Válság és válságkezelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
A Budapesti Értéktőzsde Részvénytársaság éve december 15. Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A szikra Nagy Márton A szikra Nagy Márton Pénzügyi stabilitás Corvinus Egyetem, december 10. Ajánlott irodalom: Király.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
A befektetési környezet
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Tévhitek és tények a részvénybefektetésekkel kapcsolatban Jaksity György, a BÉT Igazgatósága elnökének sajtótájékoztatója.
Vállalatfinanszírozás
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
8. hét: Rövid táv IS-görbe
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Latin-Amerika. Alapadatok 21 millió km² 560 millió lakos 20 ország.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
1 Az amerikai jelzálogpiaci válság és következményei (európai és hazai kihatások) Homolya Dániel, Közgazdasági elemző, Pénzügyi Stabilitás
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Válságmegelőzés – új kísérletek
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
Monetáris politikai kihívások – globális perspektíva és a magyarországi helyzet Karvalits Ferenc Közgazdász Vándorgyűlés június.
Felügyeleti prioritások 2009-ben február. Stratégia és prioritások  A prioritások szerepe a stratégiai gondolkodásban: - erőforrások összpontosítása.
A bankszabályozás kihívásai és változásai a pénzügyi-gazdasági válság hatására Mérő Katalin.
Lakossági eladósodási és megtakarítási trendek Barabás Gyula Magyar Nemzeti Bank Budapest, november 25.
A válság hatása a projektfinanszírozás jogi eszközeire és dokumentációjára
Magyar államadósság és a kötvénypiac
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
Horváth István, CFA K&H Befektetési Alapkezelő Zrt.
1 Magyarok a piacon II. Hogyan hat a pénzügyi válság a KKV- szektorra? Király Júlia (MNB) A prezentáció készítésében közreműködtek a Pénzügyi Stabilitási.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Államadósság és állampapírpiac
A gazdasági élet problémái
Pénzügyi stabilitási jelentés
Magyar gazdaságpolitika a nemzetközi kilátások tükrében Kopits György Magyar Közgazdasági Társaság 47. Vándorgyűlése Zalakaros, szeptember 25.
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
2008 válság. USA USA jegybank (FED) alacsonyan tartja az alapkamatot. Ez több hitel és jelzáloghitelhez vezet. A bankok nem teszik a pénzt a FED-be, inkább.
Válság és kilábalás László Csaba adópartner
Fizetési mérleg jelentés
Beruházások banki finanszírozási lehetőségei, változó tendenciák a bankrendszer működésében az építőipar szemszögéből „Kárpát-medence Kincsei Egerben”
A Tőzsde és ami mögötte van Előadó: Pál Árpád. Piacok Értékpapírok piaca  elsődleges  másodlagos Időtáv szerint  pénz piac (ideiglenes újraelosztás)
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Innovatív monetáris politika nem-hagyományos időkben Az MNB válaszai a makrogazdasági kihívásokra GTTSZ konferencia Kuti Zsolt, igazgató április.
VÁLSÁGON INNEN ÉS TÚL Monetáris politikai kihívások itthon és a világban Trippon Mariann Budapest Október 14.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
MEHIB Magyar Exporthitel Biztosító Zrt.
Válság és válságkezelés
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
A makroökonómiai egymásrautaltság kétországos modellje lebegő árfolyamok rendszerében Dr. Karajz Sándor.
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Válság és válságkezelés Gazdaságpolitika 15. ea. Válság és válságkezelés

A pénzügyi válság okai: Makroökonómiai magyarázatok téves matematikai-, pénzügyi modellek, rossz pénzügypolitika, hibás gazdaságpolitikai döntés(ek), az elöregedés gazdasági hatásai, nemzetközi egyensúlytalanságok, globalizáció, szektorális problémák, elrejtett infláció, kereskedelmi célú és lakásingatlan jelzálog eszközárbuborék.

A pénzügyi válság okai: Mikroökonómiai Magyarázatok morális elítélhető menedzsmentek, valótlan hitelminősítések. Valójában egyszerre több ok! Az alapvető kérdések most is: Piaci, vagy állami kudarc? Pénzügyi, vagy reál? Visszavezethető a 80-90-es évektől kialakuló liberális kurzusra Magyarázatok: …

A FED alacsony kamatpolitikája A 2003–2006 közötti alacsony kamatláb (too low for too long) a felelős a túlzott hitelezésért. → Ingatlanpiaci kereslet robbanásszerű megugrása. + Az alacsony kamatszint növelte a külső egyensúlytalanságot, ami a dollár leértékelődéséhez vezetett. Ez a „money glut” elmélet az amerikai fiskális és monetáris lazaság elszívta a megtakarításokat az arra hajlamos kelet-ázsiai térségből =globális egyensúlytalanság

A „global savings glut” teória (FED) Fordítva: a FED alacsony kamatait éppen az ázsiai felhalmozás és megtakarítás tette lehetővé. A fogyasztásnövekedés alapja a mértéktelen eladósodás volt. = A fogyasztás a hiteleknek köszönhetően emelkedett, a hiteleket pedig jórészt a kínaiak megtakarítása finanszírozta.

. A pénzügyi válság folyamata a fejlett országok piacain kezdődött, majd a feltörekvő országok piacaira áramolva végigfertőzte a nemzeti és a nemzetközi pénzügyi intézményeket. Az okok makroszinten a laza költségvetési és az expanzív monetáris politika, míg mikroszinten a folyamatosan növekvő túllikviditásból eredő ellenőrizhetetlen pénzügyi innovációk megjelenése és elterjedése. Az Egyesült Államok elsősorban a gazdaság konjunkturális ingadozásait igyekezett korlátozni, míg az euróövezet gyengébben fejlett országai (PIGS) az unión belüli támogatásokat kiegészítő „olcsó” hazai forrásokkal igyekeztek mérsékelni a gazdasági különbségeket.

. Ez utóbbiaknál intézményi adottság is volt az Európai Központi Bank kamatszintje, ami a fejlettebb tagországokban (Németország) indokolt és szükséges volt, a kevésbé fejlettebbeknél túl alacsony lett, ami néhol még negatív reálkamatot is kialakított. A tartós túllikviditás túlkeresletet generált, de ennek ellenére az infláció nem vagy alig növekedett!

Ennek sajátos okai voltak (Surányi, 2008): a túlkereslet a folyó fizetésimérleg-hiányt növelte; a munkavállalók nemzetközi áramlása korlátozta a munkabérek emelkedését; a távol-keleti bérszint alapján kialakított importárak versenye fékezte a hazai termelésű termékek áremelkedését; a túlkereslet nem váltotta ki a fogyasztóiár- indexet meghatározó fogyasztói kosárban lévő termékek áremelkedését, de a fogyasztóiár-indextől független eszközárak, nevezetesen az ingatlanárak és a részvényárfolyamok jelentős mértékben emelkedtek.

„A pénz vásárlóereje tehát erodálódott, ez azonban a fogyasztói árindexekben alig jelent meg. Nem lehet elmenni szó nélkül amellett, hogy a legnagyobb eszközárbuborék éppen azokban az országokban alakult ki, ahol a legnagyobb volt a külső egyensúlytalanság (Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Spanyolország, Írország – de hasonló jelenségeket látni a Baltikumban, Romániában, Bulgáriában, Ukrajnában is.” .

A pénzügyi szabályozás fellazulása: a banki dereguláció, kockázatok növekedése A kereskedelmi banki és befektetési banki funkció elkülönülésének megszüntetése Glass Steagall tv. eltörlése (1999) A bankok értékpapírosították a rosszhiteleiket és eladták őket „Árnyékbankrendszer” jött létre, ezek többnyire maguknak a bankoknak a leányai Ezek kevés saját tőkével, rövid lejáratú forrásokból finanszírozták a hosszú lejáratú hitelekre épülő kötvényeket. → túlzott tőkeáttétel, komplex (egzotikus) pénzügyi termékek

KIRÁLY–NAGY–SZABÓ: Egy különleges eseménysorozat elemzése Közgazdasági Szemle, LV. évf., 2008. július–augusztus „A válság kirobbanásához főként a tartósan alacsony globális kamatkörnyezet és a globalizáció miatt kialakuló világméretű pénzügyi egyensúlytalanságok vezettek. A válság jelentős méretét a gyors lakásár infláció és a pénzügyi eszközök áremelkedésének a másodrendű jelzáloghitelek értékpapírosítása (a keletkeztető és szétosztó modell) miatti összekapcsolódása, valamint a buborékok kipukkanása okozta. A válság terjedése pedig a jelentős pénzügyi integráció következménye.”

A keletkeztető és szétosztó modell (OAD) Ez a hitelfelvevők és a végső hitelnyújtók, a kötvénybefektetők összekapcsolását biztosító értékpapírosításra alapozva működik már régen! Így a bank jelzáloghitel-portfóliójából a befektetők számára piac- és forgalomképes kötvény keletkezik. Mindenki jól jár: csökken a hitelek kockázata, likviditást biztosít a jelzáloghitelezőknek, díjbevételt generál az értékpapírosítónak, és befektetési termékválasztékot garantál az intézményi és magánbefektetőknek. Ezáltal szétteríti a kockázatokat azon piaci szereplőkhöz, akik a kockázatokat ténylegesen vállalják.

A probléma: A másodrendű subprime piac! Ezen hitelek volumene 1994 és 2000 között megötszöröződött, 2001 és 2007 között meghatszorozódott 2001-ben a másodrendű jelzáloghitelek a teljes jelzáloghitel-állomány 5 százalékát adták, 2007-re több, mint 15 százalék, 2007 végén az amerikai háztartásoknak 13 000 milliárd dollár hitele volt (a GDP több mint 100 százaléka), amiből 10 000 milliárd dollár jelzáloghitel. Ezen belül 1400-1500 milliárd a másodrendű, ebből 1000- 1100 milliárd értékpapír.

A jelzálog fedezetű kötvények és az állampapírok piacon lévő állománya az USA-ban (milliárd USD) 12 000,0 10 000,0 8 000,0 6 000,0 Állampapír Jelzálog 4 000,0 2 000,0 0,0

+ Ingatlanárak növekedése Az értékpapírosítás és a lakásár-növekedés között pozitív visszacsatolás működött: a lakásárak növekedése növelte a hitelkínálatot, a növekvő hitelvolumen pedig további lakásár-növekedéshez vezetett. Az értékpapírosítás tette lehetővé a további finanszírozást (banki likviditás) Az értékpapírosított hitelpiac egyrészt a másodrendű hitelek miatt elszennyeződött, másrészt „újracsomagolták” → Az OAD-modell meghibásodott!

„Összefoglalva: az értékpapírosítás nem más, mint egyik pénz- áramlásból egy másik pénzáramlás előállítása. Az egyszerű átcsomagolás helyett kulcsfogalommá a strukturálás, a „darabold fel és csomagold át” parancsa lett. A hajdanán a pénzáramlást magán egyszerűen „átfolyató” céltársaság egy önálló eszköztranszformátorrá, „minibankká” vált, amelyik képes volt a pénzáramlás minden kockázatát megszűrni, és a befektetéseinél látszólag alacsonyabb kockázatú és számukra alacsonyabb forrásköltséget jelentő értékpapírokat, kötvényeket kibocsátani. A kötvénybefektetők a hasonló minősítésű nem strukturált papírokénál magasabb hozamhoz jutottak, de nem tudatosult bennük, hogy ez az extrém eseményekhez kapcsolódó magasabb veszteség és a megnőtt likviditási kockázat ellenértéke. A többletkockázat jelentős részét a magas tőkeáttételű társaság tőkéjét „felszívó” befektetők viselték.”

Az amerikai másodrendű jelzáloghitel-piaci válság terjedése (MNB)

SURÁNYI GYÖRGY: A pénzügyi válság mechanizmusa a fejlett és a feltörekvő gazdaságokban „A fejlett piacok válságának kiindulópontja minden bizonnyal az elmúlt évtizedben alkalmazott gazdaságpolitikai keverék.” A roppant laza monetáris politika: tartósan negatív reálkamat, a pénzmennyiség roppant gyors növekedése Ez abszolút vagy relatív expanzív fiskális politikával párosult. Ez paradox módon nem vezetett közvetlenül az infláció gyorsulásához. (?)

Négy tényező miatt: „Egyrészt a hatalmas külső egyensúlyhiányban, globális folyó fizetésimérleg-egyensúlyhiányban szívódott fel az egyes országok elégtelen belső megtakarítása és túlköltése. Másrészt – a globalizáció kedvező mellékhatásaként – a munkaerőpiacok megnyílása és a tömegessé váló outsourcing jelentősen fékezte a bérek emelkedését. Harmadrészt a termelékenység gazdaságtörténetileg kiemelkedően gyorsan emelkedett a feltörekvő piacokon, így ezen a csatornán is dezinflációt importáltak a fejlett gazdaságok. Negyedszer és végül a túlkereslet mégiscsak megjelent áremelkedésben, mégpedig az eszközárak (pl. ingatlan és részvény) emelkedésében.”

2004-2005 a nagy jegybankok kamatot emeltek (FED 1%-ról 5,25%-ra, az ECB 2%- ról 4,25%-ra), először lelassult, majd megállt az eszközárak emelkedése, végül szinte szabadesésbe kerültek. A finanszírozási költségek gyors emelkedése, a fedezetül szolgáló eszközök leértékelődése drámai gyorsasággal tárta fel a pénzügyi közvetítők sebezhetőségét. A piac átláthatatlansága (innovációk) nem leplezhette az adósok (subprime) megroppant fizetőképességét (növekvő törlesztés a megemelt kamatok nyomán) és megtört fizetési készségét (a leértékelődő fedezetek miatt). .

Az USA lakásárait mutató Case-Shiller Home Price composite-10 árindex 100,00 120,00 140,00 160,00 180,00 200,00 220,00 240,00 Az USA lakásárait mutató Case-Shiller Home Price composite-10 árindex január 2000 augusztus 2000 március 2001 október 2001 május 2002 december 2002 július 2003 február 2004 szeptember 2004 április 2005 november 2005 június 2006 január 2007 augusztus 2007 március 2008 október 2008 május 2009 december 2009 július 2010 február 2011 szeptember 2011 április 2012 november 2012

a bankok fizetőképességének (a szolvenciának) megkérdőjeleződése, „Összefoglalva, az észak-atlanti régióban, a fejlett piacokon a fertőzéslánc a következő: laza monetáris és fiskális politika, kétes követelések felhalmozása a pénzintézeteknél (tömeges rossz minőségű eszközfelhalmozás), a bankok fizetőképességének (a szolvenciának) megkérdőjeleződése, veszteségfelhalmozás, tőke-, majd bizalomvesztés, bankcsődlehetőségek sokasága, pénzügyi közvetítés összeomlása, és végül súlyos likviditáshiány!” .

Válság kezelés A válság megrengette az uralkodó elméletet is Keynes újrafelfedezése az elméletben, de nincs áttörés Az alkalmazott politika nem keynesi Nem konvencionális lépések a gyakorlatban = pragmatikus gazdaságpolitika Monetáris és fiskális lépések

Az Economist reakciója az újra felfedezett keynesianizmusra: Leviathan új felüti a fejét Gazdaságpolitika Tanszék

USA – Fiskális politika A bankrendszer újratőkésítése A két nagy fél-állami jelzálog-hitelintézetnek az átvétele Az autóiparnak a kimentése (Too big to fail) A szociális kiadások növelése (munkanélküliség) 3–4 százalékos szintről 10 százalék fölé ment és két éven keresztül 10 százalék fölött volt az amerikai költségvetés hiánya

bruttó államadósság a GDP %-ában Fiskális expanzió  növekvő államadósság bruttó államadósság a GDP %-ában Gazdaságpolitika Tanszék

USA – monetáris politika Óriási kamatcsökkentés (0-0,1) negatív reálkamat A kereskedelmi bankok korlátlan hitelezése (likviditás biztosítása) + Kibővítette azoknak a pénzügyi intézményeknek a körét, akik közvetlenül hitelért folyamodhatnak a központi bankhoz Több lépésben quantitative easing

Az effektív Fed Rund Rate alakulása az USA-ban (%) 0,00 1,00 2,00 3,00 4,00 5,00 6,00 7,00 2001-01-01 2001-05-01 2001-09-01 2002-01-01 2002-05-01 2002-09-01 2003-01-01 2003-05-01 2003-09-01 2004-01-01 2004-05-01 2004-09-01 2005-01-01 2005-05-01 2005-09-01 2006-01-01 2006-05-01 2006-09-01 2007-01-01 2007-05-01 2007-09-01 2008-01-01 2008-05-01 2008-09-01 2009-01-01 2009-05-01 2009-09-01 2010-01-01 2010-05-01 2010-09-01 2011-01-01 2011-05-01 2011-09-01 2012-01-01 2012-05-01 2012-09-01

Válságkezelés az Európai Unióban Később kezdődik minden uniós szinten Országonként eltérő kezelés Nincs közös fiskális politika, a monetáris politika pedig korlátozott (EMU) Először kamatemelés, majd több lépésben csökkentés 1,00 százalékos szintre 2010-ben már az EKB beavatkozott az euróövezetben kibocsátott államkötvények és egyéb hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok másodlagos piacán.

Mérlegválság Nehéz a kilábalás, mert a magánszereplők eladósodtak Mérlegkiigazítás = adósság rendezése Megtakarítási hajlam nő Kereslet nem nő eléggé Nem elég a monetáris politika → Fiskális politika (magas multiplikátorok)

Az EKB elkezdte a tagállamok, köztük a rossz hitelminősítésű országok állampapírjainak vásárlását → Inflációs nyomás → Másrészt a veszély, hogy a megvásárolt állampapírokat kibocsátó kormányok fizetésképtelensége esetén az államadósság GMU-n belüli újraelosztásához vezethet. Államháztartási fegyelem? Ki nem segítési klauzula? Országonként eltérő válságkezelés .

Szabályozói válaszok A 2010-es Dodd-Frank törvény a teljes pénzügyi szektor reformját tartalmazza, új szabályozó intézmények, mechanizmusok és kiterjesztett hatáskörök formájában. A Volcker-szabály (a fentin belül) megtiltja a hitelintézetek közvetlen saját számlás kereskedelmét, nem tarthatnak tulajdonukban fedezeti alapokat, sem magántőke-alapokat. Szigorított tőkekövetelmények

Tanulságok – átalakuló gazdaságpolitika? A piac önszabályozó képessége korlátozott és nem hatékony a pénzügyi instabilitások felépülésének megelőzésében. Az instabilitások és a válságok megelőzése a monetáris politikai stratégiák újragondolását is igényli - Árstabilitás mellett is pénzügyi instabilitás A szabályozásnak úgy kell átalakulnia, hogy figyelembe vegye a pénzügyi instabilitásokat. A reálgazdasági szempontok mellett a pénzügyi folyamatok és a pénzügyi stabilitási kockázatok is egyre nagyobb szerepet kapjanak.

Makroprudenciális monetáris politika Nem elegendő az inflációs célkövetés + A pénzügyi rendszer túlzott cikluserősítő működésének mérséklése és sokk-ellenállóképességének erősítése Pl. kontraciklikus tőkepuffer, adósságfék-szabályok Ezek visszafoghatták volna a pénzügyi ciklus fellendülését, majd egy eszközár-buborék kipukkanását követően a korábban megképzett tőke- és likviditás-pufferek mérsékelheti a gazdasági károkat.

A makroprudenciális mellet a kamatpolitikát is meg kell tartani a makro- gazdasági stabilitás, azaz a reálgazdasági túlfűtöttség és túlhűtöttség kezelésére. Kizárólagosan a makroprudenciális politikára hagyatkozni a pénzügyi instabilitások kezelésében túl kockázatos - A két eszköz inkább egymás kiegészítője A monetáris politika hatékonyabban tud hatni az aggregált keresletre pénzügyi csatornákon keresztül. BIS (2015): az irányadó ráta szignifikáns hatást gyakorol a hitelezésre és az eszközárakra (azon belül is különösen az ingatlanárakra), miközben ha a rövidtávú inflációra és kibocsátásra összpontosít, az nagyobb volatilitást okoz a pénzügyi változókban. .

Friedman (1986) Mind akadémiai, mind gyakorló körökben elfogadták azokat a friedmani gondolatokat, amelyek szerint (1) az infláció monetáris jelenség, (2) a monetáris politika nem képes a reálgazdaság (finom) szabályozására, (3) a monetáris politika megakadályozhatja, hogy a gazdasági problémák forrása a pénz legyen .

A monetáris politikák elkényelmesedése Az infláció azonban nem csak monetáris jelenség: a globalizáció versenyt is jelent az áru-, szolgáltatás- és a munkaerőpiacokon, és ez a verseny árleszorító hatású. A monetáris politikák időhorizontja jellemzően 1,5–2 év. Mivel az előrejelzések szerint az árstabilitás ezen az időtávon megvalósulhat, annak ellenére, hogy a pénzügyi eszközárak, ingatlanárak, (tőzsdei) nyersanyagárak emelkedtek, nem volt szükség monetáris szigorításra. A monetáris politikai kommunikáció szerint a fennálló kondíciók mellett tartható volt az árstabilitás, és ezt a gazdasági szereplők elhitték

Potenciális kibocsátás forrás: MNB Inflációs jelentés, 2013. szeptember

Eltérő növekedési pályák a krízis utáni időszakban