Belső jelöltek értékelése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Nyerjünk együtt! TAMOP /
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Monster Talent Management Suite. Július 10: Egy álom vált valóra! #1 Job board /career site.
1. ELŐADÁS.
1. előadás.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Emberierőforrás-ellátás
Emberi erőforrás menedzsment
Karrier és tudásmenedzsment a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Pepper Rendszerház Zrt.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
CSALÁDI VÁLLALKOZÁSOK Tapasztalatok Javaslatok Ajánlott dokumentum.
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
© 2004 Dankovics-Meuser-Kristóf-Horváth
MOTIVÁCIÓ.
Kiválasztás: érvényesség, megbízhatóság az interjú és az Assesment Center módszere esetén Barta Bea
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
A HEM kialakulása és fejlődése
Emberi Erőforrás Menedzsment Toborzás - Álláskeresés
Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében 3. előadás.
HUMÁN KONTROLLING.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Kiválasztás - Alkalmazás
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
Életen át tartó tanulás/ személyi fejlődés/ minőségirányítás Bevált gyakorlatok A szociális munkások/ szociálpedagógusok munkájában a bécsi.
Munkaerőbiztosítás II. TOBORZÁS
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
7-1 Jean Phillips & Stanley Gully Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Az üzletek operatív működtetése
Toborzás elvi és módszertani kérdései
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Stratégiai szemléletű munkakörlemezés és kompetencia-modellezés
Előrejelzés és létszámtervezés
Jean Phillips & Stanley Gully
Belső jelöltek értékelése
Humán-controlling.
SEEM alapok.
Belső jelöltek értékelése
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Toborzás forrásának azonosítása, tervezése (sourcing)
Emberierőforrás stratégiák
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Belső jelöltek értékelése
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Belső jelöltek értékelése Jean Phillips & Stanley Gully (főleg) Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Belső értékelés A jelenlegi alkalmazottak értékelése képzés, áthelyezés, előléptetés vagy felmondás céljából Jelenlegi alkalmazottak megfelelése más munkakörökbe Javítja a cég stratégiai alkalmasságát azáltal, hogy összehangolja a cég emberi erőforrását a jövőképpel, célokkal és az üzleti stratégiával Információt szolgáltat leépítési döntésekhez Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

A „Peter elv” Laurence J. Peter és Raymond Hull könyve (1969): "in a hierarchy every employee tends to rise to his level of incompetence" Első folyomány: a jelenlegi pozíciójukban jól teljesítő alkalmazottakat nem szabad jutalmazásképp előléptetni, hanem jelenlegi pozíciójukban kell jutalmazni pl. fizetésemeléssel. Második folyomány: az alkalmazottakat csak akkor szabad előléptetni, ha kellő felkészítést kaptak új pozíciójukra. Így a nem megfelelő menedzseri képességekkel rendelkezők az előléptetés előtt kiszűrhetőek (nem utána).

Belső értékelés céljai Alkalmasság maximalizálása Pontos becslés ROI maximalizálása Pozitív reakció az érdekeltek részéről Támogatni a HR stratégiát Támogatni a munkaadói imázst, márkát (employer brand) Alkalmazottak fejlődési igényeinek feltárása Etikus értékelés Törvényi megfelelés Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Belső értékelési módszerek Készségleltár Mentoring programok Teljesítmény áttekintések a feladathoz kötött és a személyközi magatartásról Többoldalú értékelés (360∘) Munkaismereti tesztek Assessment center Orvosi alkalmassági vizsgálatok Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Többoldalú értékelés Ön~ Közvetlen felettesi ~ Külső vevők általi ~ Munka-társi ~ Átfogó értékelés Közvetlen felettesi ~ Közvetlen felettes felettese általi ~ Beosztotti ~ Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Ki melyik magatartáselemet értékelje? Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Nine Box Mátrix Nine box matrix: kombinált értékelési módszer, mely egyszerre veszi számításba a munkavállaló teljesítményét és pontenciálját. Szemléltető és nem döntési eszköz Használhatósága függ az előzetes értékelési módszertől Fő előnye az átláthatóság és a jelen és jövőorientáció egyidejű megjelenítése Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Nine Box Mátrix Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Értelmezhető az egyén és a szervezet oldaláról is. Karrier Egy egyén által a szervezetben / pályája során betöltött pozíciók, állások, szerepek sorozata. Értelmezhető az egyén és a szervezet oldaláról is.

Karrier-keresztutak modellje A különböző vezetői szintek különböző KSAO-t igényelnek → a vezetői karrier lépcsőfokain változnak a vezetőkkel szembeni elvárások A menedzseri és leaderi pozíciókra koncentrál (nem a szakmaiakra) A nagyobb szervezetekben létező természetes hierarchia 6 „átkelőből” áll, melyek egyre nagyobb komplexitást jelentenek: Belépési pont: önmagad menedzselése Átkelő 1: mások menedzselése Átkelő 2: menedzserek menedzselése Átkelő 3: funkcionális terület menedzselése Átkelő 4: üzleti terület menedzselése Átkelő 5: több üzleti terület (ágazat, csoport) menedzselése Átkelő 6: vállalat, vállalkozás menedzselése Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Utánpótlás-menedzsment A szervezet vezetői képességeinek (capabilities) szisztematikus azonosítása, mérése és folyamatos fejlesztése a szervezeti teljesítmény javítása érdekében Utánpótlási terv: formális politikák, melyek segítik az utánpótlás-tervezési folyamatot Vezetőpótlás tervezése: adott senior menedzseri pozíciókra tartalék kialakítása Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Utánpótlás-menedzsment adatbázis Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Utánpótlás-menedzsment rendszer kifejlesztésének lépései A jelenleg és a jövőben szükséges kompetenciák, értékek stb. (KSAO) becslése a kérdéses pozícióra Minden jelölt erősségeinek, gyengeségeinek és az állás betöltésére való készültségének becslése Terv a jelöltek folyamatos fejlesztésére Az utánpótlási rendszer folyamatos hatékonyságának mérése: a korábbi jelöltek mennyire váltak be Folyamatos rendszerfejlesztés Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Mi tesz hatásossá az utánpótlás-menedzsmentet? A emberi-erőforrás rések megértése a kellő időben (idejekorán). Ez lehetővé teszi, hogy a szervezet időben: Megtervezze a hiányok pótlását vagy kiküszöbölését Megtervezze a külső toborzást, ha szükséges Újratervezze a munkafolyamatot, hogy csökkentse az igényeket A fölös munkaerő számára karrier utakat alakítson ki Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Hatékony utánpótlás-menedzsment rendszerek Értelmezhető és használható legyen különböző üzleti egységeknél is. Segíti a fejlesztést a stratégiai igényekre fókuszálni, javítja a munkavállalók részéről jövő megítélést (fair elbánás), és csökkenti a protekció Egy irányba kell mutasson a többi (S)EEM folyamattal. Folyamatosan értékelni és fejleszteni kell a rendszert. Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Utánpótlás-tervezési tanácsok Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Karriertervezés Értékelésből és célkijelölésből (ezek váltakozásából) álló folyamatos tevékenység. Értelmezhető az egyén és a szervezet oldaláról is, de a legjobb, ha a kettő kölcsönösen zajlik (amennyiben lehetséges). Hogy stratégiai legyen, szükséges a jövőbeli munkaerő-igények előrejelzése. Ha integrálódik az utánpótlás-menedzsmentbe és az munkaerő-előrejelző tevékenységbe, kölcsönösen segíthetik egymást (kínálati előrejelzés). Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Karrierfejlesztési eszközök Értékelő/fejlesztő központok szimulálják a kívánt pozíciót és így jelzik előre a beválást Karriertanácsadás, karrierfejlesztő műhelyek segítek a pozíciók megértésében, és annak a megtalálásában, amelyben az illető a legmotiváltabb, legalkalmasabb lesz, és azon képességek kifejlesztésében, amelyek ezen pozíciók eléréséhez szükségesek Tréningek és folyamatos oktatás – képzés formális keretek között Rotáció, kihívó feladatok, mentorálás Sabbatical (pihenőév) A kihívó és fejlesztő célú feladatkijelölés fejlesztheti a kompetenciákat és megadja a szükséges szakmai tapasztalatot Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Karrierfejlesztési terv készítése Értékeld önmagad Állíts célokat Akciótervezés Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Belső munkaerő-kiválasztás értékelése Érvényesség (validitás) — releváns teljesítmény- összetevőket jelez-e előre (a megfelelő időszakra) Return on Investment — beruházási szemlélet; pénzügyi hozamai meghaladják-e a pénzügyi ráfordításokat (jelenértéken) Munkaügyi kapcsolatok — munkakörhöz kapcsolódás és fair elbánás stb. Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall 10-21

Belső munkaerő-kiválasztás értékelése Szelekciós arány — alacsony kiválasztási ráta azt jelenti, hogy csak kevés jelentkező jut át a szűrőm, ami maximalizálja a kiválasztási módszer teljesítményre gyakorolt hatását Használhatóság — a szervezet képes és hajlandó is a módszer konzisztens és szakszerű használatára Nemkívánatos hatások elkerülése — diszkrimináció-mentesség, pozitív vállalati imázs és jó morál fenntartása stb. Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Köszönöm a figyelmet! Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall