Az ország a dualizmus korában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyarország iparosodása
Advertisements

Az 1. világháború.
Készítette:Farkas Fanni
A dualizmus kori társadalom
II. Európa és a világ Népességnövekedés: a 19. században Európa lakossága 190 millióról 423 millióra nőtt Ez a világ lakosságának több mint egynegyedét.
DUALIZMUS.
Települések A városok.
A német egység és a polgári állam
Magyarország vasúthálózata a kezdetektől 1914-ig
HAZÁNK A SZABADSÁGHARC LEVERÉSE UTÁN
IPARI FORRADALOM.
A KETTŐS FORRADALOM AZ IPARI FORRADALOM GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI
Nyugat-Európa kapujában
A KIEGYEZÉS UTÁNI IRODALMI ÉLET
HAZÁNK A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT
A felvilágosult abszolutizmus
A reformkor
Pest-Buda a XIX. Században
Az ipari forradalom következményei és hatása
Az ipari forradalom Anglia a XVIII.sz. végén.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
Gazdaság a politikum fogságában. Államgazdaság Reálszféra „Strukturális válság” „Kiegyensúlyozott növekedés”
Világ város születik: BUDAPEST
Budapest a világváros.
Ipari forradalom Angliában és a kontinensen
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
FORRADALMAK MAGYARORSZÁGON 1918–1919
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
NEMZETI JÖVEDELEM ÉS TŐKEFELHALMOZÁS MAGYARORSZÁGON
IV. Az Osztrák-Magyar Monarchia gazdasági fejlődése
Magyarország modernkori gazdaság- és társadalomtörténete Készítette: Szávai Ferenc egyetemi tanár BCE.
Ungarns wirtschaftliche Entwicklung ; Kriegswirtschaft.
A rendszerváltozás és a tranzíciós gazdaság
Koncz Noémi: Ipar és kereskedelem a 18. században
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
A szocialista kori gazdasági szervek típusai és jellemzői 15. foglalkozás április 29.
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
A magyarországi ipari forradalom sajátosságai:
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
AZ ÉSZAK - ALFÖLDI RÉGIÓRÓL Gadus István Társelnök Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Magyarország Magyarország Közép-Európában az Alpok és a Kárpátok által határolt Kárpát-medencében fekszik. Sok országgal határos:Ausztriával Szlovákiával.
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
MIÉRT A TEXTIIPAR?. EREDETI TŐKEFELHALMOZÁS.
Reformkor Magyarországon
A kiegyezéshez vezető út és a dualizmus kora Mo.-on Összefoglalás
Látványos gazdasági fejlődés.  1848  a polgári tulajdonviszonyok  Neoabszolutizmus hátravette a fejlődésben  1867  ’48-ból sokat visszaszerzett 
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Az ország a dualizmus korában
A kiegyezés és el ő zményei. Áttörés a magyar liberálisoknál Deák : a „húsvéti cikk” (Pesti Napló, IV. 16.) lényegelényege: három fő feltétel 1.
A monarchia társadalma. Az angol társadalom jellemzői Középosztályi társadalom » a társadalom széles rétegét jelentette, életmódja, értékrendje mintát.
Az ipari forradalom Anglia a XVIII. sz. végén. A demográfiai előfeltétel és következménye.
Európa a forradalmak után A forradalmi hullám utáni Európa Az 1848-as forradalmak nagy részét leverték A feudális kötöttségeket jórészt felszámolták.
A dualizmus gazdasága és társadalma
Hollandia, a vizek ura Készítették: Kovács Péter, Ferke Dominik, Gál Zsombor, Tőrös András (6.A)
Európai pénzügyi intézményrendszer
A NAGY GAZDASÁGI VÁLSÁG
Magyarország újjáépítése
Osztrák - Magyar kiegyezés 1867
A világháború előestéjén
A közigazgatás személyi állománya
Az éhezés.
Franciaország 1714-től a forradalomig
KAPITALISTA FEJLŐDÉS AZ IPARBAN
Gazdaságunk jellemzői, fejlődése Trianon után
Készítette: Koleszár Gábor
A felvilágosodás elterjedése
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A globalizáció - a globális világgazdaság
Előadás másolata:

Az ország a dualizmus korában

Pártviszonyok központi kérdés a közjogi vita → az ország és (Habsburgok) Ausztria közötti viszony elemzése A kiegyezést elfogadó kormánypárt állt szemben a kiegyezést elutasító ellenzékkel

A dualizmus pártviszonyai 1867-től 1890-ig

Tisza Kálmán, a „GENERÁLIS” miniszterelnöksége (1875-1890) Az 1873-as gazdasági válság után lesz miniszterelnök az addigi ellenzéki politikus Közigazgatási reformok (megyerendszer átalakítás) Nyugalmat teremtett az országban: biztosította a kormánypárti többséget a választásokon Kiépítette a rendőrséget, csendőrséget Az állami hivatalnokréteget erősítette: a földjüket elvesztett dzsentri rétegéből Jellemző volt a kapcsolati tőke felhasználása a karrier érdekében (vasútépítések, kártyapartik stb.)

Az első polgári miniszterelnök Wekerle Sándor Polgári házasság és anyakönyvezetés bevezetése komoly kultúrharc során az egyházak ellenkezése ellenére » az állam és az egyház szétválasztása 1895 - kötelező állami anyakönyvvezetés és polgári házasság beiktatása

1850 – 13 millió 1869 – 15,4 millió 1910 – 20,9 millió Az ország lakosságszámának alakulása: 1850 – 13 millió 1869 – 15,4 millió 1910 – 20,9 millió

A gazdaság fejlődése Tisza Kálmán időszaka az ipari forradalom kora Több ezer km hosszú új gátrendszer létrehozása gabonatermelés és malomipar világszínvonalú fejlesztése » a közös vámterület biztos piacot biztosított (cséplőgépek, új földterületek művelése) vasútfejlesztés: létrejön egy európai szintű vasúthálózat

A magyar gazdaság a dualizmus korában

Magyarország gazdasága a XIX. sz. második felében banki és hitelrendszer megszervezése infrastruktúra kiépítése (hajózás, út-, vasúthálózat) mezőgazdasági termelés korszerűsítése állami iparpártolás, hazai piac városépítés, városfejlesztés 1878. Osztrák-Magyar Bank (jegybank) + osztrák-magyar kereskedelmi szerződés 1873. Budapest létrejötte

A vasút szerepe a XIX. századi gazdaságban

1886. Baross Gábor közlekedésügyi miniszter » MÁV

A magyar vasúthálózat fejlődése a kezdettől 1914-ig

Az ipar és kereskedelem, hitelszervezet fejlődése Állami támogatással fejlesztik az ipart: gőzgépek elterjednek, vaskohászati centrumok kialakítása → a legmodernebb technikát terjesztik el A fejlesztéseket hitelből finanszírozták: jelentős többletköltséget jelentett, hogy az osztrákok közvetítésével jutott el hozzánk 1880-1900 között: 377 millióról 1703 millióra nőtt a bankok tőkeereje

A legfontosabb iparágazatok Nehézipar – vaskohászat (vasipar), bányászat és acéltermelés oka: a közlekedés (infrastruktúra fejlődése) - Ózd, Miskolc (Diósgyőr), Salgótarján - Ganz Gépgyár, Óbudai Hajógyár, MÁVAG - Weiss Manfréd csepeli gépgyára Élelmiszeripar – malomipar (cukor és szesz) - Mechwart András kéregöntésű hengerszék Közlekedésügy, bank és hitelügy