Rosling-animációk didaktikai potenciálja a tanításban/tanulásban Pitlik Marcell, Pitlik László (sen) és Pitlik László (jun) BME/GPK Budapest, Magyarország SZIE/MYX kutatócsoport, Gödöllő / Apertus Nonprofit Kft. Budapest, Magyarország ELTE/ISSZK, Budapest, Magyarország pitlikmarci@gmail.com, pitlik@miau.gau.hu, ptlklszl@caesar.elte.hu MMO 2018 / Budapest / https://mmokonferencia.uni-nke.hu/#konferenciarol
Tartalom Mi is az a Rosling-animáció? A Mester – Hans Rosling – és animációi Saját és egyéb adaptációk Már hasznosított didaktikai aspektusok Fejlesztési lehetőségek Új didaktikai aspektusok Konklúziók
Mi is az a Rosling-animáció? https://www.youtube.com/watch?v=jbkSRLYSojo&t=129s Potenciális 2D-összefüggések 6 dimenzió pl. Idő (pl. évek - animáció dinamikája) Kontinens (pl. pontszín) Ország-méret (pl. pontméret) X (pl. GDP/fő) és Y (átlagélettartam) Ország (pont) Dinamikus ábrázolása Nyomkövetéssel
A Mester – Hans Rosling – és animációi http://miau.gau.hu/miau/238/rosling_didactics_full_v1.doc Context free Ingyenes keretben (GAPMINDER) Kiválasztott (az emberi populációk alakulását érintő) témák Országonként és évente rendelkezésre álló statisztikák alapján Alapvetően: „A-csak-egy-út-van” logika demonstrálására
Saját és egyéb adaptációk http://miau.gau.hu/miau/238/rosling_didactics_full_v1.doc Saját: Oktatás Vízgazdálkodás E-sport Face-reader mérések Egyéb: Környezetvédelem Energetika …
Már hasznosított didaktikai aspektusok Strukturálási készség növelése Analógia-érzék fejlesztése Dinamikus látásmód erősítése Dimenzió-redukció hatásainak gyakoroltatása Nyomkövető benchmarking lehetőségek felismertetése Csoport-alapú benchmarking lehetőségek felismertetése Aggregált jelenségek (mesterséges fogalmak) vizualizálása Log- és nem-log-nézetekben való értelmezés képességének fokozása
Fejlesztési lehetőségek Mennyiségi: Több, mint 6 dimenzió kialakítása (vö. Excel-cellaformázás) Súlyozott és súlyozatlan trendvonalak integrálása … Minőségi: Rosling-animációk mellé input-stream és hatás-stream (Maugli) Kezdeti és végállapotok párba állítása Hermeneutikai: Szimulációk, jövőbe látás képességének vizuális támogatása Nem-csak-egy-út-van-helyzetek feltárása (pl. céginformációs rendszerek)
Új didaktikai aspektusok A 3-párhuzamos-stream-rendszer által: emberi intuíciós folyamatok támogatása Ugrásszerű változások követése, a zoom-hatás erősítése pl. a big-data-ban A jövőbelátás tesztelése kapcsán az objektív tudás fókuszálása Alternatív fejlődési pályák felismerése Súlyozás hatásainak demonstrálása A dimenziónövelés kapcsán pl. a koncentrációs képesség tesztelése, erősítése (https://www.facebook.com/Questiilogice/posts/2082225542046929)
Konklúziók nD-s statikus, dinamikus, ugrásszerű látásmódok fokozása Context free gondolkodás erősítése = a tanulni tanulás erősítése GDPR-szemléletmód erősítése Big-data keretében a mennyiség és a minőség kölcsönhatásának kiemelése Startup-potenciál (nyelv-függetlenség, kultúra-függetlenség)
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Kivonat: http://miau.gau.hu/miau/238/rosling_didactics.doc Teljes szövegű publikáció: http://miau.gau.hu/miau/238/rosling_didactics_full_v1.doc Prezentáció: http://miau.gau.hu/miau/238/mmo2018_rosling.pptx Kapcsolat: miau@miau.gau.hu, http://miau.gau.hu