenirányító diódák (Graetz híd) Jel (kapcsoló) diódák Teljesítmény diódák Feszültség stabilizálás (Zéner) Járművillamosságtan-elektronika I.

Graetz-kapcsolás Járművillamosságtan-elektronika I.

Tranzisztorok Három réteg, két átmenet N-p-n ill. p-n-p Három kivezetés (bázis, emitter, kollektor) Bipoláris, térvezérelt Erősítése β=50-200=IE/IB Erősítés növelhető (Darlington kapcsolás) Járműben általában kapcsoló üzemben használjuk (gyors, nagy záró irányú és kicsi nyitó irányú ellenállás) Járművillamosságtan-elektronika I.

Tranzisztorok Jelölése: Járművillamosságtan-elektronika I.

Tirisztorok Négy réteg n-p-n-p Három kivezetés (p1, n2 és p2,mint gate) P2-re nyitó fesz. Tirisztor begyújt Kikapcsolni IA csökken- tésével lehet Vezérlő áram kicsi Járművillamosságtan-elektronika I.

Karakterisztikája Járművillamosságtan-elektronika I.

Triac Két tirisztor közös gate-tel Mindkét irányban szabályozható Járművillamosságtan-elektronika I.

Köszönöm figyelmeteket!