Európai Unió kulturális politikája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
A válság hatása a turisztikai piacokra, előrejelzések és intézkedések
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Magyar Turizmus ZRt. Újvári Ágnes nemzetközi igazgató Zánka február 22.
Zene: John Lennon - Imagine London délkelet-Britanniában van, a legnagyobb város az Egyesült Királyságban, és évszázadokon át fővárosa a Brit Birodalomnak.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
TDM Szakmai Nap november 21.
COMENIUS PROGRAM.  „Egész életen át tartó tanulás programja“  Iskolák nemzetközi együttműködése Mi is az a Comenius?
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
EKF kormányzás, pécsi tapasztalatok Pálné dr. Kovács Ilona.
Az Európai Unió története
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Dr. Faragó Hilda, az Országos Idegenforgalmi Bizottság titkára
A turizmus alapfogalmai
Egészségturizmus fogalma
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Görögország vonzerői Andalits Alexandra.
EU II..
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Százhalombatta, november 24.
Kultúránk és örökségünk mint turisztikai vonzerő Kaposvár, május 28.
CreArt – Network of Cities for Artistic Creation Kultúra 2007–2013 Program.
Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli RMI Marketingterv prezentáció
VERSENY MINDEN HATÁRON TÚL: NAGYVÁROSOK KREATÍV FEJLESZTÉSE LUKOVICH TAMÁS, PhD.
Balaton régió turizmusában
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A kulturális turizmus trendjei és a
Az Európai Unió országaiban élő külföldi állampolgárok
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
A címet Az Európai Unió ítéli oda egy évre Előzmények Athén, Melina Mercouri, görög kulturális miniszter javaslatára Európa kulturális városa, Athén.
Az EURÓPAI UNIÓ (EU ismeretek)
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Pécs, mint kulturális főváros. Kulturális főváros A Pécs 2010 Kulturális Főváros projekt Pécs városának az Európa kulturális fővárosa cím elhódítása köré.
Kelet-Közép-Európa értelmezése
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Miért a témaév?. Miért a témaév? A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait: 2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút.
Balaton „Tengernyi élmény itthon”. A legjelentősebb belföldi fogadóterület I-IX. hó: (22,2,%) A teljes vendégforgalom alapján második I-IX.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
BTSZK Budapesti Turisztikai Szolgáltató Központ Nonprofit Kft. Budapest, mint vendégbarát desztináció - diákok segítségével, jó ötletekkel március.
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
Az európai nagyvárosok népesedés szerinti típusai
33. EURÓPA FELOSZTÁSA.
ösztöndíj-tájékoztató
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A III. Fazola-napok alkalmából rendezett szimpózium (2009
Irány Pécs! kártya.
Campus Mundi ösztöndíjak
Domjánné Dr. Nyizsalovszki Rita
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Előadás másolata:

Európai Unió kulturális politikája KULTÚRÁK EMLÉKEI Európai Unió kulturális politikája

Európai kulturális városi turizmus – elsődleges kutatás UNWTO és a ETC (European Travel Comission) = európai nemzeti turisztikai hivatalokat tömörti. Kutatás célja: A kulturális motivációval érkező turisták utazási szokásainak megismerése A kulturális turizmus marketingjének vizsgálata A kulturális városi turizmust jellemző jövőbeli trendek feltárása

A kulturális városi turizmus definíciója: „Kulturális látnivalók felkeresése a lakóhelyen kívüli országban található városokban, amelynek célja új információk és élmények szerzése a kulturális szükségletek kielégítésére” (UNWTO-ETC, 2004.)

A kulturális turisták jellemzői A turisták 5 típusa: „serendipitous” – váratlanul kulturális turistává váló turista (utazási döntésben a kultúra alacsony szintű, a kulturális élmény mélysége magas) „incidental” – véletlenül kulturális turistává váló turista (utazási döntésben a kultúra alacsony szintű, a kulturális élmény mélysége is alacsony) „purposeful” – tudatos kulturális turista (utazási döntést a kultúra jelentősen befolyásolja, kulturális élmény is mély) „casual” – eseti kulturális turista (utazási döntést a kultúra közepesen befolyásolja, a kulturális élmény is közepes) „sightseeing” – városnéző kulturális turista (utazási döntésben a kultúra fontos, a kulturális élmény alacsony szintű)

A kulturális turizmusban résztvevő városok jellemzői A kulturális turizmusban résztvevő városok 5 típusa: Kisebb városok örökséggel Kisebb városok örökséggel és művészeti kínálattal Város örökséggel és művészeti kínálattal Város örökséggel, művészeti kínálattal és kreatív iparágakkal Metropoliszok örökséggel, művészeti kínálattal és un. kreatív iparágakkal

Az európai városok csoportosítása: Csoport: Ávila, Canterbury, Córdoba, Granada, Heidelberg, Oxford, Pisa, Siena, Würzburg, York Csoport: Avignon, Basel, Bologna, Bruges, Firenze, Gent, Krakkó, Ljubljana, Tallin, Velence Csoport: Athén, Prága, Antwerpen, Edinburgh, Glasgow, Hamburg, Helsinki, Porto, Prága, Rotterdam, Salzburg, Sevilla Csoport: Budapest, Amsterdam, Barcelona, Bécs, Brüsszel, Dublin, Koppenhága, Lisszabon, Lyon, Milánó, München, Nápoly Csoport: Berlin, Isztanbul, London, Madrid, Párizs, Róma

Az európai városok csoportosítása: A települések és a kulturális kínálat kapcsolata Falu Város Nagyváros Metro- polisz Kulturális Örökség 0. Csoport 1. Csoport Kulturális örökség + művészetek 2. Csoport 3. Csoport Kulturális örökség+ művészetek + kreatív iparágak 4. Csoport 5. Csoport

A kutatás eredményei: Az európai városlátogatások elsődleges célja a desztináció kultúrájának megismerése. A kultúra a városlátogatók legfontosabb motivációja, de az utazók alacsony arányban (20%) tekintik magukat hagyományos értelemben vett „kulturális turistának”. Az európai városokba történő utazások 60%-a az üdülés volt, 23% barátok, rokonok felkeresése, 17% üzleti célú. A városlátogatások során végzett tevékenységek: látnivalók, műemlékek felkeresése, városnéző körút, a desztináció hangulatának megtapasztalása, a helyi étel- és italspecialitások megtapasztalása, vásárlás. A kulturális vonzerők között az épített örökség és a műemlékek népszerűbbek, mint a kulturális programok és események.

A kutatás eredményei: A kulturális városlátogatók jellemzői I. Nők Magas iskolai végzettséggel rendelkeznek Viszonylag magas jövedelemmel rendelkeznek Leggyakrabban repülővel utaznak Szállodában szállnak meg Az utazás alatt végzett tevékenységek minden korcsoport számára kedveltek Az 50 év felettiek a fiataloknál gyakrabban keresnek fel kulturális attrakciókat A leggyakoribb információforrások: barátok, rokonok ajánlásai, internet

A kutatás eredményei: A kulturális városlátogatók jellemzői II. - Az utazások tervezésében nő az egyéni utazások száma Fontos szegmensek: Fiatalok – később visszatérhetnek Saját munkájukhoz kapcsolódó attrakciókat keresnek fel (pl. a múzeumi dolgozók múzeumokat; az építészek érdekes épületeket A nagyvárosok jelentősége: A városlátogatások több mint fel (54%) a világ 35 legnagyobb metropoliszába irányult az elmúlt években. Budapest a felmérésben résztvevő 32 város rangsorában a 16. helyet foglalta el 2004-ben, 1%-os részesedéssel

A kutatás eredményei: A legnagyobb küldő- és a fogadó országok a legnagyobb népességű és a legurbanizáltabb városok. Erőteljes területi koncentráció jellemző Az európai kulturális városok legfontosabb küldő országai, 2004 (%): Németország (20%) Nagy-Britannia (19%) Olaszország (11%) - 5. Spanyolország – Franciaország (8-8%) Az európaiak külföldi utazásaiban kiemelkedő desztinációk I., 2004. (%) Franciaország (14%) Olaszország (10%) Németország (9%)

A kutatás eredményei: Kiemelkedő fogadó desztinációk II. 4. Spanyolország (9%) 5. Nagy-Britannia (8%) 6. Ausztria (4%) 7. USA (4%) 8. Hollandia (3%) 9. Belgium (2%) 10. Törökország (2%)

A kutatás eredményei: A kulturális városi turizmus marketingje: Termékfejlesztés Fesztiválok és rendezvények Európa Kulturális Főváros cím A turisztikai kártyák Az együttműködési lehetőségek köre

A kutatás eredményei: A kulturális városi turizmus marketingje: 1. Termékfejlesztés A már meglévő egyedi értékekre kell épülnie (Pécs, kulcsprojektek) A helyi kultúrához, történelemhez nem kapcsolódó, ugyanakkor egyedi vonzerő létesítése pl. Spanyolországi Bilbaoban megnyílt Guggenheim Múzeum

A kutatás eredményei: A kulturális városi turizmus marketingje: A kulturális turizmus termékfejlesztés fókuszai: Kulturális sokszínűség, etnikai csoportok (városnegyedek észak és nyugat-európai városokban, pl. London, Brüsszel) Gasztronómia (pl. Slow Food, Slow cities programok, rendezvények) Design (pl. boutique szállodák) Építészet, különleges kulturális épületek (pl. Guggenheim Múzeum Bilbaoban, Zsidó Múzeum Berlinben) Új célcsoportok, un. Rés-szegmensesk megnyerése (pl. zsidó örökség, fesztiválok, ifjúsági desztinációk – pl. Párizs, Amszterdam) Média használata a marketing során (pl. filmek, TV programok, videoklipek forgatása)

Guggenheim Múzeum, Bilbao „meteorit” épület: mészkő, üveg, fém elegye, 19 kiállító helyiség, 20. századi művészek alkotásai, stb.

Zsidó Múzeum, Berlin

Hundertwasser

Hundertwasser

Gasztronómia Slow Food: 1989-ben Párizsban jött létre a civil szervezet. A világon több mint 800 csoport, kb. 100 ezer tag alapgondolata: jogunk van az ízekhez, a nyugodt étkezéshez, a biológiai sokféleséghez, a megtermelt termékek, termények megóvásához. A küldetés fő elemei: a biodiverzitás védelme, az íz-nevelés, a termelők és a fogyasztók szorosabb kapcsolatának kialakítása. 2007. elején a Slow Food csoportnak 6 szervezete működött Magyarországon. Közös honlap, közös rendezvények (pl. Sóstói Múzeumfaluban)

Design: Boutique Hotel Filozófiája: kevesebb szobamennyiség, személyre szabott szolgáltatások, vendégközpontúság; Egyedi design, tervezés, kivitelezés; Letisztult, modern formák jellemzik, a legújabb technikai, technológiai eszközök alkalmazása (LCD TV, vezeték nélküli nagy sebességű internet kapcsolat); Elvárás, hogy a szálloda közvetlen környezetében is legyenek attraktív szolgáltatások; ezért többnyire a városközpontban helyezkednek el;

Design: Zara Boutique Hotel

Boutique Hotel, Zara Boutique Hotel

Boutique Hotel, Zara Boutique Hotel

2. Fesztiválok, rendezvények Önmagukban is vonzerőt jelentenek. Egy időben koncentrált, egyedi vonzerő Kisebb és nagyobb városok kínálatában egyaránt megjelennek Az un. megarendezvények (pl. a Mozart Év Ausztriában, Salzburgi Ünnepi Játékok, Edinburgh Fesztivál) kiemelten magas költségvetéssel jellemezhetők Rendszeres megarendezvények pl. Olimpiai Játékok, Világkiállítások. Esetükben nagy infrastruktúra fejlesztések jellemzők Magyarországon, Budapesten kiemelt rendezvények: Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál, Sziget Fesztivál, Forma 1 Magyar Nagydíj, Budapesti Karácsonyi Vásár, Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál

3. Európa Kulturális Fővárosa Program EKF története 1985-ben kezdődött. A program sikerét jelzi, hogy 2009-től a pályázatás és a kiválasztás az Európai Parlament hatáskörébe tartozik. Évente 1-2 ország, város tölti be az Európa Kulturális Főváros címet. 2000-ben 9 város töltötte be. A címmel járó előnyök: Nyilvánosság a rendezvénysorozat ideje alatt Infrastruktúra- és kulturális vonzerőfejlesztés A vendégforgalom növekedése A város imázsának építése hosszú távon

3. Európa Kulturális Fővárosa Program A vendégforgalmi adatok alapján elmondható, hogy a EKF cím az adott évben jelent nagyobb vendégforgalom növekedést. A kereslet néhány éven belül visszaáll a rendezvénysorozat évét megelőző időszakra. 4. Turisztikai kártyák A 4, 5. csoportba tartozó városokra jellemző a „City cards”- segítik a látnivalók felkeresését Különböző időtartamúak, különböző árúak A tulajdonosok a látnivalókat kedvezménnyel, vagy ingyenesen vehetik igénybe (pl. fő látnivalók, múzeumok, helyi tömegközlekedés, egyéb szolgáltatás, pl. vásárlás, étterem, hajókirándulás, stb.) Az Európai városok turisztikai marketingszervezete (European Cities Tourism) szerint 2004-ben 44 európai város kínált városkártyákat. (www.europeancities.com)

3. Turisztikai együttműködések A kulturális és a turisztikai szektor együttműködését az alábbi tényezők befolyásolhatják: Közös célok megfogalmazása, hatékony tervezés Eltérő célok, igények figyelembe vétele Együttműködési lehetőségek (pl. közös termékfejlesztés, promóció, stb.) Szakmai tapasztalatok figyelembe vétele (pl. a turisztikai szektor nagyobb tapasztalatokkal rendelkezik a turizmus területén Megfelelő szakemberek bevonása

Budapest Mo turisztikai imázsában jelentős helyet foglal el. Kínálatában a kultúra kiemelt helyet foglal el. Műemlékek Örökség értékek Történelmi épületek Múzeumok, kiállítások Kulturális rendezvények (pl. opera, színház, koncertek, fesztiválok) Ill. a kultúra külső körébe tartozó: hagyományok, gasztronómia, kávéházak, divat, szórakozási lehetőségek

Budapest Egyediségét leginkább köszönheti: Panorámájának A Dunának Gyógyvízkincsének Budapest beutazó turizmusban betöltött szerepe A kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált vendégéjszakák 25-27%-át adja Az összes külföldi vendégéjszakák számából való részesedése 80%. (hazai átlag: 53-62%; 1995-2004. között)

Összegzés A kulturális turizmus belső –és külső körével egyaránt rendelkező városok a legnépszerűbb desztinációk: Dél- és Nyugat-, Észak-Európa városai. A városlátogatások többsége a nagyobb városokba irányul (4, és 5. csoport), a kisebb desztinációk iránti kereslet ugyanakkor növekedni fog. A jelenlegi desztinációk főleg a hagyományos imázselemekre fókuszálnak. Az „új” európai városoknak a turizmusba való bekapcsolódásához hozzájárult a Berlini fal leomlása – 1989 A diszkont légitársaságok megjelenése Az útvonalhálózatok bővülése, EU bővítése

Kulturális fővárosok Az Európa Kulturális Fővárosa címet az Európai Unió ítéli oda egy évre. Ez alatt az idő alatt az adott város lehetőséget kap kulturális életének és kulturális fejlődésének bemutatására. Számos európai város használta fel ezt a címet arra, hogy megújítsa kulturális életét és ismertté tegye magát Európa-szerte.

Az Európa kulturális városa programot 1985-ben indította útjára az Európai Unió Tanácsa Melina Mercouri görög kulturális miniszter javaslatára. 1990-ben útjára indult az Európai Kulturális Hónap program is, ami hasonló a Kulturális Városhoz, de rövidebb ideig tart és kimondottan közép- és kelet-európai országok részére lett kitalálva.

1999-ben keresztelték át a programot az Európa kulturális fővárosa névre, ezt a címet az írországi Cork városa viselhette először. 2000-ben kivételesen tíz fővárost választottak. A 2005 és 2019 közötti időszakra új kiválasztási módszert vezettek be: ez alatt az idő alatt minden tagországnak lehetősége lesz arra, hogy egyik városa megkapja a címet. 2007-től kezdve évente két város osztozik a címen.

2006. március 11-én a törökországi Isztambult, a magyarországi Pécset és a németországi Essent választották Európa kulturális fővárosának 2010-re. Jóllehet csak a tagállamok városai kaphatják meg a címet, a Tanács évente még egy nem EU-tag városnak is odaítélheti, amennyiben ezt a javaslatot a Tanácsban egyhangúlag támogatják.

Kulturális főváros 2010 A 2010-es kulturális fővárosok egyikét Magyarország városai közül választották ki. A 2004. december 31-es határidőig tizenegy magyar város adott be pályázatot a címre (Budapest, Debrecen, Eger, Győr, Kaposvár, Kecskemét, Miskolc, Pécs, Sopron, Székesfehérvár, Veszprém), melyek közül a zsűri március 7-én kihirdetett döntésében egyhangú döntéssel továbbjuttatta Egert, Miskolcot és Pécset, egyszerű többséggel pedig Budapestet, Debrecent, Győrt és Sopront.

A magyar városok közül a címet Pécs nyerte el a 2005. október 19-én A magyar városok közül a címet Pécs nyerte el a 2005. október 19-én. A második helyezett Miskolc, a harmadik Debrecen lett. Pécs mellett a németországi Essen és Isztambul lesznek még a 2010-es hivatalos fővárosok.

Pécs – kulturális főváros Pécs öt fejlesztési kulcsprojekttel készül az eseményre: A Zsolnay-negyed rehabilitációja, Nagy Kiállítótér, Zenei és Konferenciaközpont, Regionális Könyvtár és Információs Központ, valamint A közterek és parkok újjáélesztése.

2008-ban az Európa kulturális fővárosa cím megoszlik az angliai Liverpool és a norvégiai Stavanger között. 2008-at az Európai Unió a kultúrák közötti párbeszéd európai évének nyilvánította annak érdekében, hogy ösztönözze a különböző kultúrák közötti gondolatcserét az iskolai és munkahelyi életben éppúgy, mint a szabadidős és sporttevékenységek vonatkozásában.

Kulturális fővárosok 2009-1019 2009: Linz (Ausztria) – Vilnius (Litvánia) 2010: Essen (Németország) – Pécs (Magyarország) – Isztambul (Törökország) 2011: Turku (Finnország) – Tallinn (Észtország) 2012: Guimarães (Portugália) – Maribor (Szlovénia) 2013: Marseille (Franciaország) – Kassa (Szlovákia) 2014: Svédország – Lettország 2015: Belgium – Csehország 2016: Spanyolország – Lengyelország 2017: Dánia – Ciprus Páfosz, Arhus 2018: Hollandia – Málta 2019: Olaszország – Bulgária 2023!!!! Magyarország